Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2008, 07:20   #1
Banneling

Standaard Belg dient klacht in wegens omgekeerde discriminatie

Citaat:
Een Belgische werknemer uit Kuregem stapt naar het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding met een klacht wegens 'omgekeerde discriminatie'.

De man pikt het niet dat hij bekeurd wordt voor een banale verkeersinbreuk terwijl tegenover de Afrikaanse autohandelaars in de wijk een gedoogbeleid wordt gevoerd. 'Mijn cliënt wordt gediscrimineerd omdat hij blank is', zegt advocaat Theo De Beir tegen De Morgen.

Het verhaal van Hans Köhler vraagt om een kleine situatieschets. Het speelt zich immers af in le quartier des garages, een berucht stukje Brussels gewest in Kuregem, op de grens van Anderlecht en Molenbeek. De wijk naast het kanaal dankt haar reputatie aan de tweedehandsautohandel die er al jaren bloeit en van de buurt een Europese draaischijf maakt voor de tweedehandsexport naar Afrika.

Het koperspubliek is vooral Afrikaans en is bij tijden massaal op de been, de stoepen zijn er regelmatig gevuld met matrassen en koelkasten die later met de auto's in een scheepscontainer zullen gaan. Tegelijk zorgt die handel met hardnekkige dubbelparkeerders voor meer dan een beetje overlast voor wie geen autohandelaar is in de wijk. Bedrijven verlaten de buurt en een van de overblijvers, etikettenbedrijf Desmedt, stelde in november nog een wanhoopsdaad: het dagvaardde Binnenlandse Zaken, de gemeentes Anderlecht en Molenbeek én twee politiezones in een poging van de moordende verkeershinder af te raken.

Hans Köhler is werknemer van hetzelfde bedrijf en zoon van de zaakvoerster. Als hij op 10 maart met zijn wagen het bedrijf in de Liverpoolstraat uitrijdt, wordt hij geconfronteerd met een situatie die hij goed kent: de hele straat is afgesloten om, illegaal, auto's te laden en lossen. In principe is de straat een eenrichtingsstraat, maar de man ziet dat het aanduidingsbordje verdwenen is. Hij rijdt dan maar in tegengestelde richting de straat in om enkele meters verderop via een zijstraat rond de opstopping te rijden. Het is zonder de politie gerekend, die in dezelfde straat een bureel heeft. Köhler moet stoppen, de volledige boorddocumenten worden gecontroleerd, en hij krijgt een boete aangesmeerd.

Wat als een banale verkeersboete begint, krijgt vandaag een niet-alledaags staartje. Köhler stapt immers naar het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding met een klacht voor wat hij zelf omschrijft als "omgekeerde discriminatie". In de schriftelijke klacht klinkt dat zo: "Immers, terwijl personen (die al dan niet de Belgische nationaliteit hebben) van Afrikaanse origine ongemoeid worden gelaten, wordt mijn cliënt, omdat hij blank is en niet behoort tot de etnische groep ten aanzien van dewelke in deze buurt een gedoogbeleid wordt gevoerd, beschuldigd van en vervolgd voor een beweerde verkeersinbreuk."

In zijn klacht drukt Köhler erop dat op het moment van de verkeersinbreuk een hele resem verkeers- en andere inbreuken werd gepleegd in dezelfde straat, waartegen de politie niet optreedt.
Köhler dient zijn klacht in op aanraden van zijn advocaat Theo De Beir, die met de stap niet aan zijn proefstuk toe is.

In september dagvaardde hij in naam van etikettenbedrijf Desmedt in één klap de twee betrokken gemeenten, Binnenlandse Zaken en de twee politiezones die over de buurt moeten waken. De dagvaarding moest de overheid verplichten om de wet te doen naleven. Zo werd voor het niet op tijd wegtakelen van fout- en dubbelparkeerders 5.000 euro dwangsom geëist. Op de omzetting van die eis is het vandaag nog steeds wachten. "Het probleem met deze wijk is dat het nog steeds een soort wetteloze zone is tussen twee gemeenten én politiezones", stelt De Beir. "De gemeenten zijn blij dat dit soort fenomenen aan de rand van hun grondgebied plaatsvindt. En dus doen ze niets." (Kris Hendrickx)
26/04/08 07u02 De Morgen
Well done. Laat dit een initiatief zijn dat uitmondt in een sneeuwbaleffect.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 07:25   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

"Neh!" zal die man gedacht hebben...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 08:35   #3
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
"Neh!" zal die man gedacht hebben...
Goh, en wie weet ging zijn referentiekader wel uit de bol.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 08:44   #4
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht

te volgen case.

