Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2008, 11:54   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard De rijken worden armer

Citaat:
72.000 Belgen zijn dollarmiljonair
Het aantal dollarmiljonairs in België steeg vorig jaar met 5,2 procent tot 72.000. Het gaat om personen met een vermogen van minstens 1 miljoen dollar (645.000 euro), exclusief hun eerste woning en verbruiksgoederen. Dat blijkt uit het jaarlijkse World Wealth Report van consultant Capgemini en het Amerikaanse beurshuis Merrill Lynch.
Wereldwijd nam het aantal dollarmiljonairs vorig jaar met 6 procent toe tot 10,1 miljoen. De aanwas is vooral te danken aan de spectaculaire toename van het aantal dollarmiljonairs in de BRIC-landen: Brazilië, Rusland, India en China.

Het gezamenlijke vermogen van de 10,1 miljoen dollarmiljonairs steeg in 2007 met 9,4 procent tot 40.700 miljard dollar. De gemiddelde dollarmiljonair is dus 4 miljoen dollar waard.

U leest meer over het World Wealth Report in De Tijd van morgen.
1miljoen dollar was in 2007 740.000euro
1 miljoen dollar is in 2008 640.000euro
bij gelijke dollarwaarde ben je in euro's 15% armer.
als 5% meer belgen dollarmiljonair zijn geworden en bij een lineaire verdeling (wat hier nog zou convervatief weg verondersteld worden)
dan zijn er 10% minder belgen dollarmiljonair geworden dan je zou kunnen verwachten.

Samengevat: de rijken zijn armer geworden.
Voila Ferreke, bewijs jij nu eens het tegendeel.

Laatst gewijzigd door brother paul : 25 juni 2008 om 11:55.
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 11:59   #2
Rechtvaardigheid Nu!
Partijlid

Standaard

Ziekelijk om zo'n discussie te voeren terwijl er sommige mensen nog niet eens voldoende geld hebben om rond te komen.

Iedereen wil gerust zo 'arm' zijn hoor. En veel rijken zullen dus een pak rijker worden wanneer de dollar terug stijgt. Of misschien hadden ze een deel van hun rijkdom al in euro belegd zodat de daling gecompenseerd werd. Kom toch niet af met je simplistische voorstelling van de werkelijkheid.
Rechtvaardigheid Nu! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 12:21   #3
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

ik had ook liever gelezen dat de "armen rijker geworden waren" ...

ik denk ook dat er veel meer dan 72.000 dollarmiljonairs zijn in Belgie (kaderleden, grondbezitters, succesvolle zelfstandigen en vrije beroepen, ...). Maar heel veel vermogen zal "zwart" zijn, en dus buiten bereik van de fiscus (en deze studie).
Oud 25 juni 2008, 12:35   #4
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Dit noemt met een dubbelloop. Enerzijds dit verspreiden, ocharme de rijken en anderzijds de opwaarste trend van vakantiegangers (= die armen hebben het zo slecht nog niet).

doorzichtig truukje.
Er gaan niet meer mensen op vakantie, het zijn dezelfden die meer op reis gaan.
en je wordt niet arm omdat je minstens "slechts" 640k als vermogen hebt.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 12:39   #5
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kan het nog duidelijker

de dollar daalt 15% in waarde tov de euro
het gezamenlijk vermogen steeg 9.4%
Dus de rijken zijn 4% armer geworden.

En er is niets degoutant aan discuteren over cijfers. Het is degoutanter om ze te willen negeren om dan uw punt te maken. Weet jij hoeveel % in dollar uitgedrukt de armen minder verdient hebben ?
Oud 25 juni 2008, 12:46   #6
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ynneb Bekijk bericht
ik had ook liever gelezen dat de "armen rijker geworden waren" ...

ik denk ook dat er veel meer dan 72.000 dollarmiljonairs zijn in Belgie (kaderleden, grondbezitters, succesvolle zelfstandigen en vrije beroepen, ...). Maar heel veel vermogen zal "zwart" zijn, en dus buiten bereik van de fiscus (en deze studie).
ik denk dat jij 3 dingen verwart
1° je kunt zwart geld verdienen;... bvb door drugs te verkopen

2° je kunt zwart geld beleggen

kun jij mij eens uitleggen alsuw rekening gekoppeld wordt aan uw rijksnummer, hij een mens in het zwart kan beleggen en zijn vermogen zien samengeteld worden door de banken ??
Remember al het geld is nu gekoppeld aan een rekening en papieren aan toonder bestaan niet meer

