![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Ik heb alleen ervaring met armoede in mijn kinderjaren.
Dus van de moderne arme weet ik niet veel. Heb wel een 25 jaren een groep mensen (duizenden) kunnen observeren die over het algemeen door iedereen als eerder arm worden omschreven. Een paar dingen die me opgevallen zijn : Die mensen ,zonder uitzondering, kennen geen thermosfles..en de meesten geen broodtrommeltje. Koffie uit de automaat, 10 cent. Cola uit de automaat, 60 cent. Middageten... meebrengen? Bahneen, gaan kopen ...broodje smos...frietje (ik weet niet wat dat kost) Blijkbaar is de Gsm voor die mensen een vitaal onderdeel van het leven want er wordt veel gebruik van gemaakt. Per jaar maakt dat uitgaven om van achterover te vallen, medunkt. In tegenstelling heb ik vele collegas gezien, die heel goed de kost verdienden,maar niet moesten weten van bovengenoemde toestanden. En ik vind dat bedenkelijk. Maar ik ben niet meer van deze tijd zeker? Samen met al mijn (ex) collegas. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het is onmogelijk dat de uitgaven aan de basis liggen van financiele miserie. Iedereen vindt namelijk dat de schuld aan iets ligt dat zij zelf niet kunnen controleren.
![]() |
#3 | |
|
![]() Citaat:
Gemiddeld zeker 5 euro per dag. Op een maand is dat een dikke 100 euro, wat op een jaar een 1200 euro is. als je per maand geen grote pree hebt (bvb 1200 euro) heb je een ganse werkmaand gespendeerd aan broodjes en koekskes en cola'kes. Tegen als je van thuis boterhammen, en zelf drank meeneemt, je volgens mij nog niet een vierde spendeert aan voedsel en drank... Ikzelf neem ook elke dag men bokes mee, en een fles water. AF en toe koop ik wel eens een blikje maarja ![]()
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() ten eerste overdrijf je en veralgemeen je weer en je zal zeker en vast wel thermosflessen en boterhammendozen hebben gezien bij de doppers maar dat wil je uiteraard niet zien
Citaat:
2. het verschil tss de huidige arme en jij destijds als arme is dat jij jezelf bevondt in een stijgende economische conjunctuur - na de oorlog is dat altijd en de armen van nu zitten in een dalende conjunctuur - jij had dus het vooruitzicht dat je armoede maar tijdelijk zou zijn ( en dat is ook zo gebleken - want zonder al te hard te werken heb je na je jeugd zoals je zelf aangeeft samen met je collegas goed je kost verdient ) 3. jij bent bovendien ook altijd vrij geweest om een gezin te stichten - de doppers die je jaren hebt geobserveerd hadden die vrijheid niet want hun dop werd met de helft vermindert wanneer ze gingen samen wonen - ik ben er zeker van dat je nooit zelf je boterhammetjes gesmeerd hebt maar dat je vrouw dat wel al die jaren zal hebben gedaan. Bovendien zal jouw warm eten ook wel altijd hebben klaargestaan als je thuis kwam van je werk en dus had je tss de middag uiteraard geen behoefte aan warm eten. de alleenstaande doppers waar je zo graag op neerkeek hadden deze familiale achterban die tevens een extra motivatie is om spaarzaam te zijn veelal in het geheel niet. 4. Wanneer armoede chronisch wordt zonder vooruitzichten op beterschap dan ga je heel anders met geld om beginnen gaan bovendien - aan het einde vd maand kom je zowieso toch al niet toe - wanneer je spaarzaam bent dan komt de deurwaarder gewoon meer buiten halen en dus ga je eerder een mentaliteit krijgen van wat ik nu opdoe dat kunnen ze me al zeker niet meer afpakken - je kan dat vergelijken met een roker die longkanker heeft en geen kans heeft op genezing en nog een jaar te leven heeft - waarom zou die begot nog stoppen met roken en dat laatste beetje genot opgeven - iemand die echter kans heeft om toch nog van zijn longkanker te genezen zal veel eerder geneigd zijn om te stoppen met roken. 5. een arme moet wel leren om van dag op dag te leven. Wie geen langere termijnplanning kan maken kan nooit iets opbouwen - nu dat mijn persoonlijke perspectieven een pak verbeterd zijn door allerlei omstandigheden betrap ik mezelf er ook op dat ik; nu ik de kans daartoe heb ; onmiddelijk spontaan een langetermijnplan begin op te stellen. Volgende maand heb ik wss en hopellijk werk - dan kan en ga ik meteen een zelfstandig bijberoep beginnen - dan een autootje proberen kopen voor dat bijberoep en vervolgens proberen om van mijn bijberoep hoofdberoep te maken zodat ik vervolgens mijn job weer kan laten vallen en mijn eigen baas kan worden en mijzelf onafhankelijk van een werkgever kan maken - het doel dat zich daarop volgend aandient zal dan