![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Allemaal heel mooi als je het zo leest. Echter, het lijkt erop dat ze goed hebben nagedacht, maar toch zijn er heel wat hiaten in deze regelgeving. Belangrijkste hiaat is de combinatie inburgering en tewerkstelling. De heren in Brussel hebben een aangepaste regeling voorzien voor nieuwkomers met een vast contract. Deze kunnen deelnamen aan avond- of weekendlessen of krijgen een aangepaste aanwezigheidsregeling. Maar wat de heren in Brussel niet door hebben is de realiteit van de inburgeraar. Welke nieuwkomer krijgt in België meteen een vast contract van minimum 3 maanden in de schoot geworpen? Helaas zijn de steenkoolmijnen gesloten, anders had het nog gekund. Niet veel dus, inburgeraars die werken hebben interimcontracten, plukkaarten en werken met allerlei posten die onmogelijk te combineren zijn met een inburgeringstraject (zeker zonder enige aanpassing). Ik hoor ze in Brussel al zeggen: "er worden lessen georganiseerd in de avond en weekend", maar in de praktijk is dat lang niet zo veelvoorkomend als zij denken. Een concreet voorbeeld: inburgeraar woont in Genk, werkt in het dorpje As zou met het openbaar vervoer tot in Sint Truiden moeten bussen om daar avondcursussen Nederlands bij basiseducatie te volgen. Helaas is het onmogelijk om tijdig na het werk daar te geraken en al helemaal onmogelijk om nog terug thuiswaarts te keren. Met later aankomen en vroeger vertrekken zou hij nog niet in orde zijn met aanwezigheden, zelfs al komt hij iedere keer naar de les... Wat kan zo'n inburgeraar dan doen? Er zijn maar 2 opties, ofwel kiest de inburgeraar ervoor om zijn inburgeringstraject af te ronden en leeft hij van OCMW (op onze kap dan, maar deze keer wel verplicht door de heren in Brussel en niet owv eigen keuze) ofwel kiest hij ervoor om te blijven werken en het inburgeringstraject niet succesvol af te ronden, wat hem uiteindelijk een boete bezorgd die kan oplopen tot 5000€ (maw hij heeft voor niks gewerkt). Als ze dan nog in een sociale woning leven, worden ze daarenboven ook nog buitengesjot, dankzij de nieuwe wooncode. Een tussenweg bestaat niet in dit geval! Doorgaans duurt een inburgeringstraject een jaar, maar in sommige gevallen (doorgaans bij laaggeschoolden - die meestal met interimwerk en dergelijke zitten) kan het nog langer duren. Maw de heren van Brussel maken van nieuwkomers steuntrekkers! Waar ze helemaal vergeten zijn, is dat tewerkstelling ook al voor inburgering zorgt! Zowel op vlak van taalvaardigheid als op vlak van integratie in de maatschappij. Op zich is heel de inburgeringtraject enkel maar toe te juichen, maar dan moet er wel nauwkeurig en met de nodige toets met de realiteit over nagedacht zijn! Diezelfde mensen hebben de wooncode in elkaar gestoken. Nog zo'n huzarenstukje van de Vlaamse bureaucratie... Iedereen - maar dan ook echt IEDEREEN - moet een bewijs voorleggen dat ze nederlands spreken. Jij ook, moest je een sociale woning willen. Het idee erachter - los van het eigenlijk doel, met name de franstaligen in de Brusselse rand pesten, waar ik me bewust niet over uitlaat - is mooi. Door de taal zal iedereen integreren. Beetje naief en optimistisch, maar goed, we geven ze het voordeel van de twijfel. Beter als niks, toch? Echter zo goed als iedere geboren Vlaming die door de huisvestingsmaatschappijen hierover wordt aangesproken, is geïrriteerd en begrijpt dit pronkstuk van onze bureaucratie niet. Spijtig voor de heer Marino Keulen, maar veel stemmen wint hij hiermee niet, integendeel! Zo zijn er geboren Vlaamse bejaarden van over de 80 (!) die hun diploma nog moeten opvragen ofwel een taalvaardigheidstest moeten afleggen. Hierbij zijn onder andere gepensioneerde leerkrachten Nederlands terug te vinden. Ook zij moeten een testje nederlands afleggen... Kafka zou in een deuk liggen! Wie bereiken ze uiteindelijk met de regel van wooncode? De nieuwkomers niet, want zij worden al verplicht dankzij de inburgeringsregels. Sommige oudkomers inderdaad, maar zij worden ook al door VDAB of OCMW naar hier doorverwezen om aan de inburgering deel te nemen. Uiteindelijk is de overgrote groep die de taalvaardigheidstest aflegd, de hier geboren en getogen Vlaming die zich weer eens door de Vlaamse bureaucratische molen geperst voelt. Ah ja, natuurlijk ook de franstalige belg, die zich vooral situeert in de rand rond Brussel. Diegene waarvoor het uiteindelijk allemaal is opgezet. En de pineut van deze Vlaamse regel zijn wij zelf, alleen maar dankzij onszelf en onze eigen Vlaamse regering! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Niks nieuws onder de zon.
