![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() ik ga binnen 2 dagen mijn praktisch doen. ik rij ondertussen al een dik jaar en zit dus al met enkele gewoonten in mijn rijstijl. één van die gewoonten is dat ik zo veel mogelijk probeer te bollen. als ik van ver een rood licht zie zet ik hem in 0 en bol netjes totdat aan dat licht. meestal is het licht tegen dan opnieuw groen zodat ik nog met een beetje snelheid terug kan versnellen.
mijn broer is nu een paar weken geleden ook begonnen met leren rijden, hij heeft zich daarvoor ingeschreven om 10 rijlessen bij de rijschool te gaan volgen. na een paar van die rijlessen kwam hij thuis en zei tegen mij: als ge op u praktisch zo gaat rijden zijt ge gebuisd! naar't schijnt mag je nooit over lange afstanden bollen. als je van ver ziet dat het rood licht wordt moet je in versnelling zonder gas te geven tot dat licht gaan. dat zou dus blijkbaar MINDER verbruiken dan te bollen tot het licht. er verscheen en zeer groot vraagteken en een tekstballonnetje "WTF" boven mijn hoofd toen ik dit hoorde. hij zei dat de theorie erachter de volgende was: als ge bolt dan moet u motor draaiende gehouden worden. als ge in versnelling rijdt dan wordt u motor draaiende gehouden door u snelheid... het verbruik zou dus minder zijn. ik ben sowieso al behoorlijk tegen mijn tenen getrapt dat ik daar een week voor mijn praktisch achter kom. mijn vraag: hoe hebben jullie jullie rijexamen gedaan? klopt het dat in versnelling rijden tot een licht minder verbruikt dan tot daar bollen? ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is dat nieuw, wat je broer vertelt? Ik heb alleszins nog aangeleerd gekregen (in 97) dat je je moest laten bollen en elke keer de versnelling terugschakelen.
Met wat je broer vertelt, zou je, als je aan dat licht komt, meteen van bv. 4de moeten terugschakelen naar 2de. Wat op zich weer niet goed is voor je auto. Je hebt nog een week. Zoek dat toch eens uit, me dunkt. Het verhaaltje dat de auto dan minder verbruikt, kan misschien kloppen, maar dat is een manier van vertragen die altijd afgekeurd werd, wegens slecht voor je auto.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. Laatst gewijzigd door Txiki : 7 juli 2008 om 12:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() 'klopt het dat in versnelling rijden tot een licht minder verbruikt dan tot daar bollen? ...
alleen als het toerental bij in-versnelling lager zou zijn dan bij uit-versnelling , maar ik betwijfel het |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik versta nog steeds niet waarom ge moet uitbollen naar een rood licht, het is toch veiliger dat de mensen zien dat ge remt? Allez ja, ik stamp dus altijd op mijne rem
![]() Soit, op mijn exaam deed ik dat toch zo, en was er van de eerste keer door ![]() Maar dat uitbollen in versnelling zuiniger is dan in liber, is wel waar ja ![]()
![]() |
![]() |
#5 |
Minister
|
![]() Ik denk niet dat het iets met verbruik te maken heeft. Op de rijschool hebben ze me altijd gezegd dat uitbollen in neutraal onveilig is (omdat je dan minder controle hebt over de wagen).
Mijn instructeur moest ook niet weten van "bompatruken" zoals vanop lange afstand vertagen voor verkeerslichten. Zolang mogelijk blijven rijden en remmen indien nodig, zei hij. Rij bij je examen volledig zoals ze je op de rijschool geleerd hebben. Daarna doe je maar wat je wilt ![]()
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() Tip: zet hem zeker nooit in neutraal in een bocht
![]()
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet nog wel dat er vroeger waar ik m'n exaam deed, dat er al enkelen gebuisd waren nog voor ze 5 meter gereden hadden
![]() Als ge daar het examencentrum uitrijdt, kom je direct op een 1-richtingsbaan (er staat een klein bord die de rijrichting aanduid), en hoevelen er bij de start hebben gevraagd naar waar ze moeten rijden -links of recht- kun je blijkbaar al niet meer op 1 hand tellen ![]()
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
#9 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Als ik het zo hoor ga je flink gebuisd zijn Berre.
Wat maakt het trouwens uit of een auto meer of minder gebruikt met bollen of in versnellling en al die zever? Wil je besparen? Ga met een fiets rondrijden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
was dat in Kontich ? ![]()
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() rondrijden met de ontkoppeling ingedrukt bij uitbollen/remmen en dergelijke heeft me een paar keer een examen gekost.
gewoon zoveel mogelijk in versnelling rijden |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() ah k
bij mij was het zo: geslaagd eerste keer van manouvers, kwas al wreed content want twas daarvoor dak wa schrik had. Vol vertrouwen de baan op. komen op een kruispunt. Kerel zegt niets, dusjah, ik denk das rechtdoor. Helaas genoeg was rechts en rechtdoor verboden richtingen. ikke verboden richting in, en instructeur begint daar te vloeken en kmocht me al meteen omdraaien ![]() Tweede keer wask er dan wel door. Al had ik toen ook een vrij grove fout gemaakt door te parkeren op de andersvalidenparking ![]()
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Nee, mijn maneuvers moest ik 3 keer doen, daarna de baan op, en wel van de eerste keer door... maar ik vond het verdacht toen die gewoon "ja, start maar" ofzoiets ze op een punt waar ge 2 richtingen uitkunt... gelukkig heb ik op tijd dat bord gezien. Voor de rest was alles goed, behalve dat moment dat ik 70 reed in de bebouwde kom, waar ik wa laat afremde ![]() Gelukkig ben ik er wel vanaf ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Wat een geluk dat ik bij het leger onder andere tankchauffeur ben geweest. In die tijd was ik dan met 40 ton op de baan en daar kreeg je in burger een B-rijbewijs voor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Toen nog niet he, je kreeg B en alles daaronder.
|
![]() |
![]() |