![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wat denken jullie ervan? | |||
VOOR! |
![]() ![]() ![]() |
12 | 38,71% |
ja, ik ben voorstander |
![]() ![]() ![]() |
5 | 16,13% |
neutraal/ geen mening |
![]() ![]() ![]() |
4 | 12,90% |
nee, ik ben tegenstander |
![]() ![]() ![]() |
3 | 9,68% |
TEGEN! |
![]() ![]() ![]() |
4 | 12,90% |
anders, namelijk... |
![]() ![]() ![]() |
3 | 9,68% |
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Hoe denken jullie oven een europa der volkeren (een soort confederaal model)
waarin de vlamingen, de basken, de schotten, de bretoenen, de sicilianen, ... heun eigen land hebben? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() De Vlamingen zijn geen 'volk'. De Belgen zijn geen 'volk'. Onder 'Vlamingen' wordt verstaan: het Nederlandssprekend gedeelte van België. Basken, Schotten, Sicilianen, Ieren, enz, kan men beschouwen als een 'volk'. Er is wel een soort vaag 'staats'nationalisme in Vlaanderen, zeker sinds het juridisch bestaan van een deelstaat 'Vlaanderen'. Maar er is zeker geen 'volks' nationalisme. Noch van de 'Vlamingen', noch van de 'Belgen'.
Laatst gewijzigd door system : 30 mei 2008 om 14:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
volk (het) 1 (volken, volkeren) de gemeenschap van bewoners van een land die afstamming, taal, zeden, overlevering gemeen hebben Volgens mij bezitten Vlamingen zonder meer enkele van die eigenschappen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Een Europa verdeeld langs etnische lijnen bezorgt mij toch wel een onbehaaglijk gevoel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En waar leg je de grens? Moet ieder dorp, iedere straat, iedere woning ook zijn eigen staat vormen? De EU is er juist gekomen om het schaalvoordeel te benutten. Een groot bedrijf kan efficiënter produceren dan een klein. In een grote markt kan efficiënter (dus goedkoper voor de burgers) worden geproduceerd dan in vele kleine markten. Als je een grote markt creëert, heb je daarover een bestuur nodig. Dat is de EU. In een confederatie heb je altijd belangentegenstellingen tussen verschillende staten, die niet of slechts door bijzonder moeizame compromissen kunnen worden opgelost. Bij één (markt)bestuur kan over belangentegenstellingen democratisch worden gestemd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() VOOR!
De archeofuturistische visie van Guillaume Faye spreekt me wel aan : Een groot rijk van Vladivostok tot Gibraltar en van de Noordkaap tot de Peleponnesos. Er is zelfbeschikkingsrecht voor alle volkeren behalve wat buitenlandse aangelegenheden betreft. Guillaume Faye - Nouveau Discours �* la Nation Européenne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Hier staat: op 1 Citaat:
Maar ik weet niet of u daarmee akkoord kunt gaan. Volgens de Wikipedia: Het woord volk kan inwoners van bepaald land betekenen, bijvoorbeeld het Belgische volk. In dit geval kan men het begrip volk min of meer als het synoniem voor het begrip onderdaanschap of staatsburgerschap beschouwen. Verder wordt gezegd: Een volk kan ook een bepaalde groep mensen zijn die onderlinge verwantschap en verbondenheid voelen op basis van één of meerdere gemeenschappelijke kenmerken. Gebruikmakend van deze definitie kunnen we zeggen dat Belgische bevolking uit drie volkeren bestaat: Vlamingen, Walen en Duitsers (Duitstalige Belgen). Vaak wordt taal als hét kenmerk van een volk gezien..... om dan weer verder te gaan: Bovendien is het begrip taal ook vaag. In Nederland wordt het Limburgs als streektaal beschouwd. Niet iedereen is het er over eens dat sprekers ervan op grond hiervan als apart volk gezien kunnen worden. Dus eigenlijk weet men het niet zo goed. Edoch, er is één criterium dat boven elke verdenking staat. De 'volksverbondenheid' maakt of men kan spreken van volk of niet. Het 'wij' gevoelen. En dat merk ik niet veel in de deelstaat Vlaanderen en zeker niet op 11 juli. Noch op 21 juli overigens. Soms echter duikt dat 'wij-gevoelen' toch onverwachts op : in het buitenland. Daar voel ik me Belg. Let wel: Nederlandstalige Belg. Laatst gewijzigd door system : 30 mei 2008 om 15:50. