![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() « Bienvenue chez les Ch’tis »…in Sint-Winoksbergen !!??
Joseph Dezitter, kom terug, ze zijn gek geworden ! ‘Stilte, opname! Men gaat een film in Sint-Winoksbergen spelen, met Dany Boon !’ Le Journal des Flandres (sic) heeft er voor gezorgd dat de titel niet in de eerste pagina voorkomt, een manier om een polemiek te vermijden die voor een paar knorrepotten bestemd is. Het zou inderdaad spijtig zijn moesten er zich moeilijkheden voordoen. Oordeelt U maar : een komedie (filmkunst) werd net gespeeld in Sint-Winoksbergen (Bergues, naast Duinkerke). Een grote productie met hindernissen, maar ook met economische gevolgen… Men belooft ons een soort verheerlijking van de karikatuur ‘ch’ti bobo prolo pour Parisiens’ met de weergaloze Dany Boon in de hoofdrol. Door het feit dat deze film zich in de regio Vlaanderen Artesië Henegouwen (of Nord Pas de Calais) afspeelt, voor een aantal lieve mensen die allen het Picardisch spreken. Sorry, ik bedoel ch’ti ; als men bovendien begint stipte woorden te gebruiken … ‘Dans ch’nord’, in Sint-Winoksbergen De brave Kad Merad is dus postbode in het zuiden van Frankrijk, in Salon de Provence. Hij ondergaat een disciplinaire straf want hij heeft gelogen om zijn overplaatsing naar Cassis te hebben. Raad eens waar hij zal overgeplaatst worden ? Inderdaad, U hebt het geraden ; dans ch’nord, in Sint-Winoksbergen. Voil�* , men bespaart U het vervolg… Het is het ogenblik om U het lezen aan te bevelen van ‘L’âme flamande �* Bergues Saint-Winoc’ (1) door Joseph Dezitter of om de gedichten van Emmanuel Looten opnieuw te beluisteren… Grove nalatigheid van de Andere Regionale Cultuur Het gaat natuurlijk niet over een complot tegen de Frans Vlamingen met de keuze van Sint-Winoksbergen voor deze film. Het is alleen maar het gevolg van een grove nalatigheid van de Andere Regionale Cultuur van de Franse Nederlanden. We zullen andere steden zien in deze film, maar met zo’n titel (‘Bienvenue chez les Ch’tis’), de plaats van het draaien kon in geen enkel geval zich tussen de Leie en de Noordzee bevinden ! Als we denken dat Dany Boon afkomstig is uit Armentiers, een stad net ten zuiden van de Leie (…). Dit alles is om te huilen, ja, te huilen, want de film zal zeker een groot nationaal volksucces hebben wanneer hij in de bioscopen zal uitkomen over enkele maanden. Zijn succes is verzekerd. De kinderen van Sint-Winoksbergen zullen begrijpen dat ze geen Vlamingen zijn, maar ch’tis. Misschien zullen ze opnieuw de beste dialogen van de film spelen… Ze zullen zeggen aan de kinderen van Hooimille of Warrem : ‘T’es d’min coin ti’ (jij bent van mijn streek)… Voil�*, de wegwals van de ch’timisation heeft ons verpletterd. De Vlaamse Cultuur bloeit opnieuw, maar ze is zo kwetsbaar… Wat stelt ze voor tegenover de pseudo ch’ti cultuur die tegenwoordig zo sterk in zwang is ? Het is zeer onwaarschijnlijk dat de echte liefhebbers van Picardische cultuur zich verheugen over de manier waarop ze is verdraaid om te bevallen aan bobos op zoek naar een geforceerd gezelligheid die niet de hunne is. Weten ze dat de Frans-Vlaamse cultuur bestaat ? Op dit gebied zijn La Voix du Nord (een dagblad) en France Bleu Nord (een radio) ontzettend actief. Die twee regionale media van Rijsel vergeten helemaal de Frans-Vlaamse cultuur. Weten ze trouwens dat ze bestaat ? Men kan er echt aan twijfelen als we luisteren naar de presentatoren van France Bleu die regelmatig de namen van onze dorpen van de Westhoek verminken. Deze radio pretendeert de radio van de hele regio te zijn. Nu, wanneer dagelijkse rubrieken in het Vlaams en in het Nederlands zoals deze die in het Picardisch bestaan ? In de pagina’s van La Voix du Nord in Rijsel geschreven is er geen enkele dag zonder een halve pagina van reclame voor de produkten ‘Parole de ch’ti’. Het gaat niet over gewone reclames ; de krant is verspreider van deze regionale producten. Vergeet deze zomer niet het tee-shirt ‘ch’ti en vacances’ te bestellen om uwe streekgenoten in de