![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Banneling
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
|
![]() Vaak wordt in discussies over integratie van moslims in het Westen door voorstanders van de multiculturele samenleving betoogd dat de moslims ook maar mensen zijn zoals "wij" en dat de islam een godsdienst is zoals elke andere godsdienst. Ook beweren zij dat om een of andere niet-verklaarde reden de moslims "na verloop van tijd" zich zullen aanpassen aan de westerse gewoonten en dat aldus alle tegenstellingen vanzelf zullen verdwijnen.
Laat ons voor de eenvoud nu eens inderdaad uitgaan van de veronderstelling dat moslims mensen zijn zoals wij en dat de islam een godsdienst is zoals het christendom, niet beter, maar ook niet slechter. Toen Spinoza zijn ideeën over een rationele invulling van het Godsidee formuleerde in het Nederland van de Gouden Eeuw schreven we 1670. In Europa heeft het ongeveer 300 jaar geduurd voordat deze ideeën in de jaren '60, '70, '80 en '90 ook spontaan door de grote massa's werden overgenomen. En tegenwoordig is de meerderheid van de Europeanen inderdaad 'Spinozist' zonder het eigenlijk zelf te beseffen. Tegelijkertijd rukt echter aan de overkant van de oceaan al meer dan 100 jaar het achterlijke 'Christian Fundamentalism' op. In de islamwereld is voorzover mij bekend geen figuur te bespeuren die in de buurt van een Spinoza komt. Hooguit figuren als een Abu Zayd, een Egyptische gelovige moslim en vroeger sympathisant van de Moslimbroeders, die heel behoedzaam wat aan de Koran wil sleutelen. Om deze 'ketterij' zit hij nu als vluchteling in Nederland. We volgen even zijn meningen in volgend stukje: Citaat:
Een Arabische Spinoza is dus nog in de verste verte niet te ontwaren. Maar stél dat er nu ergens in de arabische wereld toch zo'n figuur rondloopt, een geleerde arabier die stelt dat God en natuur eigenlijk één zijn. Aangenomen dat dit inderdaad het geval zou zijn, en gesteld dat de islam een godsdienst is als het christendom, dan zou het toch nog 300 jaar duren voordat de moslimmassa's zich spontaan tot het rationele Godsidee zouden bekeren. Nog 300 jaar... dan schrijven we 2300 of het begin van de 24ste eeuw... Ondertussen beweren de multiculturalisten dat er niets aan de hand is en dat alles op (korte ?) termijn wel vanzelf in de goede plooi zal vallen. Zij hebben echter geen poot om op te staan en kunnen hun beweringen zowieso niet hardmaken. Ze rekenen daarentegen op mirakels en gaan uit van de veronderstelling dat Europa een soort magische vernietigende kracht zou hebben op godsdiensten waardoor de islam binnen één of twee generaties volledig 'ge-Europeaniseerd' zal zijn. Ik denk echter dat Samuel Huntington gelijk heeft als hij stelt dat aan het huidig voortplantingsritme de moslims in 2025 zo'n 30% van de wereldbevolking zullen uitmaken. Ik geloof ook niet in een snelle Europeanisering van de islam maar zie daarentegen eerder een snelle islamisering van Europa. Het is dus best mogelijk dat we in Europa een nieuw soort Middeleeuwen tegemoet gaan, net zoals toen het Romeinse Rijk door de barbaren werd veroverd. En dat alles weer bijna vanaf nul zal moeten gebeuren. http://www.leidenuniv.nl/mare/2002/34/10.html http://www.initiativesofchange.nl/an.../p2bmei03.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 6 januari 2003
Berichten: 341
|
![]() Citaat:
De wens politiek en religie uit elkaar te houden en als zelfstandige domeinen te beschouwen en te bewaken brengt echter een nieuw gevaar met zich mee: de heiligverklaring van de scheiding tussen beide sferen en daarmee de loochening of miskenning van allerlei vormen van vermenging (res mixtae) die onvermijdelijk zijn. Immers, impliceert een radicale scheiding tussen beide niet noodzakelijk de zelfvernietiging van beide sferen: een volledige secularisering van de politiek waarvan de inhoud louter door private meningen en gevoeligheden (en toevallige meerderheden) wordt bepaald en een volledige depolitisering van de godsdienst die daarbij naadloos aansluit? Betekent die scheiding uiteindelijk niet de vernietiging van het denken over de grondslagen