Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 mei 2008, 23:06   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.493
Standaard Slurptaks - hybride autoverkoop in de lift Nederland doet het beter!

Nederland op zijn eentje lijkt het smelten van de poolkappen te stoppen.

IN elk geval
- een slurptaks 100euro/gram voor wagens > 220g CO2/km
- fikse korting op inschrijvingstaks (bijtelling)
- kilometerheffing vanaf 2012
- CO2 taks
- fijstoftaks...


Nederland timmers ten minste aan de weg, en wij belgen zitten hier te lullen...

Ook Engeland heeft een Slurptaks ingevoerd.
Come up politiekers, doe eens iets.


Citaat:

Het is akelig stil in de showrooms
Door ERIK KOUWENHOVEN

ROTTERDAM - Gedreven door de hoge benzineprijs en de gunstige fiscale bijtelling, kiezen Nederlandse automobilisten massaal voor zuinige hybride auto’s.

Merken die grote SUV's verkopen hebben het zwaar. FOTO EPA
SUV’s worden minder goed verkocht. Daarmee lijken de milieumaatregelen aan te slaan.

Het is stil in de Nederlandse autoshowrooms. Dat komt niet alleen door de zomerse temperaturen, maar vooral door het politieke en economische klimaat. De slurptaks zorgt bovendien voor grote verschuivingen in de verkopen. ,,De Nederlandse automobilisten wachten massaal af wat er nou precies gaat gebeuren,’’ zegt Milco de Vries, directeur van Kroymans Corporation, een van de grootste auto-importeurs (o.a. Kia) van Nederland. ,,Er is sprake van onzekerheid en dat is jammer. Dat de overheid regelingen invoert om het milieu te ontzien is prima. Maar kom dan wel met een heldere visie voor de komende jaren.’’

Dat het beleid niet consistent is, blijkt uit de grilligheid van de milieumaatregelen. Aangekondigde normen voor de CO2-uitstoot werden begin dit jaar op het laatste moment aangescherpt en deze week kondigde staatssecretaris De Jager aan dat hij een derde bijtellingtarief wil invoeren. Naast de 14 procent en 25 procent bijtelling, zou dan vanaf volgend jaar ook een 20 procent tarief voor auto’s met een lage CO2-uitstoot worden ingesteld. Dit tussentarief moet volgens De Jager gaan gelden voor benzineauto’s met een uitstoot tussen de 111 en 140 g/km en voor dieselauto’s met een uitstoot tussen 96 en 116 g/km. Eerder al werden milieulabels ingevoerd op basis van een omstreden formule en dit jaar werden daar de fijnstoftaks en de slurptaks aan toegevoegd. De Jager zegt later deze maand een langetermijn-strategie te presenteren in de zogenoemde meibrief.

De eerste effecten van de milieumaatregelen zijn inmiddels merkbaar. Niet alleen van hybrides is de verkoop over de eerste vier maanden van dit jaar verdubbeld, ook andere modellen waarvoor 14 procent bijtelling betaald moet worden, verkochten goed. Dat blijkt uit de verkoopcijfers over de eerste vier maanden van dit jaar. Zuinige auto’s als de Peugeot 107, Citroën C1 en Toyota Aygo deden het beter dan vorig jaar. Merken die grote SUV’s verkopen hebben het zwaar. ,,Het is stil in de showroom,’’ zegt Milco de Vries van Kroymans, die ook Cadillac, Alfa Romeo en Hummer verkoopt. ,,Mensen die nu een SUV kopen, gaan steeds vaker voor een kleiner model. Voor een auto als de grote Hummer H2 is altijd een markt. De mensen die zo’n dure auto kopen kijken niet op een paar duizend euro. Maar de kleinere H3, die qua formaat te vergelijken is met een BMW X5, heeft het moeilijk.’’

Ook Cadillac en Alfa Romeo doen het slecht. Alfa Romeo verkocht vijftig procent minder auto’s dan vorig jaar. Volgens De Vries komt dit vooral door de sterke, sportieve motoren van het Italiaanse merk. ,,Tot voor kort konden de kopers dit soort auto’s wel waarderen, maar nu ze tamelijk ongunstig uitvallen door de milieulabels, daalt de vraag sterk.’’ De fabrikanten van SUV’s zijn inmiddels handig ingesprongen op de trend naar ‘downsizing’ en minder brandstofverbruik. Ford brengt binnenkort de compacte SUV Kuga uit. Dit model staat op het onderstel van de middenklasser Focus. Volkswagen heeft naast de grote Touareg sinds kort de Tiguan in het programma; een SUV die niet veel groter is dan een Golf en die ook met alleen voorwielaandrijving leverbaar is. Ook Audi en Mercedes komen dit jaar met kleinere SUV’s. Deze modellen bieden wel de prettige hoge instap van een SUV en door hun hoge zitpositie een goed zicht op het overige verkeer, maar verbruiken relatief weinig brandstof.