camping of aan de kust te herkennen… Het is zonder twijfel technisch moeilijk voor La Voix du Nord, maar het zou een teken van respect zijn voor zijn Vlaamse lezers deze reclames te schrappen uit de twee lokale edities van Duinkerke en Hazebroek. Het is zoals Ouest France (de grootste krant van Frankrijk) producten zou verkopen met het opschrift ‘Parole de Normands’ in zijn Bretoense edities… Daarentegen worden in de pagina’s van de editie van Hazebroek de mensen die in Frans-Vlaanderen leven regelmatig als ‘Vlamingen’ aanzien. Dat zou moeten vanzelfsprekend lijken, maar dit is zo ongewoon in de pers dat hierop dient gewezen te worden… “Een ch’ti kardinaal op bezoek” Maar het is La Croix du Nord die de zegepalm krijgt op het gebied van gebrek aan kennis over de regionale culturen. Kardinaal Albert Vanhoye is geboren en heeft gestudeerd in Hazebroek. Het artikel van 8 december 2006 over zijn bezoek aan de hoofdstad van het Houtland was getiteld : “Een ch’ti kardinaal op bezoek” !!! Dergelijk gebrek aan kennis van een regionaal weekblad over zijn eigen regio is kwetsend voor de Vlaamse lezer. Zowel ten aanzien van zijn gebied als van zijn bevolking, betekent de Franse Westhoek ¼ van het departement en 1/8 van de regio. Misschien bereikt ze niet een voldoende omvang opdat haar taal en haar cultuur het recht zouden hebben verder te bestaan dan haar (kleine) grenzen… De film gedraaid in Sint-Winoksbergen gaat de perken te buiten ; men komt nu met de ‘grote media artillerie’ in het hart van Vlaanderen om uit te leggen aan de Vlamingen dat ze ch’tis zijn. Dit kunnen we missen ! (1) ‘L’âme flamande �* Bergues Saint-Winoc’ door Joseph Dezitter, Kim uitgeverij, Duinkerke 1970. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Vreemdeling
|
![]() De website van de film en informaties over de Frans-Vlaamse cultuur :
http://www.allocine.fr/film/fichefil...lm=126535.html http://www.bienvenuechezleschtis-lefilm.com/ http://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_Westhoek http://www.mdsk.net/flpbfr_nl.html http://www.anvt.org/page1_nl.php |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Welkom op het forum.
![]() |
#4 |
Vreemdeling
|
![]() Zoals Chirac aan zijn medewerkers verklaarden tijdens het begin van zijn campagne in 1995 over de sociale onzekerheid :
"Hou U vast, ik zal je straffe zaken voorschotelen, je grootse veranderingen voorspellen". Met Dany Boon is het ongeveer hetzelfde : hij geeft ons zijn definitie over Frans-Vlaanderen na de vraag van een internetter : - 17de commentaar: Patrice Pannekoucke: "Waarom heeft men geen dorp gekozen in de mijnstreek ? Sint-Winoksbergen (Bergues) ligt in het Vlaamse land en het ch'ti wordt er niet gebruikt of nauwelijks ? Alhoewel ik graag het ch'ti hoor stel ik me de vraag of iedereen nu gaat denken dat iedereen in le Nord dit dialect spreekt? Mijn felecitaties aan iedereen over het goede humeur die uitstraalt in deze film." - 18de commentaar: Antwoord van Dany Boon: "Zoals ik juist las heb ik familie wonen in Sint-Winoksbergen die ch'ti is én geen Vlaming, zelf ben ik geboren in Vlaanderen daar Armentières er deel van uitmaakt. Maar ik ben ch'ti. Het is belangrijk in mijn film om de openheid aan te tonen en de cultuurmengeling die beinvloed wordt door de verschillende gemeenschappen die allemaal dezelfde humaniteit bezitten". Bovenstaand antwoord tussen D.Boon en een internetter is een gedeelte van een chat op een forum van La Voix du Nord. De mengeling van verkeerd inzicht en humaniteit dient om te boel te verzieken. Ieder geschreven woord moet met de nodige korrel worden begrepen. Met deze ruil willen wij bevestigen dat D.Boon, de onrustzaaier en de kiezer is van de foute filmlokatie. Geen enkele andere gemeente tussen 4000 en 30000 inwoners in de regio Nord Pas e Calais (d'er zijn er honderden) kon de filmmaker tijdelijk huisvesten. Dit is de enige reden tot verkiezing van Bergues als filmlokatie. Analyse: "Zelf ben ik geboren in Vlaanderen daar Armentieres er gesitueerd is en ik ben ch'ti" In