Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 april 2008, 21:28   #1
mackenzie
Vreemdeling

Standaard Diensten van algemeen belang/ services of general interest.

Hallo allemaal, kan iemand van jullie mij uitleggen op manier deze diensten zijn ontstaan binnen de E.U. en waarom er nu ophef over is en er debatten over gaande zijn? Alvast bedankt!

gr. mackenzie
mackenzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 09:12   #2
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

http://europa.eu/scadplus/leg/nl/lvb/l23013b.htm

die diensten zijn er nog niet, er wordt nu over gedebateerd omdat er een witboek op tafel ligt voor het instellen daarvan. dat wordt soms gehanteerd bij brede wetgevende aangelegenheden, en verloopt min of meer zo:

voorstel van de commissie (eventueel na aanzet vh parlement) -> groenboek -> commentaren en inbreng vd lidstaten -> witboek -> nieuwe feedback -> vastleggen van regels door parlement en raad van ministers

Laatst gewijzigd door Rogge : 4 april 2008 om 09:16.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 21:14   #3
stapas
Burger

Standaard

Het gaat om een concept dat niet volledig is gedefineerd, en verandert. Ruwweg gaat het debat erover waarom, hoe en welke publieke diensten een uitzondering moeten krijgen op de Europese competitieregelgeving. Bv. als je een postdienst als service of general interest definieert, dan kan je motiveren dat de post geen pure marktdienst mag zijn, en kan je bv, het openhouden van kleine postkantoren subsidieren. Of het kan gaan over het voorzien van openbaar vervoer in een plattelandsregio. Als je bepaalt dat dit pure marktdiensten zijn onderworpen aan de competitieregelgeving, dan zullen onrendabele onderdelen van deze diensten ten onder gaan (nutsbedrijven edm zullen dan enkel de heel rendabele diensten leveren, en niet de andere). Aan de andere kant wil je de bescherming van die diensten ook niet te breed maken, om te vermijden dat lidstaten hun markt volledig afschermen en bepaalde inefficiente staatsmonopolies beschermen. Het is een vrij uitgebreid debat met onder andere economisten, juristen, bestuurskundigen enz. Het gevolg is dat het meeste materiaal technisch is, of geproduceert door vakbonden en collectieve dienstverleners, of door de nutsbedrijven zelf (die uiteraard hun redenen hebben). Ik kan er nog heel wat over schrijven, maar ik kan dat hier helaas niet doen door tijdsgebrek

Het European Institute of Public Administration (EIPA.nl) heeft daar een goed rapport over: A new space for public administrations and services of general interest in an enlarged Union. Study intended for the Ministers responsible for Public
Administration of the Member States of the European Union

En ook ons eigenste CRISP: Van den Abeele, E. (2005). Les services d'intérêt général: État du débat européen. Courrier Hebdomadaire Du CRISP, (1901-1902), 5-72.
stapas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 21:16   #4
stapas
Burger

Standaard

en uiteraard wil ik je het plezier van het schrijven van je essay niet afnemen...
Oud 12 april 2008, 20:16   #5
mackenzie
Vreemdeling

Standaard

Bedankt voor jullie reacties! Wat ik persoonlijk niet kan vinden is de geschiedenis van deze diensten. Zou iemand mij een beknopte geschiedenis kunnen geven hoe deze diensten van algemeen belang in Europees verband zijn ontstaan? Zijn deze diensten voor het eerst op Europees niveau geintroduceerd door het Verdrag van Maastricht van 1992 of al bij eerdere IGC's/ verdragen? Ik hoop dat jullie hier een antwoord op weten, want ik heb het zelf niet kunnen vinden...Alvast bedankt!

mvg,

mackenzie.

Laatst gewijzigd door mackenzie : 12 april 2008 om 20:16.
Oud 12 april 2008, 20:57   #6
stapas
Burger

Standaard

De diensten op zich bestaan al lang, het debat erover in termen van SGI is recenter, maar het betreft hoofdzakelijk een verandering in gebruik van terminologie. Zoek gewoon eens in scholar google. 'k wil me hier niet teveel blootgeven
Enne: Verdrag van rome titel 4, art 77; en art 90(2), later 86(2)
En later artikel 16 EC (Na Amsterdam); en heel recent het protocol in het reform treaty/lisbon treaty
Oud 14 april 2008, 23:41   #7
mackenzie
Vreemdeling

Standaard

Ja dat scholar google heb ik al bekeken. Paar interessante sites en working papers gevonden. Alleen zoek ik dus nog iets over de geschiedenis ervan...Zelf in een E.U. geschiedenis boek staat er niets over in (Europe Recast van Dinan)

gr. mackie
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be