![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik stel vast dat TV1 alleen nog maar verschilt van VTM(e.a.commerciële omroepen)door het ontbreken van reclame(en dan nog).
Voor de rest: spelletjes, soaps, Amerikaanse geweldfilms, nieuws gepresenteerd als amusement. Ook op Kanvas zien we vnl. van de BBC of CNN gekochte en dus eenzijdige reportages OF ellenlange en geestdodende voetbalwedstrijden. Zeker geen toneel, ballet of muziekuitvoeringen. Ook de vroegere Radio 3 is nu gedegenereerd tot Klara. Die algehele culturele uitverkoop zal ons nog zuur opbreken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Vreemdeling
|
![]() Gelijk heb je. In veel opzichten is de VRT een commercieel bedrijf geworden dat (voor een deel) met gemeenschapsgeld wordt gefinancierd. Op de meeste van hun radiozenders word je met super-idiote reclame lastiggevallen. Op tv krijg je allerlei slogans van sponsors in je strot geramd, eigenlijk nauwelijks vermomde reclame. Een zender als Donna trekt met de stomste commerciële evenementen de straat op. Ik vind het verloren (gemeenschaps)geld om daarin te investeren. Canvas is wel een positieve uitzondering. Bijzonder ergerlijk zijn de dwaze talkshows en entertainmentprogramma's van overjaarse studentikoze types die zwaar worden gepromoot. De journaals van de VRT zijn er ook niet op verbeterd. Er zitten vaak items in die meer amusement dan (echte) informatie zijn. Bij de NOS zijn ze op dat punt toch nog iets stricter (gelukkig). Met de meeste tv-zenders die we nu in Vlaanderen hebben, bereik je vooral 1 ding: het klootjesvolk dom houden en in slaap wiegen.
![]() |
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Maar SCHAMEN die mensen zich nu niet?! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Door het publiek altijd maar voor te houden dat amusement en consumptie het ENIGE streven horen te zijn kweekt ge juist jaloerse en ontevreden mensen, want de ander kan nog altijd VEEL meer consumeren dan gijzelf! Consumeren en amuseren zijn trouwens typische vormen van korte-termijn denken en we weten dat dat tot ecologische catastrofes zal leiden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Ecologische catastrofes. Juist. Maar of die T.V.programma's de énige schuldige zijn? Hebzucht heeft altijd bestaan. Dat bestond vroeger ook, toen er nog geen T.V. was. Niet dat ik nu voor die programma's ben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
50 jaar geleden was de situatie nog niet zo kritiek maar nu is het echt wel 2 voor 12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Ja, je hebt gelijk. En ik ben er zeker van dat die T.V. een verantwoordelijkheid draagt. Maar over het broeikaseffect is er wel een debat geweest. Eerst werd het afgedaan als belachelijke nonsens. Dan beweerden ze dat het een natuurlijk fenomeen is en dat die uitlaatgassen er niks mee te maken hebben. Die beelden uit Duitsland en Oostenrijk hebben ze wel getoond, maar is iedereen er nu van overtuigd dat het door die uitlaatgassen en andere bronnen van luchtvervuiling komt? Ne mens zit soms raar ineen, hoor. 't Zou logisch zijn om na het zien van die beelden van de overstromingen Kyoto uit te voeren, maar België is niet op weg om die norm te halen. Men handelt er (nog) niet naar. Vreemd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het probleem is wel dat zowel vtm (om commerciele redenen) als vrt (voor de macht van hun belangengroepen) enkel nog willen scoren. De objectiviteit is een handicap geworden.
De vrt, die gesponsord word met gemeenschapsgeld, zou zich hiertegen moeten afzetten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() België stoot de laatste jaren juist meer broeikasgassen uit en alsof dat nog niet erg genoeg is, toonden ze in Terzake een paar jaar geleden iemand die reclameerde dat dienen dijk niet hoog en niet stevig genoeg was. Dat was in Duitsland ook zo. Ze hadden daar gebouwen gerestaureerd en zo, maar de dijken waren niet hoog en niet stevig genoeg. Ik heb me laten vertellen dat Hamburg veel hogere dijken had. Hoe het nu zit, weet ik niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Maar dat was dan ook een intellectueel en dat is onderhand zowat een scheldwoord geworden. Nu hebben we "managers uit het bedrijfsleven"(bah!)die alleen maar geïnteresseerd zijn in kijkcijfers. Mijn voorstel: wilt ge hoge kijkcijfers!? Geef dan alleen nog maar sexfilms, voetbal, big brother-toestanden en Hollywood-draken. SUCCES GEGARANDEERD. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Vreemdeling
|
![]() Een programma als De Zevende Dag vind ik bij de VRT wel erg nuttig. Maar zelfs daar slaat de amusementsduivel toe. Siegfried Bracke, ongetwijfeld een erudiet man, zorgt daar geregeld voor enige verkleutering met de wijze waarop hij thema's behandelt. Het zou ietsjes ernstiger mogen, al moeten we zeker niet terug naar de prehistorische tijden van "Confrontatie", voor wie zich dat nog herinnert.
![]() |
#14 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Binnenkort zitten ze op de 7de dag allemaal in trainingspak; en zwembroek als het zomer is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() Een pak met das die te klein zijn, en waar alles wat uitpuilt, dát is geen stijl, een hemd zonder das is geen voorwaarde voor stijl, verre van. Ik krijg het op mijn heupen van al die Franse politici, die steeds netjes afgeborsteld zijn, met zijden das, wit hemd, enz. Dat is niet stijlvol, dat is fatterig.
20 jaar geleden was dat de norm, maar normen veranderen, indien niet, liepen de senatoren nog steeds met pruiken op, of nog ouder: in Romeinse toga. Terzake vind ik nog steeds een fantastisch programma, nochtans niets verkleuterends aan. Ik ben nu aan het luisteren naar Klara, Radio 3 was zeker niet slecht, maar sommige programma's kregen vroeger veel minder kans. Rans krijgt nu 3 u per week om volksmuziek uit alle windstreken te laten horen, dat was vroeger toch niet het geval! Alleen het logo vind ik, zoveel maanden na de invoering, nog steeds te 'koel' voor een klassieke zender. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Ik kijk geen tv, want ik ben cultureel al dood.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Ik ook niet, maar voor de tegenovergestelde reden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Je moet het wél eens met elkaar eens worden, bozoboko.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() is dit geen weerspiegeling van onze cultuur?namelijk de kapitalistische in naam van de commerce cultuur
|
![]() |
![]() |