![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Tinne Van der Straeten (Groen!) - 15 tot 21 maart "Deze vinnige jongedame kwam meermaals in het nieuws ondermeer omdat ze als Groen!-woordvoerster bizar genoeg ging werken voor een sp!aga kabinet dat samengesteld is uit rode en groene mensen, met name dat van Pascal Smet. Voor de Europese lijst mag |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Beste Tine,
Wordt het geen tijd dat de groenen het accent verschuiven van groene thema's naar sociaal-economische thema's? Jullie hébben daar goede ideeën over, maar jullie pakken er zo weinig mee uit! Ik zeg niet dat groene thema's onbelangrijk zijn (ik bespaar u mijn fatalistische visie daarop), maar waar de meeste mensen op dit moment nog veel meer boodschap aan hebben is het antwoord op de vraag hoe we 'werk' gaan organiseren, hoe we de samenleving sociaal-economisch uit de grijpklauwen van het neoliberalisme kunnen houden. Ik stel helaas vast dat geen van jullie boegbeelden zich specifiek daarop concentreert. Het wordt, ook door Vera Dua vanochtend in De Zevende Dag, bijna terloops vermeld in plaats van er een sterk, partij-onderscheidend statement van te maken. Mvg, Pyramus |
![]() |
![]() |
#2 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
juli 2003, Genk: jeugdwerkloosheid herfst 2003, Leopoldsburg: jeugdwerkloosheid herst 2003, Houthalen: sluiting stort Remo 14 feb 2004, Bilzen: fiscale amnestie De eerste affiche die momenteel ingezet wordt voor de campagne: ![]() De campagne gaat gebaseerd zijn op 3 themas: 1. betaalbaar en goed wonen: een recht voor iedereen. 2. gezond leven: een sterker milieubeleid voor uw gezondheid. 3. een economie op mensenmaat. Toch niet allemaal over het milieu, niet? |
|
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#4 |
Burgemeester
|
![]() Bon, groen gaat de toer van Tobback op: mensen horen thuis in flatgebouwen.
De aanzet is al gegeven: huizen afbreken, gronden belasten, "herverdeling"... Ge hebt uw pionnen al zitten bij ruimtelijke ordening, zeker? Over 't laatst kreeg ik een advies over mijn bouwgrond: Die van mij is 25 meter breed en die van mijn gebuur 15. "Mijnheer, zout ge geen 3 meter verkopen aan uwe gebuur?" Ik viel bijna achterover, waarom dan wel? Op mijn negatief antwoord kreeg ik te horen dat het dan mijn gebuur is die beslist of er open of half-open wordt gebouwd. Amai merci. Och, nog niet gesproken over bompa-land waar je sneller vooruit gaat met de fiets dan met de wagen... Waar de federale belastingen met 2,5% dalen maar de communale met 4% stijgen. Tel zelf uit, u betaald meer belastingen dan 4 jaar geleden. Hypocrisie troef! |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Geef uw alternatieven eens 3. schiet op de juiste mensen (die belastingverlaging kwam van de VLD). 4. blijf een beetje bij de discussie (wat hebben files hier allemaal mee te maken?) |
|
![]() |
![]() |
#6 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik ga antwoorden op de originele vraag. En het antwoord is ja! we doen dat ook. Toen we het manifest hebben gemaakt voor Groen! zijn we uitgegaan van een aantal vaststellingen. Namelijk dat veel van onze thema's ondertss overgenomen en/of gerealiseerd zijn. Denk maar aan de zone 30, tien jaar geleden lachten ze ons ermee uit, nu is het een evidentie. Windmolens idem dito. Maar de groenen zijn ook een trendsetter geweest, dat moeten we blijven. De insteek van het manifest is dan ook net die sociaal-economische visie. Wij pleiten voor een andere economie, op mensenmaat, waarin mensen minder ziek worden van stress, armoede en vervuiling. Een economie die de mensen niet als wegwerpproduct behandelt maar op zoek gaat naar echte, duurzame jobs. Die zijn er volgens ons in nieuwe sectoren zoals de milieusector, in duitsland wekren daar meer dan 100 000 mensen in, in België maar 300 (in Lommel bhij hansen transmissions die tandwielkasten maken voor windmolens) met andere woorden, als we kiezen voor een milieubeleid dat uitgaat van nieuwe energriebronnen, betere isolatie, ecoproducten, en daar onze industrie op afstemmen zullen we duurzame jobs scheppen. Ook arbeidsherverdeling speelt er een rol in: arbeid en gezin beter op elkaar afstemmen. We werken ons nu te pletter net op dat moment dat de meesten ook nog een huis kopen, kinderen krijgen, en misschien ook langer moeten werken. Dat is hell. Dus is het beter om voor betere systemen van tijdskrediet te zorgen: bijvoorbeeld 5 jaar, op te nemen hoe je het zelf wenst. En een uitgebreid ouderschapsverlof. Ja, maar, hoe ga je dat betalen ga je me nu vragen. Ja uiteraard gaat dat wat kosten, dus moeten we op zoek gaan naar extra financiering van de sociale zekerheid. Dat kan bijvoorbeeld door een vermogenbelasting te heffen (de meeste buurlanden hebben dat waarom komen anders die nederlanders hier wonen?) Dit thema wordt samen met twee andere thema's naar voor geschoven in de campagne: samen met gezond leven en wonen. En dat Vera het over wonen had heeft er alles mee te maken dat we dit w-e actie gevoerd hebben rond wonen. Maar andere economie kom er dus nog aan. Lees gerust ook ons manifest: hier kan je het vinden: http://www.groen.be/code/nl/page.cfm?id_page=2570 je kan er ook zelf opmerkingen op formuleren, want het is geeen eindig project. Die opmerkingen kan je ons bezorgen via de website groeten Tinne [/url] |
|
![]() |
![]() |
#7 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Een vermogensbelasting zal precies kapitaalvlucht (en misschien wel mensenvlucht) veroorzaken.
