Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2008, 07:23   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Konsekwent zijn in het onderwijs ...

Ik las net in de Standaard (voor jullie komfort: knip en plak hieronder) dat het ook dit jaar weer van dat is: flink wat kinderen gaan de laatste twee schooldagen (vrijdag en maandag) niet naar school, omdat het goedkoper is om iets vroeger met vakantie te trekken.

Oh wat hoor je de scholen dan reutelen over "hun pedagogisch projekt".
Die scholen hebben daarin gelijk (je moet kinderen niet leren om afspraken gemakkelijkheidshalve aan je laars te lappen, dat gaat zo in het latere leven ook niet ...), maar toch hebben de scholen maar gedeeltelijk gelijk.

Want zeg nou eerlijk: wanneer zijn de eksamens reeds gedaan, en wat presteert men nog op school de laatste week van juni ???

Damers en heren schooldirekteurs en ondervijzenden: geef zelf eerst het voorbeeld.
Meneer de minister van onderwijs en geldverbranding: vaardig fatsoenlijke regels uit over wat een schooldag moet inhouden.

Want dat is wat onze Vlaamse maatschappij nodig heeft, als we tenminste niet willen afglijden naar het nivo van 't eerste 't beste ontwikkelingsland. (Wanneer vertrekt de trein? Misschien straks. Wanneer wordt mijn pree gestort? Misschien morgen. Wanneer komt de loodgieter? Misschien volgende week. Wanneer wordt er geleverd? Dat weten we nog niet. Is mijn vakantiehuisje proper bij aankomst? De poetsvrouw is naar de manikuur. ...)

Heeft er iemand een afwijkende mening?

De Standaard Online
dinsdag 17 juni 2008 | Bron: belga
Vakantie-uittocht start al op 26 juni

Honderden leerlingen zullen volgende week vrijdag hun rapport niet afhalen. De grote uittocht richting vakantiebestemmingen begint immers al een dag vóór de prijsuitreiking, zo blijkt uit een rondvraag bij touroperators en Brussels Airport. Minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke ziet weinig mogelijkheden om in te grijpen.
Volgende donderdag verwacht de luchthaven van Zaventem meer dan 30.000 passagiers. 'Het wordt dé piekdag voor vertrekkende passagiers', aldus woordvoerder Jan Van der Cruysse van Brussels Airport in Het Laatste Nieuws. Claude Pérignon van touroperator Thomas Cook bevestigt: 'Heel wat ouders hebben het gevoel dat hun kind niet veel zal missen op de laatste schooldag en besluiten donderdag al te vertrekken. Het scheelt ook een flinke slok op de borrel. Wie voor het weekend vertrekt, betaalt prijzen uit het laag- of middenseizoen.'

Het kabinet van Vlaams minister van Onderwijs Vandenbroucke (SP.A) kan moeilijk ingrijpen . 'Er is niet veel dat we kunnen doen', zegt woordvoerder Ward Verhaeghe. 'Als het om een leerling gaat die al voor het tweede jaar op rij meer dan 30 halve dagen onwettig afwezig was, kunnen zijn of haar ouders wel de schooltoelage verliezen. Maar als het enkel om die ene dag gaat, staat daar geen sanctie tegenover.'

jns

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 17 juni 2008 om 07:26.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 08:20   #2
Another Jack
Banneling

Standaard

Regels zijn er enkel voor het personeel, leerlingen hebben enkel rechten en minister VDB vindt dat dan ook prima.
Plichten zijn er zelden, een leerling mag zo veel spijbelen als hij wil, er staan GEEN sancties tegenover.
Meer nog, als de beroepsspijbelaars hun examens afleggen (dat recht hebben ze dan weer wel) met goed gevolg, dan slaagt hij/zij zonder probleem.

