Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2004, 14:00   #1
Joriske
Gouverneur

Joriske's schermafbeelding

Standaard

Binnen enkele jaren gebeurt het. Op een schip dat ongezien in de haven van New York is binnengevaren, ontploft een nucleaire bom. Manhattan en een groot deel van New York wordt van de kaart geveegd. Honderdduizenden doden en miljoenen gewonden. De VN bestaat fysiek niet meer. Wall Street is niet meet het financiële centrum van de wereld. De radioactieve contaminatie maakt de stad en haar omstreken onbewoonbaar voor 60 jaar.

Een obscure organisatie met banden tot het ontbonden Al Qaeda netwerk (Bin Laden is ondertussen al opgepakt en/of geëxecuteerd) stuurt een triomfalistische boodschap over het vernielen van de hoofdstad van het ongeloof. In Saoedi Arabië, Pakistan en andere Islamitische landen dansen moslim-extremisten opgetogen in de straat. De organisatie dreigt er bovendien mee andere Westerse doelwitten met andere nucleaire bommen aan te vallen.

Wat zou het Westen dan moeten doen
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT."
Joriske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 14:03   #2
Olivier
Banneling

Standaard

Als dat gebeurt ist einde planeet aarde.....

Dan begint men met raketjes naar elkaar te gooien.
Olivier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 14:04   #3
Fonske
Gouverneur

Fonske's schermafbeelding

Standaard

Ge kunt met honderden doom scenarios afkomen maar wat is de bedoeling hiervan?
Oud 19 maart 2004, 14:04   #4
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

naar CNN kijken, tiens...
Oud 19 maart 2004, 14:05   #5
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

De vs zal zijn oorlog nog vergroten tegen het terrorisme terwijl europa de vs enkel de schuld geeft en met de vinger zal wijzen terwijl het een vrije haven word voor de terroristen opzich.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 14:11   #6
Joriske
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fonske
Ge kunt met honderden doom scenarios afkomen maar wat is de bedoeling hiervan?
Dit is geen doom scenario. Tegenwoordig is het ABSOLUUT denkbaar. Zijn Al Qaeda en haar sympathisanten hiertoe in staat? Zeker.

Hoe zouden mensen reageren indien - of eerder, wanneer - het zou gebeuren? En het ZAL vroeg of laat gebeuren. De "logica" van de terroristen wijst zeker in die richting.
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT."
Oud 19 maart 2004, 14:12   #7
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Toch wel merkwaardig dat zelfs dit doemscenario nu ook tot de mogelijkheden wordt gerekend. En dan nog niet eens door "doemdenkers" als ondergetekende.

Volgens mij is dit scenario vandaag zelfs geloofwaardiger dan een atoomaanval ten tijde van de Koude Oorlog.

Hoe er dan moet gereageerd worden?

De UNO zo snel mogelijk bijeenroepen in Zwitserland bijvoorbeeld.

En zo snel mogelijk de atoomwapens van de moslims opsporen en ze kost wat kost vernietigen, ook al moeten daarvoor miljoenen sterven.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 14:21   #8
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
naar CNN kijken, tiens...
Aha! Sluikreclame!

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 14:22   #9
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Toch wel merkwaardig dat zelfs dit doemscenario nu ook tot de mogelijkheden wordt gerekend. En dan nog niet eens door "doemdenkers" als ondergetekende.

Volgens mij is dit scenario vandaag zelfs geloofwaardiger dan een atoomaanval ten tijde van de Koude Oorlog.

En zo snel mogelijk de atoomwapens van de moslims opsporen en ze kost wat kost vernietigen, ook al moeten daarvoor miljoenen sterven.
Laten we meteen ook de Amerikaanse en andere Westerse atoomwapens opsporen en vernietigen.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 14:28   #10
Fonske
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dit is geen doom scenario. Tegenwoordig is het ABSOLUUT denkbaar. Zijn Al Qaeda en haar sympathisanten hiertoe in staat? Zeker.
Ten tijde van de koude oorlog was het ook denkbaar dat de USSR het westen zou plat gooien.
Het is mogelijk dat China Taiwan binnenvalt en zo een derde wereldoorlog ontketent.
Alles is mogelijk!!! Alles heeft het potentieel om fout te gaan.
Oud 19 maart 2004, 14:28   #11
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Citaat:

Laten we meteen ook de Amerikaanse en andere Westerse atoomwapens opsporen en vernietigen.
Waarom?
Oud 19 maart 2004, 14:29   #12
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

wat doen we dan?

Dan ga ik me waarschijnlijk alvast beginnen oefenen in survival skills, een grote voorraad olie inslaan en ergens in een verre woestijn een kleine gemeenschap oprichten. Ik koop me ook ne moto en zal dan wat rondtoeren dorheen de ruïnes van het postapocalyptische Europa, daar waarheen het avontuur en de roguebendes me heen leiden.

Ik denk niet dat er veel anders te doen z�*l zijn dan.
Oud 19 maart 2004, 14:33   #13
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
wat doen we dan?

Dan ga ik me waarschijnlijk alvast beginnen oefenen in survival skills, een grote voorraad olie inslaan en ergens in een verre woestijn een kleine gemeenschap oprichten. Ik koop me ook ne moto en zal dan wat rondtoeren dorheen de ruïnes van het postapocalyptische Europa, daar waarheen het avontuur en de roguebendes me heen leiden.

