![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Partijlid
|
Studenten hebben het recht om hun examens in te kijken. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat men weet waar en hoe men fout is geweest, en in welke mate dat is aangerekend. Of het krijgen van een kopie van het verbeterd examen, zoals Vlaams minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke dat wilt, dat ook zo lovenswaardig is, kan in vraag worden gesteld. Een beoordeling van antwoorden op bepaalde vragen, of het evalueren en waarderen van opdrachten, kan in vele gevallen niet anders dan subjectief gebeuren. Het gevolg is dat resultaten door verschillende zelfs competent evenwaardige beoordeelaars, ook een min of meer afwijkende beoordeling kunnen krijgen. Men hoeft geen bovennatuurlijke gaven te bezitten om te voorspellen dat vergelijkingen van examenformulieren door leerlingen en ouders tot een ongeziene stroom van al dan niet gefundeerde klachten zullen leiden.
In deze enigszins uit de hand lopende mondige maatschappij zijn het de, bij wijze van spreken 'brave' introverte kinderen en ouders, die het moeten afleggen tegen de assertieve 'mondigen'. Als voorbeeld van 'gelijke kansenonderwijs' kan dat tellen. De wet van de sterkste, van de de jungle, zeg maar. Om nog maar te zwijgen van het zoveelste bijkomend demotiverend effect dat één en ander bij het onderwijzend personeel zal teweegbrengen. De 'democratisering' van het onderwijs is steeds meer een 'commercialisering' geworden waar gewerkt dient te worden volgens de economische marktprincipes. Door de financiering van scholen steeds meer afhankelijk te maken van aantal, soort en prestaties van ouders en leerlingen, worden deze laatsten steeds meer als klanten behandeld, die men, om hen te verwerven en/of behouden, volgens hun wensen dient te behandelen. De producten (onderwijs) en service (systeem) wordt deskundig aangepast aan de noden van de directe (leerlingen en ouders) en indirecte (economie) klanten. Pedagogen zijn blijkbaar uit de tijd. Pedagogie en vrijheid zijn trouwens per definitie mekaars tegengestelden. Directies worden managers, het onderwijzend personeel klantvriendelijke verkopers. Verkopers van wat? kennisoverdracht? opvoeding?
__________________
Renaat Van Poelvoorde Voor wie meer inzicht wilt krijgen over wie ik ben en wat mij drijft: http://www.rvp.be |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.955
|
Ach, waar zijn de tijden toen onwetendheid en onderdanigheid een houvast waren?
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2007
Berichten: 215
|
Ik sta zelf als leerkracht in het onderwijs en mijn ervaring is dat ouders en leerlingen heel veel inspraak krijgen. Een beetje teveel naar mijn persoonlijke mening. Als leerkracht wordt je geacht bepaalde competenties te hebben en als je aanvaard wordt op een school, ga ik ervan uit dat de directie in jouw competenties gelooft. Ik vind niet dat ouders zich dan moeten gaan bemoeien met een leerkracht zijn klasmanagement (en dat gebeurt!!). Ik moet me toch ook niet gaan bemoeien met andermans job?
Ouders en leerlingen ondertekenen een schoolreglement in het begin van het schooljaar. Dat impliceert dat ze zich akkoord verklaren met de regels vermeld in dergelijk reglement. Toch gebeurt het dikwijls dat ouders dit in vraag durven stellen. Op een school gelden nu éénmaal bepaalde regels en wetten. Wie zich daar niet akkoord kan mee verklaren, moet zich simpelweg niet inschrijven. Als je dan geen sterke directie hebt (die aan de kant van de leerkracht staat), ben je de klos en de speelbal. Wat de examens of overhoringen betreft, mogen leerlingen ze bij mij steeds inkijken. Dat gebeurt in mijn aanwezigheid en na de lessen. Wat blijkt: als ik hen vertel dat ze het na de les mogen doen, is het plots niet meer nodig... Wat moet ik daar uit concluderen? Moet ik concluderen dat ze het gewoon doen uit een soort machtsvertoon? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Minister-President
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
|
Huh? Examens inkijken en zelfs raadplegen van vorige jaren kon bij ons vroeger ook al (zo'n 10 jaar geleden) in de studentenclub en de sommige docenten vulden die database zelfs aan om er zeker van te zijn dat de goede antwoorden op hun vragen werden bijgehouden.