Ondertussen moet de meester/ juffrouw bijscholingen volgen, aan taalbeleid doen, gezondheidsbeleid, verkeersopvoeding geven, ontwikkelingsdoelen nastreven , eindtermen, vakoverschrijdende eindtermen, vakoverschrijdende ontwikkelingsdoelen, GOK-beleid toepassen in het lesgebeuren, opstellen van jaar-, jaarvorderingsplannen, vergaderen om vergaderingen te plannen, maanden wachten op zijn eerste loon,...

O ja, voor ik het vergeet, af en toe moet hij ook nog les geven.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 08:23   #3
Anna List
Banneling

Standaard

mijne kleine moet zijn rapport afhalen op maandag 30 juni.

ik zou het een fout signaal vinden aan hem om daarvan af te wijken.

wat de rest doet, daar lig ik niet wakker van
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 14:24   #4
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Ramon djv's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Regels zijn er enkel voor het personeel, leerlingen hebben enkel rechten en minister VDB vindt dat dan ook prima.
Plichten zijn er zelden, een leerling mag zo veel spijbelen als hij wil, er staan GEEN sancties tegenover.
Meer nog, als de beroepsspijbelaars hun examens afleggen (dat recht hebben ze dan weer wel) met goed gevolg, dan slaagt hij/zij zonder probleem.

Ondertussen moet de meester/ juffrouw bijscholingen volgen, aan taalbeleid doen, gezondheidsbeleid, verkeersopvoeding geven, ontwikkelingsdoelen nastreven , eindtermen, vakoverschrijdende eindtermen, vakoverschrijdende ontwikkelingsdoelen, GOK-beleid toepassen in het lesgebeuren, opstellen van jaar-, jaarvorderingsplannen, vergaderen om vergaderingen te plannen, maanden wachten op zijn eerste loon,...

O ja, voor ik het vergeet, af en toe moet hij ook nog les geven.
Over welk land en welke rechten van leerlingen heb jij het?

Toen ik een juridische procedure tegen een school inzette wist mijn advocaat me na enkele weken te vertellen dat de onderwijsregelgeving een moeras is. Vanaf dat een leerling de school binnengaat speelt hij een deel van zijn mensenrechten kwijt (oa het recht op meningsuiting mag niet bestraft worden)

En ja, leraren hebben een uitgebreid pakket aan taken. Het blijft een roeping, hé.
Oud 17 juni 2008, 14:40   #5
Another Jack
Banneling

Standaard

Mijn advocaat zegt...

Het recht op vrije meningsuiting ...

Juridische procedure...

Niemand verplicht u naar school A of B te gaan, als u dat doet houdt u zich aan de regels en afspraken die geloof me, uit bescherming voor types zoals u, meer en meer waterdicht en ondubbelzinnig geformuleerd worden.

Bent u het daarmee niet eens of volgt u ze niet: Ander en beter!
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 14:48   #6
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

ik heb dat vroeger ook gedaan hoor met mijn ouders dagje of twee vroeger vertrokken omwille van verlof. Natuurlijk hadden we wel de school verwittigd, en kreeg ik mijn rapport vroeger. De school (in mijn geval dan toch) begreep dit volledig, en maakte er geen probleem van
Oud 17 juni 2008, 14:56   #7
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

Ouder van en kind,dat verheugd mij Anna
Ik wist dat niet
Maar je hebt 100% gelijk in ieder geval
Oud 17 juni 2008, 16:13   #8
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja Anna, maar jij bent dan ook een rijke zelfstandige.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 16:14   #9
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ja Anna, maar jij bent dan ook een rijke zelfstandige.

waar haal je dat ik zelfstandige ben ?!?

en ook waar haal je dat ik rijk ben ?!?

de rest klopt wel
Oud 17 juni 2008, 16:23   #10
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waar haal je dat ik zelfstandige ben ?!?

en ook waar haal je dat ik rijk ben ?!?

de rest klopt wel
Hah, ik dacht dat. Als je wacht totdat de kinderen hun rapport hebben om op verlof te gaan moet je wel rijk zijn.