van de politiek en een denaturering en reductie van de religie tot één van de vele vormen van idiosyncrasie in psychologische zin? Wanneer dat zo is, dan is de politieke theologie die wij vrezen tegelijk de plaats waar de problematiek van het hedendaagse politieke denken het meest duidelijk naar voren komt. Om daar te komen zouden we onze huiver enigszins moeten overwinnen ... De stelling dat een hedendaags politiek denken zich op de - altijd gevaarlijke - 'plaats' van de politieke theologie moet ontwikkelen, vormt het vertrekpunt van de conferentie. Deze stelling kan uiteraard onhoudbaar blijken, maar kan ook het begin zijn van een nieuwe doordenking van de politieke filosofie. De vragen die wij tijdens deze conferentie stellen hebben daarom allereerst tot doel de problematiek van het politiek-theologische onder woorden te brengen. De vragen stellen we aan mensen die ons iets kunnen vertellen over de verschillende stadia waarin deze problematiek zich heeft ontwikkeld: meer info vind je hier: http://users.pandora.be/vrede/kandid...jsbegeerte.doc |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
|
![]() Mi maak je een grote denkfout. Hoe snel denk je dat nieuwe stellingen zich de dag van vandaag verspreiden tov 300 jaar geleden? De boekdrukkunst stond in 1600 nog in z'n kinderschoenen, terwijl we vandaag over media zoals het internet beschikken.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Banneling
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
|
![]() Citaat:
Iets anders is het doen ingang vinden van ideeën bij de grote massa's. Hierbij speelt minder de snelheid van de communicatiemiddelen, dan wel de snelheid van de culturele rijping. Omgekeerd werkt die snelheid van de hedendaagse communicatie eveneens. Fundamentalisten maken immers gretig gebruik van het internet, audio- en videocasettes om hun ideeën te verbreiden. Zie maar bvb fenomenen als de 'cyber imam' : http://www.al-islaam.com/al-islaam/cyberimam Een voorbeeldje Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
|
![]() Ik zet daar tegenover dan weer de recentelijke opstootjes aan de Universiteit van Iran. Wat ons nog geen twee generaties geleden de Ayatolah bracht, brengt nu de verlichting.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Banneling
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
|
![]() Dat kan inderdaad, maar dat speelt uiteindelijk enkel in het voordeel van het Westen. Na de inquisitie volgt meestal de beeldenstorm. Het zou vrij logisch zijn moest die eerst in Iran komen, toch al het langst onder het juk van een allesvernietigend fundamentalisme. Uiteindelijk schijnen we beiden de situatie te kennen, maar bekijk ik het positief en jij negatief.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 44.015
|
![]() na een uitgebreid bezoek aan enkele Islamitische landen ben ik tot de volgende constataties gekomen:
1) De Islam heeft overal haar sporen nagelaten in de maatschappij, maar soms erg oppervlakkig (zoals in centraal-Azië of Bosnië, mensen die maar enkele eeuwen islamitisch waren voordat ze op grote schaal gerussificeerd werden) Veel van de kenmerken die wij als typisch moslim aanzien zijn trouwens eerder cultureel gebonden en evengoed terug te vinden bij de Christenen of zelfs Joden (zoals in Zwart-Afrika of het midden-oosten) 2) er zijn enorme verschillen in de islamitische wereld, in Syrië lopen verliefde koppeltjes te kussen op straat en zijn vrouwen aanwezig in het straatbeeld, in Saoudi Arabië een paar honderd km. verder is dat absoluut ondenkbaar. Deze verschillen zijn soms cultureel en historisch te verklaren (vb. in de nomadische culturen van centraal-Azië hadden vrouwen steeds een prominente positie, de amazone-legende zou op de Alanen gebaseerd zijn) maar ook politiek. Syrië heeft een seculier socialistisch bewind dat steeds het moslimfundamentalisme met harde hand bestreden heeft, Saoudi Arabië een fundamentalistische middeleeuwse monarchie. in Maleisië kregen fundamentalisten de vrije hand terwijl ze in Indonesië onderdrukt werden, met als gevolg dat indonesische moslims veel relaxer zijn dan maleisiërs (wat gek ik vermits