Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2008, 11:31   #1
maf
Banneling

Standaard Alleenstaanden ter wereld, verenig U!

Alleenstaanden ter wereld, verenig U!

Tegen de proliferatie van de (familie- en andere) feesten die de maatschappij voor twee keer vier dagen stilleggen en verlammen, zoals dit jaar, zodat de alleenstaanden voor al die tijd tussen vier muren gedrongen worden en van de feestvierende openbare en privé diensten gedurende die tijd geen gebruik meer kunnen maken...
maf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 11:39   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

euh....

Mogen andere mensen geen plezier hebben misschien?
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 11:43   #3
bozoboko
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
euh....

Mogen andere mensen geen plezier hebben misschien?
Niet acht dagen aan een stuk de hele wereld verlammend. Dat zijn bacchanaliën, geen feesten.
bozoboko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 12:20   #4
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bozoboko Bekijk bericht
Niet acht dagen aan een stuk de hele wereld verlammend. Dat zijn bacchanaliën, geen feesten.
Wat is er mis met bacchanaliën? Er zou beter wat méér vrije tijd zijn in de wereld...

Er is voor een overgroot deel van de mensheid trouwens nog heel wat werk om tot feesten te komen.
Oud 30 december 2008, 12:49   #5
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp de frustraties, ik word fameus gehinderd zowel op mijn werk als privé door die vermaledijde, opgeblazen feestdagen. In feite is mijn werk voor twee weken gewoon ontoegankelijk. En ook enkele bankzaken die ik dringend moet regelen, slepen door het 'feestgedruis' eindeloos lang aan. Het openbare leven lijkt wel stil te staan, behalve bij de supermarkten en winkeliers die uit winstbejag (ik kan hen geen ongelijk geven) gerust een tandje willen bijsteken.

Ik kan begrijpen dat men op 25 december en 1 januari niet de handen uit de mouwen wil steken, maar waarom moeten de meeste diensten dan in godsnaam ook nog eens op 26 december en 2 januari toe zijn? Dit impliceert dat wanneer ik woensdag een dringende bankverrichting moet doen, dit vaak maar de maandag erop wordt geregistreerd (met wat geluk), dat is bijna een week ! Mijn 'deadlines' die ik in januari voor m'n werk moet halen, blijven overigens hetzelfde, maar omdat nu het openbare leven is stilgevallen, heb ik daarna extra veel stress. Vele organisaties of instellingen nemen gewoon de volle twee weken verlof, ik dacht dat dit enkel het 'voorrecht' was van het onderwijzend personeel en de schoolgaanden ?

Voor mij staat de eindejaarsperiode gelijk met een extra portie melige hypocrisie, wansmakelijke kerstmuziek, ongepast decadentisme en mensen die denken dat ze feestelijk kunnen koken, maar waarvan het eten je na drie dagen nog op de maag ligt. Ik ben altijd opgelucht als deze gehele blasé-periode achter de rug is en het normale leven zich weer herneemt. Dat is soms al stresserend genoeg.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 13:55   #6
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik begrijp de frustraties, ik word fameus gehinderd zowel op mijn werk als privé door die vermaledijde, opgeblazen feestdagen. In feite is mijn werk voor twee weken gewoon ontoegankelijk. En ook enkele bankzaken die ik dringend moet regelen, slepen door het 'feestgedruis' eindeloos lang aan. Het openbare leven lijkt wel stil te staan, behalve bij de supermarkten en winkeliers die uit winstbejag (ik kan hen geen ongelijk geven) gerust een tandje willen bijsteken.

Ik kan begrijpen dat men op 25 december en 1 januari niet de handen uit de mouwen wil steken, maar waarom moeten de meeste diensten dan in godsnaam ook nog eens op 26 december en 2 januari toe zijn? Dit impliceert dat wanneer ik woensdag een dringende bankverrichting moet doen, dit vaak maar de maandag erop wordt geregistreerd (met wat geluk), dat is bijna een week ! Mijn 'deadlines' die ik in januari voor m'n werk moet halen, blijven overigens hetzelfde, maar omdat nu het openbare leven is stilgevallen, heb ik daarna extra veel stress. Vele organisaties of instellingen nemen gewoon de volle twee weken verlof, ik dacht dat dit enkel het 'voorrecht' was van het onderwijzend personeel en de schoolgaanden ?

