Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2008, 01:52   #1
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard Partner snel over laten komen mogelijk?

Ik had laatst een discussie met een collega over de verstrengde wetgeving in NL en de gevolgen daarvan. Op een bepaald punt waren we het niet eens, want hij beweert namelijk het volgende:

In Nederland heeft men, zoals iedereen weet, de procedure voor gezinssamenstelling (partner uit buitenland laten overkomen) streng verstrengd. Dit houdt in dat men een bepaald bedrag dient te verdienen (1400/maand dacht ik) en de partner, verblijvende in het buitenland, dient daar NL lessen te volgen en dan een examen af te leggen in zijn/haar land zelf.
Nu heeft dit een gevolg voor België en dit doordat hier ook Nederlands gesproken wordt. Nederlandse jongevrouwen en mannen die moeilijk aan dat maandelijks bedrag komen (het overgrote deel) komen naar België, huren een appartement met hulp, vinden werk, en starten dan hier de procedure om de partner te laten overkomen. In België krijgt men 5 maanden de tijd om werk te vinden, en daarna bij goedkeuring ben je inwoner van Belgie en mag je dus iemand laten overkomen.

Klopt dit beeld? En is het dus mogelijk om op deze manier de NL wet te omzeilen?

Laatst gewijzigd door nickb : 31 mei 2008 om 01:53.
nickb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 08:16   #2
averechts
Partijlid

averechts's schermafbeelding

Standaard

Beste nickb welkom op het forum hier(ik ben ook nog een groentje)!

Kijk eens op www.buitenlandsepartner.nl en daar kan je alle (legale )achterpoortjes vinden ivm migratie,gezinshereniging en meer van dat.
Heel opvallend hoe gemakkelijk je de "Belgie - route" kan volgen om toch nog je partner via via naar Nederland te kunnen halen(vrij verkeer van EU-burgers ).
Maar ik stel me toch wel vragen bij dit soort van webistes, maar wie ben ik he
Oud 31 mei 2008, 08:28   #3
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
Ik had laatst een discussie met een collega over de verstrengde wetgeving in NL en de gevolgen daarvan. Op een bepaald punt waren we het niet eens, want hij beweert namelijk het volgende:

In Nederland heeft men, zoals iedereen weet, de procedure voor gezinssamenstelling (partner uit buitenland laten overkomen) streng verstrengd. Dit houdt in dat men een bepaald bedrag dient te verdienen (1400/maand dacht ik) en de partner, verblijvende in het buitenland, dient daar NL lessen te volgen en dan een examen af te leggen in zijn/haar land zelf.
Nu heeft dit een gevolg voor België en dit doordat hier ook Nederlands gesproken wordt. Nederlandse jongevrouwen en mannen die moeilijk aan dat maandelijks bedrag komen (het overgrote deel) komen naar België, huren een appartement met hulp, vinden werk, en starten dan hier de procedure om de partner te laten overkomen. In België krijgt men 5 maanden de tijd om werk te vinden, en daarna bij goedkeuring ben je inwoner van Belgie en mag je dus iemand laten overkomen.

Klopt dit beeld? En is het dus mogelijk om op deze manier de NL wet te omzeilen?
De meerderheid op dit forum zijn Belgen, geen Nederlanders... Misschien vraag je dat best ook eens op een Nederlands forum of zo. Ik denk niet dat iedereen de wetgeving in Nederland op dat vlak goed kent.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 08:57   #4
Gargamel
Banneling

Standaard

Belg worden is niet moeilijk,e kruipt in een kraan en je bent het.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 10:00   #5
shaddy
Banneling

Standaard

Dit is inderdaad correct. Jullie premier heeft reeds de bELGISCHE REGERING HIEROVER AANGESPROKEN. Helaas Belgie is nog steeds te links.
shaddy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 10:07   #6
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door averechts Bekijk bericht
Beste nickb welkom op het forum hier(ik ben ook nog een groentje)!

