Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2008, 08:58   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Job-krant?

Job-krant

Het is alweer een lange tijd geleden dat ik het gezien heb, een deftig en simpel job krantje waar alle vacature’s in terecht komen.
Vroeger (wie kent dat nog? ) hadden we het “advertentie blad” die bol stond van personeels advertenties allerhande. Simpele werkaanbiedingen en minder simpele. Hoe dan ook iedereen die werk zocht snuffelde in die kranten en met de telefoon naast hem belde hij advertentie na advertentie tot hij wel iets vond, wat dan ook in de meeste gevallen redelijk snel lukte.

Die traditie is een beetje in vergetelheid gekomen met de opkomst van de pc thuis. Advertentie bladen bestaan nog maar de meeste bussen hebben een sticker “geen reclame a.u.b.” dus krijgen ze geen krant meer ook.
Bedrijven adverteren daar nu ook niet zo veel meer in, want het wordt niet zo veel meer gelezen.

De wis computer is een alternatief, alleen men moet al een pc hebben en zijn weg naar de wis vinden en dan nog een resem zoekopdrachten invullen om dan meestal nog maar een deel te zien van wat hem mogelijks kan interesseren. Saai en al snel …weg er mee.

Geef dus maar weer een krant, men neme het mee naar de plee of bij de koffie of ergens in een café snuffelt men wel op zijn gemak…dat is pas handig.

Dus ik vind dat de overheid maar eens een klein budget moet vrijmaken om gewoon alle maar dan ook alle jobs in een krant af te drukken met regelmaat en die gratis moet laten verspreiden via winkels of bussen desnoods.

Het enige nadeel zou kunnen worden dat het nogal een dikke krant belooft te worden.
Oud 11 april 2008, 09:02   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik geef gewoon anderen mijn CV, en laat die voor mij zoeken.
Veel gemakkelijker vind ik. En het lukt aardig.
Oud 11 april 2008, 09:03   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik geef gewoon anderen mijn CV, en laat die voor mij zoeken.
Veel gemakkelijker vind ik. En het lukt aardig.

Hoe doe je dat dan?
Wie geef je het?
Oud 11 april 2008, 09:13   #4
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

euhm, zowel vacature als jobat hebben een papieren versie

in de streekkrant staan ook vacatures
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2008, 09:30   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
euhm, zowel vacature als jobat hebben een papieren versie

in de streekkrant staan ook vacatures
idd er bestaan bepaalde maar helaas beperkte versies van wat ik bedoel.

Het aanbod jobs is al even gediversifieerd als het aanbod waarin ze verschijnen.

En het aantal vacatures in de streekkrant (advertentie bladen) zijn dun geworden net zoals de lezers die ze nog in de bus krijgen.
Oud 11 april 2008, 09:39   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hoe doe je dat dan?
Wie geef je het?

Toch simpel, uitzendkantoren. Het kost hen gewoonlijk 1 dag om een aantal jobs te selecteren die me wel interesseren. En alle kantoren die voor me zoeken, weten perfect, wie het eerst is met een job die betaald wat ik wil, binnen de parameters die ik gegeven heb, die verdient aan me.
Oud 11 april 2008, 09:41   #7
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

het valt me op hoe men vaakt uitblinkt in vaagheid bij de functie-omschrijvingen.
'u ontwikkelt vormingsaanbod voor vrijwilligers', 'u ondersteunt lokale beroepskrachten...
u zorgt voor de uitbouw van... en coördineert zijn ook populaire beschrijvingen.
hedde dan ook zo het gevoel van 'goh dat is écht iets voor mij'?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2008, 09:45   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch simpel, uitzendkantoren. Het kost hen gewoonlijk 1 dag om een aantal jobs te selecteren die me wel interesseren. En alle kantoren die voor me zoeken, weten perfect, wie het eerst is met een job die betaald wat ik wil, binnen de parameters die ik gegeven heb, die verdient aan me.
Ik denk dat je hier een beetje mis in bent.
Uitzend kantoren zal enkel maar onder hun "eigen klanten" iets kunnen aanbieden. Wat helaas alweer redelijk tot zeer beperkt is.

Bovendien is "uitzendwerk" toch nog altijd het mindere broertje van "vast werk".
En je geeft nog steeds een klein deel van je pree aan dat uitzendkantoor ook.
Enfin een deel dat anders de "baas" net zo goed aan u kon geven.
Oud 11 april 2008, 09:48   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
het valt me op hoe men vaakt uitblinkt in vaagheid bij de functie-omschrijvingen.
'u ontwikkelt vormingsaanbod voor vrijwilligers', 'u ondersteunt lokale beroepskrachten...
u zorgt voor de uitbouw van... en coördineert zijn ook populaire beschrijvingen.
Ook dat is een serieus probleem.
Overdaad kan in dit geval schaden vind ik.
Wie teveel vraagt moet weinig verwachten.

