![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burgemeester
|
![]() Ik ben een Noord-Brabantse Nederlander. Ik stem voor een federatie tussen Vlaanderen en Nederland. Defensie, export, milieu, verkeer en waterstaat en de belangrijke zaken moeten federaal geregeld worden in een Volkskamer met 250 leden: 125 Nederlanders en 125 Vlamingen (50:50). Vlaanderen en Nederland moeten verder regionaal een parlement houden. Vlaanderen moet dan zelf kunnen kiezen of ze het koningshuis Saksen-Coburg afschaffen.
Ik hoor wel eens op straat hier in Noord-Brabant "Vlamingen willen niet bij Nederland". En ik snap echt niet waarom niet. De mentaliteit van Vlaanderen is misschien anders - zo is er ook verschil tussen Limburg en Friesland - maar heeft dat met een staat te maken? In mijn ogen niet: we spreken allemaal Nederlands, willen allemaal Brussel terug in Nederlands/Vlaams gebied. We willen allemaal economisch groeien. Dat kan beter in een unie! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nee.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Te veel Unies leidt tot te veel bestuur, te veel bureaucratie en te veel problemen . Dat zien we nu al in Belgie Of twee Nederlandse staten die goed samenwerken of samen in een staat, beide vind ik prima Laatst gewijzigd door I amsterdam : 21 mei 2008 om 11:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister
|
![]() Misschien beter de term "Dietsland" achterwege laten ...
Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Weeral die federatie/confederatie waar ze mee komen aandraven. En dan nog met een 50-50 verdeling tussen noord en zuid! Mannekes mannekes, zo gaat dat niet he. Noord-Nederland + Zuid-Nederland = Nederland.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Burgemeester
|
![]() Ik probeer zo veel mogelijk voordelen te zien. Natuurlijk zullen er problemen zijn, dat zou ook zijn als je Oostenrijk en Duitsland samenvoegd. Maar als ik een Vlaming hoor zeggen "die kaaskoppen snappen ons niet", dan is dat maar ten dele waar: tuurlijk begrijpen wij de Vlaamse mentaliteit niet zo goed als Vlamingen (logisch), maar als ik op het nieuw in Nederland hoor van de verfransing ... dan krijg ik zin om naar Brussel te gaan en daar eens even lekker luidruchtig Nederlands te gaan praten. Brussel is een Vlaamse stad! En samen met Nederland kunnen de twee gebieden dit herwinnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Burgemeester
|
![]() Ja dat is het inderdaad, al vele jaren. Vooral nu België zo in de stront zit met haar regering. Veel Nederlanders vinden dat Wallonië alleen verder moet, en Vlaanderen bij Nederland. Niet om meer macht of gebied, maar omdat we bereid zijn samen met u te vechten voor een Vlaams Brussel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, maar dat komt omdat de situatie ook voor Nederland zal veranderen als onze zuidelijke buur zo'n verandering doormaakt. Hoe dichter het einde van België in het verschiet komt, hoe meer de Nederlanders hierover na gaan denken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Als de Nederlanders nu moesten zeggen, jullie zijn baas en we noemen het Groot-Vlaanderen, dan misschien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Zoek de fout in bovenstaande zin.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Ziet u? U kent ons slecht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Over Vlaams-Brabant specifiek weet ik niet. Het zou mij echter verwonderen mocht dit nog nooit in Netwerk aan bod geweest zijn. Laatst gewijzigd door -=EXCALIBUR=- : 21 mei 2008 om 12:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |