Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 februari 2004, 21:55   #1
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Wel, dat is nu net de vraag. Wat is integratie? Wat bedoelde ik daarmee? Daar zou een debat over moeten komen.
Wat is integratie en wat niet? Dient het verplicht te worden of net niet?
Omdat de topic waaruit ik bovenstaande heb gequoted er zich niet toe leent, hoop ik hier inhoud te kunnen geven aan dit debat. Inhoud geven aan een omstreden woord als integratie is geen vanzelfsprekendheid, maar mag ik iedereen toch vragen om dit op een volwaardige, niet kinderlijke, wijze te doen of zich anders tot een andere topic te wenden.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2004, 22:11   #2
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Integratie hoeft voor mijn part niet.
Niet voor autochtonen, niet voor allochtonen.
Ikzelf verkies me niet te integreren en op sommige vlakken totaal uit de toon te vallen:
  • een niet alledaags beroep uitoefenen
    een eigenaardig bestedingspatroon van mijn inkomsten er op nahouden
    een hoogst ongewone kijk op mens, maatschappij, wereld, universum aanhangen
    abberant veel tijd op fora als dit doorbrengen
    niet gangbare kledij dragen
    bizarre muziek te beluisteren enkel met oog op melodische en harmonische analyse
    eindeloos discussiëren met hopeloze gevallen
    mateloos aandacht en energie investeren in onmogelijkheden
    vreemde stoffen door mijn bloedbaan jagen
    .................
de lijst van mijn onaangepastheden is onuitputtelijk
Deze vrijheden en alle andere denkbare, gun ik ook ieder ander ongeacht zijn afkomst, woonplaats, status, geslacht, sexuele voorkeur.
Om deze vrijheden te vrijwaren, stel ik voor dat we dit doen binnen de voorziene wettelijke kaders.
Deze wetten mogen vermaakt worden, zodra een meerderheid die behoefte voelt.
Oud 28 februari 2004, 22:23   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Integratie veronderstelt probleemloos in de maatschappij te kunnen functioneren.
De taal machtig zijn is wellicht het minimum.
De wetten respecteren moet iedereen, ook degenen die niet geïntegreerd zijn, dus dat is geen criterium..
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2004, 09:59   #4
Opa Pipo
Vreemdeling

Standaard

niet veel reacties hier

is natuurlijk niet zo "cool"

bovendien moet je erbij nadenken, en dat vind ik toch al zo moeilijk

ja, de wetten naleven maakt er natuurlijk deel van uit, anders stel je je buiten of boven de groep

probleemloos functioneren; mja, dat is al vager;
geen "problemen" veroorzaken voor zichzelf, maar vooral voor de anderen

misschien moet je besluiten dat integreren niet moet, en dat je alleen de wetten moet naleven; zoals hierboven al gezegd: die kunnen toch aangepast worden als er nieuw "probleemgedrag ontstaat?

kunnen communiceren met je omgeving lijkt ook noodzakelijk

en intergatie is dat eigenlijk wel nodig; misschien is "aangepast gedrag" ook al voldoende om niet in botsing te komen met je omgeving

ga eerst nog wat verder nadenken
Opa Pipo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2004, 12:37   #5
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Belangrijk bij integratie is dat de "vreemde" de ethische waarden overneemt, die veelal neergeschreven zijn onder de vorm van wetten: niemand verkrachten, vermoorden, stelen, niet in uw flikker op straat rondlopen, onvoorwaardelijke gelijkwaardigheid van man en vrouw, scheiding kerk en staat, individuele vrijheid/rechten maar ook verantwoordelijkheden, zelf-ontwikkeling (scholing), etc. Allemaal dingen die wij aanvoelen als "onze cultuur".

Multi-culturele samenlevingen kunnen enkel indien iedereen de essentie van de "autochtone" ethische waarden overneemt.
- Bvb. met Chinezen in Belgie zijn er geen problemen, omdat ze dit doen. Hun "anders zijn" (culinair, viering van het Chinese nieuwjaar) wordt dan als sympathiek en verrijkend ervaren.
- Bvb. met een aantal van de Oost-Europeanen die naar hier komen om in te breken, geweldmisdrijven te plegen en te stelen zijn er wel problemen.
- Bvb. met een (groot) aantal moslims die de Westerse waarden principieel blijven afwijzen zijn er fundamentele problemen. Het hoofddoeken debat is eigenlijk een symbooldossier dat refereert naar het echte probleem: het afwijzen van fundamentele Westerse (autochtone) waarden en normen.

Eigenlijk kan men een minimum set van integratie-punten opstellen nodig voor een probleemloze integratie. Bovenop het aanleren van de taal dus.
Oud 5 maart 2004, 19:35   #6
mad_drone
Gouverneur

mad_drone's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar mad_drone
Standaard

integratie is als je niet meer 'naast' de maatschappij leeft, zo zou je ook kunnen zeggen dat marginalen zich moeten integreren. Of dat dat op zijn minst mogelijk moet zijn voor hen.
mad_drone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2004, 05:07   #7
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Als ik het zo wat overloop zijn er heel wat belgen niet geïntegreerd.

Om te beginnen de taal (van de regio) niet spreken.
Nogal toepaselijk in de Brusselse rand!
Oud 17 maart 2004, 08:42   #8
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid

kweethetwelenkweethetni's schermafbeelding

Standaard

Een vlaming die vlaams spreekt maar geen frans is wel geintegreerd.Ik ben vlaming en zie het nut er niet van in om frans te spreken behalve wanneer ik me op grondgebied begeef waar frans de landstaal is.
Integreren is het aanpassen aan het land waarvoor je gekozen hebt om er te verblijven.Wat wil zeggen het aanpassen aan de cultuur normen en waarden van dat land.Je mag gerust couscous eten maar daarvoor hoeven niet alle mensen uit je omgeving couscous te eten.Help mee de economie in je gastland te opwaarderen in plaats van ze te kelderen.Help mee jezelf nuttig te maken op de arbeidsmarkt in plaats van thuis te wachten tot ocmw of ziekenkas stort.Schrijf alleen de kids in die jezelf hebt en niet die van je hele familie oke je zal dan minder kinderbijslag krijgen maar dan blijft er tenminste voor het gastland ook nog iets over.Probeer je godsdienst niet op te dringen door overal moskeen neer te zetten.Zet er eentje in het gastland dat kan nog net , moet niet maar zou nog kunnen.Nu rijzen ze als paddestoelen uit de grond.Kom hier niet rentenieren op de kosten van mijn grootouders.Probeer je verstaanbaar te maken in mijn moedertaal ( vlaams ) dan kan ik je mss begrijpen als je vraagt mag ik je fiets stelen.Het gebruik van de sluier is best toegelaten op dagen dat je het vliegtuig neemt om in je thuislmand je villa op te kuisen,maar zorg ervoor dat je in je gastland herkenbaar bent.( kwestie van opsporingsbericht te verduidelijken in geval van misdaad ) Probeer ook is om zelf een gsm tv of auto te kopen dan blijf je van de onze af.Heb respekt voor de mensen die je hebben ontvangen in hun land in plaats van gettos te vormen en je vriendelijke ontvangers op die manier uit hun eigen land te verdrijven.

Allee als ik meer tijd had kon ik nog wel doorgaan maar ik moet even weg.Maar met dit hierboven moet het al gedeeltelijk lukken om een beetje te integreren als de wil er is natuurlijk.
kweethetwelenkweethetni is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be