Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2008, 23:02   #1
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard 21 juli 2008 : nationale rouwdag?

Hier http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=57

deed ik een voorstel om op 21 juli 2008 een 'nationale rouwdag' te organiseren.

Dit naar aanleiding van de aankondiging van de 'loonsverhoging' voor de Saksen-Coburgers, terwijl steeds meer Belgen het steeds moeilijker krijgen op het eind van de maand de touwtjes aan elkaar te knopen, en er zogezegd geen geld meer is voor maatregelen ter vrijwaring van de koopkracht, noch voor de aanpak van andere dringende problemen.

Ik herhaal in het kort:

Laten we met z'n allen proberen op die dag van België een 'uitgestorven' land te maken.

Hoe?

Heel eenvoudig: we kunnen ons in een buurland, of nog verder weg, een beetje gaan amuseren,

of we kunnen ons die hele dag 'onzichtbaar' maken door binnenshuis te blijven.

Hou het vooral vreedzaam, gezellig, en netjes.

Wie doet mee?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 23:08   #2
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Als we nu eens gewoon massaal niet posten hier die dag?
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 23:14   #3
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Als we nu eens gewoon massaal niet posten hier die dag?
Gewoon de zwarte vlag uithangen en een zwart lint aan de antenne van de auto hangen blijkt mij al méér dan voldoende....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 23:24   #4
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Goed idee, djimmie, ik stuur het rond.

Raar wel dat er langs Franstalige zijde helemaal niet gereageerd wordt. Ik heb de site van Le Soir geconsulteerd en daar wordt zelfs met geen woord over gerept!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 23:30   #5
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Gewoon de zwarte vlag uithangen en een zwart lint aan de antenne van de auto hangen blijkt mij al méér dan voldoende....
Met alle respect, maar dat vind ik toch een beetje 'schaapachtig', hoor.

Laten we een voorbeeld nemen aan de DDR-burgers destijds :

stemmen met de voeten !!!

Naar wat wij in de stemhokjes vertellen, wordt door 'het establishment' toch niet geluisterd.

Oud 14 mei 2008, 23:35   #6
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Goed idee, djimmie, ik stuur het rond.

Raar wel dat er langs Franstalige zijde helemaal niet gereageerd wordt. Ik heb de site van Le Soir geconsulteerd en daar wordt zelfs met geen woord over gerept!!

Dank je voor de steun, omaplop.

Ik hoop dat het ons lukt.

Ik moet mij trouwens ook nog eens gaan moeien op dat forum van Le Soir, maar 't zal wel niet meer voor vandaag worden.

Enneuh, een klein detail, maar ik sta er toch wel op, hoor :

het is djimi, niet djimmie.

'k Weet het, het is nogal kommaneukerig, maar ik deed zoveel moeite om een nick te bedenken (ik ben er nog moe van ) dat ik het niet echt leuk vind dat die inspanning maar zo matig gewaardeerd wordt

Vriendelijke groeten,

djimi

Oud 15 mei 2008, 00:17   #7
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Met alle respect, maar dat vind ik toch een beetje 'schaapachtig', hoor.

Laten we een voorbeeld nemen aan de DDR-burgers destijds :

stemmen met de voeten !!!

Naar wat wij in de stemhokjes vertellen, wordt door 'het establishment' toch niet geluisterd.
Dat feit is nochtans al tientallen jaren van toepassing...
Om Mark Eyskens te citeren " de kleine man" Zo denkt de gemiddelde politieker over zijn kiespubliek....
Als ze niet verkozen zijn of extreem rechts teveel stemmen behaald is het de schuld van de kiezers volgens hun...
Dat diezelfde kiezer door zijn keuze een streng signaal wil geven aan de politici en hun afstraft voor hun wanbeleid dat zij de voorgaande jaren gevoerd hebben en waar die kiezer de dupe van is,ontgaat hun dan weer
volkomen....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2008, 05:56   #8
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Dat feit is nochtans al tientallen jaren van toepassing...
Om Mark Eyskens te citeren " de kleine man" Zo denkt de gemiddelde politieker over zijn kiespubliek....
Als ze niet verkozen zijn of extreem rechts teveel stemmen behaald is het de schuld van de kiezers volgens hun...
Dat diezelfde kiezer door zijn keuze een streng signaal wil geven aan de politici en hun afstraft voor hun wanbeleid dat zij de voorgaande jaren gevoerd hebben en waar die kiezer de dupe van is,ontgaat hun dan weer
volkomen....
Tsja, zo heel erg sterk is dat signaal dan blijkbaar ook weer niet.

