![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burgemeester
|
![]() De situatie in België is kritiek. Misschien is er een frisse wind nodig om het verroeste Belgische staatsbestel weer los te weken. Wat als België en Nederland nou eens zouden besluiten samen in een unie te treden met als landsnaam de "Verenigde Dietse Staten". Dan krijgen Wallonië, Vlaanderen, Nederland en Friesland autonomie en een eigen volksbestuur. De taalkwestie word opgelost: in Vlaanderen Nederland, Wallonië Frans, Brussel tweetalig met beschermende rechten voor de Vlamingen. Antwerpen kan dan als nieuwe hoofdstad gaan functioneren. Saksen-Coburg en Oranje-Nassau plakken we dan aan elkaar of zetten we af na een volksstemming in heel de Staten. Zou dit kunnen werken? (en AUB geen dingen als "nee door Hollanderhaat" of "nee, want Belgen zijn dom". KLOPT TOCH NIET!)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() ben er zeker niet tegen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Kazan : 9 juni 2008 om 13:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Een samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland lijkt m.i. beter. Zelf heb ik enkele vrienden in Nederland wonen dus van anti-Nederlands zijn kan je mij niet beschuldigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Staatssecretaris
|
![]() Samen? Nederland verhindert onze transporten over de IJzeren Rijn naar het Rhurgebied, ten voordele van hun eigen Betuweroute naar Rotterdam. En terzelfdertijd doen ze heel moeilijk over noodzakelijke baggerwerken aan de Scheldemond, waardoor de Antwerpse haven geen grote schepen kan ontvangen. De Hollanders zijn daardoor verantwoordelijk voor een ferme rem op onze welvaartsgroei.
Begrijp niet dat daar nog geen oorlog van gekomen is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Sommigen zijn hier werkelijk vergeten waarom en hoe het Belgisch separatisme in 1830 ontstaan is: door Frans en Waals racaille. Ook hoog tijd om termen als 'Diets' en 'Dietsland' voorgoed achter ons te laten wgs besmet door het verleden , bovendien overbodig. Een Verenigd NL tn NL en VL, daar moeten we naartoe.
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Economische schaalvergroting, welvaartstijging, etc
Laatst gewijzigd door Donar : 9 juni 2008 om 13:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Goed, ga jij dan maar even discussiëren met een amsterdammer. Benieuwd hoe veel jullie van elkaar begrijpen.
![]()
![]() |
#12 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Je moet je niet laten misleiden door de bestaande praktijk om elkaars programma's te ondertitelen. Vrijwel alle Nederlanders en Vlamingen kunnen elkaar prima verstaan. Toevallig was er vorige week bij een Vlaamse talkshow een gast die ik echt niet kon verstaan, hoe ik ook m'n best deed. Maar dat was voor het eerst sinds lang dat ik een Vlaming niet kon verstaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Waarom samengaan?
Ik bedoel, buiten het feit dat we dezelfde taal spreken (een taal-unie zou geen slecht idee zijn), zijn ze verzot op hun oranje koningshuis, zijn daar coffeeshops (ondenkbaar in Vlaanderen!!), zijn daar steden met véel meer allochtonenproblemen dan waar wij van kunnen dromen, etc etc ik stel toch voor dat de grootnederlanders eerst eens rustig ademhalen en voor efkes met beide voeten op de grond blijven staan. We zullen wel zien wat er gebeurt, eens dit apenland ophoudt te bestaan. Maar projecteer jullie wensdromen aub niet op de rest van de Vlamingen. Het is aannemelijk dat Vlaanderen "onvermijdelijk" meer autonoom zal worden, maar het is alles behalve aannemelijk dat Vlaanderen en Nederland éen land zouden gaan vormen. Laatst gewijzigd door Ambiorix : 9 juni 2008 om 13:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Staatssecretaris
|
![]() Willem heeft Brussel weggeven in ruil voor de kroon van Frankrijk. Hij sprak trouwens zelf Frans. De elf arme noordelijke provinciën intereseerden hem niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() Hier vergis je je. In Brussel en Antwerpen is de sfeer in bepaalde gebieden veel dreigender dan zelfs in de ergste wijken van Amsterdam. Er wordt in Belgie alleen minder over gesproken dan in Nederland. In Vlaanderen zijn genoeg Mohammed B's, alleen geen Theo van Gogh's.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Burgemeester
|
![]() Ik bedoel met taalkundige autonomie dat Vlamingen in Brussel een Vlaamse krant MOETEN hebben, evenals een eigen radio en tv. En er moet altijd een Vlaamse Raad zijn die de belangen van de Nederlandse taalgroep barmhartigt (anders krijg je toch een verfransingsbestuur).
Ik zie zelf het meeste heil in Nederland+Vlaanderen bijeen, Wallonië naar Frankrijk en de Oostkantons naar Duitsland of Luxemburg. Natuurlijk mogen deze gebieden ook zelfstandig worden als ze dat willen. Brussel met autonomie bij VLNL. Ik versta ook goed Vlaams: spreek het zelfs een klein beetje. Kijk ik snap best dat er tegenstellingen zijn (ook economisch), maar de argumenten die ik hier hoor zoals "Scheldemond" en "Betuwelijn" liggen dan allemaal in hetzelfde land, en kunnen elkaar dus opwerken. Zo krijg je een verdubbeld economie die nog sneller groeit als nu al het geval is. |
![]() |
![]() |