Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: De Vlaamse Wooncode is een prima initiatief binnen het inburgeringsbeleid
Ja 11 73,33%
Neen 1 6,67%
Ja, maar ... 2 13,33%
Neen, maar ... 0 0%
Geen idee 1 6,67%
Aantal stemmers: 15. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2008, 22:55   #1
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard OPINIE. Vlaanderen heet iedereen welkom (Marino Keulen)

OPINIE. Vlaanderen heet iedereen welkom

door Marino Keulen - (c) De Standaard 17/04/08

De auteur is Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering

Met deze brief, gericht aan de lezers van Le Soir, wil MARINO KEULEN het foute beeld dat over de Vlaamse Wooncode is ontstaan, corrigeren. Hij schreef de brief als reactie op het aangekondigde bezoek van de Raad van Europa.

De laatste maanden ligt de open en democratische aard van Vlaanderen onder vuur in de buitenlandse media. Enkele belangrijke projecten en beslissingen die de Vlaamse regering op mijn voorstel heeft goedgekeurd, zijn het voorwerp van discussie op nationale en internationale fora.

Maar het echte Vlaanderen strookt niet met het beeld van Vlaanderen dat sommigen, jammer genoeg ook vanuit België, in het buitenland ophangen: dat van een bekrompen, extreem-rechtse, racistische of egoïstische regio. De Vlaamse overheid neemt namelijk tal van initiatieven met betrekking tot onthaal, inburgering en sociale emancipatie van nieuwkomers, anderstaligen of kansarmen. Vlaanderen investeert zwaar in stadsvernieuwing, leefbare wijken en sociale huisvesting, in het samenleven in diversiteit. Jammer genoeg zijn al die initiatieven in Franstalig België of het buitenland te weinig bekend.

Het inburgeringsbeleid richt zich tot nieuwkomers van buiten de EU die zich permanent en legaal in Vlaanderen vestigen. Het helpt nieuwkomers, maar ook oudkomers, om zo snel mogelijk actief aan de Vlaamse samenleving deel te nemen. Nieuwkomers worden ertoe verplicht een kosteloos vormingsprogramma te volgen, dat bestaat uit lessen Nederlands en dat hen wegwijs maakt in de Vlaamse samenleving en hen op weg helpt naar een baan. Vorig jaar volgden meer dan 10.000 inburgeraars die lessen. Zij zijn uiterst tevreden dat hun nieuwe vaderland hun de kans biedt om een volwaardig en actief burger te worden.

De taalbereidheid in de Wooncode heeft nog geen enkele Franstalige Belg verhinderd om in Vlaanderen een sociale woning te huren. Ze impliceert alleen dat kandidaat-huurders van een sociale huurwoning die een te geringe basiskennis van het Nederlands hebben, een kosteloze basiscursus Nederlands moeten volgen, zonder achteraf te moeten slagen in een test.

Ik heb die taalbereidheid om verschillende redenen ingevoerd: ik wil de communicatie tussen huurder en verhuurder verbeteren; ik wil de sociale cohesie en de leefbaarheid in de woonwijken verbeteren; en ik wil vooral de Nederlandsonkundige bewoners van sociale woonwijken, die alleen al door hun inkomen kansarmer en bestaansonzekerder zijn, bijkomende kansen geven op sociale emancipatie en zelfredzaamheid. Dat laatste voegt in Vlaanderen aan het grondwettelijk recht op wonen een bijkomende kans op sociale emancipatie toe, die uniek is in de wereld. Vorige week belde een Turkse man uit Heusden-Zolder mijn kabinet op om me voor de invoering van de taalbereidheid te danken, omdat die zijn moeder, die al jarenlang in Vlaanderen leeft maar geen Nederlands kent omdat haar echtgenoot haar al die tijd verboden heeft om les te volgen, eindelijk de kans gaf om de taal te leren.

Als minister van Stedenbeleid investeer ik verder via het Stedenfonds jaarlijks tientallen miljoenen in leefbare Vlaamse centrumsteden. Via het stadsvernieuwingsfonds voegen we daar ettelijke miljoenen voor stadsvernieuwingsprojecten aan toe, waarmee we stadskankers wegwerken. Met meetbare projecten bevorderen we het samenleven in diversiteit. En dankzij de tolkentelefoon Babel kunnen Nederlandsonkundigen opgevangen worden aan de meeste loketten van de lokale en regionale besturen en diensten.

