Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2007, 15:20   #1
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard Taart gooien naar minister kan drie maanden cel kosten

Citaat:
Taart gooien naar minister kan drie maanden cel kosten

De 32-jarige Guido P. moest woensdag voor de correctionele rechtbank van Antwerpen verschijnen voor "smaad aan een minister". Hij had vorig jaar een taart naar Vlaams Minister van Leefmilieu Kris Peeters (CD&V) gegooid. Het openbaar ministerie vorderde drie maanden cel en 1.100 euro boete.

Minister Peeters bezocht op 28 september een terrein in Borsbeek waar een nieuw bos werd aangeplant als compensatie voor de bomen die op Fort III werden gerooid.

Nog voor Peeters aan zijn toespraak kon beginnen, gooide Guido P. een bedorven bosbessentaart met slagroom naar de minister. Die kon het projectiel afweren met zijn hand, maar kreeg wel wat bessen en slagroom op zijn kostuum.

Guido P. was een van de boomspotters die zich tegen de boomkap op Fort III verzetten. De man daagde niet op voor zijn proces. Het vonnis volgt op 27 juni.
Bron: GVA

Het gooien van een taart strafrechterlijk vervolgen is gewoon zuivere repressie. Het toont alleen maar aan dat je machteloos staat ten opzichte van het staatsapparaat. De taart verdiende Peeters dubbel en dik doordat in de hele zaak letterlijk elke regel met de voeten werd getreden. Het hele protest in Borsbeek is vreedzaam verlopen. Het enige geweld kwam er van de politie. En nu probeert men op deze manier één van de actievoerders alsnog "te pakken"... Dat de taart zogezegd bedorven was, is overigens niet meer dan een zielige poging om de rechtzaak enige legimiteit te verschaffen.

Ter info: van het zogezegde compensatiebos dat Peeters die dag (als verkiezingsstunt) kwam aankondigen, is nog steeds niets in huis gekomen. Nochtans werd er beloofd dat de aanplantingen dit voorjaar zouden gebeuren. Het gekapte bos was habitatrichtlijngebied omwille van de zeldzame vleermuizen die overwinteren in het fort. Kappingen in dergelijk gebied vereisen een compensatie en meer bepaald een voorafgaandelijke compensatie. Die laatste voorwaarde werd al in de wind geslagen. En of het compensatiebos er ooit zal komen, blijft nog maar de vraag.

Zie ook hier.

Laatst gewijzigd door Edina : 14 juni 2007 om 15:29.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 15:27   #2
Blackwidow
Schepen

Standaard

bizar. Enkele weken geleden is iemand die G. Annemans met de dood bedreigde gewoon buitengewandeld. Niets van straf, niet eens voorwaardelijk..

Wat beeld geef je dan eigenlijk? Gooi geen taart, dreig gewoon met die taart te gooien?

Laatst gewijzigd door Blackwidow : 14 juni 2007 om 15:27.
Blackwidow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 15:51   #3
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Het gooien van de taart is trouwens hier nog te zien.
Oud 14 juni 2007, 15:53   #4
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackwidow Bekijk bericht
bizar. Enkele weken geleden is iemand die G. Annemans met de dood bedreigde gewoon buitengewandeld. Niets van straf, niet eens voorwaardelijk..

Wat beeld geef je dan eigenlijk? Gooi geen taart, dreig gewoon met die taart te gooien?
De actievoerder is nog niet veroordeeld hé... en ik hoop ook dat dit niet zal gebeuren.

Los daarvan is het mij vooral te doen om het feit dat het gooien van een taart naar een minister sowieso strafrechterlijk vervolgbaar is!
Oud 14 juni 2007, 15:56   #5
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
De actievoerder is nog niet veroordeeld hé... en ik hoop ook dat dit niet zal gebeuren.

Los daarvan is het mij vooral te doen om het feit dat het gooien van een taart naar een minister sowieso strafrechterlijk vervolgbaar is!
Plaats u zichzelf eens in de positie van de minister.
Oud 14 juni 2007, 15:57   #6
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Niets fout mee,ik snap niet dat ze mensen daar 3 maanden willen voor opsluiten,en een allochoon die iemand dood stamp 3 jaar willen geven,begrijpen wie kan begrijpen
Oud 14 juni 2007, 16:00   #7
Don Quichote
Banneling

Standaard

Het taartengooien zou een basisrecht moeten worden.

Zoals het leefloon en de gsm.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 16:01   #8
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gooien van een taart strafrechterlijk vervolgen is gewoon zuivere repressie.
Het gooien van een taart wordt terecht vervolgd. Pim Fortuyn vergeten?

Het is bedreigend en nergens voor nodig.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 16:02   #9
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Plaats u zichzelf eens in de positie van de minister.
Ik snap je punt niet echt. Zullen we dan vanaf nu iedereen dan maar strafrechtelijk vervolgen die een minister terecht voor schut zet?
Oud 14 juni 2007, 16:04   #10
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Het gooien van een taart wordt terecht vervolgd. Pim Fortuyn vergeten?
Bij mijn weten werd Pim Fortuyn met een kogel gedood en niet met een taart. En er is geen enkel verband tussen beiden.

