![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Denijs, gebuisd minister van de (half)Open-VLD, was destijds voorstander om het provinsiaal nivo af te schaffen.
Dat nivo was nuttig in zijn tijd, vb. toen er van Vlaamse administratie nog geen sprake was. Toen er nog geen e-mail bestond enzovoorts. Maar de vent kreeg een schoon postje om zijn loopbaan te beëindigen, zonder die laatste jaren in de weg te lopen van andere grote lichten van zijn partij. Een baantje met een enorm goed betaalde pree, een mooie wagen met sjoffeur, een ambtswoning, vetbetaalde paladijnen van ambtenaren om hem te dienen ... en ... amper verantwoordelijkheid. En zo is de man vergeten wat effisiënt besturen is. Zijn rapport tot nu toe: hij is met elke burgemeester gaan praten. Presies of de burgemeesters hun gedachten niet af en toe publiseren in gazetten of in gemeentelijke blaadjes. Hij is de burgemeesters gaan wijsmaken "dat ze moeten samenwerken". Nou, dat wisten we ook nog niet. Gentenaren weten dat Ivago, hun vuilinisdienst, werkt voor Gent èn voor de kleine gemeente Destelbergen. Enfin, een grote konklusie van een goeverneur !! In Limburg is het natuurlijk iets gelijkaardig. Daar loopt ook ene rond te paraderen gelijk een pauw die zijn veren opzet. In Vlaams-Brabant is het een kabinetard van de sossen, die het mooie weer mag maken. Antwerpen is me voorlopig een raadsel. Daar hebben ze geen versleten geval naar toegestuurd. Vermoedelijk is ze daar geplaatst om een beetje tsjeven-gewicht te trachten te brengen in de metropool. Enfijn, terug naar Denijs. Het is triestig hoe iemand zijn eigen prinsipes zo kan verloochenen, voor wat zilverlingen en wat praal. http://www.standaard.be/Krant/Tekst/...707&demo=False André Denys bezocht elke gemeente van zijn provincie 'Een alternatief voor een nieuwe fusiegolf is meer samenwerking', zegt gouverneur Denys. GENT - 'Jenevers, bieren, kazen, taarten... er is geen streekproduct dat ik niet geproefd heb.' Drieënhalf jaar na zijn aanstelling, is André Denys overal op werkbezoek geweest. Zijn 'Ronde van Oost-Vlaanderen' resulteerde in 500engagementen. van onze redacteur 'De conditie is niet meer wat ze geweest is.' Gouverneur André Denys verwelkomt ons in zijn statige ambtswoning aan de Vlasmarkt. 'Ik ben de jongste tijd niet vaak aan fietsen toegekomen.' Geen wonder, zijn Ronde van Oost-Vlaanderen heeft veel tijd opgeslorpt. André Denys heeft elk van de 65steden en gemeenten in zijn provincie officieel bezocht en er geluisterd naar de lokale bestuurders. Nog nooit heeft een gouverneur het op deze manier aangepakt. U had het kunnen houden bij officiële ontvangsten in het Provinciehuis. 'Zo werkt het niet. Ik wil dicht bij de gemeentebesturen staan en dat kan alleen door het terrein op te gaan. Niet om recepties af te schuimen, maar om echt samen te zitten met lokale politici en ambtenaren. Werkbezoeken zijn een ideale manier om elkaar te leren kennen en om te luisteren naar de verzuchtingen van gemeentebesturen.' Hoe ga je daar als gouverneur mee om? 'We maken van in het begin duidelijk dat we niet gekomen zijn om sinterklaas te spelen. De provincie heeft geen zak geld om eender welk project te financieren. Maar we willen ook niet als een struisvogel onze kop in het zand steken. De Ronde van Oost-Vlaanderen heeft geresulteerd in ruim 500engagementen. Die zijn niet vrijblijvend. Ik ben nog vijf jaar gouverneur en in die tijd wil ik alle acties op zijn minst in gang gestoken hebben. Daar zijn we trouwens al mee bezig. Gent en Melle bijvoorbeeld zijn al naar elkaar toegegroeid in de discussie over de afbakening van het grootstedelijk gebied.' De belangen van gemeenten zijn toch vaak tegengesteld. 'Echte conflictsituaties komen zelden voor. Wat ik wel vaststel, is dat steden en gemeenten veel te weinig samenwerken. Zij blijven al te vaak binnen hun eigen grenzen werken. Vooral voor kleine gemeenten is dat een probleem. Gemeentebesturen krijgen zoveel taken toegewezen dat zij dat nauwelijks nog kunnen bolwerken.' Nochtans zullen er de komende jaren alleen maar taken bij komen. 'De meest radicale oplossing is een nieuwe fusiegolf. Voeg gemeenten samen tot ze 20.000inwoners tellen. Daar is echter geen draagvlak voor. Ik heb niemand gevonden die voorstander is van nieuwe fusies. Er is maar een alternatief: samenwerken. Lokale besturen moeten veel meer overheidskosten delen. Waarom zou je geen technische dienst kunnen hebben die twee gemeenten bedient? Een stedenbouwkundige ambtenaar kan gerust voor verschillende besturen werken. Samen besturen is beter besturen.' Heeft uw provincie u nog kunnen verrassen? 'Als fietser en mountainbiker ben ik al op heel wat plaatsen geweest, maar ik heb toch nog nieuwe dingen ontdekt. Buggenhout bijvoorbeeld had ik nog nooit bezocht. Ik wist niet dat daar zo'n uitgestrekte bossen waren. De elf windmolens van Erpe-Mere waren ook zo'n verrassing.' 'Oost-Vlaanderen is de kampioen van de streekproducten. Na bijna elk werkbezoek kreeg ik er een mand van mee. Ik denk dat ik in totaal met 18soorten jenever, 10lokale taarten, evenveel kazen en 15soorten bier naar huis ben gegaan. Ik heb van alles geproefd, maar wees gerust, ik heb de jenever en de bieren niet in mijn eentje opgedronken.' We zullen het eind dit jaar allemaal kunnen lezen? 'Er komt een boek over mijn Ronde van Oost-Vlaanderen. Van de 65hoofdstukken, een per gemeente, zijn er al 40 af. De rest schrijf ik tijdens mijn vakantie. Het wordt geen saai verslag. Ik maak er een reisverhaal van, een beetje als In Europa van Geert Mak. Pas op, ik heb niet de pretentie om mij evenveel literair talent toe te dichten.' 'Ik blijf trouwens mijn provincie rondreizen. Elk jaar wil ik minstens een keer in elke gemeente langskomen. Met veertig uitnodigingen per week kan dit geen probleem zijn.'
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ben zelf voorstander van het afschaffen van het provinciaal niveau maar dat betekent nog niet dat mijn er dergelijke zever over moet verkopen. Coekie
Every sperm is sacred. Every sperm is good. Every sperm is needed In your neighbourhood. Laatst gewijzigd door Coekie : 7 juli 2008 om 12:09. |
|||
![]() |
![]() |