Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2004, 01:21   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Tussen de propagandaposters van de XXe (dd.20.08.1939) en de XXIe (dd.22.08.1948) IJzerbedevaart gaapt een kloof van negen jaren. Nochtans hadden in die periode nog vijf andere IJzerbedevaarten plaats, ook wel Oorlogsbedevaarten genoemd, die sommigen maar al te graag willen 'vergeten' en waarvoor anderen dan weer amnestie of eerherstel eisen. Deze zwarte bladzijde in de geschiedenis van de Vlaamse Beweging willen sommigen omslagen, anderen willen ze in eer herstellen: de Collaboratie met de Duitse bezetter.

Die tegenstellingen binnen de Vlaamse Beweging van toen blijven vanaf de eerste naoorlogse IJzerbedevaart (dd.22.08.1948) tot op de dag van vandaag voortduren.

Lees er alles over ------->
Oud 21 maart 2004, 01:54   #2
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

En zeg nu nog eens dat je enkel het Vlaams Blok viseert, niet de hele Vlaamse beweging, hypocriet...
Oud 21 maart 2004, 02:02   #3
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

De oorlogsbedevaarten hebben geen enkele invloed gehad op de naoorlogse bedevaarten. Die oorlogsbedevaarten hadden plaats in beperkte kring. Piano weet dat, maar verzwijgt dat.
De eerste bedevaart had plaats op 18.8.1940.Er waren 300 aanwezigen, nogal wat minder dan bij de vooroorlogse bedevaarten. De secretaris Clemens de Landtsheer was pas op 9.7.1940 terug, hij was op 14.5.1940 bij het uitbreken van de oorlog opgepakt.
De volgende had plaats op 24.8.1941. De bedevaart vond plaats in de crypte van de toren. Er waren beduidend minder bedevaarders dan het jaar ervoor.
De volgende had plaats op 23.8.1942. Weer in de crypte. Daar kon veel volk binnen, nietwaar Piano.
Op 22.8.1943 had an de 24° bedevaart plaats. Daels had reeds eind 1942 ontslag genomen uit het VNV. De mis werd weer opgedragen in de crypte.
Tenslotte was er op 20.8.1944, net voor de bevrijding weer een bedevaart. Er waren maximum 30 aanwezigen.
Ik gebruik dezelfde bron als Piano, namelijk "De oorlogsbedevaarten"uitgegeven in 2002 te Kortrijk bij Groeninghe.
U kunt rustig vergelijken met de tekst die Piano op zijn site publiceert.
Oud 21 maart 2004, 02:19   #4
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Hendrik
De oorlogsbedevaarten hebben geen enkele invloed gehad op de naoorlogse bedevaarten. Die oorlogsbedevaarten hadden plaats in beperkte kring. Piano weet dat, maar verzwijgt dat.
De eerste bedevaart had plaats op 18.8.1940.Er waren 300 aanwezigen, nogal wat minder dan bij de vooroorlogse bedevaarten. De secretaris Clemens de Landtsheer was pas op 9.7.1940 terug, hij was op 14.5.1940 bij het uitbreken van de oorlog opgepakt.
De volgende had plaats op 24.8.1941. De bedevaart vond plaats in de crypte van de toren. Er waren beduidend minder bedevaarders dan het jaar ervoor.
De volgende had plaats op 23.8.1942. Weer in de crypte. Daar kon veel volk binnen, nietwaar Piano.
Op 22.8.1943 had an de 24° bedevaart plaats. Daels had reeds eind 1942 ontslag genomen uit het VNV. De mis werd weer opgedragen in de crypte.
Tenslotte was er op 20.8.1944, net voor de bevrijding weer een bedevaart. Er waren maximum 30 aanwezigen.
Ik gebruik dezelfde bron als Piano, namelijk "De oorlogsbedevaarten"uitgegeven in 2002 te Kortrijk bij Groeninghe.
U kunt rustig vergelijken met de tekst die Piano op zijn site publiceert.
Nee, niet correct. De oorlogsbedevaarten werden begeleid door locale vieringen. En ik gebruik een pak meerdere bronnen, dan die ene die jij opnoemt. Blijkbaar ben je maar één paragraaf ver geraakt.
Oud 21 maart 2004, 02:23   #5
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
En zeg nu nog eens dat je enkel het Vlaams Blok viseert, niet de hele Vlaamse beweging, hypocriet...
Weer iemand die last heeft van een kort geheugen. Vertel mij eens Tantist, wat heeft het Vlaams Blok met de Vlaamse Beweging te maken? Juist: 3 X NIKS

