Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2008, 10:34   #1
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard Het ACV gaat voor koopkrachtverbetering...

De vakbond eist dat naast de indexaanpassingen de lonen verhoogd worden...

En wat doet die vakbond als werkgever voor zijn eigen personeel?

'Volgens de leiding is er geen ruimte voor loonsverhoging, wegens het structureel tekort van de verbonden en van een aantal centrales, waarvoor het nationaal bestuur maatregelen voorbereidt. Omdat de uitgaven vooral personeelskosten zijn, was voor LBC het behoud van de individuele werkzekerheid prioritair.'
...
De cao-perikelen in de grootste vakbond van het land dragen een grote symboliek. In de voorbije weken lieten duizenden werknemers in tientallen bedrijven luid hun 'roep om meer koopkracht' horen, al dan niet via stakingsacties. Ze deden dat met steun van de vakbonden, ook van het ACV. In de meeste bedrijven kwamen er akkoorden over loonsverhogingen, meestal in de vorm van premies
http://www.trends.be/nl/economie/men...g-bij-acv.html

Laatst gewijzigd door Chipie : 1 mei 2008 om 10:45. Reden: bronvermelding
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 10:35   #2
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

ACV en ABVV zijn parodieen op wat een echte vakbond zou moeten zijn.

Edit: Chipie, je bron-link werkt niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 1 mei 2008 om 10:35.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 10:47   #3
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht

Edit: Chipie, je bron-link werkt niet.
Inderdaad... Die is enkel toegankelijk voor de abo's...

Hieronder een andere (onbetaalde) link...

Oud 1 mei 2008, 10:47   #4
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
De vakbond eist dat naast de indexaanpassingen de lonen verhoogd worden...

'Volgens de leiding is er geen ruimte voor loonsverhoging, wegens het structureel tekort van de verbonden en van een aantal centrales, waarvoor het nationaal bestuur maatregelen voorbereidt. Omdat de uitgaven vooral personeelskosten zijn, was voor LBC het behoud van de individuele werkzekerheid prioritair.'
...
De cao-perikelen in de grootste vakbond van het land dragen een grote symboliek. In de voorbije weken lieten duizenden werknemers in tientallen bedrijven luid hun 'roep om meer koopkracht' horen, al dan niet via stakingsacties. Ze deden dat met steun van de vakbonden, ook van het ACV. In de meeste bedrijven kwamen er akkoorden over loonsverhogingen, meestal in de vorm van premies
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=DV1OD2L8

Het personeel van de vakbonden word betaald met belastingsgeld en met de bijdragens van de leden.
Het is dus onaanvaarbaar voor de leden van de vakbonden dat deze meer zouden moeten gaan betalen en dus een verlies aankoopkracht leiden, omdat de vakbonden hun personeel loosverhogingen geven.

Trouwens ik zou niet te snel roepen over loonsverhogingen voor vakbonds en ziekefondspersoneel, want deze mensen hun verloningen liggen ruim boven het gemiddelden van een gelijk geschoolde en een gelijke functie in alle andere sectoren en bedrijven.

Als je weet dat een loketbediende in een haventransportbedrijf gemiddeld 1700€ brutto heeft en een vakbondsloket bediende rond de 2300€ brutto, begrijp je al snel dat het niet makkelijk te verantwoorden valt aan die transportloketbediende dat deze meer lidgeld moet betalen aan de vakbond, omdat de vakbondsloketbediende meer loon wil hebben dan deze die dat loon moet ophoesten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 10:54   #5
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het personeel van de vakbonden word betaald met belastingsgeld en met de bijdragens van de leden.
Het is dus onaanvaarbaar voor de leden van de vakbonden dat deze meer zouden moeten gaan betalen en dus een verlies aankoopkracht leiden, omdat de vakbonden hun personeel loosverhogingen geven.

Trouwens ik zou niet te snel roepen over loonsverhogingen voor vakbonds en ziekefondspersoneel, want deze mensen hun verloningen liggen ruim boven het gemiddelden van een gelijk geschoolde en een gelijke functie in alle andere sectoren en bedrijven.

Als je weet dat een loketbediende in een haventransportbedrijf gemiddeld 1700€ brutto heeft en een vakbondsloket bediende rond de 2300€ brutto, begrijp je al snel dat het niet makkelijk te verantwoorden valt aan die transportloketbediende dat deze meer lidgeld moet betalen aan de vakbond, omdat de vakbondsloketbediende meer loon wil hebben dan deze die dat loon moet ophoesten.
Hi Jantje...
En met welk geld worden de ambtenaren betaald?
Oud 1 mei 2008, 12:04   #6
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Weet U,

Kan U voor de leden van de forum uitdiepen wat een echte vakbond dan wel zou mogen inhouden en waarom ABVV en ACV dergelijke vakbonden zouden willen parodiëren.