werkelijkheid word er geen Vlaams gesproken daar Armentieres (Romaans Vlaanderen) is en Bergues Vlaamssprekend Vlaanderen. Dus dient men er rekening mee te houden dat een taal geen enkele invloed heeft op een regionale identiteit !!! Dus is de verklaring van iemand die zich ambassadeur van het ch'ti noemt zwaar overdreven. Hij (D.Boon)schrijft ook: "ik wou in die film enkel mijn gemoedstoestand aantonen:" Dus wil D.Boon ons dit aantonen: de Frans-Vlamingen zijn ch'tis die het negeren. Het ontkennen is een teken van openheid. Dit is laag bij de grond. Als men dit dus niet doet en we ons niet naar Disneyland begeven houden we ook niet van Ch'tiland,daar deze regionale cultuur die hij (D.Boon) ons wil opdringen. Met de nodige glimlach op alle niveaus (iets wat hij in alle interviews doet,een geforceerde glimlach een glimlach om zichzelf te verkopen want zijn omgeving heeft lak aan de rest) Deze film is een neutronenbom voor de Frans-Vlaamse cultuur, het zal generaties duren om deze schade te herstellen. D.Boon is als een olifant een porseleinenkast ingewandeld voor dat hij er werkelijk zelf was. De brokken opruimen wordt een hels karwei. Weet U meneer Boon men kan enorme schade bezorgen met goede intenties (zoals met een kärcher een cultuur aanvallen). Deze doodgraver van de Frans-Vlaamse cultuur is in het bijzonder erg ongeloofwaardig in zijn eigen uitspraken. Het is een beetje voorgekauwde prietpraat door rond te bazuinen dat hij familie heeft in Sint-Winoksbergen van ch'ti afkomst. Zelf kennen wij ch'tis die wonen in de Vaucluse maar daarvoor is dat ook geen Ch'tiland hé... Het ergste in dit verhaal is dat D.Boon Sint-Winoksbergen als lokatie heeft uitgezocht daar hijzelf niet goed de materie van zijn eigen film beheerst en de regio niet eens deftig kent. Dus zichzelf bombarderen tot ambassadeur is flagrante zelfoverschatting... Bon, nu gaan we een nader bekijken hoe D.Boon zijn bedroevend zijn inzicht is op deze regio, volgens D.Boon is het heel simpel: een regio = een regionale cultuur & een inwoner van noord Frankrijk is een ch'ti. Nu een tekst - bijna waar - uit Le Canard Enchaîné: Wablief ? D'er zijn ook Vlamingen in het Noorden van Frankrijk ? Doch het is gecomplikeerd want dat geraak er bij mij niet in. Wat komen deze me hier storen met hun regionale cultuur ? _ Ze doen hetzelfde als U Meneer Boon, doch ze hebben de mediasterkte niet want ze manifesteren zich toch nooit. _ Mijn film en mijn ‘TGV pipole’ (Frans spelwoord: TGV met Bekende Fransen) is maandagavond (18 februari) uitgebracht. Het is te laat nu. Je hoeft me niet wijs te maken dat er 2 culturen zijn in le Nord. _ Waarom niet ? _ Want na 20 jaar M6 en geprivatiseerd tf1 zullen de Fransen niet begrijpen. _ ??!! Hoezo ? _ Het interesseert me gewoonweg niet maar ik heb het laatste woord want de lachers heb ik aan mijn zijde. _ Dit inziende bedankt voor Uw onderhoud meneer Boon. Het is inderdaad waarheid, op maadag 18 februari vertrok de TGV van Dany uit het station 'Lille Flandres' , excuseer 'Lille Ch'ti', (bedek het 'Flandres' want ik wil het niet eens zien). Het was prachtig het magische universum van D.Boon: een troepenmacht van bewakers hinderde de gebruikers hun gewone tocht naar de métro. Ze waren mooi de vriendjes van meneer Boon met hun marineblauwe vestjes, hun oortjes en hun intelligent uiterlijk. Het publiek voor Dany stond wachtend achter hekken - de rode loper mocht niet vuil worden, doch men wachtte op een fiets maar men kreeg een …Bentley te zien ! Dit is vulgair... Denkend aan Yolande Moreau die men incognito binnensmokkelde voor de ogen van de bezoekers van studio43 in Dunkerque voor de première van 'quand la mer monte', is daar wel een cultuurschok aanwezig, ene van waarden. NB: Meneer Dany Boon zeg ons eens , 'menselijkheid' in een Bentley hoe voelt dat aan? Laatst gewijzigd door Klijsters 19 : 7 juli 2008 om 17:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Vreemdeling
|
![]() Ik ben Frans-Vlaming. Voor mij is de betekenis van "ch'ti" vanzelfsprekend...