Geef toe, het is alleszins een primeur om eens iets over de Oorlogsbedevaarten op het net te zetten.
Oud 21 maart 2004, 11:11   #6
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Tussen de propagandaposters van de XXe (dd.20.08.1939) en de XXIe (dd.22.08.1948) IJzerbedevaart gaapt een kloof van negen jaren. Nochtans hadden in die periode nog vijf andere IJzerbedevaarten plaats, ook wel Oorlogsbedevaarten genoemd, die sommigen maar al te graag willen 'vergeten' en waarvoor anderen dan weer amnestie of eerherstel eisen. Deze zwarte bladzijde in de geschiedenis van de Vlaamse Beweging willen sommigen omslagen, anderen willen ze in eer herstellen: de Collaboratie met de Duitse bezetter.

Die tegenstellingen binnen de Vlaamse Beweging van toen blijven vanaf de eerste naoorlogse IJzerbedevaart (dd.22.08.1948) tot op de dag van vandaag voortduren.

We weten allemaal dat er bij alle volkeren mensen waren die collaboreerden. Niet alleen bij Vlamingen maar ook bij de Walen, Fransen, Nederlanders enz. Door bepaalde mensen wordt blijkbaar maar één volk afgeschilderd als collaborateurs. Al de rest waren dit niet. Degrelle was geen collaborateur zeker?
Patje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 11:19   #7
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

@The Piano

Een voorbeeldje geplukt van op uw website:

"Ook Frans Daels duikt onder. Via een netwerk van katholieke priesters, kloosters en jezuïeten wordt hij in april 1947 over de Zwitserse grens gesmokkeld. Ondertussen was Daels in 1946 bij verstek ter dood veroordeeld, maar die straf werd later in 15 jaar gevangenisstraf omgezet. In de collaboratiekringen wordt Daels spoedig het symbool van het Vlaamse 'martelarenschap' en van de 'onrechtvaardige' naoorlogse zuivering gemaakt. "

En nu de realiteit: Daels zat inderdaad ondergedoken. Onder meer in de Sint-Sixtus abdij in West-Vleteren.
In 1947 nam hij contact op met een dokter uit Oost-Vleteren.
Die dokter, oud-leerling van Daels, vond voor hem een schuilplaats bij een landbouwer in Poperinge. De laatste nacht voor zijn vertrek naar Zwitserland bracht hij door in Frankrijk, dicht bij de grens met België.
Een familielid van hem, hoofdaalmoezenier van de Amerikaanse troepen in België en Nederland, zorgde voor zijn vervoer naar Zwitserland.
Het feit dat hij niet vanuit de abdij naar Zwitserland trok, toont duidelijk aan dat er geen netwerk bestond.
U kunt alles nalezen in het boek van Roger Quaghebeur "Zwart en Wit in de Westhoek" blz. 178/180-Uitgave de Klaproos.
Oud 21 maart 2004, 11:27   #8
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

En nog een voorbeeldje geplukt van uw website.

