![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() De gemiddelde maandprijs voor een verblijf in een OCMW-rusthuis bedraagt nu 1.500 euro. Bovenop dat bedrag legt de gemeenschap (wij dus) nog eens 2.400 euro bij. De gemiddelde totale kostprijs voor huisvesting, voeding en verzorging van een (gezonde) bejaarde is dus 3.900,- euro per maand. U hoort het waarschijnlijk ook, zo niet in Keulen, dan toch ergens anders donderen.
Van een (onfortuinlijke) bejaarde, die om welke reden ook, niet in een rusthuis verblijft, wordt verwacht dat hij het kan rooien met een bedrag van 860 euro (inkomensgarantiebedrag). Volgens die redenering is het individueel huisvesten, voeden en verzorgen van een bejaard persoon dus 78% goedkoper. Natuurlijk gaat de vergelijking niet helemaal op, maar het immense verschil kan toch niet volledig het aan de personeelkosten liggen. Er schort dus wel degelijk 'iets', ofwel aan de kostprijs voor het verblijf in een rusthuis, ofwel aan het bedrag van het inkomengarantiebedrag voor ouderen. Is de kostprijs van 3.900 euro/maand, dat is 130 euro per dag, de prijs van half pension in een driesterrenhotel, niet wat overdreven voor de summiere dienstverlening welke een bejaarde in sommige rusthuizen te beurt valt? En is 860 euro niet wat aan de krappe kant als je een 300 euro voor een schamel appartementje/huisje dient te betalen met daarenboven wegens de ontbrekende isolatie ook nog maandelijks tot 130 euro aan energiekosten? Zal er na BHV en de staatshervorming, ook een regeringscrisis ontstaan omdat men geen oplossing heeft voor de voorziene toekomstige onbetaalbaarheid van de 'vergrijzing'?
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heel juiste opmerking hier.
Hoewel ik het ook een beetje hoor donderen want ik wist niet dat er nog eens extra zoveel geld opgelegd werd. Als we dan nog zien dat de ocmw rusthuizen werken met stagiars en de rekening eens maken van het aantal inzittenden, brengt een ocmw rusthuis garantie zelfs het driedubbel op van een 4 of 5 sterren hotel. Vraag is waar dat gemeenschapsgeld weer naartoe gaat. Het komt van de gemeenschap en het gaat terug naar de gemeenschap. Tussenin blijft er heel wat hangen. Zoveel is wel duidelijk.
![]() |
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Die staatshervorming gaat onder andere over problemen als vergrijzing. Je kan je hoofd in het zand blijven steken en doen alsof het allemaal maar gaat om vlaggen en symbolen, of je kan de realiteit onder ogen zien en merken dat de staatshervorming gaat over de problemen waar de gewone man in de straat wel degelijk wakker van ligt: verkeersveiligheid, arbeid, pensioenen,... Ook uw pensioen en uw koopkracht, waar u vanuit uw luie zetel in uw ivoren toren meewarig het hoofd schudt over al die communautaire scherpslijperij, zonder te beseffen dat een Waals "non" uw welvaart op termijn bedreigt. Neen, u sympathiseert dan nog met die "non" zeggers. Stockholm, dat is al wat ik kan zeggen.
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Lees dit maar eens, het is hier al genoeg geplaatst geweest:
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=GT41UB8SD
![]() |
#5 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
<<Vlaanderen heeft veel oudere werklozen, Wallonië kampt vooral met een grote jeugdwerkloosheid. Dat vergt een gerichte aanpak. Vandaag is dat moeilijk omdat loonlastenverlagingen worden beslist op federaal niveau >> Die 'gerichte' aanpak kan evengoed op federaal niveau, en is tot heden altijd al gebeurd. Er zijn zowel voor jongeren als voor ouderen verschillende maatregelen genomen men elk voor hun categorie aparte lastenverlagingen. <<Zonder bijsturing kan de federale overheid nooit alleen de kosten van de vergrijzing betalen>> Dat de federale schatkist leeg is heeft meer te maken met de in het verleden doorgevoerde 'staatshervormingen', van van het feit dat het federaal niet goed zou beheerd zijn geweest. Dus één en andere zou men, evengoed kunnen aanhalen als motivering omp bevoegdheden( en geld) van de regio's terug naar het federaal niveau over te hevelen. De 'onbetaalbaarheid' van de komende vergrijzing heeft weinig te maken met de federale of reguiinale financiering. Vlaanderen mag dan al 'bulken van het geld' de beleidsmakers op dat niveau doen al even kortzichtig als hun federale collega's, en spenderen het liever aan belastingsverminderingen, dan dat zij het beleggen voor de toekomstige kosten te kunnen betalen. Dus het is nog maar de vraag wie zich hier belachelijk maakt met te beweren dat de finnanciele problemen (al was het nog maazr gedeeltelijk zouden opgelost worden door de staatszhervorming?