3° je kunt buitenlandse interesten vergeten aan te geven...

kun jij mij nog eens uitelggen als uw rekening gekoppeld aan uw rijksnummer , hoe je hier in het zwart belegt ?? Terug het is officieel maar uw roerende voorheffing ontwijken is een 'zwarte' daad

IK denk dat de banken doen wat de overheid al jaren zou moeten doen: vermogensstudies doen en vermogensbalansen maken van alle belgen, zoals in frankrijk trouwens

Het zou inderdaad die paar koene ridders ontronen... En de rest zou zijn blazoen gezuiverd zien.

Samengevat, vanuit die redenering dat er geen zwarte beleggingen bestaan denk ik dat het getal 72000 exacter is dan ooit

Laatst gewijzigd door brother paul : 25 juni 2008 om 12:53.
Oud 25 juni 2008, 12:50   #7
Rechtvaardigheid Nu!
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
Dit noemt met een dubbelloop. Enerzijds dit verspreiden, ocharme de rijken en anderzijds de opwaarste trend van vakantiegangers (= die armen hebben het zo slecht nog niet).

doorzichtig truukje.
Er gaan niet meer mensen op vakantie, het zijn dezelfden die meer op reis gaan.
en je wordt niet arm omdat je minstens "slechts" 640k als vermogen hebt
.
Voila, in enkele argumeten feilloos de threadstarter (het zelfs de moeite niet gedaan om de naam van de pipo te onthouden) onderuit gehaald.
Rechtvaardigheid Nu! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 12:51   #8
Sodomis
Gouverneur

Sodomis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1miljoen dollar was in 2007 740.000euro
1 miljoen dollar is in 2008 640.000euro
bij gelijke dollarwaarde ben je in euro's 15% armer.
als 5% meer belgen dollarmiljonair zijn geworden en bij een lineaire verdeling (wat hier nog zou convervatief weg verondersteld worden)
dan zijn er 10% minder belgen dollarmiljonair geworden dan je zou kunnen verwachten.

Samengevat: de rijken zijn armer geworden.
Je bent het licht van België...
De inflatie treft IEDEREEN... ook de armen hé.

De armen zijn dus armer geworden & de rijken ook...
Daar de IMPACT van de inflatie op het welzijn van de armen groter is, dan op het welzijn van de rijken is de KLOOF tussen arm & rijk GROTER geworden.
Oud 25 juni 2008, 13:11   #9
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis Bekijk bericht
Je bent het licht van België...
De inflatie treft IEDEREEN... ook de armen hé.

De armen zijn dus armer geworden & de rijken ook...
Daar de IMPACT van de inflatie op het welzijn van de armen groter is, dan op het welzijn van de rijken is de KLOOF tussen arm & rijk GROTER geworden.
Kun je nu vertellen in dollars hoeveel armer de armen geworden zijn ? ik wacht over het magische getalletje

Dus de bottom25% van de belgische loon -inkomen -steun
wat is het bedrag die deze mensen krijgen, en in dollars uitgedrukt hoeveel lager was dat getal. -1% -5% -15% of +20% ??
Oud 25 juni 2008, 13:38   #10
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik denk dat jij 3 dingen verwart
1° je kunt zwart geld verdienen;... bvb door drugs te verkopen
Zwart geld verdienen hoeft niet steeds in de criminele sfeer : ik heb familie met een horecazaak die heel veel in het zwart verdient en verschillende personen in het zwart tewerkstelt, herinner U de recente TV-uitzending waarbij de overgrote meerderheid van de loodgieters in het zwart woekerprijzen vroegen voor een miniscule interventie, bouw maar eens een woning en alle aannemers zullen vragen om een deel in het zwart te betalen, ...

Citaat:
2° je kunt zwart geld beleggen

kun jij mij eens uitleggen als uw rekening gekoppeld wordt aan uw rijksnummer, hij een mens in het zwart kan beleggen en zijn vermogen zien samengeteld worden door de banken ??
Remember al het geld is nu gekoppeld aan een rekening en papieren aan toonder bestaan niet meer
Veel beleggingen zitten in onroerend goed, waar de belastingen nog geen greep op hebben, en waar er de laatste jaren enorme meerwaarden gerealiseerd zijn door de prijsstijgingen. Veel zwart geld zit cash in kluizen, in kunst, in antiek, in goud of edelstenen, in buitenlandse beleggingen, in off-shore constructies, ...