Meestal zijn de jobs minder dan de omschrijving. (het loon ook trouwens)
Oud 11 april 2008, 09:55   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik denk dat je hier een beetje mis in bent.
Uitzend kantoren zal enkel maar onder hun "eigen klanten" iets kunnen aanbieden. Wat helaas alweer redelijk tot zeer beperkt is.
Voor iemand met mijn CV blijkbaar geen probleem.

Citaat:
Bovendien is "uitzendwerk" toch nog altijd het mindere broertje van "vast werk".
4 maand maximaal. Als ik dan geen vast kontrakt krijg, Adios Baas.
Citaat:
En je geeft nog steeds een klein deel van je pree aan dat uitzendkantoor ook.
Enfin een deel dat anders de "baas" net zo goed aan u kon geven.
Da's redelijke quatch. Als een werknemer een uitzend kracht in dienst neemt, betaald ie meer dan het dubbele van het loon aan het uitzendkantoor.
Het loon dat uitbetaald word is hetgeen ik mee akkoord moet gaan vooraleer ik begin. En dan maakt het mij echt geen donder uit dat de baas €35-40 per uur mag geven aan het uitzendkantoor.

Grappig. mijn ega werkt als uitzendkracht bij een redelijk grote firma, in de boekhouding. Ze regelt de betalingen voor uitzendkrachten.... het uitzendkantoor vangt 3 keer haar loon....
Oud 11 april 2008, 10:07   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor iemand met mijn CV blijkbaar geen probleem.

4 maand maximaal. Als ik dan geen vast kontrakt krijg, Adios Baas.

Da's redelijke quatch. Als een werknemer een uitzend kracht in dienst neemt, betaald ie meer dan het dubbele van het loon aan het uitzendkantoor.
Het loon dat uitbetaald word is hetgeen ik mee akkoord moet gaan vooraleer ik begin. En dan maakt het mij echt geen donder uit dat de baas €35-40 per uur mag geven aan het uitzendkantoor.

Grappig. mijn ega werkt als uitzendkracht bij een redelijk grote firma, in de boekhouding. Ze regelt de betalingen voor uitzendkrachten.... het uitzendkantoor vangt 3 keer haar loon....

Natuurlijk rekent een uitzend kantoor anders dan een gewoon stelsel, alles zit inbegrepen inclusief hun eigen loon.
Uw werk is hun inkomen immers.
Voor bedrijven is het voordeel dat ze geen heisa met vakbonden moeten verwachten bij ontslagen omdat het in vele gevallen over zeer korte verbintenissen gaat die steeds opnieuw kunnen aangepast worden naargelang hun vraag en noodzaak. Dingen die men met "vast personeel" in geen honderd jaar zou kunnen waarmaken in de meeste gevallen.
Dat is in het kort uitzendwerk en hun doel waarom ze klanten vinden.

Maar dat is mijn bekommernis niet, als u dat goed vind zo dan doet u dat zo.

Mijn bekommernis is dat we aan geen werkmensen geraken en dat werkzoekenden blijkbaar aan geen werk geraakt zoals het allemaal zou moeten lopen naargelang vraag en aanbod.
Dat is zo mank als het groot is momenteel.

Als ik een uitzendkantoor bel en ze hebben toevallig niemand die aan mijn vraag zijn profiel heeft verbonden dan heb ik daar dus niks verloren.
Omgekeerd ook niet.

Als ik een krantje heb, en daarmee meteen honderduizend mensen kan bereiken dan zal ik wel respons hebben, en die mensen die mij zoeken zullen mij ook weten te vinden.
Dat is het en zo draaien we wel rond...alle twee partijen.
Oud 11 april 2008, 10:19   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vroeger ten tijde van het "advertentie blad" toen ik een personeel advertentie liet verschijnen heb ik nog 165 reactie's binnen de eerste week gehad. Dat is een hele hoop.

Nu; nul de botte. Wie leest dat nog?

En via wis en zo; nul de botte. Niemand die het ooit gelezen heeft.
Eindresultaat; nul de botte.

Zo gaan we dus achteruit. En volgens al mijn collega's op het veld, overal hetzelfde; nul de botte aanmeldingen.