Ik kan dus alleen maar besluiten dat je een gangster bent.

Verschaeve
Oud 17 juni 2008, 16:26   #11
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Hah, ik dacht dat. Als je wacht totdat de kinderen hun rapport hebben om op verlof te gaan moet je wel rijk zijn.

Sherlock himself !

daar gaat mijn dekmantel

Laatst gewijzigd door Anna List : 17 juni 2008 om 16:26.
Oud 17 juni 2008, 16:27   #12
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

subiet ga je mij nog beweren dat gij er ook niet rijk van geworden zijt !
Oud 17 juni 2008, 16:40   #13
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

het zou een pak gemakkelijker zijn, zowel voor de ouders als de leerkrachten om het schooljaar gewoon te laten eindigen op de laatste vrijdag van de maand juni.

De meeste mensen die op verlof gaan (en zeker de vliegreizen) vertrekken tijdens een weekend. Degenen die met de auto gaan hoeven dan evenmin op dag 1 juli te wachten.

En desnoods laat men ter compensatie het groot verlof ook eindigen op de laatste zondag van augustus.

Waarom het altijd zo moeilijk maken als het eenvoudig ook kan?

Die laatste dagen zijn een pest voor zowel de leerkrachten (die hebben OOK neigingen om op verlof te vertrekken, liefst aan goedkopere prijzen mèt hun kinderen) als voor de ouders én voor de kinderen die zich die laatste les-loze dagen toch maar doodvervelen op school.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 16:49   #14
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
subiet ga je mij nog beweren dat gij er ook niet rijk van geworden zijt !
Dat zou je niet zeggen als ik mijn belastingbrief invul.

Verschaeve
Oud 17 juni 2008, 16:49   #15
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

idd circe, lijkt me een goed voorstel !
Oud 17 juni 2008, 16:51   #16
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zou je niet zeggen als ik mijn belastingbrief invul.

fuck zwijg

just de vijfde aangetekende brief gaan halen van die mannen (dit jaar welteverstaan)geschillen over 04/05 en 06))
Oud 17 juni 2008, 16:56   #17
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
fuck zwijg

just de vijfde aangetekende brief gaan halen van die mannen (dit jaar welteverstaan)geschillen over 04/05 en 06))
Bij ons wordt iedereen gecontrolleerd op de belastingen, 5 jaar gaan ze terug. Enkelen moeten een paar duizend € terugbetalen. Toen ik moest komen begonnen ze met vorig jaar waaruit bleek dat ik nog geld van hen moest hebben. Plotseling gingen ze geen vijf jaar terug maar stopten ze na èèn jaar.

Verschaeve
Oud 17 juni 2008, 17:52   #18
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Altijd dat ge-moet. Is dat om een bepaalde mentaliteit in stand te houden ofzo?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 19:28   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Altijd dat ge-moet. Is dat om een bepaalde mentaliteit in stand te houden ofzo?
Ik vind het erg Vlaams, dat afspraken inderdaad moeten nagekomen worden.

En wat dat einde en opnieuw begin van het schooljaar betreft: van mij mag het zijn dat de week waarin 30 juni valt, volledig uitgedaan wordt als schooljaar, en de week waarin 1 september valt, eveneens volledig in het schooljaar valt.
En dit allemaal, voor één keer, zonder dat de studiedruk daarom moet stijgen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 19:59   #20
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind het erg Vlaams, dat afspraken inderdaad moeten nagekomen worden.

En wat dat einde en opnieuw begin van het schooljaar betreft: van mij mag het zijn dat de week waarin 30 juni valt, volledig uitgedaan wordt als schooljaar, en de week waarin 1 september valt, eveneens volledig in het schooljaar valt.
En dit allemaal, voor één keer, zonder dat de studiedruk daarom moet stijgen.
jij hebt er een probleem mee dat de kindjes grote vakantie hebben of zo? je lapt in één trek bijna twee weken bij het schooljaar bij!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be