![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() De NMBS heeft het aantal binnenlandse treinreizigers in de voorbije jaren spectaculair zien stijgen. De regering wil het reizigersaantal tussen 2006 en 2012 met nog eens 25 % laten groeien. Met de toenemende fileproblematiek is dat een must, maar tegelijkertijd een enorme uitdaging. Het probleem van de dalende kwaliteit en van het capaciteitstekort is echt nijpend. De uitbreiding en aanpassing van de infrastructuur, alsook de aankoop van treinmaterieel is een werk van lange adem, terwijl de NMBS daarvoor de tijd niet krijgt. Er moeten dus ook andere, creatieve paden bewandeld worden.*
** Kamerlid Jef Van den Bergh: “Het plaatstekort situeert zich tijdens de spitsuren. Tijdens de daluren is er nog heel wat ruimte beschikbaar. Een interessante piste is daarom de beschikbare capaciteit beter te valoriseren door extra reizigers aan te trekken voor die momenten. We moeten daarom durven nadenken over een differentiëring van de tarieven naargelang het tijdstip van de verplaatsing. Met andere woorden: spitsuur- en daluurabonnementen, en spitsuur- en daluurtickets.”* ** Hiermee kan de NMBS inspelen op de evolutie naar een grotere soepelheid in de arbeidsorganisatie. Een dalurenabonnement zou zelfs een element kunnen worden voor een grotere arbeidsflexibiliteit. Het kan werkgevers ertoe aanzetten om gedeeltelijk telewerken toe te staan, tot het vervroegen en/of verlaten van de werkuren, ...** Meer zelfs, de spoorwegen zouden moeten nagaan of niet-gebruikte ruimten in stations ingericht kunnen worden als satellietkantoren. Daar kan eventueel al wat werk verricht worden, om vervolgens de (daluur-)trein te nemen en aan een interessant tarief op de werkplaats te arriveren.** ** Het is duidelijk dat deze aanpak alleen maar het resultaat kan zijn van overleg tussen de verschillende partners. Eén ding staat vast: in de context van een toenemende flexibilisering en van een veelvoud aan arbeidsvormen, moet ook de NMBS zich aanpassen. Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |