Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2008, 09:38   #1
Banneling

Standaard Federale ministers verdienen jaarlijks 200.000 euro bruto

Citaat:
Federale ministers verdienen jaarlijks 200.000 euro bruto
De Belgische ministers verdienen gemiddeld ongeveer 200.000 euro bruto per jaar. Het salaris van de topmanagers die aangeduid worden door de ministers ligt gevoelig hoger.

Premier Yves Leterme en zijn vicepremiers krijgen 212.214 euro bruto in het loonzakje. De andere ministers verdienen 208.570 euro bruto per jaar en de staatssecretarissen 198.583 euro bruto. Daar moet nog een aantal voordelen bijgeteld worden, zoals een wagen met tankkaart, een gsm en een werknemer voor het onderhoud van de privéwoning.

Het loon van de topmanagers - zoals de topmannen van overheidsbedrijven of semi-overheidsbedrijven die benoemd worden door de ministers - ligt een pak hoger: 2,2 miljoen euro voor Didier Bellens (Belgacom), 820.000 euro voor Johnny Thijs (De Post) en 480.000 euro voor de topmannen van de NMBS-holdings. (belga/tdb)
30/04/08 09u50
Federale ministers hebben nog andere fringe benefits: ze hebben al lang geen politieke verantwoordelijkheid in tegenstelling tot bij vb. bestuurders die onderworpen zijn aan bestuurdersaansprakelijkheid.
Bekijk het geval Onckelinckx, in de vorige 2 legislaturen minister van justitie, bakte er niets van, en hups ze kan naar het volgende rondje Ministerke spelen.

Ze hoeven ook geen 40 of 45 jaren te presteren om recht te hebben op een pensioen.

Ze hoeven niet eens tweetalig te zijn, en zoals de ambtenaren taalexamens af te leggen.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 10:59   #2
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Wat verdient een minister in Nederland!!

Iedere minister van Nederland verdient evenveel. Het salaris is exclusief vele onkostenvergoedingen.
Er is geen onderscheid naar zwaarte van het beleidsterrein of dienstjaren. Ook het salaris van de minister-president is op dit moment (jan 2008) hetzelfde als de overige ministers.

Het salaris van een minister is vastgesteld op € 9.925,00 bruto per maand.

Het salaris van een staatssecretaris bedraagt € 9.316,00 bruto per maand. Slechts een klein verschil.

Wat een verschil met de Belgische ministers

Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 30 april 2008 om 11:24.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 11:19   #3
FDM
Banneling

Standaard

hun pensioenrecht is pretty onrechtvaardig ivm de werkmens , marja zij maken dan ook de wetten he
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 11:26   #4
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Als men eerlijk is zeker en vast niet overdreven...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 11:31   #5
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Dit moet rasechte Belg zijn
Oud 30 april 2008, 12:08   #6
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Federale ministers hebben nog andere fringe benefits: ze hebben al lang geen politieke verantwoordelijkheid in tegenstelling tot bij vb. bestuurders die onderworpen zijn aan bestuurdersaansprakelijkheid.
Bekijk het geval Onckelinckx, in de vorige 2 legislaturen minister van justitie, bakte er niets van, en hups ze kan naar het volgende rondje Ministerke spelen.

Ze hoeven ook geen 40 of 45 jaren te presteren om recht te hebben op een pensioen.

Ze hoeven niet eens tweetalig te zijn, en zoals de ambtenaren taalexamens af te leggen.
Niets vergeleken met de lonen in de privé-sector.
Oud 30 april 2008, 13:14   #7
Confucius
Gouverneur

Standaard

Zou Verhofstadt van die wedde een groot landgoed met wijngaarden in Toscane afbetaald hebben. Daarnaast bezit hij nog diverse huizen in het Gentse en aan de kust en een niet onaardig middelgroot jacht. Spaarzame vent onze ex premier, of het moest zijn dat het geld van zijn vrouw komt die bijklust als koorzangeres.
Oud 30 april 2008, 14:48   #8
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Confucius Bekijk bericht
Zou Verhofstadt van die wedde een groot landgoed met wijngaarden in Toscane afbetaald hebben. Daarnaast bezit hij nog diverse huizen in het Gentse en aan de kust en een niet onaardig middelgroot jacht. Spaarzame vent onze ex premier, of het moest zijn dat het geld van zijn vrouw komt die bijklust als koorzangeres.
Ondervindt u daar hinder van, van wat een ander met zijn geld doet?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 15:00   #9
yvanwalle
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Indien verhofstad hetzelfde gedaan had in "den privé" had hij tot 1 zoveel kunnen kopen... zie http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/n...nus_topman.xml
Nu wat dienen mens met zijn geld doet gaat me echt niets aan hoor!
yvanwalle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 15:21   #10
Confucius
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ondervindt u daar hinder van, van wat een ander met zijn geld doet?
Als hij de staat bestolen heeft of zich laten omkopen of belastingen ontdoken heeft dan heb ik daar inderdaad hinder van omdat door dergelijke associalen ik meer belastingen moet betalen.
Oud 30 april 2008, 15:23   #11
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Als en maar hé.
Dus we kunnen veronderstellen dat u geen hinder heeft.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 15:24   #12
Another Jack
Banneling

