![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Strafregister afschaffen | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
16 | 28,57% |
neen |
![]() ![]() ![]() |
34 | 60,71% |
weet het niet en ik verduidelijk |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,57% |
fuck off |
![]() ![]() ![]() |
4 | 7,14% |
Aantal stemmers: 56. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() ATTEST KELDERT JOBKANSEN EX-GEVANGENEN
Gewezen gevangenen of veroordeelden vinden steeds moeilijker een job omdat ze geen attest van goed zedelijk gedrag kunnen voorleggen. Werkgevers in de openbare én de privé- sector blijken steeds meer belang te hechten aan zo'n attest. Het Antwerpse Justitiehuis, dat mensen die met het gerecht in aanraking zijn gekomen, opvolgt, heeft aan de alarmbel getrokken. Volgens Iris Naessens van het Justitie- huis kan een kleine dertig procent van de ex-gedetineerden geen werk vinden. Velen kunnen alleen terecht in de bouw- sector, waar men geen attest vraagt. Dit is toch middeleeuws zenne, mensen moeten straf uitzitten, boete betalen burgerlijke partijen vergoeden... en nadien blijven ze nog met die stempel rondlopen. Velen zijn onschuldig veroordeeld, velen zijn er toegebracht via uitlokking en welk nut heeft dat nu zo een strafregister... dat is enkel nodig voor de parketten en Federale politie... Laatst gewijzigd door Groen Valkje : 31 augustus 2004 om 18:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Schepen
|
![]() Nee ik denk dat zoiets moet blijven, maar de vraag is anders. Kan een particulier een strafregister van iemand opvragen ja of nee. Daar denk ik zit het probleem. Het belang van het gerecht om die informatie te bewaren is groter dan die voor een particulier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Het antwoord is ja, maar dan alleen voor het eigen volk! ![]()
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Koel. Het strafregister afschaffen, en daarna een Dutroux aannemen als kinderoppas.
Eneuh, zovelen zijn er niet onschuldig veroordeeld hoor. Uitlokking.. wat is dat? Een meisje verkrachten omdat ze een meisje is? Drugs verkopen aan iemand omdat ie je er veel geld voor aanbied? Te snel rijden omdat er een "ongeduldigaard" bumper aan het kleven is? Neen,afschaffen van het strafregister kan pas als men zeker weet dat de gehanteerde strafmaat de gestrafte heeft "bekeerd".Zodanig ie de dwaling uit het verleden nooit meer zal herhalen.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 31 augustus 2004 om 20:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister
|
![]() Na vijf jaar kan je trouwens eerherstel aanvragen, een wettelijk bepaalde termijn waar criminelen de kans krijgen om hun strafblad te zuiveren.
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iedereen kan een BGZG voorleggen maar niet altijd een blanco.
Wat wilt ge dan, dat een pedofiel terug met kinderen kan werken nadat hij zijn straf uitzat? Of een oplichter aannemen om een vertrouwensfunctie te bekleden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
En dat valt inderdaad zeer goed mee. Zoveel onschuldigen zitten er niet in gevangenis. Strafregister is en blijft nodig. Privé-personen hebben hier geen inzage in maar ze kunnen wel aan de sollcitant een bewijs van goed gedrag en zeden vragen. Wie in het strafregister zit krijgt dit niet. Misschien moet het verboden worden om voor de doorsnee job een bewijs van goed gedrag en zeden te vragen.
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een rechter mag voor mij oordelen of een strafblad vernietigd wordt.Ik weet alleen niet in hoeverre de notulen van een rechtszaak de privacy garanderen?
Een werkgever die dan vraagt "Was U ooit in het bezit van een strafblad" kan dan prompt zelf een strafblad krijgen. ![]() Een idee zou kunnen zijn dat "behoud strafblad voor 10 jaar" als deel van de straf kan uitgesproken worden in een rechtszaak.....als stok achter de deur voor mensen die wel eens zouden kunnen hervallen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Voor bepaalde functies vind ik het wel belangrijk. Iemand die voor herhaald dronken rijden werd veroordeeld, kan je maar moeilijk met een autocar laten rijden. Of een politieagent of bewakingsagent die gezeten heeft voor bankovervallen. Een fraudeur als kassier. Overheidsfuncties enz.
Ook parlementariërs zouden een blanco strafregister moeten hebben. Ik heb hte zelf al verschillende malen moeten voorleggen bij sollicitaties en jobs en ik heb daar echt geen moeite mee. Maar als je leest dat al 30% van de bedrijven enz. dat vragen is er serieus iets mis met die criteria.