De Nederlanders waarover u het heeft, hebben geanticipeerd op de verhoogde onroerende voorheffing. Een betere financieringsvorm vind ik het beheersen van de sociale uitgaven. 1) Ik denk dat Frank Vandenbroucke daar juist goed werk in levert: misbruiken opsporen en ze uitsluiten. 2) De kapitaal-transfers (althans een gedeelte daarvan) van Vlaanderen naar Wallonië stopzetten. Bestrijding van fiscale fraude is een andere maatregel. Alle regeringen schrijven dat in hun programma, maar in de praktijk komt er niet zo veel van terecht. Integendeel deze regering heeft een financiële amnestie afgekondigd, fraudeurs worden gelegaliseerd. |
![]() |
![]() |
#8 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() In uw voorstel spreekt u ook over "tijdskredieten".
Een loffelijk voorstel; maar is dit realistisch? U viseert in uw voorstel namelijk jongere mensen; maar het zijn dezen die ervaring moeten opdoen, een carrière uitstippelen (in het jargon van een "groene" misschien een vies woord, maar het is wel de dagelijkse realiteit). Stel dat deze groep mensen, al is het dan maar gedeeltelijk, de arbeidsmarkt verlaat, dan moet dit gat gedicht worden door oudere werknemers. Ik kom terug tot mijn vraag: is dit wel realistisch? |
![]() |
![]() |
#9 | |
Burger
|
![]() Citaat:
groet, Tinne |
|
![]() |
![]() |
#10 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() De techniek van belastingen heffen (en betalen
![]() Maar het zwakke punt is precies het feit dat het gaat over grote inkomens. -indien ze gekend zijn, kan men een soort van "inkomstenstaking" krijgen; de betrokkene zal nog liever zijn vermogen "verbrassen" (zogenaamd, maar er zijn oneindig veel trucjes van fiscale spitstechnologie die de handen proper wassen) -indien niet gekend, zullen ze ook niet kunnen belast worden Ik heb mijn twijfels over een vermogensbelasting; ik zou eerst eens willen zien wat de fiscale amnestie "opbrengt", daaruit kunnen we de bereidheid om te regulariseren en het kapitaal in de nationale economie te investeren afleiden. |
![]() |
![]() |
#11 |
Burger
|
![]() wij pleiten ook voor het opheffen van het bankgeheim he
![]() nu. over de fiscale amnestie. wij vinden dat de fiscale amnestie vooral een beloning is voor de fraudeurs: wie jarenlang gefraudeerd heeft mag hier even alles komen witwassen. als er beter werk gemaakt zou worden van het opsporen van de fiscale fraude, dat zou een veelvoud opbrengen dan de eenmalige "bevrijdende" aangifte! en ondertss al die andere mensen maar braaf hun belasting betalen. dat is toch die mensen in hun gezicht uitlachen?? opsporen van fiscale fraude, alleen nog maar het correct innen (!) van de belastingen zou de staat heel wat extra inkomsten verschaffen! groetjes, Tinne |
![]() |
![]() |
#12 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik viseer niet alleen jongere mensen hoor. Iedereen werkt zich plat tussen 25 en 40, dus daar moeten er uitstapmogelijkheden zijn. Voor de allerjongsten (zoals ik bv) is dat niet evident, omdat je idd een carrière moet opbouwen. maar als ik kinderen krijg, hoop ik dat de mentaliteit wel al gewijzigd is en dat ik kan uitstappen en weer kan terugkeren. Want tijdskrediet opnemen mag geen carrièrestop zijn. Bv aan de universiteit zouden ze daar soepel mee kunnen omgaan maar wordt het vaak niet gedaan. Daarom werkt onze minister Adelheid Byttebier ook rond het mensvriendelijk bedrijf. Wij willen mensvriendelijke bedrijven belonen. In die bedrijven kunnen de werknemers werk en vrije tij op een evenwichtige manier combineren. Een investering die zichzelf terugverdient, want tevreden werknemers presteren nu eenmaal beter. En van dat verlaten. dAt is ook net het concept dat als meer mensen minder werken kunner er in totaal meer mensen werken. Het is ook een manier om ouderen aan de slag te helpen. Ik denk dat het realistisch is, er moet wel nog hard gewerkt worden hoor. En we moeten tegelijkertijd ook uitkijken naar extra financiering van de sociale zekerheid (bv via vermogensbelasting, maar daar hebben we het hier verder ook over he) groetjes, tinne |
|
![]() |
![]() |
#13 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Overigens is het klimaat om een vermogensbelasting in te voeren relatief gunstig. -de tarieven van onroerende voorheffing worden gelijkgeschakeld -de belgische banken (die ooit oogluikend het couponnetjes knippen en ontvangen in het buitenland toestanden) hebben om diverse redenen hier een rem op gezet Maar ik blijf er bij: de trucjes van fiscale spitstechnologie zijn onuitputtelijk; de echte grote vermogens gaan nooit volledig kunnen belast worden, because: onbekend. |
|
![]() |
![]() |
#14 | |
Burger
|
![]() Citaat:
groeten Tinne |
|
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ze moeten toch ergens hun vacanties en hun oude dag slijten. Dat kan het best in het buitenland. Paradijsjes genoeg.