Kijk eens op www.buitenlandsepartner.nl en daar kan je alle (legale )achterpoortjes vinden ivm migratie,gezinshereniging en meer van dat.
Heel opvallend hoe gemakkelijk je de "Belgie - route" kan volgen om toch nog je partner via via naar Nederland te kunnen halen(vrij verkeer van EU-burgers ).
Maar ik stel me toch wel vragen bij dit soort van webistes, maar wie ben ik he
Wat is er mis met dat soort websites? Zoals tijdens de Tweede Wereldoorlog moedige burgers Joden hielpen onderduiken, zo zijn er ook vandaag mensen die zich verzetten tegen het hedendaagse fascisme.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 10:20   #7
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Wat is er mis met dat soort websites? Zoals tijdens de Tweede Wereldoorlog moedige burgers Joden hielpen onderduiken, zo zijn er ook vandaag mensen die zich verzetten tegen het hedendaagse fascisme.
Het is totaal fout om het onderduiken van Joden te vergelijken met de huidige gezinshereniging.

En het huidige probleem is juist veroorzaakt door de sociaalvoelenden.

Vroeger had je de arbeidskaart, hiermee kon je als buitenlander, eerst werkzoeken en dan deze kaart aanvragen en met je gezin hier komen leven zolang je kaart geldig was.
Na 5 jaar kon je een kleine nationalisatie aanvragen en na 10jaar een grote.

Maar dit alles was niet goed volgens de sociaalvoelenden en moest allemaal veranderen.

En nu in een tijd van eenmaking en gelijkstelling binnen de EU, zitten we dusmet 101 verschillende systemen voor niet EU-burgers om naar hier te kunnen komen.

Nederland heeft idd op het ogenblik het strengste beleid in partner overbrenging, en niet België maar Griekenland het soepelste.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 11:30   #8
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ja dat klopt; in Antwerpen groeit het aantal Nederlandse moslims dan ook constant!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 11:34   #9
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht

Het klopt en heeft zelfs een semi-officiele naam (dus is ook bekend bij zowel de Nederlandse als de Belgische regeringen): De BELGIE ROUTE.

Ondertussen blijkt Belgie toch een en ander te hebben verstrengd, want tegenwoordig is het lucratiever om het via de DUITSLAND ROUTE te proberen.

Ik meen dat Frankrijk verleden week had aangekondigd dat ze tijdens hun Europese-ik-ben-de-baas periode, pogingen gingen doen om tot een gelijkmatig EUROPEES beleid te komen. Wat niet meer dan normaal is me dunkt!

ik zoek het even op (als ik het vind hé).

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 31 mei 2008 om 11:38.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 11:45   #10
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

et voil�* sé!

Altijd leuk als ik iets beweer en het blijkt dan nog te kloppen ook (nu dat van die Duitsland route nog terugvinden, ik dacht dat het in hetzelfde artikel stond, niet dus):

----------------------------------

http://www.telegraaf.nl/buitenland/4...__.html?p=12,1

EU werkt aan streng immigratieplan

PARIJS - Aankomend EU-voorzitter Frankrijk overlegt met andere EU-landen over een strengere aanpak van immigranten in Europa. Het gaat onder meer om nieuwe regels voor asiel en verplichte taallessen voor immigranten.

Een ontwerptekst die donderdag is uitgelekt stelt dat „een immigratiestop een slecht idee is”, maar dat „Europa niet de middelen heeft om waardig iedereen te ontvangen die het als een El Dorado ziet”.

Betere controle van de Europese grenzen is een prioriteit in het plan voor een EU-immigratiebeleid. Voorstel is om vanaf 1 januari 2011 alleen nog biometrische visa uit te geven met pasfoto's en vingerafdrukken.

Idee is ook dat EU-landen geen generaal pardon meer mogen afkondigen voor illegalen. Elk geval zou apart bekeken moeten worden. Spanje en Italië hadden samen een groep van 700.000 mensen verblijfsvergunningen gegeven. Frankrijk weigerde dat pertinent. Maar door het vrije verkeer binnen de EU kunnen de nieuwe immigranten gaan wonen waar ze willen.

De tekst bepleit dat immigranten overal een integratiecontract moeten ondertekenen. Dat contract verplicht hen de nationale taal te leren, evenals Europese waarden zoals toleratie en gelijkheid van mannen en vrouwen.

