Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 april 2008, 19:18   #1
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard Geen Vlaamse zaak in WO1?

Vandaag in De Morgen Conservator Franky Bostyn van het Memorial Passendale Museum in Zonnebeke aan het woord.
Ik citeer uit mijn hoofd, artikel niet bij de hand:

Vlaamse zaak? Uit de dagboeken en brieven van de soldaten blijkt er niets van een Vlaamse zaak.
Alle officieren waren trouwens Vlamingen zodat de soldaten al hun instructies in het Vlaams kregen.

De Belgische koning Albert wilde echter enkel maar verdedigen en liet het aanvallen aan de Engelsen en Fransen over.
Gevolg de Belgische soldaten verveelden zich en bovendien kregen ze veel minder soldij dan de Engelsen dus ook geen succes bij de meisjes.

Elitaire kringen hebben die onvrede over hun verveling dan maar gekanaliseerd in de "Vlaamse zaak" die echter vooral na de oorlog is beginnen spelen.

Bostyn kent en weet in elk geval veel over WO1.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 08:06   #2
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Vandaag in De Morgen Conservator Franky Bostyn van het Memorial Passendale Museum in Zonnebeke aan het woord.

Vlaamse zaak? Uit de dagboeken en brieven van de soldaten blijkt er niets van een Vlaamse zaak.
Alle officieren waren trouwens Vlamingen zodat de soldaten al hun instructies in het Vlaams kregen.

Elitaire kringen hebben die onvrede over hun verveling dan maar gekanaliseerd in de "Vlaamse zaak" die echter vooral na de oorlog is beginnen spelen.

Was voor 1914-1918 het middelbaar en hoger onderwijs in Vlaanderen in het
Nederlands?

Reeds gevonden.

http://neon.niederlandistik.fu-berli.../dutchbelgium/

Laatst gewijzigd door JP Coen : 26 april 2008 om 08:34.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 08:33   #3
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

De Belgische koning Albert wilde echter enkel maar verdedigen en liet het aanvallen aan de Engelsen en Fransen over.
Gevolg de Belgische soldaten verveelden zich en bovendien kregen ze veel minder soldij dan de Engelsen dus ook geen succes bij de meisjes.

En vele burgers en millitairen vluchtten naar Nederland.
Waarschijnlijk niet uit verveling?

http://www.wereldoorlog1418.nl/vluchtelingen/index.htm

Laatst gewijzigd door JP Coen : 26 april 2008 om 08:35.
Oud 26 april 2008, 08:44   #4
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:

Mooie poging. Ik zou het toch maar eens opnieuw proberen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 09:00   #5
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Hoort dit niet thuis in 'Geschiedenis'?
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 09:20   #6
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Hoort dit niet thuis in 'Geschiedenis'?
Waarschijnlijk gaar het over het Vlaams nationalisme en het nut van Belgie?

Oud 26 april 2008, 10:26   #7
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Was voor 1914-1918 het middelbaar en hoger onderwijs in Vlaanderen in het
Nederlands?

Reeds gevonden.

http://neon.niederlandistik.fu-berli.../dutchbelgium/
Dat is toch allemaal voorbij. U komt steeds terug op het verleden. Als ik terugkom op het verleden inzake de collaboratie, dan mag het niet. En als ik dit al deed, dan was het maar omdat sommige vlaams-nationalisten dit bleven ontkennen. Goed, men moet niet overdrijven en dus ben ik hiermee gestopt. Maar u doet identiek hetzelfde. Oude koeien uit de gracht halen over hoe het toch zo erg was voor de Vlamingen vroeger". U loopt er precies als een wrokkig mens bij in dit forum. Altijd maar jammeren en janken over het verleden. Het is omdat de Vlamingen te veel en te lang zijn gaan janken bij de (meestal verkeerde) buren, dan zij nooit zichzelf ontvoogd hebben. En dus geven mensen zoals u de anderen de schuld.

Laatst gewijzigd door system : 26 april 2008 om 10:26.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 10:49   #8
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Ik kom erop terug omdat hier de wortel en de stam van het Vlaams-nationalisme op berust.
Ik heb ook altijd gedacht dat de kleine Vlaamse soldaten de grote (taalkundige) slachtoffers waren, maar uit onderzoek zou blijken dat het alvast ferm overdreven is.
En ook prof. Etienne - Gravensteen - Vermeersch gebruikte op TV (bij Phara) deze "mythe" om zijn Vlaamse eisen te ondersteunen.
Oud 26 april 2008, 10:57   #9
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hola, nu is de Frontbeweging al een mythe geworden. Ik heb soms wel medelijden met die typkes die belgique nog proberen redden door zich wanhopig aan elk grassprietje vast te klampen.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 26 april 2008, 11:33   #10
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Hola, nu is de Frontbeweging al een mythe geworden. Ik heb soms wel medelijden met die typkes die belgique nog proberen redden door zich wanhopig aan elk grassprietje vast te klampen.
Frontbeweging bestond wel maar blijkbaar vooral belangstelling van de Vlaamse soldaten omdat ze op die manier een bezighouding hadden.
Was men afgekomen met en ander thema dan zou dat ook succes hebben gehad.

