![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Sorry, maar die indruk krijg ik tegenwoordig als ik per ongeluk tijdens het zappen op MTV terecht kom.
Nu ben ik niet meteen een moralist, al beken ik eerlijk dat alles precies alleen nog om konten en boezems draait en nog weinig om muziek. Ik hou van muziek, maar durf de laatste tijd nog amper mijn radio opendraaien, om niet overvallen te worden door de beats en de andere geluiden, die niet mijn smaak zijn. Oké, ik wil niet over smaak discussiëren. Toch stel ik me de laatste tijd veel vragen rond de moderne popmuziek. Met junks als Amy Winehouse en desperado's als Britney, begin ik me vragen te stellen. Dan vergeten we nog gangta rappers en dergelijke. De teksten zijn tegenwoordig nog weinig origineel, soms grof of gortig. Het stoort me op zich niet, maar ik hou toch meer van traditionele muziek. Ik vraag me af waar de jeugd van tegenwoordig hun inspiratie haalt. Kinderen beginnen de opzwepende clips na te bootsen, inclusief het in brand steken van auto's en beginnen het gortig taalgebruik over te nemen. Nu: ik ben dus geen moraalridder, maar stel me wel vragen welke ethiek er achter schuilt als kinderen elkaar als "horny motherfuckers" en dergelijke beginnen te bestempelen. Draagt dit bij tot een tolerantere samenleving? Deze muziek wordt gek gedraaid op de radio en ik heb er niets op tegen, maar mijn radio heeft al een hele tijd niet meer opgestaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() is dit nu oud worden ?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() altijd die negers met hun rap en soul en r'n b.
waar is de blanke alternatieve rock en metal? Laatst gewijzigd door Mitgard : 29 april 2008 om 20:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Ik voel me niet oud, eerder OUT, als ik de huidige muziekscene bekijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Rock And Roll!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() het is een spiraal: mtv draait wat de jeugd wil en de jeugd wil het omdat mtv het draait
![]() |
#7 |
Burger
|
![]() Mika
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Rock en roll is passé. Je moet met je tijd mee gaan e
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Rock en roll hoort men tegenwoordig enkel nog in de contreien van heavy metal.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Motorhead is passè?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Als de samenleving de jaren '80 muzikaal heeft overleeft, zal ze dit decennium ook wel overleven.
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Tja, dat is nu eenmaal de clash tussen de generaties. Toch ben ik vrij 'gerustgesteld' wanneer ik 16-jarigen Pink Floyd en The Doors op hun gitaar zie/hoor tokkelen.
![]() Jongerensmaak is qua muziek heel gedifferentieerd geworden en we leven nu eenmaal in een crossover cultuur waarin we het ene moment zware beats kunnen horen, dan weer heavy metal om vervolgens bij 'softe' poprock uit te komen en wederom bij Britney Spears. Ik ben niet echt tegen al die verscheidenheid, beter dat dan het hokjesdenken in de muziek dat vroeger vaak werd toegepast (ik ben ne metaller, gij ne rocker, den die ne punker, ...) Difference rules ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() Tegenwoordig erg in trek bij jeugdhuisfuiven of studenten TD's is een avondje/nachtje 'foute' commerciële housemuziek van einde jaren tachtig en de jaren negentig. 'Misbaksels' als Technotronic, de Confetti's, Snap, 2 Unlimited, Haddaway, DJ Visage, 2 Fabiola, Robin S, Dr. Alban, ... zaken waarvan vroeger de 'alternatievelingen' niets van moesten weten, komen nu terug en zijn een ware hype. Of hoe de 'foute' muziek na verloop van tijd jeugdnostalgie kan worden ! Ik heb het al meegemaakt zulke 'feestjes', en 't is zo fout en margi (vooral als een housenummer van Eddy Wally wordt gedraaid) dat het reuzeplezant is om je daarop uit te leven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister
|
![]() En dat gevoel krijg je pas nu? Ik heb het al 15 jaar. Er is nu minstens evenveel verscheidenheid in de popcultuur als vroeger, maar in de media is daar nauwelijks iets van te merken. "Hokjesdenken" mag tegenwoordig dan wel fout zijn, maar het had wel als voordeel dat je vroeger op de radio speciale programma's had voor bv. country, metal, funk... Nu kiezen de mainstreammedia gewoon voor de grootste gemene deler. En de "crossover cultuur" moet je ook wel met een korreltje zout nemen, want vele jongeren maken niet zomaar de switch van bv. techno naar hiphop.
Een van de redenen is volgens mij de verschraling van het radiolandschap eind jaren '80, toen een hele hoop vrije radio's moesten worden opgedoekt of opgaan in een keten. De rockscene in Vlaanderen wordt gemonopoliseerd door Humo en Studio Brussel, en is daardoor eigenlijk een select clubje geworden. Als je als artiest geen connecties hebt met dat clubje journalisten ben je gedoemd om te blijven optreden in cafés en mini-festivalletjes. Ik heb trouwens de indruk dat het aan de overkant van de taalgrens toch iets beter gesteld is. Wie in Vlaanderen rock n roll wil horen (of country of blues etc), is tegenwoordig aangewezen op internetradio. RTBF Classic21 is ook nog een aanrader. En wat die nostalgie naar de jaren 80 betreft... In 1990 (het jaar dat ik net begon uit te gaan) werden er al om de haverklap Eighties parties gehouden.
![]() |
#18 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Rock kent een krampachtige revival. Oudere dingen worden net iets populairded als voordien. Maar nieuwe degelijke rockmuziek is zeldzaam. Er zijn er teveel die denken dat ze "het" hebben omdat ze tweedehandskleren dragen, zo van die rockrally types. BEU dat ik dat ben! (Op zich niks tegen tweedehandskleren ofzo...)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() *zucht*
En ik ben dan eigenlijk meer een folkliefhebber. Ga me nu niet zeggen dat dit ook passé is. |
![]() |
![]() |