maleisïe toch veel westerser en welvarender is) Dus de bovenstaande theorie kan gemakkelijk naar de prullenmand verwezen worden. De islamcultuur bij ons is ten eerste anders dan in Marokko of Turkije zelf (gek genoeg veel conservatiever, omdat de meeste migranten uit afgelegen bergstreken komen en zich willen afzetten tegen de extreem liberale belgische maatschappij), ten tweede heeft de cultuurconfrontatie geleid tot twee heel tegenovergestelde reacties. ten eerste heb je deze die zich volledig integreren, tot zelfs in het extreme, immers geen grotere decadentie (om het oneerbiedig uit te drukken) dan bij sommige marokkaanse of turkse meisjes die losgelaten worden op de unief en zich net willen afzetten tegen hun ouders en een nieuwe wereld willen leren kennen. (om nog niet te spreken van de jongens, die stante pede de hoerenbuurt gaan verkennen met een flesje pils of een joint in hun handen, maar dat is dan weer typisch voor het hypocriete in ALLE godsdiensten) anderzijds heb je deze die zich niet goed voelen in onze maatschappij en hun eigen afkomst verheerlijken, en gesluierd rondlopen (terwijl dat zeker in turkije zelf een grote zeldzaamheid is onder tieners en twintigers) Wat Iran betreft: Iran is een vrij modern land en de islamitische voorschriften worden op alle mogelijke manieren ontdoken, bij de jeugd is islam gelijk komen te staan met een onderdrukkend regime, iran is een van de meest geseculariseerde landen in de islamitische wereld, een soort tegenreactie dus, en een erg diepe generatiekloof. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
|
![]() Citaat:
INTERVIEW. Kleinzoon van Khomeini, stichter van de Iraanse republiek ,,Desnoods moeten Amerikanen ook Iran bevrijden'' http://www.standaard.be/nieuws/buite...ST02082003_031 Enkele uitspraken die enkele diepgelovige Imams, hier te lande, wel de wenkbrauwen zullen doen fronsen ![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 44.015
|
![]() Ik denk niet dat de meerderheid van de Iraniërs, zelfs niet dezen die erg tegen het regime gekant zijn (de meerderheid dus) opgetogen zouden zijn over een amerikaanse invasie. Alle iraniërs zonder uitzondering zijn immers ook erg nationalistisch en zelfs de Iranese gemeenschap in LA verzet zich tegen zulke plannen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
|
![]() Als je Syrie, Iran en Saudi Arabie bezocht hebt, ben je ongetwijfeld ook door Jordanie gepasseerd (tenzij je van Palmyra door Irak gereisd bent of zoals een echte kapitalist het vliegtuig nam).
Wat mij op mijn eigen trektocht door het midden oosten vooral opviel was het verschil in welvaart tussen Jordanie en Syrie, alsook de inkleuring van het regime. In Syrie wordt je onthaald aan de grens door mensen met mitrailleurs die allerhande vragen beginnen stellen. Het scheelde niet veel of ze hadden mij daar in het gevang gezwierd omdat mijn pas uitpuilt van de Amerikaanse immigratiezegels. In Jordanie daarentegen kreeg ik een klein stempeltje en was alles in orde. Waarom dit verschil? Dat neemt niet weg dat er weinig steden in het midden oosten kunnen tippen aan Damascus en Aleppo. Syrie is zonder twijfel meer 'authentiek' dan de buurlanden. Voor de volledigheid dan nog even vermelden dat ik Israel aan de grens met Eilat niet binnenmocht omwille van mijn verleden met Syrie.(sic) Ik merkte kwa moslimcultuur dezelfde verschillen op als u, maar denk dat dit vooral te wijten is aan een verschillende inkleuring van het bewind. Ik ben in Jordanie met westers geklede meiden gaan dansen. In Syrie daarentegen werd ik bijna letterlijk een hotel binnengesleurd om te komen genieten van de plaatselijke schoonheden tegen betaling. Enfin, de bottom line is voor mij dat Syrie inderdaad een mooi land is waar een zekere vrijheid kan genoten worden, maar dat Jordanie het voorbeeldland bij uitstek is.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 44.015
|
![]() hi
