Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 maart 2008, 16:19   #1
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Economische ontwikkelingen

Misschien kunnen de actuele economische ontwikkelingen hier ondergebracht worden gezien er toch geen economisch subforum is?

Citaat:
Kredietcrisis kost 12.000 miljard euro

De wereldwijde beurskapitalisatie is sinds de start van de kredietcrisis, op 20 juni 2007, met 12.000 miljard euro gedaald. Niet alleen de aandelenmarkten, maar ook de banken en reële economie staan onder druk. De beurswaarde ligt 25 procent lager dan toen de storm in alle hevigheid losbarstte, berekende de redactie. Dat blijkt uit een speciaal dossier van De Tijd over de grootste financiële crisis sinds WOII.
Citaat:
De crisis holt de dollarkoers uit, waardoor beleggers zich op 'reële' activa storten zoals grondstoffen. De olieprijs ging in negen maanden 43 procent hoger. Daardoor steeg de prijs van huisbrandolie 30 procent en betalen dieselrijders 15 procent meer. Door de dure olie schakelen boeren over naar gewassen voor biodiesel, waardoor ook de landbouwgrondstoffen duurder worden. De prijsstijgingen stuurden de Belgische inflatie naar 3,64 procent, het hoogste peil in 17 jaar.
http://tijd.be/artikel/Kredietcrisis...d_euro.6569527

En dat is misschien nog maar het topje van de ijsberg?

Maar waarom wordt de olieprijsstijging veel meer in huisbrandolie doorgerekend en minder in diesel? Dat eerste lijkt me toch noodzakelijker dan het tweede.
Oud 22 maart 2008, 18:08   #2
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Van Dun zou je kunnen uitleggen wat er mis is.

Maar vermits jij daar toch met kop en schouders bovenuit steekt, wacht ik vol spanning op jouw analyse. Wat heeft dit veroorzaakt? Hoe zouden we het kunnen oplossen? (Wil je ook vermelding maken van je methodologie? Dank bij voorbaat!)

Ik wacht vol spanning!
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 02:12   #3
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Van Dun zou je kunnen uitleggen wat er mis is.

Maar vermits jij daar toch met kop en schouders bovenuit steekt, wacht ik vol spanning op jouw analyse. Wat heeft dit veroorzaakt? Hoe zouden we het kunnen oplossen? (Wil je ook vermelding maken van je methodologie? Dank bij voorbaat!)

Ik wacht vol spanning!

Voor wat er mis is staat internet ter ieders beschikking dacht ik zo. Als je iets bijzonder interessant vindt en wil delen met ons kan je het altijd linken, daarvoor dient dit topic.
Kan je voor het overige het eens nalaten al mijn uitspraken zo te verdraaien? Dankjewel. (In de hoop dat je dit topic niet verder vervuild met zinloze posts.)

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 23 maart 2008 om 02:14.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 11:38   #4
vesivius
Partijlid

Standaard

Groentje waar haalt u het dat de prijs van huisbrandolie sneller stijgt dan diesel.
Als ik goed ben ingelicht ligt de prijs van diesel af raffinaderij nog altijd hoger dan huisbrandolie. De taks op diesel werd wel een klein beetje verminderd wanneer deze boven de 1,5 €/liter steeg. Maar men spreekt hier in de groote van 0,001€
Ik dacht dat u het groen links gedachten goed genegen ben (verondschuldigingen als dat niet zo is) wel dan moet men maar meer geven aan de producenten daar staat u toch voor.
vesivius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 12:24   #5
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Spijtig dat er geen economisch subforum is. In zowat elk subforum worden er momenteel discussies gepost die zuiver over economie gaan.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 12:30   #6
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Misschien kunnen de actuele economische ontwikkelingen hier ondergebracht worden gezien er toch geen economisch subforum is?

http://tijd.be/artikel/Kredietcrisis...d_euro.6569527

En dat is misschien nog maar het topje van de ijsberg?

