Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juni 2008, 08:16   #1
renaat6
Partijlid

renaat6's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar renaat6
Standaard Betalen wij te veel belastingen?

De Belgen staan, via belasting op inkomen, verbruik, en allerhande heffingen, gemiddeld 44.6% van hun inkomen af aan de gemeenschap. In Europa doenn Enkel de Denen en de Zweden het 'beter' met respectievelijk 49.1 en 48.9% .

Zowel de vandaag naar Bermuda afreizende grootverdiener, als de minimumloner die zich met een dagelijkse wandeling naar het stadspark moet tevreden stellen, klagen steen en been over het feit dat zoveel van hun 'zuurverdiende' centen naar 'de staat' vloeit. Een 'staat' van 'geldverkwanselaars' en 'zakkenvullers'.

Niemand zal en kan ontkennen dat er, zowel in de administratie als in de leidinggevende politieke overheid, gemeenschapsgelden voor 'oneigenlijk' gebruik worden aangewend. Maar laten we wel wezen, het daardoor 'ontvreemde' gemeenschapsgeld mag dan in geldwaarde misschien een respectabel bedrag zijn, veel meer dan een fractie van de totale staatsinkomsten zal dat niet bedragen. Hoe dan ook, behalve de ontoelaatbaarheid van het op die wijze verloren gegaan gemeenschapsgeld, kan en moet er uiteraard kritisch toegezien worden op de logische en rechtvaardige aanwending er van. De kritieken en aanklachten daarop zijn spijtig genoeg maar al te dikwijls gegrond.

Toch zou ik de klagers over zoveel belastingsdruk er willen op wijzen dat wij geen belastingen betalen "aan de staat" maar aan de gemeenschap. Aan de gemeenschap van Belgen, Vlamingen, provincialen en gemeentebewoners, al naargelang het over federale, gewestelijke, provinciale of gemeentebelastingen gaat. De betrokken overheden zijn geen 'eigenaars' van die gelden maar enkel de beheerders ervan. Beheerders die het volgens bepaalde wetten, reglementen en de door ons verleende besluitvormingsmacht bepalen hoeveel en op welke wijze die onder de gemeenschappelijke kosten worden verdeeld.

Kritiek op dat laatste is enkel verantwoord als men niet alleen berekent hoeveel belasting men op het einde van zijn leven zal betaald hebben, maar als men ook in rekening brengt hoeveel gemeenschapsgeld er terug is gevloeid via kindergeld, allerlei premies, onderwijstoelagen, kortingen, terugbetaalde ziektekosten en pensioenen. Daarbij het gebruik van geldverslindende gemeenschappelijke diensten en voorzieningen niet vergetende, als daar zijn: wegen, openbare verlichting, openbaar vervoer en andere diensten, onderwijs enz.

Zodoende zouden velen tot de vaststelling komen dat zij te weinig belastingen betalen, en anderen dat zij overmatig aan de gemeenschap bijdragen. Maar dat laatste is nu eenmaal het gevolg van het solidariteitsbeginsel. Alleen diegenen die daar van af willen, hebben een punt...
Oud 28 juni 2008, 08:19   #2
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Oei en dan zijn wij de populisten!
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2008, 08:26   #3
Dope
Gouverneur

Dope's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renaat6 Bekijk bericht
Toch zou ik de klagers over zoveel belastingsdruk er willen op wijzen dat wij geen belastingen betalen "aan de staat" maar aan de gemeenschap.
Dope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2008, 08:37   #4
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Ik zou wel eens willen weten hoeveel belastingen de topicstarter jaarlijks betaalt...

Waarschijnlijk zal het niet veel zijn... Ik ken die gemeenschappers...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2008, 09:28   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Zodoende zouden velen tot de vaststelling komen dat zij te weinig belastingen betalen, en anderen dat zij overmatig aan de gemeenschap bijdragen. Maar dat laatste is nu eenmaal het gevolg van het solidariteitsbeginsel. Alleen diegenen die daar van af willen, hebben een punt...
Te weinig betalen? Excuseer? Van wat mijn werkgever uitgeeft aan me, vloeit rechtstreeks tot 70% terug naar de staat. Van die 30% die overblijft, vloeit onrechtstreeks nog eens 30% terug naar de staat als belastingen op inkomen- het inkomen van ieder die dingen aan mij verkoopt. Om nog niet te spreken over de sluiptaxen.

En wat krijg ik terug? Wegen die boven de Russische staan, maar tegenover die van onze buurlanden abortusveroorzakend slecht erbij liggen.
Een gerecht dat met 17 maten en gewichten werkt, als het al werkt.
Een sociale zekerheid geplafoneerd net boven de "crepeergrens" en dat nog niet eens, en met de quasi verplichting in de privé nog bij te verzekeren omdat die bijna crepeer grens nog te hoog ligt volgens die uitzuigers in Brussel en hun trawanten, de ambtenaren allerhande.
Oud 28 juni 2008, 09:35   #6
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

De laagste lonen heel zeker,ik kom dan ook op voor belastingvrije sommen van 10.000€
Iedereen wordt daar beter van,en de schatskist verdient er nog geld aan
Oud 28 juni 2008, 10:07   #7
renaat6
Partijlid

renaat6's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar renaat6
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Te weinig betalen? Excuseer? Van wat mijn werkgever uitgeeft aan me, vloeit rechtstreeks tot 70% terug naar de staat. Van die 30% die overblijft, vloeit onrechtstreeks nog eens 30% terug naar de staat als belastingen op inkomen- het inkomen van ieder die dingen aan mij verkoopt. Om nog niet te spreken over de sluiptaxen.