Het Franse voorstel bepleit ook dat landen de uitzetting van illegalen gelijktrekken. Nu wordt maar een op de drie opdrachten tot uitzetting echt uitgevoerd, aldus de tekst. De EU-landen worden opgeroepen samen vliegtuigvluchten te organiseren om illegalen terug te brengen.

Nieuw is ook dat op mensensmokkel minstens dezelfde straf moet komen te staan als voor drugshandel, aldus het Franse voorstel.

Tegelijk bepleit de tekst meer ontwikkelingshulp voor bepaalde arme landen, om te voorkomen dat hun inwoners naar Europa trekken.

Frankrijk wil het voorstel presenteren bij een informeel EU-beraad van ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie op 7 en 8 juli in Cannes.

Volgens een diplomaat die bij de onderhandelingen is betrokken, reageren de meeste EU-landen positief. Wel zijn er „intense gesprekken” met Spanje.

De Spaanse regering hikt vooral aan tegen de verplichte taalles voor immigranten. „We moeten erg voorzichtig zijn met het opwerpen van zulk soort obstakels”, zei de Spaanse ambassadeur bij de Europese Unie, Diego Lopez Garrido, tegen verslaggevers.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 31 mei 2008, 15:56   #11
Laya
Minister

Standaard

Het ergste van alles vind ik dat de niet EU-partner van een EU-burger (Nederlanders die de België route volgen zijn op dat moment voor ons land een EU-burger) VRIJGESTELD zijn van een inburgeringscursus. Wil iemand me de logica daarvan eens uitleggen?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben voluit pro verplichte inburgering maar dan voor ALLE niet-EUers die ons land binnenkomen. Ook de vrijers van de Nederlandse dames.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 16:16   #12
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Het ergste van alles vind ik dat de niet EU-partner van een EU-burger (Nederlanders die de België route volgen zijn op dat moment voor ons land een EU-burger) VRIJGESTELD zijn van een inburgeringscursus. Wil iemand me de logica daarvan eens uitleggen?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben voluit pro verplichte inburgering maar dan voor ALLE niet-EUers die ons land binnenkomen. Ook de vrijers van de Nederlandse dames.

bedoel je nu dat indien een belgische Aisha een Marokkaanse Mohammed laat overkomen, deze wèl een inburgeringscursus moet volgen,

terwijl

indien de nederlandse Aisha die tijdelijk bij nonkel Ali in Antwerpen is gaan wonen om zo de Nederlandse wetten te omzeilen om h�*�*r neef Mohammed te importeren terwijl ze niet voldoende inkomen kan bewijzen, GEEN inburgeringscursus moet volgen?

Dat is inderdaad héél straf. Maar wel begrijpelijk: want waarom moeten Vlaamse belastingbetalers opdraaien voor Nederlandse Marokkanen? Misschien dat de Nederlanders dan aan hun grenzen ineens ook een inburgeringspakket moeten gaan verplichten voor iedereen die via die belgenroute is binnengesmokkeld?

Laatst gewijzigd door circe : 31 mei 2008 om 16:17.
Oud 31 mei 2008, 16:21   #13
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
bedoel je nu dat indien een belgische Aisha een Marokkaanse Mohammed laat overkomen, deze wèl een inburgeringscursus moet volgen,

terwijl

indien de nederlandse Aisha die tijdelijk bij nonkel Ali in Antwerpen is gaan wonen om zo de Nederlandse wetten te omzeilen om h�*�*r neef Mohammed te importeren terwijl ze niet voldoende inkomen kan bewijzen, GEEN inburgeringscursus moet volgen?

Dat is inderdaad héél straf. Maar wel begrijpelijk: want waarom moeten Vlaamse belastingbetalers opdraaien voor Nederlandse Marokkanen? Misschien dat de Nederlanders dan aan hun grenzen ineens ook een inburgeringspakket moeten gaan verplichten voor iedereen die via die belgenroute is binnengesmokkeld?
Dat is idd het geval.

Maar is het eigenlijk voor de uitzondering niet mogelijk dat de staat de wetten uit de goddiensten toepast en dus deze dames verplicht zich aan hun goddienstige wetten te houden en dus deze dames verplicht hun man te vervoegen bij zijn familie.

