![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Een interessante visie op een (Zuid)-Afrika zonder kolonialisme. Zonder het kolonialisme zou men waarschijnlijk nog allemaal in plaggenhutjes wonen en compleet afgesneden zijn van allerlei Westerse verworvenheden en technieken.Stammentwisten en massale sterftes zouden er ook nog zijn, met het verschil dat men nu niet meer de blanke man overal de schuld van zou kunnen geven. Het zit tegenwoordig zo in de Afrikaanse geest ingeslepen dat de hedendaagse armoede en miserie de gevolgen zijn van het kolonialisme dat men vaak vergeet dat zij zelf de enigen zijn die wat tegen de armoede en miserie moeten en kunnen doen. Hoe interessant de column ook is, het gaat mij nu niet over de inhoud, maar over de gevolgen van de column: Citaat:
Dat is het Zuid-Afrika van vandaag: Ontslagen worden omdat je een column schrijft die op overdreven wijze aangeeft dat de blanken meer hebben gedaan dan enkel het brengen van onderdrukking en apartheid. De demonisering van de blanken in Zuid-Afrika is nu zo ver gekomen dat het je baan kost als je zegt dat de blanken ook voor goede dingen hebben gezorgd.
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Imagine what would have happened if the colonizators really used their power to annihilate all resistance and took over the continent permanently. Africa would be Western, things would be functioning fine, and we would have all the resources we need. It would be fuckin' paradise man! But no, we had to give those fuckers 'a future'. Too bad they never took it. So, maybe back to the other plan?
Afrikanen geven Westerlingen de schuld van alles. Zeg me dat in m'n gezicht, Afrikaan, en je krijgt welverdiende rake klappen. Stank voor dank! Alles hebben ze te danken aan onze gunsten. Laatst gewijzigd door Dycore : 11 april 2008 om 14:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Weet je, het is soms ontstellend om te zien waar de Tweede Wereldoorlog toe geleid heeft. Hitler zou zich omdraaien in z'n graf. Door z'n stomme mislukkingen heeft hij precies het tegenovergestelde bekomen van wat hij wenste. We zijn in een extreem linkse utopische wereld terecht gekomen, en we lijken er maar niet uit te komen. De rest van de wereld is menselijk gebleven, zo blijkt. Het wordt hoog tijd dat wij dit ook weer worden.
Laatst gewijzigd door Dycore : 11 april 2008 om 14:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
|
![]() Knysna, Pezula & Plettenberg, ik zou er direct willen gaan wonen, maar ik vrees dat het daar vroeg of laat richting Zimbabwe zal uitgaan... we blijven het dus maar op vakantiekes houden!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zou de etnische samenstelling onder de zwarte bevolking er ook niet anders uitgezien hebben?
![]()
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Afrika... het blijft net als het midden-oosten een triest gebied. Het midden-oosten rijk en arm tegelijk, Afrika vooral arm en toch zo rijk aan grondstoffen. Ik moet nog horen van rijke olielanden die de palestijnen brood en ander voedsel zenden in plaats van explosieven en AK-47's eigenlijk. De Chinezen doen niet aan "wat hebben wij hen toch aangedaan" en ook niet aan "laten we hen hun groeikansen geven". Die roven dat continent gewoon leeg. De Europeaan met al zijn schuldcomplexen blijft er maar naar staan kijken en slaat zichzelf weer met een houten plank in het gezicht terwijl hij zijn boetemars vervolgd ter meerdere eer en glorie van de heilige "white man's guilt" die sterker is geworden dan de God uit de mooie kerken die we ooit bouwden. Afgang.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 11 april 2008 om 20:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister
|
![]() Uiteraard, maar het is natuurlijk giswerk op welke wijze dit anders zou zijn.
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() "Africa woudln't know what it was missing".....