Ach ja...af en toe een verloren gelopen ziel.
Oud 11 april 2008, 10:20   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mag ik weten waar ik die jobaanbieding kan vinden?
Oud 11 april 2008, 10:29   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mag ik weten waar ik die jobaanbieding kan vinden?
Awel ja kijk, je weet ze niet te vinden natuurlijk dus hoe zou je er ooit kunnen naar kijken of reageren?

t' is toch een omgekeerde wereld aan het worden als wij de mensen moeten zeggen waar we onze aanbiedingen zetten?

Maar momenteel heb ik er geen staan, vanwege al een ganse tijd geen aanmeldingen. Wat me al pakweg 60 % aan omzet heeft gekost trouwens.
Er zijn zo danig weinig aanmeldingen dat we noodgedwongen niet meer kunnen aannemen omdat we telkens terug in een zwart gat vallen tussen twee aanbiedingen in.
Onhoudbaar zowel financieel als menselijk mogelijk.
Oud 11 april 2008, 10:32   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mambo, ik moet momenteel geen werk zoeken. Ik heb namelijk al een goed betaalde baan.
En jouw branche is niet waar ik normaal in zit. Anders had je mij al over de vloer gehad. Ik wil namelijk wel werken.
Oud 11 april 2008, 10:40   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mambo, ik moet momenteel geen werk zoeken. Ik heb namelijk al een goed betaalde baan.
En jouw branche is niet waar ik normaal in zit. Anders had je mij al over de vloer gehad. Ik wil namelijk wel werken.
Ik geloof u daar in.

Maar als we zien dat bedrijven nu al op hun camionetten in koeien van letters job advertentie moeten zetten, en nog niemand vinden...dan zitten we met een serieus probleem aangaande communicatie tussen werkgevers enerzijds en werkzoekers anderzijds.

Vandaar dat ik een job krant wil, voor alle jobs en gratis voor iedereen.
Oud 11 april 2008, 10:45   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Is het niet eerder zo dat velen niet meer willen werken?
U zit in de bouw gok ik.
Yek, da's handen vuil maken en hard werken, veel uren kloppen en weinig verdienen.
(ik weet wel beter)
Oud 11 april 2008, 11:07   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het niet eerder zo dat velen niet meer willen werken?
U zit in de bouw gok ik.
Yek, da's handen vuil maken en hard werken, veel uren kloppen en weinig verdienen.
(ik weet wel beter)
Aanverwant aan de bouw zit ik.
En voor een deel zit daar veel waarheid in. Handenarbeid is niet populair.
Maar voor evenveel mensen zit daar hun brood en toekomst in. En nu kan je mij niet wijsmaken dat wanneer er hier 90'000 mensen van over de grenzen per jaar binnenkomen dat die allen verwachten van bedrijfsleider te worden binnen de kortste keren. Meestal kunnen ze nauwelijks nederlands. Laat staan dat die via een wis computer in het nederlands hun zoekopdrachten moeten ingeven en moeten lezen en begrijpen wat daar allemaal staat.
Drop mij in China of zo en ik begrijp daar ook allemaal geen jota van.

Zo'n krantje kunnen ze eens mee nemen bij iemand die wat kan helpen.

Bovendien hebben we hier nog altijd karrenvrachten mensen die niet hoog geschoold rondlopen en anderen die wel hooggeschoold zijn maar ook wel graag handenarbeid doen of daar hun weg willen in zoeken of daar een bedrijfje rondom wensen in te beginnen.

Kortom op ieder potje past wel een deksel.

Kwestie van elkander te vinden.
Oud 11 april 2008, 11:12   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vandaag zie ik in de krant dat rusthuizen oude mensen moet weigeren vanwege geen personeel meer, of een te kort aan personeel.
Verpleegkundigen, te weinig zijn er en nochtans behalve een redelijk loon dikwijls extra legale cadeau's zoals soms een auto en zo van die dingen.

Toch niet normaal?

Dat ligt toch aan communicatie tussen enerzijds scholen en opleidingen en werkgevers en werkzoekenden anderzijds?
Hoe kunnen er nu te weinig zijn, we lopen hier met pakweg 6 miljard mensen rond!
Oud 11 april 2008, 18:13   #20
perf
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Het moet ook altijd allemaal mooi klinken e... Troost u, ik erger er mij ook aan, net zoals dat ene zinnetje bij de gevraagde karaktereigenschappen:

"U werkt zelfstandig maar kan ook in groep functioneren"

Man man man, ELK bedrijf vraagt dat ! Ze zouden het beter laten vallen en nuttige eisen stellen.
perf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be