Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2008, 18:45   #1
Depth of Field
Banneling

Standaard De Gucht: De kloten van Reynders smaken zo slecht nog niet

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...oor-juni.dhtml

Citaat:
Minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht (Open Vld) gelooft niet dat een staatshervorming rond kan zijn voor de regionale verkiezingen van juni 2009. Hij zei dat in het programma 'De Ochtend' op Radio 1. Gisteren had ook minister van Financiën Didier Reynders (MR) al laten verstaan dat hij een staatshervorming voor juni 2009 onhaalbaar acht.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 19:12   #2
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Een staatshervormig kan zowieso niet rond zijn voor de volgende federale verkiezingen aangezien het gaat om wijzigingen in de grondwet die voor zover ik weet pas door een volgend parlement gestemd kunnen worden. In die zin is heel het gedoe met deadlines en ultimata zowieso een beetje absurd.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 20:21   #3
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Neen, de artikels in de grondwet moeten tot herziening mogelijk gemaakt worden. Dat kan het parlement doen, de regering kan dan eventjes aftreden en daarna weer aan de macht komen. Dat is nog al gebeurd in de Belgische geschiedenis.
Oud 1 september 2008, 21:41   #4
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

de titel van deze thread deed mij lachen
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 09:37   #5
Don Quichote
Banneling

Standaard

Acht jaar "paars" gezien?

Vld doet niet liever dan pijpbeurten geven aan Franstaligen.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 12:42   #6
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Neen, de artikels in de grondwet moeten tot herziening mogelijk gemaakt worden. Dat kan het parlement doen, de regering kan dan eventjes aftreden en daarna weer aan de macht komen. Dat is nog al gebeurd in de Belgische geschiedenis.

Tiens. We hebben dus als "burger" niets te zeggen wat die mislukte advocaten met onze grondwet uitspoken vooraleer het zover is.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 17:16   #7
elberto
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Acht jaar "paars" gezien?

Vld doet niet liever dan pijpbeurten geven aan Franstaligen.

idd
elberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 18:16   #8
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
voor de volgende federale verkiezingen aangezien het gaat om wijzigingen in de grondwet die voor zover ik weet pas door een volgend parlement gestemd kunnen worden.
Dat is nieuw voor me, ik viel zowaar van mijn stoel. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
Oud 2 september 2008, 19:20   #9
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Dat is nieuw voor me, ik viel zowaar van mijn stoel. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
Het klopt renesse, grondwetswijzigingen kunnen slechts door 2 legislaturen gerealiseerd worden. Dat je daarvoor kan aftreden en opnieuw de macht nemen is nieuw voor mij. Ik dacht dat er verkiezingen bij hoorden, me dunkt dat dit de ingebouwde veiligheid gewoon buitenspel zet.
In dit geval misschien gewild, maar in de meeste andere gevallen gewoon gevaarlijk.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 2 september 2008 om 19:22.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 04:39   #10
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Het klopt renesse, grondwetswijzigingen kunnen slechts door 2 legislaturen gerealiseerd worden. Dat je daarvoor kan aftreden en opnieuw de macht nemen is nieuw voor mij. Ik dacht dat er verkiezingen bij hoorden, me dunkt dat dit de ingebouwde veiligheid gewoon buitenspel zet.
In dit geval misschien gewild, maar in de meeste andere gevallen gewoon gevaarlijk.
Het klopt en het klopt niet. De vorige legislatuur heeft deze legislatuur grondwetgevend gemaakt. Zijn we dat al vergeten? Alleen bakt ze er niks van.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be