Jaar 2000 moest je ook bewijzen dat je nederlands kon,om een sociale w<oning te kunnen bekomen in het Venetië van het Noorden. Zeker weten,maakte het zelf mee,maar ontkennen natuurlijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Naast dat van wooncode, heb je ook opmerking over het gedeelte inburgering en eventueel specifiek over hetgene ik zei over inburgering en tewerkstelling? Laatst gewijzigd door dont believe da hype : 4 juni 2008 om 14:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Mijn vrouw moest bewijzen dat ze nederlands "kon" als françophone,anders was het fluiten naar het huis.Ik leerde haar natuurlijk enkele beginselen en woorden.Kwam goed over trouwens.
Dus dat gezeik over taalkennis en inburgering....Kan de pot op.Is grote zever. Niemand is meer ingeburgerd als de mijn,graag gezien. Ik vraag me trouwens af,waarom zij moet inburgeren,onze 2 zoons de grap Belgie verplicht gedient hebbende,als zandstuiver.Ikzelf lig met meer medailles dan de zeikers-prinsen uit Laken,en verdiende.Niet voor een knopenoorlog.Die laten een scheet en krijgen een lintje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Franstaligen,waar de mijn ook niet voor koos,is van geboorte.
Moest dus inburgeren........... Ga eens naar St Michiels in Brugge,daar staat een groot gebouw,vol black's.. Die praten met moeite één woord nederlands.Ze hebben wel gratis huishuur,alles van het ocmw...Op de koop toe een huisbewaarder om hun rommel op te vegen.En op het gelijksvloers een industriële maschine om lakens te strijken,enorme gratis wasmaschienes enz...Allemaal gratis op de kosten van de franstalige en nederlandstalige inburgeraar.. Enne,dat gebouw is ook van dezelfde maatschappij.. Laatst gewijzigd door Gargamel : 4 juni 2008 om 16:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Vreemdeling
|
![]() Zwarten, gelen, witten, bruien of rode met witte stippen, allemaal moeten ze nederlands bewijzen voordat ze sociale woning krijgen...
Vlamingen, franstaligen of mexicaanse burundezen, allemaal hetzelfde. Ik deel je kritiek op de wooncode. Een hoopje zever om enkele Vlaamse partijen happy te maken, mar daarmee wel vooral de eigen bevolking de dupe van te maken door ze door de bureaucratische molen te trekken... Wat vind je van die mijn opmerking over inburgering en tewerkstelling? Zijn er ook andere forummers die hierover willen meepraten? Is natuurlijk een ander onderwerp dan de islamisering...
![]() |
#7 |
Vreemdeling
|
![]() Stop de islamisering !
(Kwestie van het populistische volk hier mee te krijgen in deze topic...)
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Zolang ge maar reageert op wat ik in de openingspost geschreven hebt, maakt het mij niet uit.
![]() |
![]() |
#10 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is uiteindelijk islamisering ? Hoe zie je aan iemand of die islamitisch is ? Hoe belet je dat je buurvrouw graag de Koran leest ? Weet je, in welke europese regio ook, godsdienst is van ondergeschikt belang binnen een democratische seculiere regio. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Kan het mij schelen dat de buurvrouw de Koran leest? Natuurlijk niet, wat een belachelijk voorbeeld en dat is ook net de reden waarom je het gekozen hebt. Ik haat hun compleet verkeerde superioriteitsgevoel tegenover de westerse beschaving terwijl ze zelf zo primitief zijn: een voorbeeld (één van de vele: de positie van de vrouw). Niet alleen erger ik mij daaraan, het wordt nog erger wanneer ze hun waarden proberen op te leggen. Bijvoorbeeld moslimmannen die een mannelijke gyneacoloog eisen (gelukkig is daar wettelijk een einde aan gemaakt). Godsdienst is inderdaad van ondergeschikt belang, maar probeert steeds opnieuw om haar waarden op te dringen. Om nu eens geen moslimvoorbeeld te nemen: Kardinaal Danneels die zijn mening over euthanasie moest ventileren: ik begrijp het als je zelf geen euthanasie wilt - dat moet je zelf maar weten als je wil blijven afzien - MAAR PROBEER TOCH ALTIJD NIET JE WAARDEN AAN ANDEREN OP TE LEGGEN. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() grave nickname topicstarter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Vreemdeling
|
![]() Uiteindelijk heb ik wel gelijk gekregen in mijn poging mensen wakker te krijgen.
En inderdaad, een topic over 'stop de islamisering' is wel degelijk populistisch, zowel bij voor- als bij tegenstanders. Dat blijkt duidelijk genoeg op dit forum en nu dus ook in deze topic! Post je echter een minder populistisch onderwerp (inburgering en wooncode) en werk je je openingspost uitgebreid uit met toetsing aan de praktijk, dan krijg je er zelden of geen reactie. Verdere discussie over islamisering of over populism mag je elders naar hartelust verderzetten. Ik hoop dat er toch een enkeling de tijd heeft genomen om de openingspost te lezen en dat even laat bezinken... ![]()
![]() |
#16 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Alsof de mensen niet beseffen dat er geen veiligheidsprobleem en integratieprobleem is met veel moslimjongeren. Ga maar in je eigen wereldje leven. Totdat de realiteit je in het gezicht slaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#18 | |