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.vandale.nl/vandale/opzoek...zoekwoord=volk volk (het) 1 (volken, volkeren) de gemeenschap van bewoners van een land die afstamming, taal, zeden, overlevering gemeen hebben 2 (volken, volkeren) de gezamenlijke bewoners van een staat in betrekking tot het staatshoofd of de regering, de onderdanen 3 (geen meervoud) de lagere sociale klassen 4 (geen meervoud) een of meer mensen 5 (volken) groep bijen of andere in groepen levende insecten met eenzelfde woonplaats Spinoza heeft dus gelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een treffend voorbeeld zijn bv. de Joden - hier is de voornaamste verbondeheidsfactor "het hebben van een joodse moeder" - wat onmiddelijk de grote etnische variëteit van het "volk" verklaart inclusief de effectieve rassendiscriminatie die er bestaat tussen "Blanke" en "zwarte" joden... Het geloof zou dan op zich geen bindend element zijn.. dus een persoon met een joodse moeder, die van het geloof afvalt, en als die persoon zelf het geloof afvalt is dan geen jood meer zomin als diens kinderen, in het geval hij een niet-joodse vrouw trouwt/er kinderen mee heeft... Dat brengt ons bij de huidige "dubbele nationaliteitsdiscussie" : diezelfde man kan namelijk, indien hij dat wenst de Israëlische nationaliteit claimen, zoals elke jood volgens de orthodoxe definitie van eender welke etniciteit, eender waar in de wereld.. zouden wij deze mensen dus per definitie hun Nederlandse Nationaliteit moeten ontnemen ? Er zijn zo nog "vreemde gebruiken" zoals daar zijn Zwitsers en USA onderdanen : ook deze nationaliteiten zijn vast en onvervreemdbaar (de duitse ook, maar die kan men op non-actief stellen dacht ik). Op die manier maakt men een onderzscheid tussen "volksnationalisme" en "staatsnationalisme" waarbij het staatsnationalisme zich concreet bezig houdt met het besturen van een staat, en al wat daarmee verband houdt. Het volksnationalisme claimt gewoonlijk een gebied om zelf "staat te worden" streeft dus naar een "staatsnationalisme", wat niet noodzakelijk is er bestaat ook zoiets als een "volksbeleving" zonder nationalistische behoeftes , enkel en alleen een verdediging van een eigen cultuur, eigen gebruiken, eigen godsdienst... Merkwaardig genoeg is dit "volksisme" een typisch Westers verschijnsel : in de niet-europese en vooral de islamietische wereld bestaat er in de plaats van dit volksisme een sociaal systeem dat eerder op stammenaangehorigheid gebaseerd is dan op "volkeren" - wat wij met onze westerse bril als "volkeren" beschouwen, zien die mensen zelf eerder als stammen - die extra-territoriaal hun samenhorigheid beleven. Het schijnt dat toen Saddam Hussien in zijn vroege jaren de Koerden een autonoom gebied wilde geven, deze mensen redelijk verontwaardigd waren omdat ze dat beschouwden als een inbreuk op hun vrijheid te gaan en te staan in Irak waar ze zelf wilden... Vanzelfsprekend heeft het westerse "volksisitische" of "volksnationale" denken de Islamietische en andere wereld terdege beïnvloedt, wat maakt dat menige door de ex-kolonizatoren opgelegde staatsgrenzen her en der in vraag gesteld worden. We kunnen waarschijnlijk het een en ander op dit gebied van "derde wereldlanden" leren, het per definitie scheppen van "volksnationale" staten lijkt mij niet van deze tijd, evenmin als de amerikaanse "meltingpot" alle navolging verdient.
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
'Volk' impliceeert in principe een diepe verbondenheid met mekaar. Een type-voorbeeld van 'volk' en van 'volksverbondenheid' zijn de religieuze joden. En die woonden in de diaspora en hadden geen eigen taal. Want het oude Hebreeuws werd niet meer gesproken en moet beschouwd worden als een hiëratische taal (eigenlijk schrift) en het jiddisch werd niet door elke jood gesproken. Hun eenheid,hun 'wij' gevoelen, hun 'volksverbondenheid' sproot voort uit religieuze overtuiging en traditie. Voorzover ik het kan inschatten, hebben niet alle Vlamingen een diepe of zelfs minder diepe 'volksverbondenheid' met de Nederlanders. Ik denk zelfs dat relatief heel weinig Vlamingen dit hebben. Laatst gewijzigd door system : 30 mei 2008 om 17:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() De Bretoenen, Sicilianen enz mogen dat toch zelf wel beslissen zeker!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister
|
![]() De vraag hoe dat "juridische bestaan van een deelstaat Vlaanderen" tot stand gekomen is, zullen we maar zedig uit de weg gaan. Waarschijnlijk gewoon ... juridisch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar geen volksnationalisme en geen melting pot, wat dan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu geen probleem: ik vind het fijn in België te wonen, met zijn verschillende culturen. Ik beschouw me ook als een 'Belg' (en 'Vlaming' en vooral Limburger), maar loop niet over van 'belgisch' nationalisme. Het is gewoon goed te leven in dit landje. We zouden het moeten koesteren en de gewesten de noodzakelijke autonomie geven. Zo denk ik erover. Laatst gewijzigd door system : 30 mei 2008 om 22:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Gouverneur
|
![]() Dat is de nagel op de kop.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Naar mijn mening horen Vlamingen ,Limburgers en Brabanders bij het Nederlandse volk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |