Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2008, 14:28   #1
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard Het kort verslag in plaats van het proces verbaal = misdaad minimaliseren

Onlangs, twee weken geleden, werd ik ei zo na het slachtoffer van een diefstal en frauduleuze praktijken op straat, praktisch letterlijk voor mijn huisdeur. De precieze aard en omstandigheden van het voorval bespaar ik u, alleen wil ik nog vermelden dat er Zigeurnervrouwen in het spel waren. Ik kon nog juist verijdelen dat ik bestolen werd of dat ze er met mijn persoonlijke gegevens vandoor gingen. De potentiële daders herkende ik door ze reeds in mijn buurt de voorbije weken te hebben gesignaliseerd.

Als 'plichtsbewuste' burger besloot ik dan maar aangifte bij de politie te gaan doen. Na enkele uren van mijn kostbare tijd te hebben verkwanseld, was het eindelijk aan mij om m'n verhaal te doen. Een nogal slome politievrouw, toegegeven: wel vriendelijk, luisterde naar mijn verhaal en bevestigde wel mijn verhaal door te zeggen dat er zich nog precedenten met de Zigeurners hadden voorgedaan, vooral oudere mensen die minder weerbaar waren, werden bestolen. Ze maakte een verslag op en alles leek goed te gaan. Toen verdween ze even en zei me dat ze eventjes over het voorval met haar overste moest overleggen. De dame in kwestie kwam terug en zei me dat er toch geen PV kon worden opgemaakt, want dat ik zelf het misdrijf verijdeld had. Ik was dus zogezegd geen slachtoffer en had volgens het politiebureau geen recht op een proces-verbaal. Wel wilden ze een zognaamd Kort Verslag opmaken, om bij de PV's i.v.m. deze Zigeurnervrouwen te voegen. Ik vroeg meer uitleg over dit Kort Verslag, maar werd met een kluitje in het riet gestuurd en men zei me dat ze die (late) avond nog veel werk te doen hadden. Nog groter werd mijn verbazing toen bleek dat ik niet eens een kopie van dit verslag mee naar huis kreeg, alleen maar een verslag nummer op een papiertje. Dit nummer moest ik doorgeven, wanneer ik naar de politie zou moeten bellen indien ik de Zigeurners in kwestie nog eens zou tegenkomen, ze vroegen mij immers de straten in mijn buurt af te gaan om uit te kijken of deze vrouwen er nog rondliepen (sinds wanneer moeten burgers in plaats van de politie gaan patrouilleren en actie ondernemen ?).

De volgende dag sprak ik met een bevriend politieagent en deze vertelde mij het frustrerende relaas over de trend van de 'Korte Verslagen'. Deze worden opgesteld voor misdaden waarvan de politie (lees de overheid) vindt dat ze niet prioritair genoeg zijn voor een volwaardig Proces Verbaal. Vooral in Antwerpen, in mijn geval dus, zou dit een 'mode' zijn. Dit is natuurlijk zeer handig voor de politie en het Stadsbestuur. Op die manier kan men doen uitschijnen dat de misdaadcijfers weer eens gedaald zijn, vermits in deze statistieken enkel de PV's in rekening worden genomen. Hoe handig bekeken toch ! Dat is de reden hoe het komt dat onze Patrick Janssens elk jaar doet uitschijnen en met veel bravoure komt vertellen dat de misdaad aan het dalen is, terwijl ze in werkelijkheid nog stijgt. Korte Verslagen worden immers niet in rekening genomen bij het opstellen van misdaadstatistieken en op dee manier lijkt het alsof er steeds minder kleine criminalikteit plaatsvindt. De politieke bonobo's van de sinjorenstad hebben, samen met ongetwijfeld de politiek benoemde politietop, de ideale oplossing gevonden. Gewoon PV's stelselmatig vervangen door KV's en deze niet in de officiële (verplichte) misdaadstatistieken opnemen. Waarschijnlijk om het onveiligheidsgevoel van de burger te laten afschilderen als wal degelijk een hersenspinsel of subjectief gegeven, opgeklopt door een bepaalde politieke partij. Die bevriende politieman vertelde mij dat ik wel had kunnen eisen om een PV op te maken, al was het maar om er één op te stellen over het feit dat ze mij geen PV wilden opmaken (als je hierop staat, zijn ze dit verplicht !). Maar daar moet je natuurlijk, na uren wachten en aanschuiven, nog de moed voor hebben om hier tegen in te gaan. Ik was van deze wetgeving overigens ook niet op de hoogte op dat moment, waarop ze natuurlijk wel speculeren.