Voor mij staat de eindejaarsperiode gelijk met een extra portie melige hypocrisie, wansmakelijke kerstmuziek, ongepast decadentisme en mensen die denken dat ze feestelijk kunnen koken, maar waarvan het eten je na drie dagen nog op de maag ligt. Ik ben altijd opgelucht als deze gehele blasé-periode achter de rug is en het normale leven zich weer herneemt. Dat is soms al stresserend genoeg.
Zagevent!

Ge kunt 50 weken op een jaar vollenbak werken en streven naar succes..Laat de mensen nu is twee weken op het einde van het jaar ff bekomen en even vakantie nemen..Neem mss zelf ook eens twee weken verlof ipv op andere mensen te beginnen kankeren omdat zij met hun familie WEL leuke momenten kunnen beleven
Oud 30 december 2008, 14:19   #7
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

lichtjes gefrustreerd zijn kan zeer doen precies
lighten up zeg!
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 14:33   #8
Jukes
Parlementslid

Standaard

Het stomme aan heet dat eindejaarsgedoe is vooral het feit dat iedereen zo nodig sámen moet feesten. Ik ben voor feesten, zo dikwijls en zo veel mogelijk, alle dagen als het zou kunnen. maar dan als ik én mijn geliefden het beslissen, niet als de kalender het mij opdringt. Dus: feesten? Ja, hoe meer hoe liever. Feestdagen? Weg ermee! Opgefokt commercieel bedrog.
Oud 30 december 2008, 15:00   #9
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Het stomme aan heet dat eindejaarsgedoe is vooral het feit dat iedereen zo nodig sámen moet feesten. Ik ben voor feesten, zo dikwijls en zo veel mogelijk, alle dagen als het zou kunnen. maar dan als ik én mijn geliefden het beslissen, niet als de kalender het mij opdringt. Dus: feesten? Ja, hoe meer hoe liever. Feestdagen? Weg ermee! Opgefokt commercieel bedrog.
We zijn het in dit topic eens ! Kerstmis heeft nog weinig met traditie, eerlijk feesten en ingetogenheid te maken, maar alles met mediatieke en commerciële opklopperij. Ik ben absoluut niet tegen feesten en plezier maken, maar dan op een spontane manier. Dat is immers veel leuker dan al dat opgeblazen gedoe en het feit dat we 'moeten' vieren. Er is ook nog een leven buiten die feestdagen dezer dagen en dat schijnen vele mensen wel eens te vergeten. Ik ga op zich overigens graag een keertje uit, maar met Oudejaar kom ik mijn 'kot' niet uit ! Je zit dan in de drukte, omringd door een hoop zatte pall*llen waar je geen uitstaans mee hebt, alles is extra duur en je wordt bijna vertrappeld. Nee, zulke toestanden hoeven voor mij absoluut niet.

Laatst gewijzigd door freespirit : 30 december 2008 om 15:03.
Oud 30 december 2008, 15:08   #10
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
We zijn het in dit topic eens ! Kerstmis heeft nog weinig met traditie, eerlijk feesten en ingetogenheid te maken, maar alles met mediatieke en commerciële opklopperij. Ik ben absoluut niet tegen feesten en plezier maken, maar dan op een spontane manier. Dat is immers veel leuker dan al dat opgeblazen gedoe en het feit dat we 'moeten' vieren. Er is ook nog een leven buiten die feestdagen dezer dagen en dat schijnen vele mensen wel eens te vergeten. Ik ga op zich overigens graag een keertje uit, maar met Oudejaar kom ik mijn 'kot' niet uit ! Je zit dan in de drukte, omringd door een hoop zatte pall*llen waar je geen uitstaans mee hebt, alles is extra duur en je wordt bijna vertrappeld. Nee, zulke toestanden hoeven voor mij absoluut niet.
Right on! We zijn het blijkbaar wel meer eens, Free!
Oud 30 december 2008, 15:09   #11
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
lichtjes gefrustreerd zijn kan zeer doen precies
lighten up zeg!
Feestdagen kunnen inderdaad voor sommige mensen frustrerend zijn:

- voor de armeren tot het besef komen dat ze echt arm zijn, want ze kunnen zich niet de luxe-producten veroorloven die de media en de commercie op ons afvuren, opdat we een 'waardig' feest kunnen vieren.