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 12:21   #7
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

vakbonden moeten bij hun leest blijven: rechten van de werknemer verdedigen, en discriminaties, intimidaties, indocrtinaties, kleineringen, op het werk definieren en bestrijden.

Waarom moet dat altijd geld zijn ??? Omdat ze zelf teveel bezig zijn met hun geld te tellen
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 14:46   #8
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
vakbonden moeten bij hun leest blijven: rechten van de werknemer verdedigen, en discriminaties, intimidaties, indocrtinaties, kleineringen, op het werk definieren en bestrijden.

Waarom moet dat altijd geld zijn ??? Omdat ze zelf teveel bezig zijn met hun geld te tellen
Beweert U nu dat het ACV of ABVV de rechten van de werknemer niet verdedigen, noch dat zij de discriminatie, intimidaties, indoctrinaties en kleineringen op het werk bestrijden?

Ik meende van wel. Wat volgens uw definitie meteen zowel ACV als ABVV tot echte vakbond zou moeten promoveren.

Blij dat we tenminste die zaak van de baan hebben.

Vakbonden zouden volgens U te veel bezig zijn geld te tellen. Valt dat niet onder de roepnaam "goed bestuur"?

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 1 mei 2008 om 14:50.
Oud 1 mei 2008, 14:51   #9
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Beweert U nu dat het ACV of ABVV de rechten van de werknemer niet verdedigen, noch dat zij de discriminatie, intimidaties, indoctrinaties en kleineringen op het werk bestrijden?

Ik meende van wel. Wat meteen zowel ACV als ABVV tot echte vakbond promoveert.
Ja, ik zeg dat zij zelfs geen statistiek maken over al deze individuele problematieken, en ik zeg dat zij geen aktieplannen hebbenom die situaties te verbeteren, en ik zeg dat zijn geen beleid voerenop dat vlak.

EN bewijs jij nu maar waar hun peilnetwerk staat, hoeveel dossiers ze behandeld hebben en wat hun aktieplannen concreet van de laatst 10jaar geweest zijn om al die individuele topics via wetgeving of een meetbaar beleid te verbeteren.

Veel plezier met zoeken

Apart van hun zakken vullen aan de uitbetaling van dop (dat vind ik een ontoleraarbaar economisch incestverhaal) , en apart van de sociale verkiezingen waarmee ze hun ego meten ( en dit vind ik een totaal aberrant systeem van geld verdelen...) , en apart van de verschillende juridische dossiertjes door hun juridische dienst ( en dat laatste vind ik nu specifiek wel een goeie taak) denk ik niet dat de vakbond dus bezig is met 'sexuele intimidatie' - 'werknemer welzijn op het werk' - 'opvoeding van werkgevers naar een human resourcemodel' etc
Oud 2 mei 2008, 09:26   #10
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, ik zeg dat zij zelfs geen statistiek maken over al deze individuele problematieken, en ik zeg dat zij geen aktieplannen hebbenom die situaties te verbeteren, en ik zeg dat zijn geen beleid voerenop dat vlak.

EN bewijs jij nu maar waar hun peilnetwerk staat, hoeveel dossiers ze behandeld hebben en wat hun aktieplannen concreet van de laatst 10jaar geweest zijn om al die individuele topics via wetgeving of een meetbaar beleid te verbeteren.

Veel plezier met zoeken

Apart van hun zakken vullen aan de uitbetaling van dop (dat vind ik een ontoleraarbaar economisch incestverhaal) , en apart van de sociale verkiezingen waarmee ze hun ego meten ( en dit vind ik een totaal aberrant systeem van geld verdelen...) , en apart van de verschillende juridische dossiertjes door hun juridische dienst ( en dat laatste vind ik nu specifiek wel een goeie taak) denk ik niet dat de vakbond dus bezig is met 'sexuele intimidatie' - 'werknemer welzijn op het werk' - 'opvoeding van werkgevers naar een human resourcemodel' etc

Weet U Paul,

U zegt nogal wat.

Zo zegt U "ACV en ABVV verdedigen de rechten van de werknemer niet, noch bestrijden zij de discriminatie, intimidaties, indoctrinaties en kleineringen op het werk"

Zo zegt U ook dat "uw gelijk onomstootbaar aan te tonen valt doordat U geen informatie terugvindt over het aantal dossiers dat ACV en ABVV afhandelen"

Wat een farfeluë redenering bouwt U hier toch op.
Doordat U geen analytische informatie vindt over het dossierbeheer van ACV en ABVV, besluit U dat
a) ACV en ABVV dergelijke informatie niet bijhouden
b) ACV en ABVV dergelijke informatie niet hoeven bij te houden omdat dergelijke dossiers door hen niet behandeld worden.
Het plezier is geheel aan mijn kant wat betreft de bovenstaande non-gedachte.