Citaat:
Het is bedreigend en nergens voor nodig.
Daar is helemaal niets bedreigend aan. Heb je het filmpje bekeken?

Een onschuldigere vorm van protest is nauwelijks denkbaar.
Oud 14 juni 2007, 16:07   #11
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Ik snap je punt niet echt. Zullen we dan vanaf nu iedereen dan maar strafrechtelijk vervolgen die een minister terecht voor schut zet?
Het is niet zomaar vernederen, het is een aanslag op de minister zijn persoonlijke integriteit. Zoiets valt niet te accepteren.
Oud 14 juni 2007, 16:10   #12
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is niet zomaar vernederen, het is een aanslag op de minister zijn persoonlijke integriteit. Zoiets valt niet te accepteren.
Wat een onzin. Het is helemaal geen aanslag. En zijn persoonlijke integriteit wordt er al helemaal niet mee geschonden. Hoogstens een barstje in zijn arrogantie...

En ik kaats de bal terug: plaats jezelf eens in de schoenen van de actievoerders. Als alle wettelijke regels met de voeten worden getreden, welke middelen kan je dan nog gebruiken?

Laatst gewijzigd door Edina : 14 juni 2007 om 16:11.
Oud 14 juni 2007, 16:13   #13
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een onzin. Het is helemaal geen aanslag. En zijn persoonlijke integriteit wordt er al helemaal niet mee geschonden. Hoogstens een barstje in zijn arrogantie...

En ik kaats de bal terug: plaats jezelf eens in de schoenen van de actievoerders. Als alle wettelijke regels met de voeten worden getreden, welke middelen kan je dan nog gebruiken?
Plaats jezelf eens in de schoenen van diegene die de taart in ontvangst mag nemen.
Leuk is anders...dus het is een aanslag op de persoonlijke integriteit.
Omdat het een minister is mag het weer zeker? Wat als bepaalde personages met taarten gooien naar allochtonen? Is het dan ook nog onzin?
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 16:17   #14
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Mag ik uw adres en uw foto? Dan kan ik ook een politiek statement tegen u ondernemen.

Citaat:

Er zijn genoeg middelen zonder dat men iemand lijfelijk aanvalt.
Oud 14 juni 2007, 16:18   #15
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
OK, we gaan in die logica mee. Volgende keer neemt Peeters gewoon twintig kabinetsmedewerkers mee die actievoerders met zakken stront bekogelen als ze teveel lawaai maken. Hoogstens een barstje in hun zelfgenoegzame arrogantie. Wie kaatst...

Ik snap echt niet dat je het als ecologist opneemt voor dergelijke onnozelaars die kicken op twee minuten aandacht in het journaal. Je ziet heel duidelijk dat de andere actievoerders hoegenaamd niet gediend zijn met die taartgooier.

Laatst gewijzigd door zorroaster : 14 juni 2007 om 16:20.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 16:20   #16
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Bij mijn weten werd Pim Fortuyn met een kogel gedood en niet met een taart. En er is geen enkel verband tussen beiden.
Wat ons terugbrengt naar http://forum.politics.be/showpost.ph...26&postcount=2

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 16:25   #17
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag ik uw adres en uw foto? Dan kan ik ook een politiek statement tegen u ondernemen.
Ik denk zowat dat in alle geledingen en alle politieke strekkingen mensen "slachtoffer" zijn geworden van taarten en ik vind ze allemaal even onschuldig. De manier waar er mee omgegaan wordt, varieert echter nogal en is zeer veelzeggend

Je hoeft het niet prettig te vinden. Alleen moet je het in de juiste context kunnen plaatsen. Een strafrechtelijke vervolging getuigt daar in elk geval niet van.

Citaat:
Er zijn genoeg middelen zonder dat men iemand lijfelijk aanvalt.
Er is geen sprake van een aanval. En de middelen zijn uiterst beperkt als je een beetje media-aandacht wil.
Oud 14 juni 2007, 16:27   #18
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster Bekijk bericht
OK, we gaan in die logica mee. Volgende keer neemt Peeters gewoon twintig kabinetsmedewerkers mee die actievoerders met zakken stront bekogelen als ze teveel lawaai maken. Hoogstens een barstje in hun zelfgenoegzame arrogantie. Wie kaatst...
Oud 14 juni 2007, 16:29   #19
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Als iemand een taart naar mij gooit, klaag ik hem aan. Logisch, toch?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 16:30   #20
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster Bekijk bericht
Dat is het hem nu net. Een taart is geen zak stront. Dat maakt het zo onschuldig.

Citaat:
Ik snap echt niet dat je het als ecologist opneemt voor dergelijke onnozelaars die kicken op twee minuten aandacht in het journaal. Je ziet heel duidelijk dat de andere actievoerders hoegenaamd niet gediend zijn met die taartgooier.
LOL! Andere actievoerders?!? Je weet toch wel wie daar luidt zijn protest laat horen? Dat is Jos Stassen van Groen! en helemaal geen actievoerder. En het was een paar weken voor de gemeenteraadsverkiezingen

Ik kan je verzekeren dat de actievoerders helemaal niet ontevreden waren over het gooien van de taart.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be