In elk geval liet Bostyn optekenen: in dagboeken en brieven vind je weinig of niets terug van de Vlaamse zaak.
Het thema van de taalonderdrukking leefde dus niet echt.
Oud 26 april 2008, 14:39   #11
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is toch allemaal voorbij. U komt steeds terug op het verleden. Als ik terugkom op het verleden inzake de collaboratie, dan mag het niet. En als ik dit al deed, dan was het maar omdat sommige vlaams-nationalisten dit bleven ontkennen. Goed, men moet niet overdrijven en dus ben ik hiermee gestopt. Maar u doet identiek hetzelfde. Oude koeien uit de gracht halen over hoe het toch zo erg was voor de Vlamingen vroeger". U loopt er precies als een wrokkig mens bij in dit forum. Altijd maar jammeren en janken over het verleden. Het is omdat de Vlamingen te veel en te lang zijn gaan janken bij de (meestal verkeerde) buren, dan zij nooit zichzelf ontvoogd hebben. En dus geven mensen zoals u de anderen de schuld.

Het is niet mijn schuld dat WO I in het verleden heeft plaats gevonden en niet in de toekomst.
Dat de toekomst voor Belgie er rooskleurig uitziet weten we al lang.
Oud 26 april 2008, 15:00   #12
luc broes

Standaard

Citaat:

Lijkt me niet erg betrouwbaar.
In die tijd waren alle studies en alle officiële instellingen nog in het Frans;
De taal van de officieren was dus meer dan waarschijnlijk Frans. Zelfs
Prof Dr Frans Daels voorzitter van de eerst IJzerbedevaarten en Joris Vanseveren hadden Frans als huistaal.

Bijna alle 'Elitaire kringen' waren Belgisch-Frans ingesteld
Tijdens de oorlog werden graven met AVV VVK van gesneuvelde vlaamse soldaten door de legerleiding vergruizeld voor wegenbouw.
De brief van de Vlaamse soldaten over de anti-vlaamse wantoestanden aan het front, gericht aan de koning werd wel degelijk tijdens 14-18 opgesteld en NIET nadien. Dit historisch document is bewaard in het oorlogsmuzeum in Ieper.
Oud 26 april 2008, 15:07   #13
luc broes

Standaard

Citaat:
Frontbeweging bestond wel maar blijkbaar vooral belangstelling van de Vlaamse soldaten omdat ze op die manier een bezighouding hadden.
Was men afgekomen met en ander thema dan zou dat ook succes hebben gehad. .
Wat zou je denken van:

"Sommige zwartjes in Congo droomden wellicht van onafhankelijkheid, maar dat was blijkbaar omdat ze op die manier een bezighouding hadden.
Was men afgekomen met een ander thema dan zou dat ook succes hebben gehad."

Van bewijsvoering kan dit tellen! Ik sta soms versteld van de onzin die hier verkondigd wordt.

Laatst gewijzigd door luc broes : 26 april 2008 om 15:08.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 19:00   #14
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Lijkt me niet erg betrouwbaar.
In die tijd waren alle studies en alle officiële instellingen nog in het Frans;
De taal van de officieren was dus meer dan waarschijnlijk Frans. Zelfs
Prof Dr Frans Daels voorzitter van de eerst IJzerbedevaarten en Joris Vanseveren hadden Frans als huistaal.

Bijna alle 'Elitaire kringen' waren Belgisch-Frans ingesteld
Tijdens de oorlog werden graven met AVV VVK van gesneuvelde vlaamse soldaten door de legerleiding vergruizeld voor wegenbouw.
De brief van de Vlaamse soldaten over de anti-vlaamse wantoestanden aan het front, gericht aan de koning werd wel degelijk tijdens 14-18 opgesteld en NIET nadien. Dit historisch document is bewaard in het oorlogsmuzeum in Ieper.
Vraag is: welke reden zou Bostyn hebben om dat te zeggen. Het is een Vlaming en weet dat veel Vlaamsgezinden erg veel belangstelling hebben voor WO1 en zijn museum.
Waarom zou hij potentiële bezoekers tegen de haren in strijken als hij niet erg zeker is van zijn zaak?
Oud 26 april 2008, 19:07   #15
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Maar de Frontpartij bleef dan toch maar mooi de democratische beginselen huldigen... Wat we niet kunnen zeggen van het VNV en zijn akolieten. En moest het VNV het voorbeeld hebben gevolgd van de Frontpartij, dan was er geen collaboratie geweest en geen repressie en was het VNV een waardige vertegenwoordiger geweest van de belangen van Vlaanderen. Nu zijn de Vlaams-nationalisten van het VNV een schandvlek voor Vlaanderen. En zullen zij dit altijd blijven, hoe men het ook probeert te draaien of te keren.