U zegt vooral zomaar wat.

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 2 mei 2008 om 09:28.
Oud 2 mei 2008, 10:28   #11
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Weet U Paul,

U zegt nogal wat.

Zo zegt U "ACV en ABVV verdedigen de rechten van de werknemer niet, noch bestrijden zij de discriminatie, intimidaties, indoctrinaties en kleineringen op het werk"

Zo zegt U ook dat "uw gelijk onomstootbaar aan te tonen valt doordat U geen informatie terugvindt over het aantal dossiers dat ACV en ABVV afhandelen"

Wat een farfeluë redenering bouwt U hier toch op.
Doordat U geen analytische informatie vindt over het dossierbeheer van ACV en ABVV, besluit U dat
a) ACV en ABVV dergelijke informatie niet bijhouden
b) ACV en ABVV dergelijke informatie niet hoeven bij te houden omdat dergelijke dossiers door hen niet behandeld worden.
Het plezier is geheel aan mijn kant wat betreft de bovenstaande non-gedachte.

U zegt vooral zomaar wat.
Dat is precies niet wat ik bedoel:
wat jij op doelt is dat uw juridische diensten een pak dergelijke dosssiers behandelen, en dat is OK.
wat jij bedoelt is dat die getallen gekend zijn, dat is ook goed.

Wat ik bedoel is:
als je een BELEID doet dan
1° meet je hoe groot is mijn probleem ? (METEN in the field, niet alleen de etterbuilen die openbarsten maar ook de problemen die niet openbarsten...)
2° wat kunnen we daaraan doen (thinkthank, strategie)
3° implementeren van wetten - richtlijnen - sensibilisatiecampagnes (effectief iets doen dus)
4° en opvolgen van het resultaat (dus uw meting in the field terug)

dus er bestaat geen studiecel, werkgroep, regeringsbeleid noch vakbondsbeleid op dat vlak
Oud 2 mei 2008, 17:04   #12
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:

al deze voornoemde zaken zijn inderdaad het werk van de vakbond in overeenspraak met de werkgevers, jammer dat men dit altijd vergeet.
de vakbond in het algemeen heeft al lang zijn waarde verloren.
toen men oorspronkelijk het gevecht aanging om de wernemers meer kansen te geven in samenspaak (dit wil niet zeggen in opdracht van) met de werkgever was men goed bezig. uiteindelijk kan men mits een goed dialoog tussen de partijen, in de meeste gevallen werknemer-werkgever, met de vakbonden (zowel van werkgever als van werknemer) als scheidsrechter tot de beste oplossing komen.
de laatste jaren echter heerst er meer en meer een egoïstische sfeer binnen de diensten van de vakbonden. als ze verkozen worden staan ze safe, als men vroeger de werknemers trachten te helpen worden deze werknemers heden enkel nog gebruikt door de vakbond zodat deze laatste zich persoonlijk kunnen verrijken en opwaarderen tot posities waar ze totaal niet thuishoren.
Oud 2 mei 2008, 20:36   #13
Chipie
Banneling

Standaard De grote meerderheid van de Belgen vindt de vakbonden niet aangepast aan deze tijd...

In DS van vandaag staat het volgende te lezen:
Net op 1mei deelt een enquête van het blad Trends een ferme tik uit aan de vakbonden. Het blad ondervroeg 2.000 Belgen: 59,70 procent vindt dat de vakbonden niet aangepast zijn aan deze tijd. Liefst 81 procent vindt dat de vakbonden te sterk redeneren in een ideologie van tegenstelling tussen arbeid en kapitaal.
Tja, hoe zou dat toch komen?
Oud 2 mei 2008, 21:52   #14
Boontjes
Parlementslid

Standaard

lonen verhoogd worden...

...
[/quote]

Juist, maar geen appels met peren vergelijken hé: een vakbond is een gewone vereniging zonder winstgevend doel - een bedrijf moet winst maken , en maakt winst en betaalt hun CEO exuberante lonen, en geeft , of probeert, de aandeelhouders maximale winsten te geven. Dit is wel op de rug van de werknemers - waarom kan elke werknemer geen aandeelhouder zijn en mee genieten van de door hem zelf(!) gemaakte winst?
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 22:02   #15
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Vakbonden die systematisch op de werkloosheid te vergroten, daar pas ik voor.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 22:05   #16
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Vakbonden die systematisch op de werkloosheid te vergroten, daar pas ik voor.
vakbonden die w�*t?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 22:19   #17
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Ja, halverwege wou ik mijn zin veranderen.