Of juist wel , de "ontbrekende" handen aan de polsen van mensen die in der tijd van Leopold 2 zo tof behandeld werden en wiens harde werk enkel diende om inkomsten mee te vergaren die den toffe Leopold 2 gebruikte om de verfraaing van de stad Brussel mee te financieren. Of de "ontbrekende" testikels van de Algerijnse burgers die iets te fel verzet hadden gevoerd tegen de Franse bezetters , en vervolgens aan bomen werden gehangen met hun ballen in hun mond gestopt. Het is niet afrika die er anders zou uitzien indien er geen kolonialisme was , HET ZIJN VOORAL ONZE LANDEN DIE ER ANDERS ZOUDEN UITZIEN. Ik dacht dat ieder redelijk mens nu toch eindelijk al doorhad dat het kolonialisme in het algemeen een van de meest afschuwelijke wandaden tegen de menselijkheid is die ooit heeft plaats gevonden. Deze thread doet me denken aan een verkrachter die aan het beweren is dat het meisje dat ie verkracht heeft , het best wel plezant gevonden heeft en het eigenlijk diep van binnen wel echt wou. "Il y a comme un gout d'afric dans les caisses de la france"....... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als u het echter heeft over de relatieve welvaart van bepaalde delen van Afrika (ZUid-Afrika in deze), dan moet ik u toch ongelijk geven. U kunt zich afvragen waarom het rijkste deel van Afrika het deel is waar het kolonialisme het vroegste begon en het laatste eindigde. Is het toeval of kan het toch zo zijn dat het kolonialisme een positief effect had op de ontwikkeling van Zuidelijk Afrika? Citaat:
Ik wil best een keer een pleidooi voor kolonialisme houden - er zijn immers genoeg argumenten voor -, maar daar ging het hier dus niet over.
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Is kolonialisme dan de enige manier om met Westerse technologie in aanraking te komen?
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister
|
![]() Nee, uiteraard niet, maar de grootschalige verspreiding van deze technieken heeft alles te maken met het kolonialisme en de aanwezige blanken/westerlingen.
Laatst gewijzigd door Brandaan : 13 april 2008 om 01:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De verspreiding van de westerse geneugten hebben eerder te maken met het reisgemak.
![]() |
#14 | |
|
![]() Deze hele vergelijking slaat op niets.
Dat is zeggen als: verkracht een vrouw, dan weet ze tenminste dat ze een vagina heeft. Crimineel denken is dat. Het punt is dat de Afrikanen perfect hadden kunnen leven zonder de kolonisatie. Sterker nog, het Westen zelf is nu druk zoekend naar samenlevingsvormen die "duurzaam", "sociaal sterk" en "met respect voor de ecologie" bestaan. Welnu, dat zijn nu net pre-koloniale Afrikaanse modellen, die teren op kleinschaligheid, gift-economie, duurzaamheid enzovoort. Het modernistische, kapitalistische, koloniserende denken is passé. De toekomst ligt in pre-koloniale Afrikaanse samenlevingsmodellen. Precies die modellen die wij hebben vernietigd.
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sinds wanneer werd Zuid Afrika gekoloniseerd?
De blanke boeren kwamen er ongeveer gelijktijdig aan met de emigrerende Zulu stammen. De enige plaatselijke bevolking waren de bosjesmannen (de San?).
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister
|
![]() Ik vind het spijtig dat iedereen het punt van mijn openingspost mist; het gaat mij niet perse om de inhoud van de colum en ik geef zelfs al in diezelfde openingspost aan dat het een overdreven visie is op een alternatief Zuid-Afrika. IK (en waarschijnlijk ook de columnschrijver) snap natuurlijk ook wel dat de Westerse technieken toch wel door zouden doorsijpelen naar het land, maar het zou mij zeer onwaarschijnlijk lijken als de verspreiding net zo groot zou zijn als nu. Kijk bijvoorbeeld ter vergelijking eens naar de Centraal Afrikaanse Republiek om te zien hoe een Afrikaanse maatschappij eruit zou zien als het kolonialisme en de Blanke man geen grote aanwezigheid had nagelaten. Het land kent nagenoeg geen infrastructuur en enkel de bovenlaag komt echt in aaraking met westerse technologiëen. Zuid-Afrika is (voornamelijk door de aanwezige blanken) een land met een werkende infrastructuur en Westerse zaken zoals mobiele telefonie en internet zijn wijdverspreid. We kunnen ons er natuurlijk over dooddiscussiëren of de alternatieve visie van David Bullard klopt, maar dat was nu niet de invalshoek waarmee ik dit topic startte. Zoiets vervalt toch snel in een welles nietes spelletje en ik zie niet hoe dat een boeiende discussie kan opleveren. Neemt u aub dus de gewoon column ter informatie aan.