Wel Jordanië is een beetje een speciaal geval, inderdaad de hoofdstad oogt vrij modern, en er is een rijke en erg verwesterde bovenklasse, maar het platteland en de krottenwijken daarentegen zijn broeihaarden van armoede en dus ook fundamentalisme, net zoals in Egypte, wat je in Syrië niet hebt. In Syrië oogt niets echt welvarend, duidelijk een stuk groezeliger dan jordanië op het eerste zicht, maar toch is er veel minder armoede, en heb je geen echte krottenwijken. Ik moet nu wel zeggen dat ik Jordanië maar zeer kort bezocht heb, maar heb er wel een Palestijnse vriend bezocht (grote meerderheid van Jordaniërs zijn eigenlijk palestijnen) en die leefde in zeer precaire toestanden, die ik tijdens mijn uitgebreid bezoek aan Syrië nooit gezien heb. wat ook opvalt eens je over de grens bent is dat Syrië (meer) geïrrigeerd is en Jordanië dorre woestijn. ps: in saoudi arabië ben ik ook maar kort geweest(kreeg slechts een transitvisa), gelukkig maar, zo'n rotland dat kun je niet voorstellen: hondeduur, onvriendelijk, steriel en absoluut geen vrouwen nergens te bespeuren. Alleen de woestijn was impressionant. Ik kan me goed voorstellen dat die Saoudi's alle bordelen van Syrië en Egypte afschuimen, als je in zo'n saai land leeft... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 44.015
|
![]() [quote="tommydecommie"]hi
Wel Jordanië is een beetje een speciaal geval, inderdaad de hoofdstad oogt vrij modern, en er is een rijke en erg verwesterde bovenklasse, maar het platteland en de krottenwijken daarentegen zijn broeihaarden van armoede en dus ook fundamentalisme, net zoals in Egypte, wat je in Syrië niet hebt. In Syrië oogt niets echt welvarend, duidelijk een stuk groezeliger dan jordanië op het eerste zicht, maar toch is er veel minder armoede, en heb je geen echte krottenwijken. Ik moet nu wel zeggen dat ik Jordanië maar zeer kort bezocht heb, maar heb er wel een Palestijnse vriend bezocht (grote meerderheid van Jordaniërs zijn eigenlijk palestijnen) en die leefde in zeer precaire toestanden, die ik tijdens mijn uitgebreid bezoek aan Syrië nooit gezien heb. wat ook opvalt eens je over de grens bent is dat Syrië (meer) geïrrigeerd is en Jordanië dorre woestijn. ps: in saoudi arabië ben ik ook maar kort geweest(kreeg slechts een transitvisa), gelukkig maar, zo'n rotland dat kun je niet voorstellen: hondeduur, onvriendelijk, steriel en absoluut geen vrouwen nergens te bespeuren. Alleen de woestijn was impressionant. Ik kan me goed voorstellen dat die Saoudi's alle bordelen van Syrië en Egypte afschuimen, als je in zo'n saai land leeft... Ik vind romance altijd wel een groot voordeel op reis als je tenminste geen wederhelft hebt, dat was wel een beetje de negatieve kant van de Arabische wereld(maar niet van de islamitische wereld, Indonesië is een aanrader... ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Banneling
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
|
![]() Citaat:
Hier in Europa duurde het bvb 100 jaar vanaf Spinoza tot er zoiets als de Franse Revolutie tot stand kwam. Het duurde vervolgens nog eens zo'n 100 jaar voordat de socialistische bewegingen op gang kwamen. En dan was er nog eens 100 jaar nodig om tot een massale ontkerkelijking in alle lagen van de bevolking te komen. Het lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk dat een proces dat hier 3 eeuwen geduurd heeft in het Midden Oosten of bij de islam in West-Europa een kwestie van enkele decennia zou zijn. Het voorbeeld van de beeldenstormers lijkt me ook eerder ongelukkig. De beeldenstormers waren eigenlijk intolerante fundamentalisten, de Taliban van Europa om het zo te zeggen. Citaat:
De weg naar de geestelijke emancipatie van de Europese bevolking volgde een lang en grillig pad en was zeker geen parcours van bestendige opgang en vooruitgang. Een implosie van het islamitisch systeem zoals bij het communisme in Oost-Europa mogen we dus best als onrealistisch beschouwen. Maar om meer greep op zaken als deze te kunnen krijgen en om meer gefundeerde uitspraken hierover te kunnen doen zou er onderzoek moeten gedaan worden naar de aard en werking van en verband tussen massagodsdiensten en politieke ideologieën. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
|
![]() Citaat:
Op kerstavond van het jaar 2000, tussen halfnegen en negen uur 's avonds, ontploften in steden over heel Indonesië uiterst professioneel vervaardigde splinterbommen bij elf verschillende kerken. Onder andere op Sumatra werden daarbij vele christenen gedood of gewond. Drie moslims werden gedood en twee anderen gewond toen één van hun bommen te vroeg ontplofte. Ook twee Indonesische politiemannen kwamen om het leven toen zij probeerden een bom bij een kerk te ontmantelen. Op Kerstmis zelf durfden vele christenen niet naar de mis gaan. In totaal vielen bij die “kerstaanslagen” 16 doden en 118 gewonden. De katholieke kerk in Indonesië reageerde angstvallig voorzichtig op die aanslagen. De kardinaal van Djakarta riep de gelovigen op tot vergevingsgezindheid: "Zelfs als we weten wie er achter deze bomaanslagen steekt, dan nog roep ik alle christenen op hen te vergeven." De angst zit er klaarblijkelijk al heel diep in… Dit is geen verdraagzaamheid meer. Dit is kruipen van angst. Een vooraanstaand katholiek intellectueel ging zelfs nog verder. Hij vroeg alle christenen de rangen te sluiten met gelovigen van andere religies, "en in het bijzonder met de moslims, die er niet allemaal bij betrokken zijn." Natuurlijk zijn niet �*lle Indonesische moslims betrokken bij die bommencampagne. Maar het toch ook veelbetekenend dat al die oproepen tot verzoening en samenwerking uitgingen van christelijke geestelijken en intellectuelen. Niet één vooraanstaande moslim wilde of durfde die aanslagen openlijk veroordelen. Op dat ogenblikken waren er in een jaar tijd op de Molukken al minstens tienduizend doden gevallen. Bron : http://64.5.48.99/~marcus/modules.ph...rtid=25&page=1
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 44.015
|
![]() ja, maar dat is politiek, ik bedoel in het dagelijkse leven worden de islamitische voorschriften niet echt gerespecteerd, in maleisië wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
|
![]() Citaat:
Blijkbaar wortelde dit uiterlijk gedrag slechts in de meer oppervlakkige lagen van de samenleving en was de grote onderstroom van de Afghaanse maatschappij nog helemaal niet doordrongen van de ideeën van geestelijke vrijheid. Anders zou die ommezwaai naar één van de achterlijkste regimes die ooit bestaan hebben nooit zo snel kunnen verlopen zijn. Anissa Temsamani vertelt in een interview dat toen haar moeder hier vroeger aankwam, haar moeder hier ook korte rokjes droeg en schoenen met plateauzolen. Nu poseert deze zelfde moeder met haar dochter in een Vlaamse woning fier in een outfit waarin ze in het Afghanistan van de Taliban nauwelijks zou zijn opgevallen. Het is niet omdat moslims zich aan de oppervlakte in bepaalde omstandigheden, tijden of plaatsen westers gedragen dat hun gemeenschap in de diepte ook deze ideeën tot de hare heeft gemaakt. Cultuur heeft een veel grotere kracht en invloed dan we wel denken. Uiteraard zijn er hier en daar wel mensen afkomstig uit een moslimmilieu die resoluut kiezen voor het westen, maar die moeten dan bijna alle banden met hun vorige leven doorsnijden. Ze moeten wegens doodsbedreigingen vaak onderduiken of bodyguards inhuren als ze voor hun ideeën in het openbaar willen uitkomen of ze gaan uit veiligheidsoverwegingen anoniem de wereld in zoals een Ali Sina van www.faithfreedom.org Zelfs hier in eigen land worden kritische moslims zoals een Carim Bouzian door geloofsgenoten met doodsbedreigingen geïntimideerd. De moslimwereld heeft nog een heel lange weg te gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
|
![]() Gisteren in de krant: Een agalev lid, islamiet en homo, (ik ken zijn naam niet meer) krijgt doodsbedreigingen en een immam predikt zelfs haat tegen hem.
Ik moet zeggen ik begin u hoe langer hoe meer te geloven, Darwin. Een verlichting zou geen enkel probleem zijn als het ging om een politieke conservatieve elite die omver moet gegooid worden. Maar hier gaat het om conservatieve ideeën bij de massa en dat is niet zo simpel.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
|
![]() Citaat:
__________________
One World, One Dream, One Everything |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
Geregistreerd: 7 mei 2002
Berichten: 4.137
|
![]() Citaat:
__________________
Porno! |
|
![]() |
![]() |