Echt niks op tegen om zelfs je eigen examen in te kijken, je kan enkel leren uit je fouten, en wees gerust dat leert enorm snel als je ziet waar je de bocht gemist hebt in een vergelijkingske ofzo. Met pedagogen heb ik het niet zo hoog op, ... die gasten van PMS vertelden m'n ouders dat ik best een taal richting zou kiezen, terwijl ik geen bal van talen ken en compleet geen talent heb in taal en ik ben niet alleen, vele van m'n vrienden hebben net het tegenovergestelde gedaan van wat de pedagogen hen vertelden te volgen en zijn gelukkig in hun job momenteel. Dus idd pedagogen zijn uit de tijd.
__________________
... het enige zachte is dons ... “You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Minister-President
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
|
Citaat:
Dat u leerlingen inkijk geeft in testen etc is zeer goed en enkel toe te juichen, zo kunnen ze tenminste hun eigen fouten zien. Dat ze dat niet willen na de lessen wijst erop dat het hen geen bal intresseert en verder nog dat ze liever uw les vertragen, en zien ze een discussie over een test eerder als een leuker tijdverdrijf als het vervolg van uw programma, dus het been stijf houden en na de les
__________________
... het enige zachte is dons ... “You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.955
|
Diezelfde scholen beweren dat ze leerlingen willen leren voor zichzelf denken enzovoort.
Komt dit nu hierdoor dat leerlingen zo geworden zijn...? Laatst gewijzigd door Bhairav : 15 april 2008 om 08:14. |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
|
Citaat:
studenten die willen voor zichzelf denken moeten niet voor de leerkracht denken, niet?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
|
Dat doet me denken aan de tijd bij de stad. Iemand had daar aan een examen meegedaan en hij was gebuisd. Nu die man geloofde dat niet echt, ik trouwens ook niet want die kerel kende de job wel, dat wist ik.
Alleszins, die vraagt om zijn examen in te zien. Men zegt hem, binnen 2 weken. Die dag komt en men belt hem om te zeggen dat de man die hij moet zien ziek is, binnen 2 weken dan maar. Maar dan blijkt de man in verlof. Binnen 2 weken dan maar. Blijkt dat men de dossiers aan het verhuizen is, binnen twee weken dan maar. De dossiers zijn verhuisd maar nog niet uitgepakt, binnen twee weken dan maar. De dossiers zijn uitgepakt maar nog niet gesorteerd, binnen twee weken dan maar. De dossiers zijn er maar de man is ziek, binnen twee weken dan maar. De man is niet meer ziek maar in verlof, binnen twee weken dan maar. Toen hij op dit punt nog niet opgaf zei ik hem dat hij zijn examen nooit zou inzien. En meer, als hij niet opgaf, zou men een reden vinden om hem te ontslaan. Hij is dan maar gestopt met erachter te vragen. |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
Citaat:
beste in t schriftelijk gedeelte maar na t mondeling wist ik al dat ik niet meer naar een 'resultaat' moest vragen ... mijn mondeling duurde welgeteld 5 minuten, heel beleeft en oppervlakkig, terwijl de kandidaat voor mij (met een minder examen) een uur binnen zat nu, op dat moment, konden ze mij ook al niet meer krijgen hoor, ook al mocht die andere kandidaat in extremis nog afgezegd hebben ... |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Banneling
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
|
Heb dikwijls in de loop der jaren examens meegemaakt als jurilid.
Met ingebouwde veiligheden tegen fraude of inmenging. Nooit rare dingen gezien. Ondanks dat waren er altijd (steeds gebuisden) die achteraf beweerden dat het "verkocht" was of de " politieke lange arm". Op examens is het theoretisch stuk slechts een deel van de koek. Tijdens het mondeling gedeelte wordt er sterk toegezien op het voorkomen, houding en taalgebruik van de kandidaat, buiten de leerstof zelf. We kunnen hetzelfde zeggen voor sollicitaties in het algemeen. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Banneling
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
|
Willen leerlingen en studenten hun examens en proefwerken zien?