Maar waarom wordt de olieprijsstijging veel meer in huisbrandolie doorgerekend en minder in diesel? Dat eerste lijkt me toch noodzakelijker dan het tweede.
My guess would be dat er voor de fabricatie van huisbrandolie meer (of duurdere) grondstoffen nodig zijn, dan voor de fabricatie van diesel. Ofwel is de vraag naar huisbrandolie minder elastisch dan de vraag naar diesel, hoewel beiden inelastisch zijn.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 13:28   #7
vesivius
Partijlid

Standaard

fabricatie van diesel of huisbrandolie is dezelde, alleen dat men voor diesel een paar aditieven moet toevoegen.
vesivius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 18:13   #8
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Belastingen, dat is namelijk zowat het enige verschil tussen huisbrandolie en diesel.

Het gewicht van BTW en accijnzen op huisbrandolie is lager dan bij diesel en daarom reageert de prijs van huisbrandolie (sinds juni +30%) scherper op een oliehausse dan diesel (sinds juni +15%).

Laatst gewijzigd door Thomas- : 23 maart 2008 om 18:14.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 18:37   #9
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Spijtig dat er geen economisch subforum is. In zowat elk subforum worden er momenteel discussies gepost die zuiver over economie gaan.
Ja, een beetje ter vervanging daarvan startte ik deze topic op.
Misschien kunnen alle discussies over de huidige econmische actualiteit voortaan hier gebeuren?

Maar een discussie over bv rechtvaardigere belastingen of de vlaktaks vind ik dan weer juist staan in maatschappelijke discussies.
Iets over het reilen en zeilen van de financiële markten ofzo kan dan denk ik weer beter hier?
Oud 23 maart 2008, 18:39   #10
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesivius Bekijk bericht
Groentje waar haalt u het dat de prijs van huisbrandolie sneller stijgt dan diesel.
Als ik goed ben ingelicht ligt de prijs van diesel af raffinaderij nog altijd hoger dan huisbrandolie. De taks op diesel werd wel een klein beetje verminderd wanneer deze boven de 1,5 €/liter steeg. Maar men spreekt hier in de groote van 0,001€
Ik dacht dat u het groen links gedachten goed genegen ben (verondschuldigingen als dat niet zo is) wel dan moet men maar meer geven aan de producenten daar staat u toch voor.
Dat hij sneller steeg heb ik nergens gezegd. Ook niet dat die van huisbrandolie hoger lag van diesel ('t zou mooi zijn. )

Citaat:
Daardoor steeg de prijs van huisbrandolie 30 procent en betalen dieselrijders 15 procent meer.
Ik ben het groen-links gedachtegoed inderdaad genegen. Maar meer geven aan de producenten hoort daar bij mijn weten niet onder? Of bespeur ik hier ironie?
Oud 23 maart 2008, 18:40   #11
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesivius Bekijk bericht
fabricatie van diesel of huisbrandolie is dezelde, alleen dat men voor diesel een paar aditieven moet toevoegen.
Ja, daarmee.
Maar diesel lijkt me meer een luxeproduct dan huisbrandolie.
Oud 8 juni 2008, 18:09   #12
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door weiwei Bekijk bericht
A little boy wow gold of eleven, who had wow power levelingbeen thoughtfully assisting in the packing, joined wow power leveling the group of men, and as they rubbed their chins he spoke up, blushing wow power leveling at the sound of his own voice: "Aunt have got a great fuel-house, and it could be put there, perhaps, till you've found a place wow power leveling to settle in, sir."
Oud 8 juni 2008, 19:32   #13
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door weiwei Bekijk bericht
A little boy wow gold of eleven, who had wow power levelingbeen thoughtfully assisting in the packing, joined wow power leveling the group of men, and as they rubbed their chins he spoke up, blushing wow power leveling at the sound of his own voice: "Aunt have got a great fuel-house, and it could be put there, perhaps, till you've found a place wow power leveling to settle in, sir."
Marx is Herrezen

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be