Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 september 2008, 08:50   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard Zie je wel: Walen willen Brussel annexeren:

Daerden: "Staat Wallonië-Brussel is levensvatbaar"
"Als België ooit ophoudt te bestaan, dan ligt de toekomst bij een staat Wallonië-Brussel. Een federale overheid met twee gewesten." Dat zegt Waals minister Michel Daerden.

Belgisch model
"Laat ons duidelijk zijn: de dag dat er geen personenbelasting meer is, is er geen staat meer", aldus Michel Daerden. "Als we praten over een minimum fiscaliteit op federaal niveau, dan beheren de gewesten het grootste deel van het geld en kunnen we niet meer spreken van het Belgisch model."

Lees verder:
http://www.demorgen.be/dm/nl/1341/Be...svatbaar.dhtml

Lijkt mij dat Brussel eventueel wel een stadsstaat zou kunnen worden, maar zeker geen Waalse stad.
Bovendien was Brussel ooit medehoofdstad van de Nederlanden.

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 11 september 2008 om 08:52.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 08:52   #2
Anna List
Banneling

Standaard

ik lees : Als Vlamingen stoppen met transfers te betalen (personenbelasting), splitsen wij Belgie ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 11:19   #3
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik lees : Als Vlamingen stoppen met transfers te betalen (personenbelasting), splitsen wij Belgie ...
Waarop wachten wij in hemelsnaam dan nog????
Direkt op de rem gaan staan wat dat betreft,en daerden bolt het dan vanzelf af.....

Wat kan een mens nog méér wensen.....
Eindelijk van die zakkenwassers verlost,en dan toekijken hoe het waals prematuurtje kan overleven tussen zijn schuldenbergen....

Laatst gewijzigd door Svennies : 11 september 2008 om 11:20.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 11:24   #4
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Inderdaad, ik zie niet in hoe men anders ""Laat ons duidelijk zijn: de dag dat er geen personenbelasting meer is, is er geen staat meer"" kan interpreteren. Iedereen zou dit eigenlijk moeten weten, het is hen om het geld te doen, ik weet niet wat anderen willen maar als ik een flatgenoot heb en die wil enkel samenwonen omdat ik in mijn naïviteit ook zijn huishuur betaal omdat hij problemen heeft en hij zegt me dat en ik zie dat hij ook meubels van mij aan het beschadigen is en spullen aan het stelen is dan zou ik niet meer met hem willen samenwonen...

Mensen fixeren zich teveel op brussel, het is niet alsof Brussel pootjes zal krijgen enz al wegwandelen, zelfs ALS Brussel voor Wallonië kiest (wat voor Brussel erg nadelig is maar voor ons ook wel voordelen heeft) zal het nog steeds in Vlaanderen gesitueerd zijn.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 13:36   #5
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Inderdaad, ik zie niet in hoe men anders ""Laat ons duidelijk zijn: de dag dat er geen personenbelasting meer is, is er geen staat meer"" kan interpreteren. Iedereen zou dit eigenlijk moeten weten, het is hen om het geld te doen, ik weet niet wat anderen willen maar als ik een flatgenoot heb en die wil enkel samenwonen omdat ik in mijn naïviteit ook zijn huishuur betaal omdat hij problemen heeft en hij zegt me dat en ik zie dat hij ook meubels van mij aan het beschadigen is en spullen aan het stelen is dan zou ik niet meer met hem willen samenwonen...

Mensen fixeren zich teveel op brussel, het is niet alsof Brussel pootjes zal krijgen enz al wegwandelen, zelfs ALS Brussel voor Wallonië kiest (wat voor Brussel erg nadelig is maar voor ons ook wel voordelen heeft) zal het nog steeds in Vlaanderen gesitueerd zijn.
Als Brussel voor Wallonie kiest, vertrekt de EU naar Bonn.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 15:34   #6
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

De Walen willen blijkbaar ook zeer graag een splitsing, alleen moet Vlaanderen (opnieuw) de kip slachten.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 15:54   #7
Raccoon
Burger

Standaard

Wat is het punt van deze thread? Het is toch al langer duidelijk dat de politici aan alle zijden het communautaire spel grof proberen te spelen? De kwestie Brussel is een speelbal van politici uit het hele land. Weet je, er komen verkiezingen aan! En op sociaal-economisch vlak is het niet veel soeps.
Raccoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 15:58   #8
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raccoon Bekijk bericht
Wat is het punt van deze thread? Het is toch al langer duidelijk dat de politici aan alle zijden het communautaire spel grof proberen te spelen? De kwestie Brussel is een speelbal van politici uit het hele land. Weet je, er komen verkiezingen aan! En op sociaal-economisch vlak is het niet veel soeps.
ik steek nog liever mijn kop in t zand dan te moeten toegeven dat er een probleem is
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 22:15   #9
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Daerden: "Staat Wallonië-Brussel is levensvatbaar"
"Als België ooit ophoudt te bestaan, dan ligt de toekomst bij een staat Wallonië-Brussel. Een federale overheid met twee gewesten." Dat zegt Waals minister Michel Daerden.