- voor de eenzameren en alleenstaanden, die tot het besef komen dat ze er inderdaad helemaal alleen voor staan en zich niet kunnen omringen door een warme familie en daardoor de indruk krijgen dat zij 'abonrmaal' zijn. Of ze worden paternalistisch gestigmatiseerd onder het motto 'nodig eens een eenzame uit'.

- voor de depressieven die nu absoluut meer redenen hebben om zelfmoord te plegen (dit percentage ligt veel hoger met de eindejaarsperiode).

- voor de studenten die dezer dagen moeten blokken en die constant door heel dat belachelijk feestgedreun uit hun concentratie worden gehaald.

- voor de 'normale' werkende en onderzoekende mensen (zoals ik) dit moetens willens twee weken uit hun 'ritme' worden gehaald, omdat de openbare diensten het blijkbaar niet meer nodig vinden normaal te functioneren.

- ...

Heel die kerstbrol en nieuwjaarsgezwets mag dus voor mij opgekraamd worden, of misschien beperkt tot in totaal twee avondjes.
Oud 30 december 2008, 15:17   #12
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Zagevent!

Ge kunt 50 weken op een jaar vollenbak werken en streven naar succes..Laat de mensen nu is twee weken op het einde van het jaar ff bekomen en even vakantie nemen..Neem mss zelf ook eens twee weken verlof ipv op andere mensen te beginnen kankeren omdat zij met hun familie WEL leuke momenten kunnen beleven
Wees gerust Duvelke, ik ben begin december twee weken naar de andere kant (en zonnige) van de wereld getrokken, dit tegen 'dumpingtarieven' vanwege dat het laagseizoen was bij ons en door de economische crisis (die hotels en vakantievluchten moeten immers gevuld geraken !). Met de ' te dure' kerstvakantie ga ik helemaal niet op reis om ergens in de drukte te zitten. Dit maar om aan te tonen dat ik geen 52 weken aan een stuk enkel maar werk.

De kerstperiode is en blijft hopeloos opgeblazen en vele mensen vinden dit ook, maar draaien maar mee omdat dat nu eenmaal zo hoort. Ze hebben niet de moed zich vragen te stellen bij deze periode van ongepaste meligheid en overdreven consumentisme. Mensen mogen van mij zo belachelijk feesten met deze commerciële boel als ze zelf willen, maar in een land waar de werkenden tot 50 % belasting betalen, kan ik het niet of moeilijk verdragen dat openbare diensten als de Post, de gemeenteadministratie of de bibliotheken 2 keer vier dagen volledig stil liggen, omdat men per se moet gaan vieren. Dat getuigt niet bepaald van flexibele dienstverlening, triestig als je er dan zoveel voor moet betalen.
Oud 30 december 2008, 17:55   #13
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

- voor de 'normale' werkende en onderzoekende mensen (zoals ik) dit moetens willens twee weken uit hun 'ritme' worden gehaald, omdat de openbare diensten het blijkbaar niet meer nodig vinden normaal te functioneren.
Ik heb chance dat ik net tussen 2 grote delen van mijn onderzoek in zit en ik dus niks heb "lopen". Maar ik onderschrijf uw mening compleet, het is een pest om verplicht te worden bijna twee weken stil te liggen terwijl ge massas interessant en belangrijk werk te doen hebt.

Ik pak liever verlof wanneer ikdaar nood aan heb, niet wanneer de maatschappij het nodig vindt om collectief op hun gat te gaan liggen.

Citaat:
Heel die kerstbrol en nieuwjaarsgezwets mag dus voor mij opgekraamd worden, of misschien beperkt tot in totaal twee avondjes.
Jup, commerciele boel, het draait hier om de extra inkomsten van de handelaars, niet om het feest zelf. Ik geniet meer van feesten wanneer ik er goesting in heb, dan te feesten wanneer het "verplicht" wordt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 23:41   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vind het een goed excuus om eens niet te moeten werken.
Meer van dat.
Is Jezus niet ergens in juni of zo geboren volgens de "echte" lering?
Anders ...het is maar een tip.
Oud 31 december 2008, 01:13   #15
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb chance dat ik net tussen 2 grote delen van mijn onderzoek in zit en ik dus niks heb "lopen". Maar ik onderschrijf uw mening compleet, het is een pest om verplicht te worden bijna twee weken stil te liggen terwijl ge massas interessant en belangrijk werk te doen hebt.

Ik pak liever verlof wanneer ikdaar nood aan heb, niet wanneer de maatschappij het nodig vindt om collectief op hun gat te gaan liggen.
Ik snap het probleem eigenlijk niet.

Voor zaken die je van anderen gedaan moet krijgen, bestaat er zoiets als planning. Ligt je deadline net achter de feestperiode, dan ga je domweg proactief zien dat je voor die feestperiode gedaan krijgt wat moet gebeuren. 't Is niet dat dat een periode is die plots uit het niets opspringt; je hebt als het ware een heel jaar om er rond heen te plannen.

En als je zelf wil werken tijdens deze periode, dan zie ik het probleem ook niet zo; als ik wil werk ik op dit moment even hard als tijdens de niet-feestperiode. Domweg even inloggen op het netwerk van het werk, en klaar is kees.

Me dunkt moeten sommigen hier dus gewoon even leren plannen...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2008, 15:48   #16
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Ik snap het probleem eigenlijk niet.

Voor zaken die je van anderen gedaan moet krijgen, bestaat er zoiets als planning. Ligt je deadline net achter de feestperiode, dan ga je domweg proactief zien dat je voor die feestperiode gedaan krijgt wat moet gebeuren. 't Is niet dat dat een periode is die plots uit het niets opspringt; je hebt als het ware een heel jaar om er rond heen te plannen.

En als je zelf wil werken tijdens deze periode, dan zie ik het probleem ook niet zo; als ik wil werk ik op dit moment even hard als tijdens de niet-feestperiode. Domweg even inloggen op het netwerk van het werk, en klaar is kees.

Me dunkt moeten sommigen hier dus gewoon even leren plannen...
Ey rustig he, ik heb meer als een jaar gewerkt als projectmanager...plannen was mijn job.

Int begin maakte ik ook mooi planningen, met resource allocations en dergelijke. Kheb ze snel naar de vuilbak kunnen verwijzen. Een unief trekt in de verste verte niet op een bedrijf. En op afstand werken : kben net van job veranderd om niet meer veel te hoeven te werken achter die verdomde pc Kwilde de handjes terug vuilmaken met onderzoek. En daar heb je labos voor nodig.
Oud 31 december 2008, 17:33   #17
filosofisch verzet
Partijlid

Standaard

Waar Nieuwjaar vieren,wat en met wie ’t eindejaar gevierd ?
U heeft in het oude jaar al 364 keer vastgesteld dat U uw buren in een kleine straal rondom uw woonst niet kent ? Wat houdt U tegen om eens even aan te bellen, zeker als U er nooit bij bent bij gemeenschappelijke activiteiten in het dorp of in de wijk ! Dus met of zonder fles, waag uw kans en maak uwzelf kenbaar, U leest misschien dagelijks de blog van een buurman die U niet kent !

Wie weet duikt je niet het nieuwe jaar in met een boel annekdotes en wetenswaardigheden die je leven minder abstract maken ? Misschien best om het niet teveel over de politiek te hebben op zo’n kennismakingsdag…vóór je het weet zit je in een discussie die eigenlijk niet gaat over wie jij en je buren zijn en gezien de omstandigheden in pessimisme zou kunnen omslaan, alhoewel er ook redenen genoeg voor optimisme zijn. Het kan natuurlijk ook zijn dat je speelt met de idee van naar buren te gaan die je wel kent…en juist dáárom twijfelt…misschien de ideale gelegenheid om even wat bij te leggen ?
U zit toch niet met van die sombere gedachten…als ze te hardnekkig zijn en niet kunnen worden uitgesteld…zet dan de TV of zo toch maar aan alvorens tegen 24uur en één seconde dan toch op het geluid van de vuurwerkjes af te gaan en te verbroederen. Een ander leuk idee lijkt me van U in te beelden wie dat U altijd al eens graag had willen kussen ! Now is the time and the moment…go for it !
Misschien krijgt smelten je negatieve gedachten ineens zomaar weg en dat met zulk een vriesweer ! Tussen haakjes, toch maar de auto thuislaten als het even kan, want in ’t Zuiden van Limburg en daarrond wordt regen verwacht…en nu we toch aan ’t raad geven zijn…je wil 2009 toch niet met een kater beginnen ?