Dus beste mensen, een gouden tip, laat je niet met een kluitje in het riet sturen als ik met een zogenaamd Kort Verslag. Dit is politioneel en rechterlijk niets of weinig waard, ijver voor een normaal, traditioneel PV. Dan moeten ze dit wel in hun statistieken verwerken. Ik had dus volgens de politie geen enkele reden om een PV te laten opmaken. Inderdaad, ik ben niet half doodgeslagen of gemolesteerd en ook niet beroofd of verkracht. Dit moet blijkbaar eerst gebeuren dat ze met enige goesting een PV wensen op te maken. Een misdrijf of diefstal verijdelen, en met aangifte proberen andere burgers te beschermen, vindt de politie blijkbaar niet meer de moeite om er nog een volwaardig verslag voor uit te tikken. Het is echter iets te grof om je nog met 'lege handen' naar huis te sturen, daarom doet men (alsof) men naar je verhaal luisterst en geeft je dan een briefje met daarop de nummer van je Kort Verslag. We weten ondertussen waarom men zo graag PV's door KV's vervangt (de misdaadcijfers !). En dan maar vanuit de politieinstanties en het stadsbestuur moord en brand schreeuwen als het Vlaams Belang een misdaadsite on line zet en ervoor zorgt dat burgers misdrijven, overlast en criminele feiten kunnen melden. Je zou voor minder het recht in eigen handen nemen (waarmee ik de politiek van het VB niet goedkeur, maar dat is off topic).

Nu nog een vraag van mij:
- heeft er op dit forum nog iemand ervaring met zulke Korte Verslagen ?
- Ook buiten de Stad Antwerpen ?

Laatst gewijzigd door freespirit : 3 mei 2008 om 14:29.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 20:35   #2
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Mij hadden ze gemeld dat van bepaalde misdrijven geen PV meer gemaakt werd, maar dat een kort verslag er de opvolger van is.
Oud 4 mei 2008, 11:24   #3
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Mij hadden ze gemeld dat van bepaalde misdrijven geen PV meer gemaakt werd, maar dat een kort verslag er de opvolger van is.
Hebben ze bij u ook precies gespecificeerd welke misdrijven? Alvast interessant dat er nog iemand is die met deze 'praktijken' ervaring heeft.
Oud 4 mei 2008, 12:26   #4
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Hebben ze bij u ook precies gespecificeerd welke misdrijven? Alvast interessant dat er nog iemand is die met deze 'praktijken' ervaring heeft.
Overlast bv. Men zei me met een smile dat het niet strafbaar was om lawaaihinder te veroorzaken.

Als ik vroeg of ik dus mijn stereo voor heel de straat mocht opendraaien, stonden ze wel met hun mond vol tanden.

Ik kan over de politie hier in Antwerpen een heel boek schrijven als ik wil. Helaas komt de blauwe brigade er niet altijd positief uit.
Oud 4 mei 2008, 12:36   #5
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Overlast bv. Men zei me met een smile dat het niet strafbaar was om lawaaihinder te veroorzaken.

Als ik vroeg of ik dus mijn stereo voor heel de straat mocht opendraaien, stonden ze wel met hun mond vol tanden.

Ik kan over de politie hier in Antwerpen een heel boek schrijven als ik wil. Helaas komt de blauwe brigade er niet altijd positief uit.
Maak daar maar een hele encyclopedie van. Met een vijftal boeken gereserveerd voor het item 'INCOMPETENTIE'
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be