Al die beleidsmiddelen en beleidsinstrumenten vallen onder mijn verantwoordelijkheid in de Vlaamse regering. Ze zijn in de andere deelstaten van de Belgische federatie onbestaand of minder ontwikkeld. Ook andere collega's in de Vlaamse regering hebben initiatieven genomen op terreinen als onderwijs, werk, cultuur, welzijn, gelijke kansen, fiscaliteit, die soortgelijke doelstellingen van openheid, verdraagzaamheid, integratie en emancipatie nastreven.

Ik vraag niet om het werkelijke terre d'acceuil dat de Vlaamse regering met deze initiatieven construeert, overal te lande met enthousiaste bordjes te lauweren. Maar ik krijg wel de stellige indruk dat de Vlamingen niet langer aanvaarden dat ze voor binnenlands-Belgisch gebruik in het buitenland als racistisch of egoïstisch gediaboliseerd worden.

Marino Keulen (Open VLD) is Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 22:59   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het een prima initiatief.
Spijtig genoeg vergeten de tegenstanders, heel wat Franstaligen in het bijzonder, dat het gaat om sociale huisvestiging. Ze hoeven zich niet aangesproken te voelen.
Oud 20 april 2008, 10:20   #3
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Spijtig genoeg vergeten de tegenstanders, heel wat Franstaligen in het bijzonder, dat het gaat om sociale huisvestiging. Ze hoeven zich niet aangesproken te voelen.
dito
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2008, 15:58   #4
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Niemand die de stelling van Marino Keulen tegenspreekt.

Mijn conclusie is vooral dat de tegenstanders van de Vlaamse Wooncode zich vooral verschuilt achter een electoraat dat zelfs geen enkele Belgische taal spreekt.
Oud 20 april 2008, 22:09   #5
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
dito
Vind ik sympathiek
Oud 20 april 2008, 22:28   #6
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Ik ken de wooncode niet volledig maar wat ik er van weet vind ik ok.
Oud 21 april 2008, 09:07   #7
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Uhu dik in orde, zullen we nu een nobelprijs voor de politiek aan Marino Keulen geven
Oud 21 april 2008, 09:30   #8
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Keulen hoeft zich zo niet uit te sloven in Le Soir. De redelijke Franstaligen, ttz zij die bereid zijn in respect met de Vlamingen samen te leven, hebben dit niet nodig. En de racisten, waaronder een groot deel van het Brussels-francofoon electoraat (uitgerekend degenen die Le Soir lezen dus), zullen het alleen maar beschouwen als een teken van zwakheid. Ze zullen zich gesterkt voelen in hun pogingen om een Vlaanderen dat zich niet meer onderwerpt internationaal te criminaliseren.

Keulens analyse van de Belgische verhoudingen zit fout, of is te oppervlakkig. Dat is de belangrijkste boodschap van deze vrije tribune.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 09:36   #9
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Wat opvalt is het gemak waarmee kandidaten een bewijs krijgen van taalkennis. Niet geheel onterecht. De anderstaligen zorgen er gewoon voor dat ze wat Nederlands kunnen. Het is dan ook veelzeggend dat vooral franstaligen dit opdisselen. 175 jaar - al dan niet bewuste - zwevende taalarrogantie zijn moeilijk te laten verdampen...
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 09:38   #10
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Denk dat het aantal franstalige kandidaten niet te onderschatten is. Frans is nu eenmaal de taal van laaggeschoolde migranten.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 09:46   #11
Rechtvaardigheid
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Wat opvalt is het gemak waarmee kandidaten een bewijs krijgen van taalkennis. Niet geheel onterecht. De anderstaligen zorgen er gewoon voor dat ze wat Nederlands kunnen. Het is dan ook veelzeggend dat vooral franstaligen dit opdisselen. 175 jaar - al dan niet bewuste - zwevende taalarrogantie zijn moeilijk te laten verdampen...
Het is geen resultaatsverbintenis. Het volstaat om te bewijzen dat je moeite wil doen om een paar woordjes Nederlands te leren. Ik vind het niet overdreven om aan mensen die financiële hulp van de overheid krijgen op het vlak van huisvesting (het zijn immers sociale woningen) te vragen om een paar lessen te volgen.

Het is onredelijk van de Franstaligen om dit voor te stellen als een kaakslag.
Ik veracht extreem-rechts, extreem-links, mensen die mij hun religie willen opdringen en misdadigers (van jongeren die geen respect meer hebben voor gezag tot managers die miljoenen aan belastingen ontduiken).

Zijn er nog gewone, seculiere democraten?
Rechtvaardigheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 10:25   #12
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door handtekening rechtvaardigheid
Zijn er nog gewone, seculiere democraten?
Jazeker. Alleen worden ze door propaganda, media en mode in het extreme kamp geduwd door een tegengesteld kamp.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be