Het boeiende is echter hoe deze colum wordt ontvangen in Zuid-Afrika; de columnschrijver wordt van alle kanten aangevallen, continue voor racist uitgemaakt en hij is ondertussen zijn baan kwijtgeraakt. Ik had toch wel verwacht dat dit enige verontwaardiging zou oproepen bij de forummers, aangezien de beste man zijn lezers er enkel op wijst (op een confronterende wijze) dat zijn bevolkingsgroep ook iets goeds heeft bijgedragen aan Zuid-Afrika. Blijkbaar mag dit niet meer en is het enkel toegestaan om de lezers te wijzen op de slechte invloed van de blanken in Zuid-Afrika. @C2C: De discussie of een westerse samenleving "beter" is dan een inheemse zwarte Afrikaanse samenleving is ook een heel interessante, maar hier is deze niet relevant. De Zuid-Afrikaanse bevolking en politiek hebben ervoor gekozen om het pad naar verdere verwestering te nemen en het feit dat dit misschien niet de beste weg is, is iets voor een andere discussie. Het gekozen pad is echter gigantisch verrsnelt door de aanwezige blanken. @Circe: Het is waar dat er weinig zwarte Afrikanen bij de Kaap woonden, maar dit verandert niets; de Blanke Zuid-Afrikaanse gemeenschap is geboren uit kolonialisme en in Zuid-Afrika ziet men hen ook als de enige koloniserende groep. De bloedige migratie van de Bantoestammen ziet men lokaal niet als kolonialisme, maar meer als de normale gang van zaken. Termen als kolonialisme en kolonist zijn voorbehouden aan de blanken.
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Brandaan, je hebt overschot van gelijk. Alleen zijn we ondertussen zo geconditioneerd door de linksmensen dat zulke toestanden al lang als "normaal" worden beschouwd: de blanke man moet zwijgen, mag geen commentaar leveren, want hij is de oorzaak van alle ellende.
Dat weten we ondertussen toch allemaal? En degenen die daar niet mee akkoord gaan zijn vuile rechtse zwartzakken en neo nazis. Weten we toch ook? Jaren geleden, toen ikzelf nog een linksmensch was, ging een vriend van me op verlof in het toenmalige Apartheids-zuid-Afrika. Hier was het toen enkel bonton om vooral die stoute blanken te beschimpen. Hij kwam terug (had gelogeerd bij blanke vrienden) met het totaal NIET-politiek correcte standpunt dat alles wat hij ginds gezien had, dat getuigde van enige hogere welvaart, of tot enige hogere welvaart leidde, alles wat met gezondheidszorge te maken had, met sociale voorzieningen en scholing... al die dingen kwamen van.... die smerige rassiestiese blanken! Nam je de blanken weg, dan verdwenen ook die dingen. En ja, ik heb hem toen ook de mond gesnoerd, want het was rassiestische praat die hij verkocht. Ondertussen weet heel de wereld al dat de toestand ginds dramatisch begint te worden... maar heel de wereld zwijgt... want het zijn nu eens niét de blanke mannen die als oorzaak kunnen worden aangeduid. Net zoals ze in Zimbabwe niet kunnen worden beschuldigd van de huidige ramptoestand... tenzij van "niet meer aanwezig".
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#19 |
Minister
|
![]() Nee, ik zei dat er weinig zwarte Afrikanen woonden. Het gebied was dunbevolkt met Khoisan-volkeren en "echte" zwarte Afrikanen waren nog nergens te bekennen.
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 13 april 2008 om 13:29. |
|
![]() |
![]() |