Alleen: ik vrees dat er weinig hoop is.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 08:46   #5
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Goh, en wie weet ging zijn referentiekader wel uit de bol.
Het VB heeft er ook weer ALLES mee te zien.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 08:49   #6
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Het VB heeft er ook weer ALLES mee te zien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 09:02   #7
Positiefke
Lokaal Raadslid

Positiefke's schermafbeelding

Standaard

Eens benieuwd wat het cgkr er concreet aan gaat doen.
Positiefke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 09:05   #8
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Positiefke Bekijk bericht
Die zorgen ervoor dat die man vanaf nu geviseerd wordt.

Wat denkt die wel.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 09:13   #9
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een zielige interpretatie van dat stukje!

Dit is een casus die veel discussie kan opleveren, wat goed is. Gewoon platweg verlangen naar een sneeuwbaleffect is alweer tè voorspelbaar voor iemand die zichzelf besmeurt door "fitna" in zijn avatar te dragen. Bij "Bumba" als prentje kun je nog gaan voor 'ironie' maar bij 'Fitna' verraadt je toch een titaal gebrek aan ... verstand. Die film is zo bedroevend slecht. Off-topic, I know, maar ik kon het niet laten.
Oud 26 april 2008, 09:41   #10
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een Belgische werknemer uit Kuregem
Sinds ze bij De Morgen Kuregem verlaten hebben wegens manifeste onveiligheidsgevoelens van hun redactrices, kunnen ze het blijkbaar niet meer goed situeren.

De "garagewijk" ligt niet in Kuregem, maar op de grens tussen Brussel, Molenbeek en Anderlecht, rond de Heyvaertstraat, de Gosseliesstraat en de Liverpoolstraat. Meer dan een halve kilometer ten oosten van Kuregem.

Wellicht bekt het gewoon vlotter om alles wat fout gaat in Brussel in Kuregem te situeren...
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 10:38   #11
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Coekie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedrijven verlaten de buurt en een van de overblijvers, etikettenbedrijf Desmedt
Dat vind ik wel een heel raar zinnetje in een artikel dat bijna over niets anders gaat dan over overlast veroorzaakt door bedrijven die in de buurt gevestigd zijn.

Coekie
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 10:40   #12
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coekie Bekijk bericht
Dat vind ik wel een heel raar zinnetje in een artikel dat bijna over niets anders gaat dan over overlast veroorzaakt door bedrijven die in de buurt gevestigd zijn.

Coekie
lees dan over wèlke bedrijven het gaat die zich er zijn komen vestigen, en wèlke (autochtone) bedrijven het ging die zijn moeten gaan lopen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 26 april 2008, 10:45   #13
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Coekie's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp dat een aantal van de nieuwe bedrijven voor overlast zorgt maar ge kunt in uw artikel toch niet schrijven dat bedrijven de buurt verlaten als gans uw artikel er over gaat dat er in die buurt een ganse reeks bedrijven is.

Trouwens dat sommige bedrijven verdwijnen en dat er andere voor in de plaats komen is op zich een heel normaal economisch gegeven.
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 11:03   #14
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp dat een aantal van de nieuwe bedrijven voor overlast zorgt maar ge kunt in uw artikel toch niet schrijven dat bedrijven de buurt verlaten als gans uw artikel er over gaat dat er in die buurt een ganse reeks bedrijven is.

Trouwens dat sommige bedrijven verdwijnen en dat er andere voor in de plaats komen is op zich een heel normaal economisch gegeven.
ja hoor!

dat een bloeiende buurt wordt overwoekerd door "nieuwe belgen" of consoorten, waarbij maffia en andere criminele praktijken de standaard worden is ondertussen al een gekende verrijking geworden.

Dat de originele bloeiende en nette bedrijven dan maar failliet gaan is ook een verrijking neem ik aan.

Het is gewoon "standaard" nietwaar?

Oud 26 april 2008, 17:26   #15
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Positiefke Bekijk bericht
Zwijgen als vermoord en wachten tot men het wachten beu is en het zo laat?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 12:50   #16
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Heb hetzelfde meegemaakt op de tram in Antwerpen. Ik kreeg een opmerking en een - belerende - schriftelijke vermaning omdat ik een broodje, wegens tijdgebrek, in de tram aan het opeten was. Voor de onwetenden: op het openbaar vervoer mag je niet eten en/of drinken. Ik stelde toen luidop de vraag waarom het groepje Marokkanen, dat vijf meter verderop in de tram hing, geen opmerkingen kreeg omdat ze met hun schoenen tegen de zitbanken zaten, keiluid hun MP3 aan het afspelen waren en papiertjes opd e grond gooiden. Waarschijnlijk omdat jullie dan 'goe wa klop krijgen', heb ik iewat ondiplomatisch geantwoord. Een van die lijnspottende dames, duidelijk iemand die ze beter in een beschutte werkplaats hadden ondergebracht, had dan nog het lef om mij te vragen naar mijn identiteitskaart, zodat ze zulk 'onbeleefd' gedrag aan de lijninspectie kon melden. Ik heb dat zootje lijnspotters eens hartelijk in hun gezicht uitgelachen en gezegd dat ze dan maar eens mijn portefeuille met pas erin uit mijn broekzak moesten proberen te grijpen. Ik heb immers het recht hem niet te vertonen, zij zijn geen officiële politionele bevoegden. Ik ben daarna aan mijn halt afgestapt en heb nogeens gezwaaid (lol !). En het groepje Marokkanen ... dat mocht onverstoorbaar verder gaan met de tram te bevuilen en hun gettomuziek voor heel de tram afspelen.