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is." (Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008) Laatst gewijzigd door thePiano : 31 augustus 2004 om 20:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
Let op: Ik discrimineer hier niemand hé want vanuit Ghana vind ik dat al even verwerpelijk als pakweg vanuit Georgië |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heb jijzelf daar ervaring mee, je familie of vriendenkring? Heb je daar iets ernstig over gelezen, een onderzoek of een bron misschien? Of een link ernaar ..? Gesteld dat er geregeld redelijke bedragen geld onbeheerd en nog niet geteld in je huis zouden zijn, zou jij willen een poetsvrouw in huis nemen die veroordeeld geweest is voor diefstal bij een vorig werk?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is." (Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008) Laatst gewijzigd door thePiano : 31 augustus 2004 om 21:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel worden daarop de veroordelingen vermeld. De werkgever kan dus oordelen of het misdrijf het goed uitoefenen van de job belemmerd. Ik denk niet dat een veroordeling voor pedofilie zal meespelen voor een job als vrachtwagenchauffeur. Ik vraag mij zelfs af of alle veroordelingen steeds vermeld worden. Om met de jeugd te werken moet een speciaal bewijs gevraagd worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Een strafregister blijft nodig voor bepaalde criminele feiten! In de praktijk kan men voor een klein vergrijp via de rechter een blanco strafblad krijgen om te gaan soliciteren! Ikzelf ben echter voorstander van het amerikaans systeem waar vrijgelaten criminelen via een probatieambtenaar een job krijgen aangeboden.Die kan dan nagaan welke job het beste past bij een ex-gedetineerde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister
|
![]() Het strafblad moet blijven : afschaffen levert meer nadelen op dan voordelen.
Anderzijds, als er al zo vaak naar gevraagd wordt, en wellicht niet altijd in relevante beroepen, dan is misschien een verandering van het systeem nodig. Bovendien heeft, zoals Piano zegt, een baas van een vrachtwagenmaatschappij geen zaken met een veroordeling voor pedofilie, maar eens hij dat weet? In zijn plaats zou ik die man ook niet aannemen! Wat denken jullie van een "specifiek" BGZG? Dwz : de aanvrager vermeldt met betrekking tot welke job hij het aanvraagt, en de verantwoordelijke instanties oordelen dan of een bepaalde veroordeling er op komt of niet. Dat is administratieve rompslomp, ik weet het, maar anderzijds waarborgt het zowel de privacy van de veroordeelde als de veiligheid (in ruime context) van de werkgever.
I'm still standing, better than I ever did, Looking like a true survivor, feeling like a little kid. __________________ But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay, I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet. Laatst gewijzigd door Tzuvar Raemborr : 1 september 2004 om 08:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
vermits de blokkertjes veroordeeld zijn : hun aangewezen job : taallessen geven aan vreemdelingen die wensen te immigreren.. hen friet met steak/mosselen leren gereedmaken en hen helpen aanvaard te worden in de vlaamse gemeenschap.let wel : ook zij als lesgever worden beoordeeld ![]() zie flupperke al bezig : jamaar Mo , ge moet vooraan in de bus opstappen... en nee , die mens beledigt u niet..dat is vrije meningsuiting. en gaan we nu bidden ? en ik moet mee ? en welke religie ist ?. doemme toch weeral mijn schoenen uit doen... ![]()
KRITIEK OP ISRAEL IS TERECHT MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2 Laatst gewijzigd door bruut geweld : 1 september 2004 om 08:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
I'm still standing, better than I ever did, Looking like a true survivor, feeling like a little kid. __________________ But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay, I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet. Laatst gewijzigd door Tzuvar Raemborr : 1 september 2004 om 08:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() heb ik niet over geklaagd...
heb graag topics over het blok hoor...ne mens moet kunnen lachen he propagandacopy pasten is iets anders...dat kan ik zelf wel op de bloksite lezen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister
|
![]() enkel voor lichte misdaden
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Het strafregister op zich zou moeten blijven bestaan. Het idee van Tzuvar Raembor lijkt mij nog het beste.
Voor de rest is het voor mij zo dat mensen die veroordeeld zijn en hun straf hebben uitgezeten niet meer achtervolgd mogen/moeten worden met hun misdaden. Anders kunnen we beter iedereen die we veroordelen ineens levenslang veroordelen. En dat kan de bedoeling niet zijn he.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |