![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Hallo
Voor mijn eindwerk rond verboden boeken onderzoek is hoe (verschillend) moslims en christenen reageren op een boek dat volgens hun religie/cultuur verboden,omstreden,goddeloos,... is. Ik zou het enorm waarderen mochten jullie een beetje tijd vrijmaken om de enquête in te vullen. Dat zou mij enorm helpen! Wanneer je de enquête ingevuld hebt of je hebt nog een paar vragen of suggesties,mag je ze altijd mailen naar [email protected] Alvast bedankt! Lore |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Persoonlijk heb ik er niets op tegen dat dit soort oproepen hier geplaatst worden, maar aangezien dit een discussieforum is, zal ik mijn antwoorden hier maar plaatsen. Misschien dat iemand op mijn antwoorden wenst te reageren, dan blijft deze oproep ineens onder de aandacht.
Ken je het boek o “Jezus van Nazaret” van Paul Verhoeven Ben je een o Man Uit welke gemeente kom je? Zie privebericht Ben je een o Christen die naar de kerk gaat (Vraag is ambigu, bedoel je hier elke zondag? Want dan is het antwoord nee.) (Ben je een Christen, ga dan meteen verder naar het gedeelte over vragen rond Jezus van Nazaret ) Indien je geen van beide geloven aanhangt, moet je de volgende vragen niet meer oplossen. Ik neem aan dat je bedoelt dat ik de vragen over "The Jewel of Medina" mag skippen? Ben je diepgelovig? o Ja (maar dat is een subjectief begrip) Tot welke leeftijdscategorie behoor je? o 21-30 jaar -o- Paul Verhoeven verdenkt de evangelisten in verschillende bijbelpassages van ‘spin’ (manipulatie). Wat vind je hiervan? o Meer dan normaal, iedere auteur kiest toch in welke volgorde hij zijn verhaal vertelt en wat hij al dan niet aanpast! Ga je ermee akkoord als Verhoeven Jezus vergelijkt met Ernesto Che Guevara, omdat ze allebei ‘hun’ guerrilla voerden? Ik vond zijn argumenten hiervoor vrij zwak. Ik had echter de indruk dat Verhoeven deze vergelijking eerder gebruikte om de lezer te doen nadenken en om daarmee zijn "verhaal" te vertellen. Het boek is eerder een Jezus-hypothese die gebruikt maakt van wetenschappelijk onderzoek, dan een wetenschappelijk onderzoek op zichzelf. De vergelijking past wel in de stijl van het boek, maar om hieruit te concluderen dat de historische Jezus veel gelijkenissen had met Che gaat wat te ver voor mij. Als Verhoeven je zou vertellen dat Jezus minsten drie maal een bezoek bracht aan Jeruzalem, wat schiet u dan te binnen? o Dat zou goed kunnen, maar ik vind dit niet zo belangrijk. “Jezus was een agressieve exorcist (duiveluitdrijver), hij spuwde in de ogen,mond en oren en is continu op de vlucht voor de autoriteiten”,aldus Verhoeven. En nu jij! o Ik geloof dat Jezus geen mirakels kon verrichten, maar ik geloof ook dat hij niet agressief was en dat de autoriteiten bang waren voor wat Jezus met zijn invloed eventueel zou kunnen aanrichten en hem daarom achterna zaten. (Het is niet omdat de exorcismen mogelijk gepaard gingen met wat we als zeer vreemde "aggresieve" handelingen zouden ervaren, dat Jezus als persoon ook agressief genoemd kan worden. Hoe definieer je hier "mirakel"? Ik neem aan dat je hier iets bedoelt als letterlijk water in wijn veranderen enzovoort.) “Het is mogelijk dat Maria tijdens de joodse opstand door een Romeinse soldaat verkracht werd en dat Jezus daar het resultaat van is”, aldus Verhoeven. En nu jij! o Dat is mogelijk. Alle vermoedens die Paul Verhoeven in zijn boek insinueert en probeert te staven… Andere: zijn een interessante invalshoek. De moeite waard om eens te lezen. Als een bepaalde insinuatie interessant is, besteed ik er echter wel veel aandacht aan.