Belgisch model
"Laat ons duidelijk zijn: de dag dat er geen personenbelasting meer is, is er geen staat meer", aldus Michel Daerden. "Als we praten over een minimum fiscaliteit op federaal niveau, dan beheren de gewesten het grootste deel van het geld en kunnen we niet meer spreken van het Belgisch model."

Lees verder:
http://www.demorgen.be/dm/nl/1341/Be...svatbaar.dhtml

Lijkt mij dat Brussel eventueel wel een stadsstaat zou kunnen worden, maar zeker geen Waalse stad.
Bovendien was Brussel ooit medehoofdstad van de Nederlanden.
Luister nou eens ff goed. Een verenigd Nederland zal er NooIt ofte Jamais nog komen. Vele Vlamingen en Nederlanders zijn daar tegen. Wij, Calvinisten met onze sobere zuinige levensstijl zullen nooit met die Zuidelijke geldverspillers en hun hautaine cultuur van pracht en praal samen in 1 land kunnen leven. Bruxelles, is een stad cultureel en sociaal voor 90% op Frankrijk gericht. De koppigheid van een Franstalige Brusselaar is van die mate dat ze nog liever beschimmeld brood eten dan ook maar deel uit te maken van het gehate Vlaanderen. Laat ze toch, Als ze naar Wallonië willen laat ze gaan, kunnen ze op termijn een mooi departement van Frankrijk worden. Vlaanderen heeft toch genoeg alternatieven, Antwerpen bijvoorbeeld....
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 22:38   #10
FDM
Banneling

Standaard

Als België ooit ophoudt te bestaan, dan ligt de toekomst bij een staat Wallonië-Brussel = waalse praat

moet zijn : Als België ooit ophoudt te bestaan, dan komt het er op aan op de brusselse trekhaak te springen anders ziet kwallonie zo zwart als charbon van miserie
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2008, 16:29   #11
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik steek nog liever mijn kop in t zand dan te moeten toegeven dat er een probleem is
Welk probleem? Dat CD&V geen verkiezingen meer kon winnen behalve door een sectaire retoriek te hanteren en onhaalbare verkiezingsbeloftes de wereld in te sturen?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2008, 16:37   #12
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De Walen willen blijkbaar ook zeer graag een splitsing, alleen moet Vlaanderen (opnieuw) de kip slachten.

Daerden is bij mijn weten één Waal en niet De Walen en ten tweede zegt zelfs die ene Waal dat hij dit niet wenst. Ten andere is het de evidentie zelve dat de Franstaligen mocht België ophouden te bestaan er voor opteren om Brussel en Wallonië samen te voegen tot een nieuwe staat. Denk je dat Franstalige Brusselaars een scenario zien zitten waar ze onderdeel uitmaken van Vlaanderen nadat Vlaanderen éénzijdig de onafhankelijkheid uitroept. Ik niet. Dan zijn er nationalisten die hun hoop vestigen op (Franstalige) migranten maar een groot deel van hen heeft zo niet nog een grotere hekel aan die Vlaamse "racisten". Resultaat 10% voorstander en minimum 70%tegenstander.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 12 september 2008 om 16:38.
Oud 12 september 2008, 22:57   #13
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

1) ik vraag mij af... ziet de franstalige bourgeousie dat dan zitten om te dokken voor de Walen? de transfers zullen dan enkel Brussel -> Wallonië gaan... eens zien hoe lang dat duurt

2) Europa zal zijn instellingen heus niet in Brussel houden... zij zouden dan allemaal onder franstalig (zij het de franstalige staat Brussel-Wallonië of Frankrijk) heerschappij komen te staan... De noordelijke Europese staten zullen hier zeer blij mee zijn