Citaat:
3° je kunt buitenlandse interesten vergeten aan te geven...

kun jij mij nog eens uitelggen als uw rekening gekoppeld aan uw rijksnummer , hoe je hier in het zwart belegt ?? Terug het is officieel maar uw roerende voorheffing ontwijken is een 'zwarte' daad
Ik ben regelmatig in Zwitserland met vakantie. Je zou versteld staan hoeveel Belgen daar nog steeds een rekening hebben in de lokale bankkantoren. En de fiscus hier weet daar niets over ...

In de provinciestad waar ik woon ken ik bakkers, beenhouwers, elektriekers, loodgieters, (ex-)grondbezitters, marktkramers, aannemers, cafeuitbaters, dakwerkers, notarissen, advocaten, winkeluitbaters, drukkers, immo-makelaars, ... die VELE malen Euro miljonair zijn. Ik blijf overtuigd dat 72.000 een onderschatting is.
Oud 25 juni 2008, 13:57   #11
LastMohican
Banneling

Standaard

Ik voel het inderdaad. Ik kan mijn Ferrari maar 4 keer per jaar op onderhoud doen in plaats van 6 keer !

LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 14:02   #12
nun
Gouverneur

Standaard

Vergeet inflatie niet mee te tellen.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 14:06   #13
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ynneb Bekijk bericht
Zwart geld verdienen hoeft niet steeds in de criminele sfeer : ik heb familie met een horecazaak die heel veel in het zwart verdient en verschillende personen in het zwart tewerkstelt, herinner U de recente TV-uitzending waarbij de overgrote meerderheid van de loodgieters in het zwart woekerprijzen vroegen voor een miniscule interventie, bouw maar eens een woning en alle aannemers zullen vragen om een deel in het zwart te betalen, ...

Veel beleggingen zitten in onroerend goed, waar de belastingen nog geen greep op hebben, en waar er de laatste jaren enorme meerwaarden gerealiseerd zijn door de prijsstijgingen. Veel zwart geld zit cash in kluizen, in kunst, in antiek, in goud of edelstenen, in buitenlandse beleggingen, in off-shore constructies, ...

Ik ben regelmatig in Zwitserland met vakantie. Je zou versteld staan hoeveel Belgen daar nog steeds een rekening hebben in de lokale bankkantoren. En de fiscus hier weet daar niets over ...

In de provinciestad waar ik woon ken ik bakkers, beenhouwers, elektriekers, loodgieters, (ex-)grondbezitters, marktkramers, aannemers, cafeuitbaters, dakwerkers, notarissen, advocaten, winkeluitbaters, drukkers, immo-makelaars, ... die VELE malen Euro miljonair zijn. Ik blijf overtuigd dat 72.000 een onderschatting is.
1° Zwart geld verdienen is een tweesnijdend zwaard: je verdient meer, maar je verliest de mogelijkheid om te investeren in uw zaak. Dus deel van uw winst zwart maken is meestal maar beperkt toepasbaar.
De typische beroepen heb je genoemd: neem alles die HANDARBEID doet en waar het verband tussen aankoop en verkoop zoek is...

Maar stel als loodgieter dat je 3 miljoen Bfr verdient per jaar en je geeft maar 1Miljoen aan. Wat doe je met die 2 miljoen ?? En stel dat je het belegt, dan wordt het officieel belegd, ik zeg niet dat de fiscus het dan teweten komt, maar in elk geval zwart is het niet meer te noemen voor de miljonairsstatistiek.

Dus als een prutser van een loodgieter op die manier wil zaken doen, het zal het wel niet de euromiljonair zijn die dat doet...

2° Beleggingen in onroerend goed zijn de EERSTE die gecontroleerd worden door de fiscus. Dus terug als je 12M in onroerend goed investeert voor die fameuze loodgieter van u bvb, dan zal die toch wel mogen uitleggen waar hij het geld gehaald heeft.

Belegging in onroerend goed kan wel een stuk zwarte meerwaarde geven, als de koper wil zijn 'rechten of lasten' lager doen uitkomen... en dat zal wel ergens indirect meespelen en het zwar stimuleren. Daarom zie je dat je eigenlijk altijd de belastingen moet minimaliseren.

Dus ik twijfel hier nu echt 900% aan die stelling.

3° uw stelling 3 bewijst niets

mvg
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be