![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Wie mag er een retributie ontvangen?
Wij wisten met zijn allen al dat er in verband met de boetes een probleem was met de "wet op de privacy", wel schijnbaar gaat het verder. Telkens dat dit in de gemeenteraad kwam stond er in onderaan de aanpassingen het volgende: <<Onderhavige verordening wordt aan het voorgeschreven onderzoek ‘de commodo en incommodo’ onderworpen. Indien geen bezwaren worden ingediend, zal ze als definitief worden beschouwd.>> Dit zou wel eens een reflectie kunnen zijn van de manier van werken van een zekere minister van de Vlaamse regering. Dit zou kunnen stellen: het ligt wel niet in onze bevoegdheid maar pas het toch maar toe. Ondervoorbehoud van burgerlijke rechten. Dit is al zoveel gebeurd voor ruimtelijke ordening waar men ook van alles en nog wat ging toepassen in de veronderstelling dat er toch geen bezwaar ging komen. In BPA dossiers met onteigening en in het in beslag nemen van het openbaar domein. Men zal gedacht hebben "wie begint er nu een rechtszaak tegen ons! " En dit jaar zullen er nog minder het risico nemen omdat de gerechtkosten naar de verliezers gaan. Is dit een van de redenen waarom men vandaag zo aandringt op een Staatshervorming? Willen sommigen de onwettelijkheden die zij jaren lang hebben toegepast en laten toepassen regulariseren? Hebben bepaalde Vlaamse burgers die situaties met zijn allen aangeklaagd? Gaat heel de boel het daglicht zien? Voor of na de staatshervorming? En het openbaar domein en het B.W. wat gaat daarmee gebeuren? Burgers jaren laten betalen, de toegang weigeren tot een domein terwijl dit niet wettig is, lijks fors op machtsafwending. Dus enerzijds geen plenaire zitting meer van het parlement en anderzijds geen wetten meer. Is de rechtbank al aangesproken? Voor wat het innen van een retributie op het betalend parkeren schijnbaar wel, en hier volgt ze: Bron: Het Nieuwsblad Vader Georges Casteur en dochter Sara vechten samen tegen de parkeerbonnen - 30/01/2008 Dokter Georges Casteur (61) en dochter Sara (26), pas afgestudeerd in de rechten, hebben van de strijd tegen de onwettige parkeerbonnen een passie gemaakt waar ze samen in opgaan: 'De lange procedure maakt het alleen maar plezieriger.' Tonny Verhaeghe Met haar uitspraak over de parkeerboetes zette een rechter in Oostende afgelopen maandag alle inningen van retributies in ons land op de helling. Slecht nieuws voor onze steden en gemeenten, maar niet voor de familie Casteur uit Oostende. Als de kleine David vechten zij tegen reus Goliath. Tegenstanders zijn het privébedrijf Vinci Park, dochter van een grote Franse multinational, en de stad Oostende. 'Van bij het begin intimideren hun advocaten ons', vertelt dokter Casteur. 'Maar we laten ons niet doen, we weten dat we de wet aan onze kant hebben.' Dat vader en dochter zich zouden toeleggen op de strijd tegen onwettige parkeerbonnen, lag niet voor de hand. 'Als huisarts heb ik me nooit bijzonder ingelaten met rechtskwesties', zegt Georges Casteur. 'Tot ik in 2005 een parkeerbon kreeg van Vinci Park. Niet dat ik een eventuele overtreding niet zou willen betalen, wel integendeel. Maar een boete, die ze dan handig de naam retributie geven, zomaar betalen aan een privébedrijf, dat weiger ik principieel. Het gaat volledig in tegen de principes van onze rechtsstaat, waar de overheid instaat voor de handhaving van de openbare orde. Zoiets overlaten aan de privésector gaat niet alleen te ver, het is een gevaar voor de rechtsstaat.' Overtuigd van zijn gelijk begint vader Casteur wetteksten op te zoeken die hem alleen maar verder sterken in zijn overtuiging. Steun krijgt hij daarbij van zijn dochter Sara, op dat ogenblik studente in de tweede licentie rechten. 'Ik zocht wetteksten op en moest inderdaad vaststellen dat papa gelijk had: er is gewoon geen wettelijke basis voor heel ons systeem van inning van parkeerbonnen. In mijn laatste jaar rechten beet ik me helemaal vast in het onderwerp. Ik maakte er ook mijn eindscriptie van voor de cursus fiscaliteit. De wettelijke argumentatie tegen ons systeem van parkeerbonnen werd steeds uitgebreider.' Tot grote vreugde van vader Casteur, die er met de steun van zijn dochter flinke conclusies voor zijn verweer mee schreef. 'Me verdedigen mag ze niet', lacht hij. 'Als student uiteraard niet, maar ook niet nu ze stage loopt aan de balie. Deontologisch mag een dochter haar vader niet verdedigen. Coachen uiteraard wel, en dat doet ze prima. Ze leert me conclusies schrijven en bereidt me voor zodat ik zelf kan pleiten voor de rechtbank.' Voor vader en dochter is de zaak van de parkeerbonnen meer dan een princiepszaak geworden, het is inmiddels een passie. 'Des te meer door de manier waarop de advocaten van de multinational ons behandelen', maakt dokter Casteur zich kwaad. 'Echte bandietentrucs gebruiken ze. Het gaat om een inning van 20 euro. Maar de tegenpartij vorderde plots 500 euro wegens 'tergende en roekeloze verdediging'. Plus nog eens 550 euro erbovenop, zo las ik in hun besluiten. Mijn vrouw wilde dat ik meteen stopte met de rechtszaak. Maar dat is precies waar die bedrijven op aansturen. Ze intimideren mensen. Voor mij was het een bijkomende motivatie om door te gaan. Tot het bittere einde. Deze zaak moet tot voor het Hof van Cassatie komen, zodat er eindelijk een einde komt aan deze wanpraktijken. Als dat lukt, zal het dank zij mijn dochter zijn, die als studente alle wettelijke wapens vond om mee te vechten. Zij kon aantonen dat heel ons Belgisch systeem van innen van parkeerbonnen onwettig is. Ja, daar ben ik als papa trots op. (stil) Heel trots.' ************************* Onlangs kregen de gewesten er iets dat met verkeer te doen heeft bij of niet? Is dat al een deel van de mogelijke rechtzetting van het bedrog? Ondertussen zal men in Blankenberge tijdens de schoolvakantie en weekdagen moeten betalen. Het kwam nu nog snel in de gemeenteraad omdat zij de 100 € per inwoner van minister van Mechelen niet willen missen. Een voorwaarde van deze uitbetaling is dat er in 2009 geen nieuwe belastingen komen. Piet Wittevrongel van de lokale partij DWARS heeft al klacht ingediend bij de Gouverneur. Zal deze zich uitspreken of de inning van deze retributie in de voorbije jaren wel wettig was? En ondertussen blijft de pers in haar winterslaap... |
![]() |
![]() |