3) hoelang nog voor de allochtone gemeenschap in Brussel het ook daadwerkelijk politiek voor het zeggen krijgt? het FDF schildert ze graag af als 'franstaligen'... funfunfun verzekerd in de toekomst
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 12 september 2008 om 23:02.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 11:36   #14
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Luister nou eens ff goed. Een verenigd Nederland zal er NooIt ofte Jamais nog komen. Vele Vlamingen en Nederlanders zijn daar tegen. Wij, Calvinisten met onze sobere zuinige levensstijl zullen nooit met die Zuidelijke geldverspillers en hun hautaine cultuur van pracht en praal samen in 1 land kunnen leven. Bruxelles, is een stad cultureel en sociaal voor 90% op Frankrijk gericht. De koppigheid van een Franstalige Brusselaar is van die mate dat ze nog liever beschimmeld brood eten dan ook maar deel uit te maken van het gehate Vlaanderen. Laat ze toch, Als ze naar Wallonië willen laat ze gaan, kunnen ze op termijn een mooi departement van Frankrijk worden. Vlaanderen heeft toch genoeg alternatieven, Antwerpen bijvoorbeeld....
"Wij, Calvinisten"...er zijn meer Katholieken dan Calvinisten in Nederland, beste vriend.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 11:42   #15
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bedoelt die 15% calvinisten in Nederland?
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 11:50   #16
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Tov 27% katholieken. Probeer het nog maar eens, Sinistra
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 12:08   #17
Raccoon
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
1) ik vraag mij af... ziet de franstalige bourgeousie dat dan zitten om te dokken voor de Walen? de transfers zullen dan enkel Brussel -> Wallonië gaan... eens zien hoe lang dat duurt
Ooit eens gedacht aan het doorbreken van het huidige denkpatroon? De zgn. "transfers" zijn een historische ontwikkeling, en is afhankelijk van de aanwezigheid van een aantal hefbomen of materiële omstandigheden (dus het is niet omdat er vandaag transfers zijn dat ze er in de toekomst er ook zullen zijn). Het concept van de (twist om) "transfers" is er één duidelijk gelinkt aan de huidige federatieve structuur van het land en het communautair gestook aan beide zijden van de taalgrens. Deze splitsing dient er om de concurrentie op te drijven (was het niet de Waalse industrie die een competitiever beleid wilde d.m.v. een federatie?), en het binnen halen van de "transfers" is een poging om een slag te slaan. Het is maar de vraag of er geruzied zal worden over "transfers" tussen twee landsdelen als ze geen heil zien in de concurrentie met elkaar. Als Brussel en Wallonië geleid worden door kapitalen die elkaar niet in de weg staan dan zal er niet getwist worden over zielige "transfers". Dat geldt ook voor andere combinaties.
Citaat:
2) Europa zal zijn instellingen heus niet in Brussel houden... zij zouden dan allemaal onder franstalig (zij het de franstalige staat Brussel-Wallonië of Frankrijk) heerschappij komen te staan... De noordelijke Europese staten zullen hier zeer blij mee zijn
Een beetje zoals het oude NAVO-hoofdkwartier in Frankrijk? Of de Europese instellingen in Straatsburg? Of de beslissing om heel wat internationale instellingen in Brussel te bouwen terwijl men het Frans in de jaren '50 en '60 als dé taal van België beschouwde?
Het is maar de vraag of taal een primaire rol speelt in deze kwestie. Alleen al de gebrekkige toepassing van Engels, Duits en Spaans in het openbaar vervoer in Brussel (Zaventem) zou toch al een idee moeten geven van het belang van taal in zo'n kwestie.
Citaat:
3) hoelang nog voor de allochtone gemeenschap in Brussel het ook daadwerkelijk politiek voor het zeggen krijgt? het FDF schildert ze graag af als 'franstaligen'... funfunfun verzekerd in de toekomst
Net zoals de SP.A die soms beweert links te zijn hoeven we niet te geloven dat FDF wil dat de allochtoon "het ook daadwerkelijk politiek voor het zeggen krijgt". We zullen zien hoe de krachtsverhouding in de toekomst liggen. De kans is naar alle waarschijnlijkheid heel klein dat de "allochtoon" het "voor het zeggen" krijgt.
Raccoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 17:31   #18
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Wat mij betreft vormen Vlaanderen en Nederland een soort van federatie met Brussel als hoofdstad.
Eens zien welke aantrekkingskracht die combinatie heeft op
- Instellingen (een blijvend neutrale keuze t.o.v. de drie grote buurlanden),
- Hoofdkantoren (grotere naamsbekendheid met gecombineerde belastingvoordelen en internationaal geörienteerde beroepsbevolking, versterkte Randstad, Vlaamse ruit en Brabantse Bandstad),
- Logistieke stromen (Antwerpen/Zeebrugge/Rotterdam/Amsterdam/Schiphol, verbeterde geïntegreerde infrastructuur)
- Internationale studenten (nauwer samenwerkende topuniversiteiten)