Het zou natuurlijk kunnen dat alles al is geregeld van wie komt en kookt en zo. Ook dan toch even zonder TV proberen kunnen en trachten uit te vissen hoe het met de ander gaat en welke de raakpunten in al die verschillende levens zijn. Als die dingen een beetje moeilijk liggen zijn er natuurlijk praktische items genoeg om je van de ene maand het andere jaar in te praten zonder dat het samenzijn verstomd. Gewoon een beetje spontaan zijn en de andere met al zijn plezante en minder vrolijke kanten aanvaarden en er echt een fijne avond WILLEN van maken is een instelling waarbij jezelf en de anderen alleen maar voordeel kunnen van hebben. Als er dan toch enkelen boven hun alcoholisch kunnen uitstijgen, probeer dan niet al te zeer in discussie te gaan en knik af en toe gewoon eens even als de toestand van labiel naar hopeloos evolueert. Tegen die tijd had al moeten worden afgesproken welke nu ook al weer de BOB-en vanavond waren. Beloof op van die momenten ook niet teveel aan anderen maar probeer achter bepaalde dingen wel 100percent te staan…zonder in overmoedigheid te vervallen. Laat niks of niemand je avond vergallen en blijf een beetje op het pad van al die goede voornemens als je met je leven op die wegen reizen wil en je alle soorten ‘ontmoediging’ de oorlog verklaard. Alvast een leuk en zinvol jaar gewenst iedereen op dit forum !

FILOSOFISCH VERZET 'VOEDSEL VOOR DE GEEST' BIJNA ALLES VOOR MENSEN MET INTERESSE IN : FILOSOFIE, GESCHIEDENIS, POLITIEKE ACTUALITEIT & ANALYSE &LINKS , SAMENLEVING, SAMENLEVEN , PSYCHOLOGIE, DE ZIN VAN 'T LEVEN, KUNSTEN,REISVERSLAGEN. MODERN SYSTEEM VOOR INTERNATIONALE internetVERKIEZINGEN enz Bedankt voor de interesse en hetgeen we in 2008 van jullie leerden !
http://filosofischverzet.skynetblogs.be
filosofisch verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2008, 17:54   #18
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zijn het in dit topic eens ! Kerstmis heeft nog weinig met traditie, eerlijk feesten en ingetogenheid te maken, maar alles met mediatieke en commerciële opklopperij. ....
Sterker, het is de dag van de schijnheiligen, ze zijn die dag plotseling lief tegen elkander, en nadien schijten die schijnheiligen u achter de rug uit voor rote vis...
Oud 1 januari 2009, 14:53   #19
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Sterker, het is de dag van de schijnheiligen, ze zijn die dag plotseling lief tegen elkander, en nadien schijten die schijnheiligen u achter de rug uit voor rote vis...
Oef, we zijn er weer voor 10,5 maanden vanaf, van deze over het paard getilde melige periode. Nu nog de massahysterie met de start van de wintersolden en dan zal het leven zich hopelijk terug normaliseren. Leuk om eindelijk terug door het straat te kunnen wandelen zonder belachelijke 'hangende kerstmannen', misplaatste oppervlakkige vriendelijkheid en overdreven en dure etenswaren voor de etalageruiten. De nieuwjaarsrecepties zullen zich bij mij ook tot het strikte minimum beperken (er zijn er helaas een paar waar ik niet onderuit kan).
Oud 1 januari 2009, 15:15   #20
Tavek
Banneling

Standaard

Ik skip vandaag de verplichtingen. Ik heb echt geen nood meer aan die zever allemaal.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be