"Die tegenstellingen binnen de Vlaamse Beweging van toen blijven vanaf de eerste naoorlogse IJzerbedevaart (dd.22.08.1948) tot op de dag van vandaag voortduren. In de marge van zowat elke naoorlogse IJzerbedevaart vinden er telkens bijeenkomsten plaats tussen neonazi en neofascistische verenigingen en organisaties plaats, die zwaar op de maag blijven liggen van de organisatoren van deze Vlaamse bijeenkomsten. "

En nu de realiteit.

In het boek "De oorlogsbedevaarten" - uitgave Groeninghe - 2002 staat op blz. 163 hoofdstuk VII, 'De Nasleep'.
Op blz. 172 staat de brief afgedrukt van P.W.Seghers van 24.4.1946.
Op 30 april (zie blz.173) kwamen in de ACW-lokalen in Brussel 17 personen samen op initiatief van PW Seghers.
Daar werd besloten om de traditie der Ijzebedevaarten te herstellen.

En het is weer de schuld van het Vlaams Blok zeker?
[/b]
Oud 21 maart 2004, 11:50   #9
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Hendrik
@The Piano

Een voorbeeldje geplukt van op uw website:

"Ook Frans Daels duikt onder. Via een netwerk van katholieke priesters, kloosters en jezuïeten wordt hij in april 1947 over de Zwitserse grens gesmokkeld. Ondertussen was Daels in 1946 bij verstek ter dood veroordeeld, maar die straf werd later in 15 jaar gevangenisstraf omgezet. In de collaboratiekringen wordt Daels spoedig het symbool van het Vlaamse 'martelarenschap' en van de 'onrechtvaardige' naoorlogse zuivering gemaakt. "

En nu de realiteit: Daels zat inderdaad ondergedoken. Onder meer in de Sint-Sixtus abdij in West-Vleteren.
In 1947 nam hij contact op met een dokter uit Oost-Vleteren.
Die dokter, oud-leerling van Daels, vond voor hem een schuilplaats bij een landbouwer in Poperinge. De laatste nacht voor zijn vertrek naar Zwitserland bracht hij door in Frankrijk, dicht bij de grens met België.
Een familielid van hem, hoofdaalmoezenier van de Amerikaanse troepen in België en Nederland, zorgde voor zijn vervoer naar Zwitserland.
Het feit dat hij niet vanuit de abdij naar Zwitserland trok, toont duidelijk aan dat er geen netwerk bestond.
U kunt alles nalezen in het boek van Roger Quaghebeur "Zwart en Wit in de Westhoek" blz. 178/180-Uitgave de Klaproos.
Er bestond wel degelijk een netwerk van religieuze katholieken die collaborateurs direct na de bevrijding hielpen ontvluchten. Er bestond daarnaast ook het netwerk van de nazi's, algemeen aangeduid met de naam 'odessa'. Een 3.000 tal Belgische collaborateurs zijn op de een of andere wijze uit de handen van het gerecht gebleven. Meestal vluchtten ze naar Zuid-Amerika, Canada en ook een aantal landen van het voormalige Derde Rijk. Degrelle naar Spanje, Verschaeve naar Oostenrijk, anderen verdwenen vergoed. De rol van de kerk is daarin altijd dubbelzinnig geweest. Er zijn bijna zoveel priesters door de Duitsers vermoord omwille van hun verzet tegen de nieuwe orde als dat er gecollaboreerd hebben. Maar over dat komt nog wel een stuk op mijn website.
Oud 21 maart 2004, 11:53   #10
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patje
Citaat:

We weten allemaal dat er bij alle volkeren mensen waren die collaboreerden. Niet alleen bij Vlamingen maar ook bij de Walen, Fransen, Nederlanders enz. Door bepaalde mensen wordt blijkbaar maar één volk afgeschilderd als collaborateurs. Al de rest waren dit niet. Degrelle was geen collaborateur zeker?
Het ligt voor de hand dat ik, als Antwerpenaar en inwoner van het Vlaamse Gewest, eerst en vooral over de Vlaamse kwestie en beweging schrijf. Maar wees gerust, over de Nederlandse collaboratie en over Léon Degrelle komt nog veel materiaal online. Over Degrelle heb ik al een eerste aanzet gedaan op het onderdeel: "Het smadelijke einde van de Collaboratie", maar je moet het wel willen zien staan en lezen hé Patatje! 8)
Oud 21 maart 2004, 13:21   #11
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Weer iemand die last heeft van een kort geheugen. Vertel mij eens Tantist, wat heeft het Vlaams Blok met de Vlaamse Beweging te maken? Juist: 3 X NIKS
???