En wat krijg ik terug? Wegen die boven de Russische staan, maar tegenover die van onze buurlanden abortusveroorzakend slecht erbij liggen.
Een gerecht dat met 17 maten en gewichten werkt, als het al werkt.
Een sociale zekerheid geplafoneerd net boven de "crepeergrens" en dat nog niet eens, en met de quasi verplichting in de privé nog bij te verzekeren omdat die bijna crepeer grens nog te hoog ligt volgens die uitzuigers in Brussel en hun trawanten, de ambtenaren allerhande.
mmm...uiteraard. Voor een deel heb je wel gelijk. Alhoewel, zo kan je ook een lange lijst met zaken opnoemen die hier veel beter zijn dan in die andere landen. Onze wegen worden bvb stukgereden door niet belasting-betalende buitenlandse overladen 40-tonners, terwijl je men ons in enkele ander landen daar wel laat voor meebetalen. Andere voorbeelden zijn delen van onze sociale zekerheid, gezondheidszorg en onderwijs, welke hier als prioriteit een groot deel van het budget opslorpen en die in landen met lagerr belastingen dan ook minder tot soms lamentabel zijn.

Het ene is geen verzachtende omstandigheid voor het andere weliswaar, maar een te eenzijdige benadering draagt niet bij tot verbetering...
Oud 28 juni 2008, 10:51   #8
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Betalen wij te veel belastingen?
Ik betaal al 15 jaar geen belastingen meer, sinds de fiscus al mijn spaargeld geannexeerd heeft.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2008, 10:58   #9
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch zou ik de klagers over zoveel belastingsdruk er willen op wijzen dat wij geen belastingen betalen "aan de staat" maar aan de gemeenschap.

Wij betalen enkel en alleen belastingen aan de staat en aan niemand anders. De staat verspilt het merendeel van die belastingsinkomsten aan nutteloze straatverlichting en werklozenuitkering (en leeflonen) e.d., en slechts een klein deeltje van die belastingsgelden komt terug terecht bij de eigenlijke belastingbetaler.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2008, 11:45   #10
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mmm...uiteraard. Voor een deel heb je wel gelijk. Alhoewel, zo kan je ook een lange lijst met zaken opnoemen die hier veel beter zijn dan in die andere landen. Onze wegen worden bvb stukgereden door niet belasting-betalende buitenlandse overladen 40-tonners, terwijl je men ons in enkele ander landen daar wel laat voor meebetalen. Andere voorbeelden zijn delen van onze sociale zekerheid, gezondheidszorg en onderwijs, welke hier als prioriteit een groot deel van het budget opslorpen en die in landen met lagerr belastingen dan ook minder tot soms lamentabel zijn.

Het ene is geen verzachtende omstandigheid voor het andere weliswaar, maar een te eenzijdige benadering draagt niet bij tot verbetering...
Even je onderwijs onder de loep nemen.
In de grensstreken, tot zo'n 50kilometer land inwaarts bedraagt het aantal kinderen niet belastingbetalende ouders tussen de 75 tot 30% van het leerlingen aantal, wat er op neerkomt dat ook binnen het onderwijs de belastingbetaler word belogen en bedrogen.
Daar komt dan nog eens bij dat men bezig is met positieve discriminatie van kinderen van leefloners en werklozen tegenover kinderen van werkende en dus belastingbetalende ouders.

Trouwens de belastingbetalers klagen niet dat ze te veel belastingen betalen, maar dat men hun belastinggeld verspilt aan zinloze
onderzoeken,
leefloners die niet willen werken, asielzoekers en asielonderzoeken die niet hier , maar in de thuislanden moeten gebeuren,
gebouwen en instellingen voor illegalen, terwijl deze niet moeten bestaan met een goed asiel beleid,
opsporen van mensenhandelaars, terwijl deze totaal niet kunnen bestaan met het systeem van werkkaarten en verblijfsvergunningen uitgereikt door de ambassades en niet door ambtenaren in Brussel,
verblijfkosten aan geluksasiel zoekers, terwijl deze in hun thuislanden een werkkaart zouden moeten kunnen aanvragen,
postjes binnen het politiek systeem van dit land,
instellingen zoals BAM, die totaal niet werken,
Langewapperbruggen, die totaal zinloos zijn,
onderzoeken naar de mogelijkheden om de olympische spelen naar Vlaanderen te halen,
verkoop en terug huur overeenkomsten die massas geld kosten,
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2008, 11:53   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
De laagste lonen heel zeker,ik kom dan ook op voor belastingvrije sommen van 10.000€
Iedereen wordt daar beter van,en de schatskist verdient er nog geld aan
Hier kan ik je nu eens in bij treden, op voorwaarde dat de volgende euro's niet maximaal belast worden.

Was dat geen belofte van Leterme die 10'000€ ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be