Misschien is het niet zo duidelijk voor de Belgisch-Vlamingen en vooral voor de Nederlanders. Wat is een ch'ti ? Ch'ti is een belachelijke bijnaam die - sinds het jaar 2000 ongeveer - stelde de inwoners van de regio Nord Pas de Calais (Noord Frankrijk) aan, behalve de Franse Westhoek (de streek tussen Belle, Sint-Winoksbergen en Duinkerke). Oorspronkelijk - eerste wereldorloog - steelde die naam het dialect en de bevolking van de mijnstreek aan (tussen Bethune, Lens en Valenciennes). De hele regio is ch'ti sinds februari 2008 ! Het is ongelofelijk, surrealistisch. Ch'ti is een begrip sterk aan de mode. Het is een deformatie van het Frans. iedereen kan CH zeggen aan het begin van elk woord... ook de jonge Frans-Vlamingen...het is gemakkelijk. Het is het ordinaire woord voor Picardisch/Picardiër. Het Picardisch - of ch'ti dus - is de belangrijkste regionale taal van Noord Frankrijk (9/10 van de regio Nord Pas de Calais). Het is een romaanse dialect (enfin, verschillende dialecten; tussen Boulogne en Valenciennes zijn de dialecten helemaal anders...). Ch'ti stelt dus de personen, het dialect de cultuur en de business aan. De Franse Westhoek is te klein, dus bestaat niet voor de medias. De Franse Westhoek = 1/10 van de regio Nord Pas de Calais... Het Frans-Vlaams was bijna verdwenen...nu wordt het Vlaams gevoel bedreigd na de film "Bienvenue chez les ch'tis" in de Franse Westhoek gedraaid - het grootste succes van de geschiedenis van de Franse cinema !!! De jonge Frans-Vlamingen (minder dan 20 jaar oud) zijn niet meer Frans-Vlamingen maar ch'tis. Dat is zeker. Er is een zo grote sympathie voor dit filmpje in de bevolking...en met zo'n titel 'Bienvenue CHEZ les ch'tis'...we zijn dus ch'tis (...). Het titel is verwoestend. Waarom was het Vlaams gevoel al kwetsbaar (sinds 20 of 30 jaar) ? Want de taal (het West-Vlaams) verdwijnt natuurlijk. Tussen 20 000 en 60 000 personen spreken nog het Vlaams tussen de Leie en de Noordzee (er zijn 400 000 inwoners in de Franse Westhoek). Jullie hebben begrepen dat de 'taalgrens' in Noord Frankrijk de verlenging is van jullie taalgrens. Logisch. Nog iets surrealistisch : er is vanaf dit jaar een experimentatie van het onderwijs van het Frans-Vlaams in drie basisscholen met de ANVT ('Akademie voor Nuze Vlaamsche Tale'). Ze zijn teneergeslagen met die film...de kinderen denken nu dat de regionale taal het Picardisch is !!!!!! Die "ramp film" precies het jaar van het begin van de experimentatie (het onderwijs van het Vlaams was verboden in Frankrijk sinds 1853)... Er is een uitdrukkelijk bevel van de medias, vooral La Voix du Nord : “allemaal ch’tis in het Noorden van Frankrijk.” En regionale cultuur van Frankrijk zal waarschijnlijk verdwijnen in een zee van gelach ! Beste vrienden etnologen en sociologen; een interessant onderwerp van studie : "de rol van de medias in het verdwijnen van een regionale identiteit". Laatst gewijzigd door Klijsters 19 : 7 juli 2008 om 22:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Vreemdeling
|
![]() Ik heb vaak bemerkt dat de Belgisch Vlamingen en de Nederlanders een beperkt kennis van Frans-Vlaanderen hebben...
