![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() [DM] Rachida Lamrabet: Ik stem links en vrouw. Ik stem op Zohra Othman.
In 'De Gedachte' (rubriek in De Morgen) van dit week-end (2 juni) neemt Rachida Lamrabet standpunt in. Rachida Lamrabet is auteur en juriste voor het Centrum voor Gelijkheid van Kansen. "De PVDA is geen taboe meer", aldus Lamrabet. "Ik stem Zohra Othman, een madam die van aanpakken weet". Door Rachida Lamrabet Het failliet van de regel van drie Ik debuteerde als stemplichtige tijdens de federale verkiezingen van 1999 nadat ik in 1998 verheven was tot de stand der kiesgerechtigden dankzij naturalisatie. En om mij niet te verliezen in veelbelovende verkiezingsprogramma's, oneliners en bekende gezichten bedacht ik een regeltje voor mezelf dat me zonder al te veel kleerscheuren door de hoogmis van de democratie zou loodsen. Ik stem links, vrouw en op een kandidaat van een etnisch-culturele minderheid. Mijn dogma. Kwestie van de achterstand wat in te lopen. Een beetje positieve actie op zijn tijd kan geen kwaad. Mijn regeltje paste ik in 1999 met veel enthousiasme toe, maar na de verkiezingen van 2003 begon het dogma barsten te vertonen. Na de euforie om de eerste politica's vanuit etnisch-culturele minderheden kwamen algauw de teleurstelling en zelfs de schaamte. Die meiden waar ik op had gestemd bleken, wanneer het erop aankwam, gewoon niet te spreken. En als ze al spraken, dan sloegen ze nog harder dan de rest op de clichés en de oppervlakkigheden. Alsof ze wilden bewijzen dat ze het aandurfden de eigen gemeenschap te culpabiliseren. Het gevolg is dat de meeste van die politica's niet meer au sérieux genomen worden, niet het minst door hun eigen partijen die ze onbeschaamd inzetten maar keer op keer weigeren hun electorale verdiensten te verzilveren. Ik denk aan het weinig benijdenswaardige lot van Fauzaya Talhaoui na de verkiezingen van oktober 2006. Ik denk ook aan Anissa Temsamani, die me nu uitdagend staat aan te kijken op een foto, gekleed in een zomers jurkje tegen een stralend blauwe achtergrond. De blauwe achtergrond blijkt Flor Coninckx in boerka te zijn. Anissa heeft een bivakmuts op. Qué?! Is er iets ongezonds aan de gang tussen die twee? Sp.a Ja!, maar deze keer niet met mij. Zou ik durven wat meer naar het midden op te schuiven? Nahima Lanjri is een serieuze politica. Haar gedegen dossierkennis dwingt respect af, alleen zit ze bij de verkeerde partij en verdedigt ze ideeën waar ik het soms koud van krijg. Iets verder doorschuiven en ik zit bij Open Vld. Fatna El Maslouhi zette haar eerste stappen in de Mechelse politiek tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2006. Ze gelooft niet in betutteling maar in empowerment. Is dat misschien de Engelse benaming voor wat Bart Somers de gebrekkige werkattitude van Marokkanen noemt? Of hetgeen Annick De Ridder uitkraamde naar aanleiding van het Antwerps hoofddoekenverbod? Dat het een maatregel is die de moslima's zal helpen emanciperen? Empowerment indeed. En wie begluurt ons daar vanuit de donkere spelonken van extreem rechts? Het is Mimount Boussakla, die voor de afschaffing van het Centrum voor gelijkheid van kansen pleit. Zou ze niet beter pleiten voor het afschaffen van rotondes? Vreselijk vervelend hoe die eilandjes plots in het midden van een voordien perfect rechte baan opduiken. Dan kijk ik nog liever in de hoek uiterst links. Zohra Othman. Een madam die van aanpakken weet. Wat? De PVDA is toch geen taboe meer? Ik vrees dat, zolang er geen Belgische Rachida Dati (Frans minister van Justitie, nvdr) is, ik noodgedwongen aan mijn regeltje van drie zal blijven vasthouden, maar gemakkelijk zal het niet zijn. Rachida Lamrabet is juriste en auteur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iemand die werkt voor de Heilige Inquisitie beschouw ik niet bepaald als een lichtend voorbeeld voor de democratie. Bousakla heeft trouwens in deze volkomen gelijk: die instelling kan beter afgeschaft worden. Het is vooral een instituut om de zionistische propagandamachine in stand te houden. Ik wacht nog altijd op de eerste veroordeling van de ontkenning van de genocide op de armeniërs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() idd, afschaffen die handel, en oprichting van een instituut "gelijke kansen voor de vlaamse arbeider". Dat kan dan meteen onze regering genoemd worden.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Plus: ofwel verbied je elk negationisme, ofwel verbied je geen enkele. Ik verkiez de tweede optie. Als de staat zich gaat bemoeien met de geschiedschrijving is dat gegarandeert reden voor argwaan. Laatst gewijzigd door Pelgrim : 3 juni 2007 om 10:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Is bij de toepassing van de negationismewet het CGKR betrokken?
(En ik vind die wet en de racismewet ook onnodig. Enkel een wetgeving omtrent discriminerend handelen lijkt mij nodig. En daarnaast denk ik dat de wetgeving omtrent laster en eerroof misschien aangepast zou kunnen worden zodat stigmatiseren daaronder valt (dus dat naast individuen ook groepen hier appel op kunnen doen.) (Alhoewel ik dan weer wel het idee heb dat er nogal snel veel groepen zich als gestigmatiseerd kunnen aanmelden dus misschien beter gewoon geen wetgeving daaromtrent.)) Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 3 juni 2007 om 12:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Je hebt niet het recht om je niet beledigd te voelen... Maar goed, daarover gaat het hier niet hé.
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() CAP en LDD één front, één strijd?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Yep met zijn allen tegen de race relations industry.
![]() Laatst gewijzigd door solidarnosc : 3 juni 2007 om 15:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Leve Jurgen Verstrepen! Populisten & demagogen aller landen, verenigt u!
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister
|
![]() Eer ik met het Blok samenwerk...
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() De PvdA is idd geen taboe meer, mensen die vroeger centrum-links stemden en nu de PvdA leren kennen zijn geneigd erop te stemmen, al was het maar omdat ze geloofwaardiger zijn dan de PvdA
(ik spreek hier over mijn vriendenkring) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=72367
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 29 mei 2008 om 01:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Ik zit midden in de bolk,half drie snachts, en ben discussies over trotski aan het lezen, terwijl mijn prioriteit elektriciteit zou moeten zijn Slaat zichzelf |
|
![]() |
![]() |