Ook de stijgende olieprijs en het dalende verschil tussen de prijs van een liter diesel en benzine doen automobilisten aarzelen als het gaat om de aanschaf van een nieuwe auto. Analisten van Goldman Sachs voorspellen dat de olieprijs nog dit jaar stijgt naar de 160 dollar per vat. Een prijs van 200 dollar is zelfs waarschijnlijk binnen een termijn van twee jaar.
Wereldwijd groeit de vraag naar olie verder, mede door de snelle groei in landen als China en India. Goldman Sachs verwacht niet dat de olieproducerende landen de komende jaren in de groeiende behoefte kunnen en willen voorzien. Maandag brak de prijs voor een vat ruwe olie door de grens van 120 dollar. Inmiddels heeft de olieprijs op 124 dollar gestaan
Uit de verkoopcijfers van brancheorganisaties Bovag en RAI blijkt dat er tot en met april van dit jaar 1636 exemplaren van de Toyota Prius zijn verkocht, tegen 750 in dezelfde periode vorig jaar. Van de hybride Honda Civic zijn 2.265 exemplaren de showroom uitgereden, tegen 1080 in dezelfde vier maanden van 2007.

Leasemaatschappijen
Volgens brancheorganisatie Bovag is het effect van de lagere bijtelling duidelijk merkbaar. 'De verkopen gaan vooral via de leasemaatschappijen. Het is zeer waarschijnlijk dat de lagere bijtelling een grote rol speelt bij de beslissing over welke auto wordt aangeschaft', aldus een woordvoerder van Bovag tegen Z24.

Over de effecten van de slurptaks kunnen de brancheorganisaties Bovag en RAI nog niet veel zeggen, omdat er niet echt vergelijkingsmateriaal voorhanden is. 'Daarover kunnen we pas in januari van volgend jaar echte uitspraken doen, als we meer statistische gegevens hebben', meldt de Bovag.

CO2-taks vervangt BPM
AMSTERDAM - Het kabinet wil de aanschafbelasting (bpm) voor personenauto's afschaffen. Daarvoor in de plaats komt een heffing bij de aanschaf voor vervuilende auto's.
Die heffing moet 15 tot 25 procent van de opbrengst leveren die het kabinet nu via de bpm binnenhaalt, ongeveer 3,5 miljard euro. Ingewijden meldden woensdagavond dat de meest betrokken bewindslieden hierover overeenstemming hebben bereikt.

De komende dagen spreken minister Camiel Eurlings (Verkeer) en staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) verder over het voorstel, dat naar verwachting volgende week vrijdag in de ministerraad aan de orde komt.

De Jager kondigde eind februari al aan de bpm te willen omvormen tot een milieubelasting afhankelijk van de CO2-uitstoot. Op die manier worden schonere auto's goedkoper in aanschaf dan meer vervuilende auto's.

Het schrappen van de bpm zou de opmaat moeten zijn voor de komst van de kilometerheffing, vanaf 2012 voor personenauto's. Met name de autobranche benadrukt steeds dat voor het behoud van het draagvlak van een kilometerheffing de bpm helemaal moet verdwijnen.

Onlangs bleek uit uitgelekt onderzoek van drie planbureaus dat dat nadelig kan zijn voor de economie omdat de kilometerheffing dan te hoog zou moeten worden vastgesteld. Daarnaast zijn de inkomsten van de bpm noodzakelijk voor de schatkist.

De VVD kraakt de plannen op voorhand af. „De BPM verdwijnt, maar komt terug met een ander labeltje”, aldus fractiespecialist Paul de Krom. Voor hem gaat het om een nieuwe milieubelasting die vaste inkomsten voor de schatkist verzekert. De Krom: „Maar het gaat niet om het milieu maar om gewoon geld in het laatje brengen.”

Groot-Brittannië voerde de belasting onlangs in. Auto-eigenaren zagen een verdubbeling van hun kosten terwijl de C02-uitstoot slechts één procent afnam. Desondanks zet de verantwoordelijke minister Alistair Darling de verhogingen gewoon door. Het levert hem dan ook een verdubbeling van de inkomsten uit autobelastingen op. In plaats van 2 miljard vangt hij nu 4 miljard pond, schrijft De Telegraaf.

Niet uit te leggen
Edmund King van de AA, de Britse evenknie van de ANWB, zegt 'geschokt' te zijn. Vooral nu het publiek de laatste jaren ook nog werd geconfronteerd met almaar stijgende prijzen aan de pomp. 'Als het resultaat van de verhoging was geweest dat er veel minder zou worden vervuild, zou het publiek dit nog kunnen accepteren. Nu zijn het slechts de koffers van Financiën die worden gevuld. Dat is niet uit te leggen.'

Gebleken is dat door de nieuwe belasting negen van de tien auto's extra worden belast. De eigenaar van een middenklasser zoals de Ford Focus met een 1.6 liter motor betaalt bijna 60 procent meer (van 170 naar 270 pond per jaar). Voor een Citroen Xsara Picasso dient 48 procent meer betaald te worden.

Hybrideauto
Vanaf 2010 komt er ook nog eens een zogenaamde 'showroomtaks' bij. Nieuwe auto's die meer dan 130 gram C02 uitstoten worden dan extra belast met een bedrag dat kan variëren van 115 pond tot 950 pond. Alleen bezitters van hybrideauto's gaan er door de nieuwe belastingen op vooruit.

Experts zijn het er overigens nog niet over eens of deze wagens milieuvriendelijk zijn, omdat de productie en latere verwerking van de batterijen die in die auto's worden gebruikt schadelijk voor het milieu zijn.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be