Geen probleem toch, niet? Ik wil zelfs een stapje verder gaan: elke paper, toets, examens, attituderapporteringen integraal scannen naar het net! Zou onze jeugd dat goedvinden? Of enkel wanneer het hen goed zou uitkomen? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Banneling
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
|
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
|
het is Vdb enkel om een uitholling van ons systeem te doen. Hij wil de boel automatiseren, mensen van jongsaf in groepjes verdelen volgens kunnen op de arbeidsmarkt gebaseerd op kruisjes in vakjes.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën hebben die niet.'' |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
uitholling ?
misbruik van leerkrachten tegengaan is helemaal geen uitholling. Als ik vermoed dat ik ben gekloot door een leerkracht wil ik wel even dat examen zien.... Want ge hebt 0,0 controle over wwat die mannen doen eh.... |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
|
Op zich vind ik het wel een goed idee om studenten volledig het recht te geven om hun examens en testen in te kijken, op die manier kan je tenminste nog van je gemaakte fouten iets leren.
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Burgemeester
Geregistreerd: 22 juni 2007
Locatie: Zelzate
Berichten: 564
|
in het algemeen is de kwaliteit van het onderwijs ver zoek geraakt. dit komt volgens mij omdat men als student of ouders van studenten teveel toezegging krijgt. de leraars worden telkens van vanalles beschuldigd en in het nauw gedreven waardoor de kontrole ver zoek raakt. ik ben voorstander van strenge aanpak op school zoals een twintigtal jaar geleden, maw geen lijfstraffen maar wel gestruktureerd en streng beleid. de leerlingen die effectief worden benadeeld, maar hier betrefd het zich een minderheid, moeten wel de kans krijgen om via een aparte dienst op school of een externe dienst hun onterecht slechte resultaten of straffen kunnen aanvechten met gegronde redenen.
je word niet zomaar leraar dus word veronderstelt dat de meesten die deze titel verdienen er zich ook naar gaan gedragen. in mijn schooltijd was het naar mij zin (achteraf gezien uiteraard) al veel te soepel, ik ben dan wel op mijn poten terrecht gekomen maar dat kan niet van al men medestudenten uit die tijd gezegt worden. ikzelf had in men laatste jaar ook grote problemen met een leraar, net die voor al mijn hoofdvakken, ik kon toen twee kanten uit, de boel op stelten zetten, waarmee ik mij zou verlaagt hebben tot de betreffende leraar, of de situatie serieus aanpakken. via de vertrouwenspersoon binnen de school heb ik kunnen aantonen dat ik effectief zwaar en ten onrechte benadeeld werd met als gevolg dat al mijn zogezegde slechte resultaten werden herbekeken en geregulariseerd. voor de leraar in kwestie liep het niet zo goed af, hij kreeg een levenslang verbod op het opleiden van leerlingen. dit alles deed ik telkens na schooltijd omdat ik overtuigd was van mijn gelijk. zo zou dat nu ook moeten gaan, als je echt benadeeld word wil je echt wel tijd maken na de schooluren om dit recht te zetten. als je enkel tijdens de schooluren tijd wenst vrij te maken om zogezegde zaken te regulariseren doe je dit eerder om de boel te verzieken.
__________________
If you think you can beat me,try it, don't cry when you fail Laatst gewijzigd door delcom : 15 april 2008 om 13:25. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
|
eerst komen de controle's, dan komen klachten dat de controles niet gelijk zijn, dan komt de normering van controles, zal men concluderen dat je gelijke controles alleen maar kunt uitvoeren bij gelijke examens, worden alle examen hetzelfde enzo zitten we waar we willen zitten 1 centraal command dat de examens levert, met alle juiste vragen natuurlijk en de controles uitvoert. Simpel, efficiënt en moordend voor creatieve geesten. Leve productie, weg met creatie.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën hebben die niet.'' |
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
|
Citaat:
__________________
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen. |
|
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2007
Berichten: 215
|
Citaat:
|
|
|
|
|