Wat een gezeur (gezever) over cultuurverschillen tussen Nederland en Vlaanderen. Het meet bij mekaar 200 bij 400 km. Waar wachten we nog op! Op naar de toekomst! (het komt er toch wel van). En Brussel kunnen we gezamenlijk makkelijk betalen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2008, 15:59   #19
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De koppigheid van een Franstalige Brusselaar is van die mate dat ze nog liever beschimmeld brood eten dan ook maar deel uit te maken van het gehate Vlaanderen. Laat ze toch, Als ze naar Wallonië willen laat ze gaan, kunnen ze op termijn een mooi departement van Frankrijk worden. Vlaanderen heeft toch genoeg alternatieven, Antwerpen bijvoorbeeld....
Als Vlaamse Brusselaar moet ik akkoord gaan met deze post. Het onbegrip en het misprijzen van en voor Vlaanderen is bij vele (maar niet alle) chauvinistische Walen zo groot dat ze er nog liever economisch op achteruitgaan dan aan te sluiten met een welvarend Vlaanderen.
Economie schept een band, akkoord, maar cultuur schept een nog veel sterkere band.
Ik heb hier al herhaaldelijk vermeld dat ik veel opsteek in mijn internationale werkomgeving. Zo moet je eens de Fransen horen grappen maken over 'les petits Belges' (dat zijn dus de Walen, want van Vlamingen weten ze amper dat die bestaan). Dat zijn de meest beledigende uitlatingen, over een achterlijk en boers volk. En de Walen? Ik vraag hen dan of ze niet beledigd zijn, maar neen, ze lachen goed mee! Het is maar een 'blague'. M.a.m.: ze pikken véél meer van de Fransen dan van de Vlamingen. En dat is gewoonweg omwille van de culturele verwantschap.
Ik voorspel dan ook dat Wallonië ooit deel zal uitmaken van Frankrijk, waar 95% van de Walen nu toch al hun vakantie doorbrengt.
Als je niet veel contact hebt met de Walen, dan realiseer je je niet hoe belangrijk Frankrijk is. Wij Vlamingen denken helemaal niet zo over Nederland.
Nog een voorbeeld: de communautaire problemen zijn voor de Walen slechts het tweede belangrijkste politieke gespreksonderwerp... Het belangrijkste is Sarkozy. Dat zegt genoeg over waar hun hart ligt.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2008, 19:31   #20
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Als Vlaamse Brusselaar moet ik akkoord gaan met deze post. Het onbegrip en het misprijzen van en voor Vlaanderen is bij vele (maar niet alle) chauvinistische Walen zo groot dat ze er nog liever economisch op achteruitgaan dan aan te sluiten met een welvarend Vlaanderen.
Economie schept een band, akkoord, maar cultuur schept een nog veel sterkere band.
Ik heb hier al herhaaldelijk vermeld dat ik veel opsteek in mijn internationale werkomgeving. Zo moet je eens de Fransen horen grappen maken over 'les petits Belges' (dat zijn dus de Walen, want van Vlamingen weten ze amper dat die bestaan). Dat zijn de meest beledigende uitlatingen, over een achterlijk en boers volk. En de Walen? Ik vraag hen dan of ze niet beledigd zijn, maar neen, ze lachen goed mee! Het is maar een 'blague'. M.a.m.: ze pikken véél meer van de Fransen dan van de Vlamingen. En dat is gewoonweg omwille van de culturele verwantschap.
Ik voorspel dan ook dat Wallonië ooit deel zal uitmaken van Frankrijk, waar 95% van de Walen nu toch al hun vakantie doorbrengt.
Als je niet veel contact hebt met de Walen, dan realiseer je je niet hoe belangrijk Frankrijk is. Wij Vlamingen denken helemaal niet zo over Nederland.
Nog een voorbeeld: de communautaire problemen zijn voor de Walen slechts het tweede belangrijkste politieke gespreksonderwerp... Het belangrijkste is Sarkozy. Dat zegt genoeg over waar hun hart ligt.

Als favoriete vakantiebestemming voorspellende waarde heeft schat ik dat Vlaanderen ook ooit deel zal uitmaken van Frankrijk.

Mijn persoonlijk ervaring is dat de band tussen Walen en Fransen minder groot is dan men denkt en dat dit eerder een oppervlakkige band is. Het is wel zo dat de Waalse identiteit veel minder sterk is uitgebouwd dan in Vlaanderen (ironisch genoeg eerder dankzij het Franstalig establishment dan ondanks) en dat de aantrekkingskracht van Frankrijk met haar 60 miljoen inwoners tov 3,5 miljoen Walen nu eenmaal veel groter is dan Nederland met haar 16 miljoen tov 6 miljoen Vlamingen.

En bon. De laatste keer dat ik onder de Vlamingen was bij familie en vrienden op koffie was Laura dinges vermeende affaire gespreksonderwerp nummer één. Trouwens Parijzenaars kijken neer op alles in de provincie en in het Zuiden van Frankrijk is alles beneden Parijs de pampa's en als Nederlanders een belgenmop vertellen tegen mij dan ik daar ook mee lachen? Uw punt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be