Ik denk niet dat er veel anders te doen z�*l zijn dan.
Maar dan zou je de apen kunnen tegenkomen. Je weet wel, die op mensenjacht gaan.
Oud 19 maart 2004, 14:34   #14
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ben volledig akkoord! Dat is het nu juist met deze hele problematiek van het moslimterrorisme en het Europees anti amerikanisme.
Het is genoeg bewezen dat de mosimterroristen niets ontzien, hun eigen leven niet, en het leven van hun broeders al evenmin. Geef ze toegang tot zulk een technologie, en ze zullen die zonder aarzelen gebruiken ook! "Als God het wil" zal het hun lukken...

De VS politiek is dus een REALpolitiek, tov de Europese onmacht en de eindeloze kritiek van onwetende idealistische anti-VS kringen in Europa. Er is geen andere keuze dan de VS te steunen, want wezelf hebben géén beter alternatief voorhanden, geen ideologie, te veel onderlinge strijd en tegenstrijdige belangen in Europa. Europa reageert altijd te laat met te weinig middelen.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 14:37   #15
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ten tijde van de koude oorlog was het ook denkbaar dat de USSR het westen zou plat gooien.
Het is mogelijk dat China Taiwan binnenvalt en zo een derde wereldoorlog ontketent.
Alles is mogelijk.

Maar er is ook nog zoiets als kansrekening.

De kans dat zoiets nu gebeurt is vele en vele malen groter dan toen.

De Chinezen en Russen dachten en denken zoals wij. De moslims denken niet zoals wij.

De kans dat er binnen dit en 10 jaar een moslimatoombom op een westers doelwit terecht komt is volgens mij groter dan 1 op 2.

De kans dat een van de partijen ten tijde van de Koude Oorlog als eerste een atoombom zou gebruiken in de hele periode van 1950 tot 1990 was zeker kleiner dan 1 op 100.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 14:44   #16
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Voor ne keer ben ik het met u eens, Darwin.

De USSR en China waren, hoewel dictaturen, communistisch geïnspireerd, maw rationaliteit was hen niet vreemd. Zij begrepen dat als ze zouden aanvallen, ze zware klappen zouden krijgen en de hele wereld mee in de val van de supermachten zouden sleuren. In de koude oorlog ging het om materialistische ideologien.

Deze moslimextremisten doen hun zelfmoordterroristen geloven in een beloning na de heldhaftige dood, die mensen zijn zo fanatiek religieus dat een paar miljoen mensen de dood injagen een verheven doel dient. Deze vijand is niet meer de vijand uit de koude oorlog die enkel op materiele macht uit was, dit is een vijand die uit is op vernietiging.
Oud 19 maart 2004, 14:48   #17
Joriske
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat de USSR in de koude oorlog het Westen zou platgooien was minder denkbaar dan een terroristische actie met kernwapens vandaag. De USSR wist namelijk met zekerheid dat het bij een aanval zelf zou worden vernietigd door een tegenaanval met kernwapens. Dat was de hele logica van de koude oorlog en de reden waarom die kernwapens nooit zijn gebruikt: de zekerheid dat het het einde van de wereld zou betekenen.

Bij terroristen heb je dit niet: het Westen kan moeilijk de hele wereld om zeep helpen om enkele honderden fanatiekelingen teniet te doen. Dat weten ze, en ze zijn juist daarom bereid die kernwapens te gebruiken. Vergeet bovendien niet dat het hier religieuze extremisten betreft en niet - zoals in de USSR - materialistische marxisten. Religieuze extremisten hebben de neiging niet terug te deinzen voor de totale vernieling van de wereld.
Oud 19 maart 2004, 14:58   #18
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Voor ne keer ben ik het met u eens, Darwin.

De USSR en China waren, hoewel dictaturen, communistisch geïnspireerd, maw rationaliteit was hen niet vreemd. Zij begrepen dat als ze zouden aanvallen, ze zware klappen zouden krijgen en de hele wereld mee in de val van de supermachten zouden sleuren. In de koude oorlog ging het om materialistische ideologien.

Deze moslimextremisten doen hun zelfmoordterroristen geloven in een beloning na de heldhaftige dood, die mensen zijn zo fanatiek religieus dat een paar miljoen mensen de dood injagen een verheven doel dient. Deze vijand is niet meer de vijand uit de koude oorlog die enkel op materiele macht uit was, dit is een vijand die uit is op vernietiging.
Ook zeer juist, vooral uw laatste zin, en dat is het ganse verschil met alle andere gevallen in de geschiedenis. Het voordeel van de twijfel geven aan nietsontziende zotten is nog nooit zo gevaarlijk geweest.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 15:06   #19
Olivier
Banneling

Standaard

Het verschil tussen de koude oorlog en nu: de terroristen vrezen hun eigen dood niet. Als de USSR raketten lanceerde kon men spreken van MAD : Mutually Assured Destruction. En dat was niet echt goed voor beiden kanten.

Nu de moslim extremisten vrezen de dood niet, en denken wsh ook niet echt ver na over de gevolgen. Dus de kans is echt wel groter als vroeger......
Olivier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 15:12   #20
Fonske
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De kans dat er binnen dit en 10 jaar een moslimatoombom op een westers doelwit terecht komt is volgens mij groter dan 1 op 2.

De kans dat een van de partijen ten tijde van de Koude Oorlog als eerste een atoombom zou gebruiken in de hele periode van 1950 tot 1990 was zeker kleiner dan 1 op 100.
NU (het gedaan is) heb je gemakkelijk praten, maar toen dachten de amerikanen er heel anders over. Toen zagen ze die kans zeker niet als 1 op 100. Trouwens dit is niet mijn punt.

Ik snap gewoon het nut niet van zulke specifieke( boot-atoombom-New York) speculatie.
Tenzij voor propaganda doeleinden natuurlijk. Maak een volk doodsbang en je krijgt een volgzame massa bereid tot alles mo die dreiging weg te werken.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be