zijn een vastgoed-eigendom verwerven (onafhankelijkheid van een huisbaas verwerven ) heeft allemaal te maken met perspectief dus - bovendien is het omschakelen van een dag op dag denken naar een plan niet voor iedereen zo heel evident. aah ja en de vooruitzichten zijn voor mij persoonlijk vrij goed momenteel maar er hoeft maar dat te gebeuren of alles is weer gans naar de kloten - dus hout vasthouden is er ook bij - maar de geringste reeele kans om echt uit de armoede te geraken zal door de meeste armen onmiddelijk met beide handen aangenomen worden. op voorwaarde uiteraard dat het ook een reele kans is. 6. tot slot is het ook nog zo dat zelf koken en bvb zelf brood bakken iets is dat meer profijt opleverd naarmate je een groter gezin hebt - hier waar ik woon kan ik voor 4 eruo warm eten ergens in een eetcafeetje - voor dat geld kan ik alleen geen of amper warm eten maken tegenwoordig - wanneer ik ecter met vijf mensen daar zou gaan eten dan doe ik wel verlies tegenover wanneer ik voor vijf mensen zelf kook. zelfs een brood kopen is iets dat voor mij als alleenstaande eigenlijk al verlieslatend is - want ik krijg dat gewoonweg niet op voor het oudbakken is. een ijskast heb ik bovendien ook niet momenteel waar ik bvb kaas ofzo in kan bewaren. Veel alleenstaande doppers hebben geen kookinfrastructuur zoals jij die altijd evident hebt gevonden.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 13 juni 2008 om 14:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Ik weet wel wat armoede is, kom uit een kansarm gezin.
Maar dat woord bestond nog niet...klootjesvolk zeiden ze toen. Nochtans heb ik nooit mijn moeder horen zeggen: "We gaan smossen vandaag, want we komen toch niet toe". Veel speculaas gegeten, was goedkoop toen. En aardappelen met melkesaus. Ben er nu nog sober van, heb niet veel nodig. En goedkoop aan dokterskosten. Ik kan maar 2 ziektes krijgen. Beenderziekte of huidziekte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() ik heb niet gezegd dat je niet weet wat armoede is
wel dat je niet weet wat perspectiefloosheid is om eruit te geraken dat ken je in het geheel niet donkey
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
![]() verwanten hebben is voor de meeste mensen een basisbehoefte !
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 13 juni 2008 om 14:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Don Quichote heeft gelijk.
Die zaken zijn me ook al veel opgevallen. En hoe minder geld, hoe sneller men geneigd is dat te doen. Ook 2 zaken die je altijd terug ziet bij mensen met weinig geld is een grote dure tv en een muziek installatie (en veel cd's). Meestal ook afbetaling trouwens. Of een soort "huurkoop" of weet ik veel.
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() mambo je bent ooit bij mij thuis geweest en hebt daar geen van die dingen zien staan - we hebben toen zelfs nog samen gekeken naar een oude video vd zevende dag op een oude tv en oude vhs video dus sorry maar je vertelt onwaarheden en je weet het zelf goed genoeg
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 13 juni 2008 om 16:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Soms maak ik de oefening als we inkopen gaan doen en dan zet ik gewoon alles terug om in Belgische frank ... soms om vanachterover te vallen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar sta me toe te zeggen dat je in het algemeen heel anders bent dan de meestal "courante" arme mens. Jij bent dan ook een speciale. Wat positief bedoeld is vanwege mij tegenover jou.
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() iemand die in schuldbehandeling zit en tegelijk 10 sms per dag stuurt is goed gek ( ken zo iemand )
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() O jullie zijn zo blasé, jullie houden vakantie's en restaurantbezoekjes, feestjes en bbq's die jullie waarschijnlijk beter niet zouden houden.
Laat die mensen hun eigen verwennerij hebben, een broodje, ne cola en hun computer is die mensen hun manier om zichzelf te verwennen. Verlof aan zee (1500€ per 2 weken) is onbetaalbaar en onbereikbaar voor die mensen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Iemand die geld genoeg heeft hoeft niet de rekening te maken van iemand die weinig of niets heeft (om welke reden dan ook). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Gaan zij die weinig hebben dan ook stoppen met te klagen en zagen om meer bij zij die geld hebben?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 14 juni 2008 om 16:33. |
|
![]() |
![]() |