Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2008, 08:40   #1
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard Transfers Wallonië, de echte kost????

Ik lees hier heel regelmatig over het geld dat doorgesluisd wordt naar Wallonië en dat is inderdaad een hele som... Maar weet je waar ons geld vooral naartoe gaat? De immense staatschuld aflossen die is opgebouwd door onze fiere Vlaamse CVP die in een soort van grootheidswaanzin terechtgekomen was door te lang aan de macht te zijn, dat kost pas geld.
Oud 16 juli 2008, 08:52   #2
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Ik lees hier heel regelmatig over het geld dat doorgesluisd wordt naar Wallonië en dat is inderdaad een hele som... Maar weet je waar ons geld vooral naartoe gaat? De immense staatschuld aflossen die is opgebouwd door onze fiere Vlaamse CVP die in een soort van grootheidswaanzin terechtgekomen was door te lang aan de macht te zijn, dat kost pas geld.
Gegeven dat de christendemocraten in 1968 gesplitst zijn, de staatsschuld voor 70% in franstalig Belgie is uitgegeven, en dan nog vooral in de tweede helft van de jaren 70, ben ik erg benieuwd naar uw bewijsvoering.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 08:58   #3
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Gegeven dat de christendemocraten in 1968 gesplitst zijn, de staatsschuld voor 70% in franstalig Belgie is uitgegeven, en dan nog vooral in de tweede helft van de jaren 70, ben ik erg benieuwd naar uw bewijsvoering.
Kan je dat staven?
Oud 16 juli 2008, 08:59   #4
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Bewijs? Ik meen te herinneren dat de staatsschuld voor een grood deel veroorzaakt is door de wafelijzerpolitiek aka door uw Waalse vriendjes.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 09:02   #5
Don Quichote
Banneling

Standaard

Wallonie in 80 jaar van economische macht naar de bedelstaf.

Dankzij de Cdv/Nva.

Jaja.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 09:05   #6
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Bewijs? Ik meen te herinneren dat de staatsschuld voor een grood deel veroorzaakt is door de wafelijzerpolitiek aka door uw Waalse vriendjes.
U meent te herinneren, sterk argument.
Oud 16 juli 2008, 09:08   #7
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kan je dat staven?
Ik hoef helemaal niets te staven, jij kwam met een stelling aangedraafd. Ik zei enkel dat ik geinteresseerd was in je bewijsvoering voor een pertinent onjuist gegeven.

Maar goed, als je de cijfers wil nalezen voor de periode 1975-1985, wanneer het gros van de staatsschuld is opgebouwd, kan je het onderzoek van de Leuvense prof. Paul Van Rompuy erop naslaan.
Oud 16 juli 2008, 09:09   #8
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Ik had niets anders van je verwacht dan dat je het bestaan heben van de Wafelijzerpolitiek zou ontkennen. Tijdens deze periode is een niet te onderschatten som aan schulden gemaakt hierdoor, vaak gespendeerd aan nutteloze projecten zoals wegen en bruggen die niemand nodig had en in de meeste (ziniet bijne alle) gevallen nog steeds geen nut hebben. De CVP is hier voor een deel voor verantwoordelijk natuurlijk maar je Waalse vrienden meer zelfs. Vraagje trouwens, waar wil je met dit topic eigenlijk naartoe?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 09:09   #9
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een zwak argument is nog altijd beter dan helemaal geen. We wachten nog altijd op de uwen.
Oud 16 juli 2008, 09:17   #10
FDM
Banneling

Standaard

''' De immense staatschuld aflossen die is opgebouwd door onze fiere Vlaamse CVP die in een soort van grootheidswaanzin terechtgekomen was door te lang aan de macht te zijn, dat kost pas geld.'''

toen ze samen met sossen regeerden ?

de staatschuld was in 1984 al 10.000 miljard fr ( onze leraar economie ken er niet van over )
die schuld blijkt nog steeds niet afbetaald of geminderd ( wat hebben die politiekers uitgespookt sinds 1984 ?????????????????????

nu is lenen aan 8% wel interressanter dan sparen aan 4% maar dat ook ik al bij 30 jr mee afbetaald aan een immense schuld doet mij bijna hunkeren naar een familiedrame in laeken opdat er toch es iets zou veranderen ( verandering is niet altijd verbetering , maar kan het nog slechter ?? ))
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 09:20   #11
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ik hoef helemaal niets te staven, jij kwam met een stelling aangedraafd. Ik zei enkel dat ik geinteresseerd was in je bewijsvoering voor een pertinent onjuist gegeven.