We leven inderdaad stilaan in een apartheidsregime, zoals in Zuid-Afrika, waar de 'vreemde' minderheid de meerderheid van de autochtonen onderdrukt.

Laatst gewijzigd door freespirit : 27 april 2008 om 12:52.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 13:05   #17
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Heb hetzelfde meegemaakt op de tram in Antwerpen. Ik kreeg een opmerking en een - belerende - schriftelijke vermaning omdat ik een broodje, wegens tijdgebrek, in de tram aan het opeten was. Voor de onwetenden: op het openbaar vervoer mag je niet eten en/of drinken. Ik stelde toen luidop de vraag waarom het groepje Marokkanen, dat vijf meter verderop in de tram hing, geen opmerkingen kreeg omdat ze met hun schoenen tegen de zitbanken zaten, keiluid hun MP3 aan het afspelen waren en papiertjes opd e grond gooiden. Waarschijnlijk omdat jullie dan 'goe wa klop krijgen', heb ik iewat ondiplomatisch geantwoord. Een van die lijnspottende dames, duidelijk iemand die ze beter in een beschutte werkplaats hadden ondergebracht, had dan nog het lef om mij te vragen naar mijn identiteitskaart, zodat ze zulk 'onbeleefd' gedrag aan de lijninspectie kon melden. Ik heb dat zootje lijnspotters eens hartelijk in hun gezicht uitgelachen en gezegd dat ze dan maar eens mijn portefeuille met pas erin uit mijn broekzak moesten proberen te grijpen. Ik heb immers het recht hem niet te vertonen, zij zijn geen officiële politionele bevoegden. Ik ben daarna aan mijn halt afgestapt en heb nogeens gezwaaid (lol !). En het groepje Marokkanen ... dat mocht onverstoorbaar verder gaan met de tram te bevuilen en hun gettomuziek voor heel de tram afspelen.

We leven inderdaad stilaan in een apartheidsregime, zoals in Zuid-Afrika, waar de 'vreemde' minderheid de meerderheid van de autochtonen onderdrukt.

Ik moet zeggen dat het me verbaast dat u zo'n slecht karakter bent.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 13:18   #18
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Blijkbaar kan je als Belg geen discriminatie inroepen: dit is toch wat mij reeds verschillende keren werd gezegd en bevestigd!!

Trouwens ik zou het wel moeten geloven: heeft iemand al gehoord van een veroordeling voor racisme tov autochtonen???

Als in Antwerpen de speeltuintjes niet toegankelijk zijn voor Belgische kinderen , maar enkel door allochtonen worden aangeslagen, helpt klacht indienen ook niet.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 21:01   #19
marjan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht

Ik maakte onlangs hetzelfde mee: ik at een boterhaam op de tram omdat ik die middag geen tijd had om te eten en mij voor mijn werk moest verplaatsen. De trambegeleidster zei dat ik niet mocht eten op de tram en braafjes stak ik mijn brood terug in de tas. Vandaag zat ik terug op de tram en kwam er een groep Marokkaanse kinderen met hun Marokkaanse begeleidster op de tram gestapt (niemand tikte zijn lijnkaart af of betaalde, zwartrijders dus).
Ze waren allen chips en andere etenswaar aan het eten op de tram en de begeleidster vroeg of ze nog meer eten wilden. Niemand reageerde en ook de chauffeur liet begaan. Het is inderdaad zo dat men NIET DURFT reageren van zodra de overtreders allochtoon zijn. Bange blanke mannen zijn het die niet durven reageren.
marjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 21:03   #20
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:

Eerst waren er in die buurt veel bedrijven van autochtonen, "gewone" bedrijven, zullen we maar zeggen.
Vandaag zijn daar vooral bedrijven van afrikaanse 2de hands-auto sjacheraars, die zodanig veel overlast veroorzaken dat de andere bedrijven moeten verhuizen.
Klaar en duidelijk zo ? Of moet er een cartoon bij ?
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be