Want in de bijbel en koran staat toch dat de vrouw haar familie moet verlaten en zich bij haar man moet voegen en bij zijn familie moet gaan wonen na haar huwelijk.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 16:31   #14
Laya
Minister

Standaard

Citaat:

terwijl

Idd, dat klopt. En niet zo'n kleintje, 60uren Nederlands, 60 uren Maatschappelijke vorming en een jobopleiding. Doen ze dat niet dan krijgen ze heel zware boetes.
De partners van EU-onderdanen moeten dan niet. En toch komen die ook ons land binnen en moeten ze een hele tijd blijven eer ze met hun partner mee naar Nederland kunnen. Die mogen gewoon blijven, werk gaan zoeken.... terwijl de anderen eerst 'mogen' gaan studeren.
Oud 31 mei 2008, 16:50   #15
LastMohican
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Fijn. Dan is dat ook opgelost. Alle illegalen kunnen bij Kallikles gaan wonen !
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 17:34   #16
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd, dat klopt. En niet zo'n kleintje, 60uren Nederlands, 60 uren Maatschappelijke vorming en een jobopleiding. Doen ze dat niet dan krijgen ze heel zware boetes.
De partners van EU-onderdanen moeten dan niet. En toch komen die ook ons land binnen en moeten ze een hele tijd blijven eer ze met hun partner mee naar Nederland kunnen. Die mogen gewoon blijven, werk gaan zoeken.... terwijl de anderen eerst 'mogen' gaan studeren.
dan klopt het idd niet.

Maar hoe redeneren ze dan:

- jij als belgische huwt een niet-EU man: moet die inburgeren of niet?

- een nederlandse huwt een niet-EU man: die zou niet moeten inburgeren?

- een marokkaanse belgische met een niet-EU man = inburgeren

- een marokkaanse nederlandse met een niet-EU man = NIET inburgeren?

zouden ze gewoon niet beter gewoon naar de afkomst van de geimporteerde partners kijken?

- een aboriginal belg met een thaise "ja mijnheer" = niet inburgeren?

Laatst gewijzigd door circe : 31 mei 2008 om 17:35.
Oud 1 juni 2008, 06:26   #17
averechts
Partijlid

averechts's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste Laya ,mijn vrouw is Poolse(EU-onderdaan) en ze heeft vrijwillig en met plezier de Nederlandse lessen gevolgd (module 1.1 en 1.2 bedragen 120 uren) en nu gaat ze module 2.1 + 2.2 volgen die ook 120 uren bedragen!
Want ze zei en ik citeer haar:" Het getuigt van respect voor je nieuw land en haar medeburgers dat je zo snel mogelijk de taal onder de knie krijgt!"

Ook zo met de cursus maatschappelijke orientatie,deze was niet verplicht maar mijn vrouw heeft de 60 uren toch gevolgd om zo meer te weten te komen over ons land.

Wat me ook opvalt is dat een aantal niet EU-ers (vooral Turken en Marokkanen)in mijn vrouw haar klas al een aantal jaren hier zijn en nu pas Nederlands beginnen te leren. De uitzondering is een Nepalese en een Thaise vrouw ,die hebben zich ook onmiddelijk-ttz na een paar weken in Belgie-al ingeschreven voor een taalcursus.Niet schieten op me AUB want ik vertel alleen wat ik in mijn vrouw haar klas zie!

Veel niet EU-ers begonnen ook pas vorig jaar met taallessen omdat het verplicht werd.
Dus stel ik me de vraag of het willen maar niet kunnen is of kunnen maar niet willen?
mvg Patrick

Laatst gewijzigd door averechts : 1 juni 2008 om 06:40.
averechts is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2008, 07:30   #18
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door averechts Bekijk bericht
Beste Laya ,mijn vrouw is Poolse(EU-onderdaan) en ze heeft vrijwillig en met plezier de Nederlandse lessen gevolgd (module 1.1 en 1.2 bedragen 120 uren) en nu gaat ze module 2.1 + 2.2 volgen die ook 120 uren bedragen!
Want ze zei en ik citeer haar:" Het getuigt van respect voor je nieuw land en haar medeburgers dat je zo snel mogelijk de taal onder de knie krijgt!"