Laatst gewijzigd door system : 26 april 2008 om 19:14.
Oud 26 april 2008, 20:47   #16
luc broes

Standaard

Citaat:
Maar de Frontpartij bleef dan toch maar mooi de democratische beginselen huldigen... Wat we niet kunnen zeggen van het VNV en zijn akolieten. En moest het VNV het voorbeeld hebben gevolgd van de Frontpartij, dan was er geen collaboratie geweest en geen repressie en was het VNV een waardige vertegenwoordiger geweest van de belangen van Vlaanderen. Nu zijn de Vlaams-nationalisten van het VNV een schandvlek voor Vlaanderen. En zullen zij dit altijd blijven, hoe men het ook probeert te draaien of te keren.
Een beetje rustig.
Er was in vlaanderen collaboratie zoals overal elders. Ons vorstenhuis collaboreerde, Er was meer collaboratie in wallonië (meer oostfronters) en er was veel meer collaboratie in Frankrijk.
Op di, 29 april bij Canvas is er een historische uitzending over het collaborerend vichy-regime in Frankrijkgedurende de oorlog met oa Pétain (de grote held van 14-18) dat door vele miljoenen fransen gesteund werd ook door Mitterand.

Het is natuurlijk juist dat de collaboratie fout was. Na al wat we nu weten is dat voor iedereen wel duidelijk. Maar het is ook fout het voor te stellen alsof specifiek Vlaanderen zich daaraan heeft schuldig gemaakt. Maar dat vals verhaaltje pas natuurlijk in het kraam van de belgicisten

Grappig: system schreef juist hierboven:
"Dat is toch allemaal voorbij. U komt steeds terug op het verleden"

Laatst gewijzigd door luc broes : 26 april 2008 om 20:56.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 20:51   #17
luc broes

Standaard

Citaat:
Vraag is: welke reden zou Bostyn hebben om dat te zeggen. Het is een Vlaming en weet dat veel Vlaamsgezinden erg veel belangstelling hebben voor WO1 en zijn museum.
Waarom zou hij potentiële bezoekers tegen de haren in strijken als hij niet erg zeker is van zijn zaak?
Ik ken die Bostyn niet en heb geen reden om te twijfelen aan zijn eerlijkheid. en in bepaalde gevallen is zijn ervaring best mogelijk.
Maar de feiten die ik aanhaal zijn eveneens historisch juist en wellicht meer algemeen gelden.
Oud 26 april 2008, 21:34   #18
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Een beetje rustig.
Er was in vlaanderen collaboratie zoals overal elders. Ons vorstenhuis collaboreerde, Er was meer collaboratie in wallonië (meer oostfronters) en er was veel meer collaboratie in Frankrijk.
Op di, 29 april bij Canvas is er een historische uitzending over het collaborerend vichy-regime in Frankrijkgedurende de oorlog met oa Pétain (de grote held van 14-18) dat door vele miljoenen fransen gesteund werd ook door Mitterand.

Het is natuurlijk juist dat de collaboratie fout was. Na al wat we nu weten is dat voor iedereen wel duidelijk. Maar het is ook fout het voor te stellen alsof specifiek Vlaanderen zich daaraan heeft schuldig gemaakt. Maar dat vals verhaaltje pas natuurlijk in het kraam van de belgicisten

Grappig: system schreef juist hierboven:
"Dat is toch allemaal voorbij. U komt steeds terug op het verleden"[/QUOTE]
Neen neen. Ik kom terug op het verleden omdat de Frontpartij ter sprake kwam. Ik ben hier niet over begonnen. U mag niet vergeten dat de Frontpartij besliste alleen op te komen bij de verkiezingen omdat ze de democratische weg wilde blijven bewandelen en niets wilde weten van een corporatistische, ultra katholieke (AVV-VVK)en ultra rechtse andere Vlaams-nationalistische partij, het KVNV, die later uitmondde in het VNV.

Laatst gewijzigd door system : 26 april 2008 om 21:41.
Oud 26 april 2008, 22:00   #19
luc broes

Standaard

[quote=system;3387090]
Citaat:
Neen neen. Ik kom terug op het verleden omdat de Frontpartij ter sprake kwam. Ik ben hier niet over begonnen. U mag niet vergeten dat de Frontpartij besliste alleen op te komen bij de verkiezingen omdat ze de democratische weg wilde blijven bewandelen en niets wilde weten van een corporatistische, ultra katholieke (AVV-VVK)en ultra rechtse andere Vlaams-nationalistische partij, het KVNV, die later uitmondde in het VNV.
'ultra katholiek' in die tijd was bijna heel Vlaanderen katholiek, AVV-VVK stond op de graven van gesneuvelde soldaten die ze met eigen centen betaalden. Ga je hen dat verbieden?
In Vlaanderen waren en zijn meerdere strekkingen aanwezig, zoals overal.
Belgicistische kringen en het hof waren ook rechts.
Oud 27 april 2008, 08:15   #20
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leon Degrelle, nen echte flamand.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be