Verklaar!
Oud 21 maart 2004, 13:39   #12
Trajanus
Banneling

Trajanus's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Trajanus
Standaard

Wat nou? Vergeten? Er zijn boeken genoeg over. Laat de mensen toch met rust jongen, met uw oneindig gezaag over al wat Vlaams is. Triestige mens.
Trajanus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 14:05   #13
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[ Patatje! 8)

Ge begint dezelfde streken te krijgen als de groep waar je een probleem mee hebben.

Wat ik wil zeggen is gewoon dat collaboratie niet enkel een zaak van de Vlaamse beweging is. Er waren ook niet Vlaams gezinde collaborateurs.

Trouwens wat doe je met de twijfelachtige rol van Leopold III tijdens de oorlog? Heeft hij samengewerkt met den Duits of heeft hij het inderdaad gedaan voor zijn volk? Tot op vandaag is hier nog steeds twijfel over.
Patje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 14:40   #14
thePiano

Standaard

Ik had hier op dit forum natuurlijk niets anders verwacht dan deze minimalisering van de collaboratie met de nazi's van het IJzerbedevaartcomité gedurende de Tweede Wereldoorlog. Het 'historisch pardon' dat het IJzerbedevaartcomité op 27.08.2000 over deze zwarte bladzijde in de geschiedenis maakte, is betekenisvol genoeg.

Dat historisch pardon werd trouwens door het VB verworpen, en heeft er mee toe geleid dat het Blok sinds verleden jaar het nodig vond om een eigen IJzerwake te organizeren.

Ten andere, en ik herhaal, ik heb het met mijn kritiek op het IJzerbedevaartcomité helemaal niet op de Vlaamse Beweging gemunt, maar wel degelijk tegenover het racistische Vlaams Blok dat ik als de erfgenaam beschouw van de collaborerende Nieuwe Orde organisaties en partijen tijdens WOII. Het schoonste bewijs is dat het VB sinds verleden jaar een eigen alternatieve IJzerwake organiseert en, onthoud wat ik zeg, je zal wel merken hoe en naar waar die 'IJzerwake' zal evolueren.
Oud 21 maart 2004, 14:43   #15
Trajanus
Banneling

Trajanus's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Trajanus
Standaard

Citaat:
Ik had hier op dit forum natuurlijk niets anders verwacht dan deze minimalisering van de collaboratie met de nazi's van het IJzerbedevaartcomité gedurende de Tweede Wereldoorlog. Het 'historisch pardon' dat het IJzerbedevaartcomité op 27.08.2000 over deze zwarte bladzijde in de geschiedenis maakte, is betekenisvol genoeg.

Dat historisch pardon werd trouwens door het VB verworpen, en heeft er mee toe geleid dat het Blok sinds verleden jaar het nodig vond om een eigen IJzerwake te organizeren.