Eerst; 'Vakbonden die systematisch op werkloosheid kicken, daar pas ik voor' werd 'Vakbonden die systematisch de werkloosheid wensen te vergroten, daar pas ik voor'.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 23:12   #18
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Koopkrachtverbetering ! In de "gezondheidsindex" zit nog altijd tabak voor 1,4 %! ! ! Ongelooflijk maar w�*�*r !
In de indexcommissie zitten 7 vakbonders (zoals de rest, benoemd voor 6 jaar). Om de 2 jaar, dit jaar dus, is er een "kleine" aanpassing v.d. indexkorf: benieuwd hoe ze onze koopkracht zullen verbeteren .
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 09:22   #19
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Juist, maar geen appels met peren vergelijken hé: een vakbond is een gewone vereniging zonder winstgevend doel - een bedrijf moet winst maken , en maakt winst en betaalt hun CEO exuberante lonen, en geeft , of probeert, de aandeelhouders maximale winsten te geven. Dit is wel op de rug van de werknemers - waarom kan elke werknemer geen aandeelhouder zijn en mee genieten van de door hem zelf(!) gemaakte winst?
Dus personeel van een VZW of een openbare dienst... hebben geen recht op een koopkrachtverbetering?
Onze ambtenaren zullen het graag horen (die hebben vermoedelijk toch ook geen winstgevend doel )...

Overtandse vakbonden moeten, net als elke andere werkgever, hun personeel respecteren en gelijk behandelen...

En als de vakbonden dat weigeren, dan moeten de vakbonden maar staken...

Laatst gewijzigd door Chipie : 3 mei 2008 om 09:24.
Oud 3 mei 2008, 10:11   #20
pistoléke
Burgemeester

pistoléke's schermafbeelding

Standaard

Het ACV heeft het bij het juiste eind, ze moeten inderdaad gaan voor koopkrachtverbetering, voor iedereen. Maar ik zit zo toch wel met een vraagske hoor, hoe komt het nu eigenlijk, dat als ik over de grens ga, is dit nu Nederland, Frankrijk, Duitsland of Luxemburg, dat het daar steeds geokoper is...er zjin er verschillende die beweren dat dit door de belastingen en accijnzen komt, daar geloof ik wel in, maar deze alleen kan niet de grote boosdoener zijn...dat geloof ik nooit. Sinds de invoering van de €, gaan de prijzen steeds krachtig de hoogte in, als men voor de invoering een prijstijging had, was dit elke keer een paar Bfr, nu als er iets meer gaat kosten, is dit bijna altijd minimum 30 a 50 cent....logisch zou zijn dat dit gebeurt met 0.5 cent ofzo...ik vind dat de handelaars zelf verantwoordelijk zijn dat alles duurder word. Nu willen ze dan ook nog es het kleingeld afschaffen, stukken van 1, 2 en 5 cent, en dan komen ze af als er iets duurder word als het boven de 5 cent is word er afgerond naar boven, is dit eronder afgerond naar beneden, geloof me ze zullen dan wel zorgen dat iets opslaat dat het boven de 5 cent is, dan kunnen ze alweer gelijk 10 cent opslaan...en wat is het gevolg, een kettingreaktie. Dit mijnen damen en heren schrijf ik toe aan het bewind van de afgelopen jaren, het bewind van de VLD= de baas en de SP= middenklasse(niet meer de partij van de kleine man of werknemer)

nb: diegene die deze topic keren, en kritieken op de vakbonden geven, zijn zelf waarschijnlijk middenstand of werkgever, is dit niet denk maar eens goed na wat je aan het neerpennen bent dan, de vakbonden zijn er nog steeds voor de werkman, dat men deze niet zomaar ter plaatse kan uitpersen...werkgevers zien vakbonden liever gaan dan komen, want dan kunnen ze met hun personeel zomaar doen wat ze willen...ga maar es na hoeveel bedrijven dat het aantal werknemers kunstmatig onder de grens van 50 man houd, bvb, 49 man en 11 interimmers...en zo kan ik nog een stapje verder gaan, waarom maakt men de mens nu zo materialistisch, waarom kan je makkelijk een lening aangaan, simpel, als er ergens iets is, en er breekt een staking uit, dan zijn er mensen die niet kunnen staken, omdat ze dan hun lening niet kunnen verder betalen...mischien tipje, we moeten als vakbonden een manier vinden, dat deze mensen gerust gelaten worden, zodat deze zonder probleem ook hun echte mening kan uiten/uitvoeren...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be