Ik ben gewoon erg benieuwd naar wat de reacties zouden zijn als de kleine man op de nationale feestdag massaal en ostentatief het 'vaderland' laat voor wat het is, en zich ofwel in een of ander buitenland gaat vermaken, ofwel zich op straat niet laat zien.

Ik heb er bewust voor gekozen niet op te roepen tot een protestmars, omdat zoiets teveel kosten met zich meebrengt, en ik het leven zo al duur genoeg vind. Bovendien is het risico op geweld veel groter, en daar kijk ik alleszins niet naar uit.

Voor mijn part wordt die actie aangevuld met andere vreedzame vormen van 'burgerlijke ongehoorzaamheid', maar voor het ogenblik ontbreekt mij de inspiratie.

Als u goede ideeën heeft: aarzel dan niet ze hier in deze draad bekend te maken.

Dank bij voorbaat,

djimi

Oud 15 mei 2008, 07:56   #9
Anna List
Banneling

Standaard

djimi toch

de enige actie waar 'de politiek' bang van is is een mediatieke actie : veel volk, veel lawaai (mogelijk veel schade)

stille marsen, witte marsen ... daar wordt mee gelachen (Eyskens heeft dat effect in de politiek trouwens beschreven nav de witte mars) net omdat daar geen kracht geen gevaar van uitgaat ...

stemmen met de voeten zeg je ... die DDR mensen kwamen wel op straat met kookpotten en deksels hé ... oorverdovend
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2008, 08:08   #10
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Ach, mensen die "aan de staat" zijn, hebben tegen eind juli ook al 2 keer een indexaanpassing gekregen denk ik. Ook iets van een 4%?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2008, 08:10   #11
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ach, mensen die "aan de staat" zijn, hebben tegen eind juli ook al 2 keer een indexaanpassing gekregen denk ik. Ook iets van een 4%?
en hun loon kan je uiteraard vergelijken met wat het koningshuis verdient?
Oud 15 mei 2008, 08:19   #12
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Een nationale rouwdag is een schitterend idee, maar met alle sympathie voor het actievoorstel van djimi, denk ik dat "binnen blijven" geen werkbare idee is. Meer dan waarschijnlijk zal 21 juli 2008 een warme zomerdag zijn, het is ook een maandag (lang weekend), en dan zal zelfs de meest gemotiveerde actievoerder niet binnen te houden zijn.
Niet dat ik direct een beter idee heb, maar ik denk dat we iets nodig hebben wat makkelijker uit te voeren is en meer tot de verbeelding spreekt.
Het eerste waar ik aan denk is de "rug naar de stoet" actie van de Leuvense studenten in 1966. Misschien eens de actiemethodes van mei '68 doorvlooien, want op dat vlak waren die gasten wel creatief.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2008, 08:46   #13
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik doe nooit iets "belgisch" op 21 juli.

Misschien massaal de vlaamse leeuw uithangen? zou dat een signaaltje kunnen afgeven?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2008, 08:53   #14
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Misschien eens de actiemethodes van mei '68 doorvlooien, want op dat vlak waren die gasten wel creatief.
Probleempje is dat je bij de Vlaamse studenten niet veel animo meer voelt om zich voor de Vlaamse kar te spannen.

in tegendeel ze blijven liever uit de buurt van die kar of trekken de Belgische kar.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2008, 09:23   #15
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
djimi toch

de enige actie waar 'de politiek' bang van is is een mediatieke actie : veel volk, veel lawaai (mogelijk veel schade)

stille marsen, witte marsen ... daar wordt mee gelachen (Eyskens heeft dat effect in de politiek trouwens beschreven nav de witte mars) net omdat daar geen kracht geen gevaar van uitgaat ...

stemmen met de voeten zeg je ... die DDR mensen kwamen wel op straat met kookpotten en deksels hé ... oorverdovend

Ik vind een 'leeg land' nochtans vrij mediatiek, hoor. En er zal vooral niet kunnen gezegd worden dat de 'feestdag' een succes was.

Stille marsen en witte marsen worden inderdaad weggelachen, maar veel lawaai en (vooral) veel schade wordt misschien wel weggeklopt, en ik wil geen deelnemers aan de actie in gevaar brengen.

Veel schade aanrichten vind ik ABSOLUUT geen goed idee!! Wij zijn een beschaafd volk, geen bende halve wilden.