Ten andere, en ik herhaal, ik heb het met mijn kritiek op het IJzerbedevaartcomité helemaal niet op de Vlaamse Beweging gemunt, maar wel degelijk tegenover het racistische Vlaams Blok dat ik als de erfgenaam beschouw van de collaborerende Nieuwe Orde organisaties en partijen tijdens WOII. Het schoonste bewijs is dat het VB sinds verleden jaar een eigen alternatieve IJzerwake organiseert en, onthoud wat ik zeg, je zal wel merken hoe en naar waar die 'IJzerwake' zal evolueren.
O.k. We zullen het onthouden. Als de fascistische horden vanuit de Westhoek opmarcheren naar Brussel, zal ik uw profetische woorden eren.
Slaapwel.
Trajanus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 14:47   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de eerste plaats is het zo dat de ontstaansreden voor het initiatief IJzerwake niet te herleiden is tot dit ene feit. Er zijn nog vele en veel belangrijkere redenen waarom er uiteindelijk een IJzerwake is gekomen. Wat u schrijft is eenzijdig, dus leugenachtig. Bewuste verdraaiing van de feiten natuurlijk. U heeft die techniek goed geleerd van Van Cleemput.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 14:50   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het schoonste bewijs is dat het VB sinds verleden jaar een eigen alternatieve IJzerwake organiseert en, onthoud wat ik zeg, je zal wel merken hoe en naar waar die 'IJzerwake' zal evolueren.
Blijkbaar verwart u bewijs met eigen invulling van de feiten. Dat laatste doet u natuurlijk.

In de eerste plaats is de IJzerwake geen exclusief domein van het Vlaams Blok: iedereen is er welkom en een aantal drijvende krachten achter het initiatief komen niet uit het Vlaams Blok.

En ja, mogen we weten in welke richting de IJzerwake zal evolueren? Ik ben benieuwd naar uw antwoord. In ieder geval zal ik het opslaan, zodat we enkele jaren eens kunnen zien in hoeverre uw georakel overeenkomstig de waarheid is.
Oud 21 maart 2004, 14:53   #18
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

@The Piano

Ik wil helemaal niet de verantwoordelijkheden voor het zwarte verleden minimaliseren. Uw uitvlucht is te gemakkelijk.
Maar u bekent in uw laatste posting wel kleur: het is u alleen te doen om het Vlaams Blok te linken aan dat verleden.
Daarom antwoordt u trouwens ook niet op een tweede opmerking die ik geplaatst heb, namelijk dat de eerste naoorlogse bedevaart er kwam op initiatief van PW Seghers na een vergadering in de ACW lokalen.
U geeft zelf die bron op op uw site, maar u verzwijgt de inhoud van een hoofdstuk dat duidelijk maakt dat de naoorlogse bedevaarten zijn gestart vanuit de CVP en niet vanuit de collaboratie.
En dit verzwijgen heeft slechts één doel: het Vlaams Blok met iets opzadelen waarvoor ze niet verantwoordelijk zijn.
Dat is dus pure geschiedenisvervalsing en het is te gemakkelijk om u daar
vanaf te maken door de fout te leggen bij de deelnemers aan dit forum.
Oud 21 maart 2004, 14:55   #19
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
In de eerste plaats is het zo dat de ontstaansreden voor het initiatief IJzerwake niet te herleiden is tot dit ene feit. Er zijn nog vele en veel belangrijkere redenen waarom er uiteindelijk een IJzerwake is gekomen. Wat u schrijft is eenzijdig, dus leugenachtig. Bewuste verdraaiing van de feiten natuurlijk. U heeft die techniek goed geleerd van Van Cleemput.
Daarom ook dat ik schrijf heeft er mee toe geleid , want er zijn inderdaad nog een pak andere redenen, die ik ook vermeld in mijn inleiding op het bewuste webonderdeel, dat je blijkbaar niet eens gelezen hebt.
Oud 21 maart 2004, 15:05   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom ook dat ik schrijf heeft er mee toe geleid , want er zijn inderdaad nog een pak andere redenen, die ik ook vermeld in mijn inleiding op het bewuste webonderdeel, dat je blijkbaar niet eens gelezen hebt.
Dat eerste schrijft u helemaal niet. U voert het evenwel aan als "het schoonste bewijs", dus als hoofdelement dus.

En inderdaad, op uw webstek ben ik nog niet gaan zien. Ik besteed mijn tijd liever aan gedegen werken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be