Ook zo met de cursus maatschappelijke orientatie,deze was niet verplicht maar mijn vrouw heeft de 60 uren toch gevolgd om zo meer te weten te komen over ons land.

Wat me ook opvalt is dat een aantal niet EU-ers (vooral Turken en Marokkanen)in mijn vrouw haar klas al een aantal jaren hier zijn en nu pas Nederlands beginnen te leren. De uitzondering is een Nepalese en een Thaise vrouw ,die hebben zich ook onmiddelijk-ttz na een paar weken in Belgie-al ingeschreven voor een taalcursus.Niet schieten op me AUB want ik vertel alleen wat ik in mijn vrouw haar klas zie!

Veel niet EU-ers begonnen ook pas vorig jaar met taallessen omdat het verplicht werd.
Dus stel ik me de vraag of het willen maar niet kunnen is of kunnen maar niet willen?
mvg Patrick
Het gaat er hierover dat partners van Belgen verplicht worden en partners van België-routers niet.

Ik ben blij te horen dat je vrouw dat met plezier doet en daar tijd voor heeft. Die van mij werkt 6 tot 7/7, 12 tot 13u/dag in onze zaak, niet voor zijn plezier, omdat hij nu eenmaal een sector gekozen heeft waar je je botten moet afdraaien om er te komen. Hij heeft een paar weken geleden ook een uitnodiging gekregen. Hij is bijna 10 jaar in België, we zijn bijna 2 jaar getrouwd, hij praat vlot Nederlands (heeft de cursus in 2002 gevolgd maar daar zijn geen sporen van door vernieuwing van het computersysteem een paar jaar geleden) en draait gewoon mee in de maatschappij. Volgens de consulente is er een vergissing in het spel en waarschijnlijk gaat hij vrijgesteld worden, die vrouw was heel vriendelijk en begrijpt onze situatie, geen slecht woord daarover. Vond het wel grappig dat ze stelde dat de maatschappijleer interessant is omdat je daar om leert dat er een OCMW is waar je terecht kan als je financiële problemen hebt. Mijn man antwoordde dat ze dat de allochtonen beter NIET zouden wijsmaken.
Hier is het dus geen kwestie van niet willen maar van niet kunnen.
Nog volgens de consulente is het belangrijk om in orde te zijn met je inburgering omdat je binnenkort geen sociale woning,... meer gaat kunnen krijgen als het niet zo is. Ik heb het gevoel dat de regering op dat vlak op de goeie weg is...

Laatst gewijzigd door Laya : 1 juni 2008 om 07:39.
Oud 1 juni 2008, 07:30   #19
Laya
Minister

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Laya : 1 juni 2008 om 07:30.
Oud 1 juni 2008, 07:38   #20
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
dan klopt het idd niet.

Maar hoe redeneren ze dan:

- jij als belgische huwt een niet-EU man: moet die inburgeren of niet?

- een nederlandse huwt een niet-EU man: die zou niet moeten inburgeren?

- een marokkaanse belgische met een niet-EU man = inburgeren

- een marokkaanse nederlandse met een niet-EU man = NIET inburgeren?

zouden ze gewoon niet beter gewoon naar de afkomst van de geimporteerde partners kijken?

- een aboriginal belg met een thaise "ja mijnheer" = niet inburgeren?

1 Ja
2 Als ze in België woont niet want zij valt onder de wet als een EU-onderdaan, niet als een Belg en dat is blijkbaar niet hetzelfde
3 Ja
4 idem 2
5 wel, de aboriginal is geen EU-onderdaan, wel Belg, dubbele nationaliteit en toch dubbele pech
Idd, men zou beter naar de afkomst van de importpartner kijken ipv die van de EU partner.

Ik heb van de inburgeringsdienst vernomen dat ze zich bewust zijn van het massale 'gebruik' van dit achterpoortje in de wet en ze 'er mee bezig zijn'.

Laatst gewijzigd door Laya : 1 juni 2008 om 07:42.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be