Wil jij soms ingeslagen winkelruiten zien, brandende auto's, ... ???

D�*�*r bedank ik alvast 'feestelijk' voor !

Oud 15 mei 2008, 09:24   #16
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik doe nooit iets "belgisch" op 21 juli.

Misschien massaal de vlaamse leeuw uithangen? zou dat een signaaltje kunnen afgeven?
Liever niet, omdat ik ook de Walen en andere Belgen de kans wil geven hun ongenoegen over dat dure koningshuis kenbaar te maken.

Oud 15 mei 2008, 09:30   #17
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

zelfs al moest er niemand komen opdagen, dan nog zouden vele media spreken over een daverend succes. (wie herinnerd zich nog die krantefoto van een of ander Fabiola bezoek waar er 3 keer dezelfde groep mensen was bijgeplakt om de povere opkomst te verdoezelen?)

In alle geval ik doe mee
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2008, 09:31   #18
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Een nationale rouwdag is een schitterend idee, maar met alle sympathie voor het actievoorstel van djimi, denk ik dat "binnen blijven" geen werkbare idee is. Meer dan waarschijnlijk zal 21 juli 2008 een warme zomerdag zijn, het is ook een maandag (lang weekend), en dan zal zelfs de meest gemotiveerde actievoerder niet binnen te houden zijn.
Niet dat ik direct een beter idee heb, maar ik denk dat we iets nodig hebben wat makkelijker uit te voeren is en meer tot de verbeelding spreekt.
Het eerste waar ik aan denk is de "rug naar de stoet" actie van de Leuvense studenten in 1966. Misschien eens de actiemethodes van mei '68 doorvlooien, want op dat vlak waren die gasten wel creatief.
'Binnen blijven' hoeft niet : wie een tuin heeft kan zich daar 'verstoppen', en eventueel mensen die géén tuin hebben (hint, hint ) uitnodigen voor een gezellig dagje vol leuke muziek, een frisse Orval en nog zo van die geneugten des levens.

Het feit dat 21 juli op een maandag valt, biedt in elk geval de kans om een of ander buurland met een bezoek te vereren. Desnoods maken we er een driedaags gebeuren van. Zolang de 'nationale feestdag' maar een sisser van formaat wordt, is mij elk leuk en tot de verbeelding sprekend initiatief best OK.

Mei '68 kan inderdaad inspiratie bieden, maar ik wil het zo goedkoop en zo 'laagdrempelig' mogelijk houden.

Oud 15 mei 2008, 09:32   #19
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik vind een 'leeg land' nochtans vrij mediatiek, hoor. En er zal vooral niet kunnen gezegd worden dat de 'feestdag' een succes was.

Stille marsen en witte marsen worden inderdaad weggelachen, maar veel lawaai en (vooral) veel schade wordt misschien wel weggeklopt, en ik wil geen deelnemers aan de actie in gevaar brengen.

Veel schade aanrichten vind ik ABSOLUUT geen goed idee!! Wij zijn een beschaafd volk, geen bende halve wilden.

Wil jij soms ingeslagen winkelruiten zien, brandende auto's, ... ???

D�*�*r bedank ik alvast 'feestelijk' voor !
er is absoluut niks mediatieks aan een lege straat djimi .... die kan je elke ochtend om zes uur filmen (en ze zal 'leger' zijn dan tijdens jouw actie)

als je vasthoudt aan dat idee, wordt je actie een mislukking (ook al vanwege de andere argumenten (lang weekend, mogelijk goed weer etc)

je moet (om mediaeffect te bekomen)

zichtbaar zijn
hoorbaar zijn
en een duidelijke boodschap meegeven

drie dingen die jou actie ontbeert, en dat zou ik spijtig vinden, want het doel van je actie lijkt me heel geschikt.
Oud 15 mei 2008, 09:34   #20
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
zelfs al moest er niemand komen opdagen, dan nog zouden vele media spreken over een daverend succes. (wie herinnerd zich nog die krantefoto van een of ander Fabiola bezoek waar er 3 keer dezelfde groep mensen was bijgeplakt om de povere opkomst te verdoezelen?)

In alle geval ik doe mee
in eerste instantie verscheen daar juist niks van in de msm !

het is slechts nadat die foto's in blogland begonnen te circuleren dat de msmedia het wel moesten oppikken (omdat er flagrante mediamanipulatie in het spel was dan nog, niet omdat er weinig volk was)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be