Standaard

Als, als,

Als het zover is, hang hem dan voor mijn part aan de hoogste boom op, tot zolang vind ik iemand met de natte vinger beschuldigen verwerpelijk!
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 15:43   #13
Confucius
Gouverneur

Standaard

Een voormalig hoofd van de britse geheime dienst zei eens dat je moet kijken naar de bezittingen van een politieker als hij aantreedt.
Dan moet je kijken wat hij verdient en als hij zich terugtrekt moet je terug kijken naar wat hij nu bezit. Als dat buitensporig is dan heb je welhaast zeker te maken met een corrupt persoon. Zijn redenering lijkt mij plausibel en cynisch als ik ben geloof ik niet in het idealisme waarop politici zich altijd beroepen.
Oud 30 april 2008, 15:46   #14
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

U gelooft liever een geheime dienst die zelf al niet zuiver is tot op de graat
Waarom zou dat een teken van corruptie zijn?
De meeste van die mannen hebben postjes in grote bedrijven, wat lang niet hetzelfde is als corrupt zijn.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 21:57   #15
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Daar zou Ferreke nu moeten tegen ageren, nu wil ik hem echt eens steunen.
Een minister zou mogen een 50.000euro loon verdienen en een 150.000euro objectief gebonden, restultaatverbintenis verbonden.

Om het een voudig te houden voor politici: als je naar de verkiezing gaat en zegt de belastingen te verminderen dan moet je dat ook doen... zonder bvb de begroting te doen ontsporen uiteraard

BHV gaan we niet als voorbeeldje geven zeker ?

Laatst gewijzigd door brother paul : 30 april 2008 om 21:57.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 22:19   #16
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Een voormalig hoofd van de britse geheime dienst zei eens dat je moet kijken naar de bezittingen van een politieker als hij aantreedt.
Dan moet je kijken wat hij verdient en als hij zich terugtrekt moet je terug kijken naar wat hij nu bezit. Als dat buitensporig is dan heb je welhaast zeker te maken met een corrupt persoon. Zijn redenering lijkt mij plausibel en cynisch als ik ben geloof ik niet in het idealisme waarop politici zich altijd beroepen.
Ik volg u redenering volledig en vind dat u overschot van gelijk heeft!

Ik heb die Verhofstadt en zijn volgelingen nooit gemoeten met al hun loze beloftes. De inerte 8 jaren Verhofstadt hebben niets opgelost. Het is door dit soort collaborateurs dat dit landje nog meer de dieperik inzakt. Nu kan zijn opvolger Yves Leterme de chaos gaan oplossen terwijl Mijnheer Verhofstadt een sabbatjaar gaat nemen. Verhofstadt was goed in conflicten te vermijden maar hij heeft België daarmee wel dieper in de afgrond gebracht.

Verhofstadt ik zou zeggen, geniet van uw vakantie terwijl uw opvolger en een paar anderen al de shit opruimen die je achtergelaten hebt.
Oud 30 april 2008, 22:48   #17
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Dat hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt. Ik ga akkoord dat die verloning an sich niet overdreven is voor de functie.

Ik ga er absoluut niet met akkoord dat politici zichzelf vergelijken met toppers uit de privé-sector want 99% van hen zou hooguit geschikt zijn voor een functie als lager middenkader.

I.e. ik zie de verloning an sich niet als een probleem, wél de kwaliteit van wie die functies invult.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 22:53   #18
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

En wij betalen nu als sinds juni 2007 een regering die niets doet als stokken in de wielen steken van de andere, en ondertussen willen diegenen die wel willen werken,onderzoeken of de frieten niet te duur zijn en of de rijscholen niet opnieuw moeten meer verdienen.

Op die manier zo'n wedde hebben, is zeker niet prijs-kwaliteit...gebonden
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 22:53   #19
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yvanwalle Bekijk bericht
Indien verhofstad hetzelfde gedaan had in "den privé" had hij tot 1 zoveel kunnen kopen... zie http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/n...nus_topman.xml
Nu wat dienen mens met zijn geld doet gaat me echt niets aan hoor!
En wat zou een verhofstadt in de privé kunnen beginnen? Zijn profiel in acht nemend zie ik hem daar dan eerder in een 'sales'functie zitten dan in een CEO rol hoor. En Verhofstadt zou dan het type sales zijn dat alle mogelijke bergen belooft en niks levert. I.e. als hij geluk heeft een C4, als hij pech heeft wordt hij nog gerechtelijk vervolgt ook.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 09:32   #20
Pontus
Lokaal Raadslid

Standaard

200.000 bruto is zeker niet overdreven voor een toppoliticus, ik heb er wel problemen mee dat een onbekwame sukkel zoals Anciaux ook zoveel krijgt.
Pontus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be