Maar goed, als je de cijfers wil nalezen voor de periode 1975-1985, wanneer het gros van de staatsschuld is opgebouwd, kan je het onderzoek van de Leuvense prof. Paul Van Rompuy erop naslaan.
En jij poneert geen stelling?
Oud 16 juli 2008, 09:23   #12
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
''' De immense staatschuld aflossen die is opgebouwd door onze fiere Vlaamse CVP die in een soort van grootheidswaanzin terechtgekomen was door te lang aan de macht te zijn, dat kost pas geld.'''

toen ze samen met sossen regeerden ?

de staatschuld was in 1984 al 10.000 miljard fr ( onze leraar economie ken er niet van over )
die schuld blijkt nog steeds niet afbetaald of geminderd ( wat hebben die politiekers uitgespookt sinds 1984 ?????????????????????

nu is lenen aan 8% wel interressanter dan sparen aan 4% maar dat ook ik al bij 30 jr mee afbetaald aan een immense schuld doet mij bijna hunkeren naar een familiedrame in laeken opdat er toch es iets zou veranderen ( verandering is niet altijd verbetering , maar kan het nog slechter ?? ))
Als je niet door hebt dat 10 miljard in 1984 een veel groter reeël bedrag is dan 10 miljard in 2008, tjah dan stop het ook direct...
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 09:24   #13
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan je dat staven?
Voor het geval je het zelf nog niet door hebt, jij bent met een straffe bewering afgekomen dus het is aan u om dat te staven lijkt me...
Oud 16 juli 2008, 09:26   #14
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jawel en hij geeft er nu een bron bij ook. mogen wij eens uw bron waarop u uw straffe bewering op hebt gebaseerd? Of ga je het zo laten?
Oud 16 juli 2008, 09:26   #15
FDM
Banneling

Standaard

'''Als je niet door hebt dat 10 miljard in 1984 een veel groter reeël bedrag is dan 10 miljard in 2008, tjah dan stop het ook direct...

het parlement zit vol van dergelijke wijsneuzen ,
wijs neuzen en dutten , is al wat ze doen
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 09:36   #16
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
'''Als je niet door hebt dat 10 miljard in 1984 een veel groter reeël bedrag is dan 10 miljard in 2008, tjah dan stop het ook direct...

het parlement zit vol van dergelijke wijsneuzen ,
wijs neuzen en dutten , is al wat ze doen
Mooi comeback, inhoudelijk zeer sterk!
Oud 16 juli 2008, 09:49   #17
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Allé dan, omdat jullie het zo vriendelijk vragen...
Citaat:
Als gevolg van o.m. de toenemende overheidsinterventie (vnl. in de economische en sociale sector), de economische groei, de inflatie, de pacificatiepolitiek met haar dure compromissen en de aangroei van het ambtenarenkorps, namen de overheidsuitgaven na de Tweede Wereldoorlog sterk toe. Dat het gat in de rijksfinanciën zo groot was, was hoofdzakelijk te wijten aan de geldverslindende compromissen waardoor tijdens de jaren 1960 en 1970 de vrede tussen de verschillende ideologische groepen, taalgemeenschappen en gewesten werd afgekocht (o.a. het schoolpact, de Limburgse steenkool, de overheidssteun aan het Waalse staal en de Vlaamse textiel). Om dat alles te betalen had de centrale overheid veel geld geleend en de almaar stijgende rentelasten (zeer hoge rentevoeten tot 1986) op deze leningen, met hun zgn. sneeuwbaleffect, bleven diep in de staatskas graven. Omdat de ontvangsten geen gelijke tred hielden met de uitgaven is, vooral in de jaren tachtig, de rijksschuld spectaculair gestegen: van 1956,8 miljard F in 1980 tot 6441,8 miljard F begin 1989. De rentelasten op de rijksschuld slorpten in 1988 bijna een kwart van de uitgavenbegroting op. In de jaren zeventig werd bovendien op grote schaal naar de techniek van de debudgettering gegrepen, dwz. dat door openbare instellingen leningen werden aangegaan om uitgaven te financieren die normaal rechtstreeks ten laste van de begroting vallen, zoals de aanleg van autowegen, staatstoelagen voor gemeentewerken en woningbouw- en aankooppremies. Die gedebudgetteerde schuld was eind 1981 opgelopen tot 215,1 miljard F, maar kon, door een orthodoxer begrotingsbeleid te voeren, nadien geleidelijk worden verminderd (139,3 miljard F eind 1986).
De CVP dus...
Oud 16 juli 2008, 09:50   #18
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik was een denkfout in die van jou aan het aanstippen. Als terugbetaling op de staatsschuld en de interesten daarop een transfer zijn, dan moet die in Wallonie zijn uitgegeven in een proportie groter dan de verhouding van fiscale inbreng van de regios. Op dat punt zijn we dus akkoord, samen met prof Van Rompuy. (Ook al heb ik de indruk dat je dat niet helemaal zo had begrepen. Zoniet is het alleszins vreemd dat ik je eigen argument voor je moet bewijzen.)

Wat ik vroeg om aan te tonen was hoe de CVP dankzij en omwille van haar 'Vlaamse grootheidswaanzin' erin geslaagd was dit geld aldaar uit te geven, geweten dat CVP-PSC toen al gesplitst was.

Ik denk dat je eerder het tegengestelde van je stelling hebt bewezen?
Oud 16 juli 2008, 09:51   #19
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En nu de cijfers...
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 09:55   #20
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Allé dan, omdat jullie het zo vriendelijk vragen...

De CVP dus...
Ha, dus je klaagt aan dat de franstalige tegeneisen in die periode onredelijk hoog waren? Dat zal ik je zeker niet tegenspreken.

Dat de regionalisering van oa. het onderwijs die je daar aanhaalde een nuttige en nodige zaak was voor Vlaanderen staat vast, in het licht van de resultaten van het OESO over ons onderwijs. Nauwelijks onverantwoorde grootheidswaanzin.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be