Er zijn verscheidene definities van Frans-Vlaanderen: Gewoonlijk van Duinkerke tot Dowaai (de definitie van het "Comité flamand de France"). In Duinkerke zijn we in de Franse-Westhoek of "Vlaamssprekende Vlaanderen" (sic). In Dowaai (Douai) zijn we in Romaans Vlaanderen, zoals in Rijsel. De Franse Westhoek ligt tussen de Leie (Hazebroek, Belle) en de Noordzee (Grevelingen tot Bray-Dunes). Die eerste definities betreffen alleen maar de "département du Nord". Men speekt ook van Vlaamse Artesië, met Sint-Omaars en Kales (Calais), in de "département du Pas de Calais". Als U zegt "Flandre", begrijpen de mensen van Rijsel de streek tussen Belle en Sint-Winoksbergen (...tot 2007 wat betreft die laatste stad...). Gezien vanuit Rijsel ben ik niet zeker dat de mensen spontaan zouden Duinkerke noemen... 'La Flandre' of 'les Flandres' wijzt meer het platteland tussen Rijsel en Duinkerke aan (zonder beide steden). Dit is de "echte" Vlaanderen, met Vlaamse namen (Godewaersvelde, Volckerinckhove, enz.), waar de oude mensen spreken nog het Vlaams. Behalve Dany Boon, iedereen weet het in Armentiers of Rijsel. Dus, tot 2007 overleefde de kleinste definitie van Vlaanderen. Nu is Sint-Winoksbergen de "ch'ti hoofdstad". Het was overal geschreven ter gelegenheid van het TV spel 'Intervilles' (in 'Télé Z' bij voorbeeld). |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Vreemdeling
|
![]() "Frans-Vlaanderen in het Nederlands" is een spontaan initiatief van een jonge inwoner van Duinkerke.
Het is het forum van de Frans-Vlamingen die in het Nederlands tussen elkaar willen communiceren. Belgisch Vlamingen en Nederlanders schrijven ook regelmatig. Dit forum is oorspronkelijk een reactie aan de 'film' van meneer Boon... Er zijn nu talrijke andere onderwerpen...altijd in verband met Frans-Vlaanderen. _ de geschiedenis _ mobiliteit en vervoer _ onderwijs _ het Frans-Vlaams erfgoed _ taal _ media _ Frans-Vlaamse verenigingen, enz. Kijk en schrijf naar : http://fvlinhetnederlands.actieforum.com/portal.htm Laatst gewijzigd door Klijsters 19 : 8 juli 2008 om 20:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Vreemdeling
|
![]() We zijn de laatste Mohicanen op dit forum. Nee, ik overdrijf...
Het Vlaams gevoel bestaat nog steeds in Frans-Vlaanderen. Het is een wonder eigenlijk : _ na 330 jaar van Franse 'centralisme'. Er is geen "département de Flandre" bv... Het Frans is verplicht in de administratie van Frans-Vlaanderen sinds...1684 ! De naam 'Flandre' bestaat niet; men zegt "arrondissement de Dunkerque", "département du Nord", "région Nord pas de Calais". _ want de Franse-Westhoek betekent 1% van Frankrijk (te vergelijken met Belgisch-Vlaanderen die 60% van België betekent...). _ na het uitdrukkelijk bevel van de medias sinds het jaar 2000 ongeveer om allemaal ch'tis te zijn in Noord Frankrijk... _ na de neutronenbom van Dany Boom in 2008. We kunnen nog niet schatten de gevolgen van die laatste punt. Vooral met een neutronenbom hebben we tijd nodig... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Dank U wel Kameraad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Vreemdeling
|
![]() In Frans Vlaanderen, zijn we inderdaad van Dany Boon en van zijn klote film beu.
Kijk maar een beetje. ![]() Voor de rest kunt u op: http://fvlinhetnederlands.actieforum...ny-boon-t5.htm |
![]() |
![]() |