Renaat Van Poelvoorde Voor wie meer inzicht wilt krijgen over wie ik ben en wat mij drijft: http://www.rvp.be Laatst gewijzigd door renaat6 : 25 juli 2008 om 11:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vergelijkingen tussen een bejaardenhuis van het tiepe RVT en een gewoon hotel:
in een hotel komen de poetsvrouwen uw gat niet afvegen, of uwe pamper vervangen; de kok komt het eten niet lepeltje per lepeltje in uwe mond duwen; niemand komt u 's ochtends wassen; niemand let er op of uw pillekes en aanverwanten in de juiste dosissen klaargelegd en toegediend worden; komen ze 's nachts niet af en toe kijken of ge niet overgegeven hebt; komt geen animator of kinesist je motiveren om eens met je handje te zwaaien als enige beweging van de dag; houdt niemand in 't oog of je vuile kleren in de wasmand terechtkomen, naar de wasserij, en dan nog eens proper terug komen ook; rolt niemand je in je rolstoel eens buiten, als het heel goed weer is; Het artikel dat de ocmw Antwerpen naar buiten bracht, is geen aanklacht dat 't een of 't ander te duur is, maar wel een illustratie van wat er gebeurt met je belastingsgeld. ps: hoeveel vinden jullie dat een verpleegsterke in zo'n situatie (gat afvegen, slijm afvegen, overgeefsel afwassen, in en uit bed en wc sleuren, ... x nachten per maand, één weekend op twee ...) moet verdienen ? Voor mij mag dat 2500 € net zijn, zelfs al zal daarvoor de dagprijs nog ferm moeten stijgen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een gerichte aanpak zou evengoed kunnen op federaal nivo? Best mogelijk, maar ik heb het nog nooit gezien. En eerlijk gezegd, ik wil er niet op wachten om het ooit eens te mogen meemaken: liever onmiddellijk aktie nu. Eén ding is maar nodig: Vlaanderen onafhankelijk.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Ben ik een onmens als ik mijn afvraag waarom we dit dan al niet beschouwen als palliatieve zorgen ?
Als ge uzelf niet meer kunt voorzien van voedsel op een deftige manier denk ik dat het normaal is dat men de pijp uitgaat....... Of is het zoveel menselijker om te wachten op de zware dementie, parkinson of kanker ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ofwel ben je inderdaad een onmens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tenminste als het niet laten doen van de stagiarke's, wat meestal wel het geval is. En wat eten betreft, een bolleke gekapt kost echt niet veel geld. Reken maar eens uit wat een verpleegsterke kost en een bolleke gekapt op een rusthuis waar makkelijk 180 of meer mensen in zitten. Dat is serieuze winst...voor het rusthuis. En als je ziet hoe pover het voor de mensen is kan je gerust van schandalige praktijken spreken.
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() En ondertussen hoor je mensen maar zeggen dat ze hun dromen opzijzetten in de hoop dat ze vanalles kunnen doen na hun pensioen ... ![]()
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
1. Kunt u dat aantonen? Hoe heeft die staatshervorming de staatskas leeggemaakt? 2. Bewijs van het tegendeel: de wafelijzerpolitiek. Bent u een wafelijzerpolitieknegationist? Citaat:
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() Ik ook niet. Misschien ben ik ziende blind, maar ik ben er zeker van dat Renaat in zijn wijsheid tal van voorbeelden kan geven.
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
hoeveel madammen staan er hier niet aan de dop, als tweede inkomen in het gezin (goed voor mooie reis en tweede wagen enz bij sommigen) die men zou moeten kunnen verplichten daar een paar halve dagen te gaan werken als tegenprestatie voor hun gekregen centen? En diegenen die weigeren of daar opzettelijk slecht of geen werk leveren van de dop gooien: klinkt simpel en is het ook! Ook voor werkloze steuntrekkende mannen kan er wel één en ander gevonden worden. Daar is al genoeg pro en contra en profiteurs-larie over neergeschreven. Alleen maar toepassen. Het zou trouwens een dubbel effect hebben: wedden dat sommigen ineens wel werk zouden vinden? Dus minder uitgaven en meer inkomsten voor de staat die dan onze oudjes ten goede zouden komen! En ook nog: alle oudjes uit de vier wereldwindstreken via "familieherenigingen" en gefoefel allerhande hier niet binnen laten om rechtstreeks van het ocmw naar het bejaardentehuis te gaan, op onze kosten, want dat is al bezig en zou mettertijd heel serieuze proporties kunnen aannemen... Eén der zegeningen van de multiculturele maatschappij "gelijk of dat ze zeggen". Laatst gewijzigd door andev : 25 juli 2008 om 19:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een beetje zoals de Vlamingen en de Walen die elk recht hebben op een auto. De Vlamingen betalen hun auto zelf... en de Walen krijgen het nodige geld van de Vlamingen (die de federale kas hoofdzakelijk spijzen) om hun auto te betalen... Ze weten heel goed waarom ze zo houden van "la Belgique". Niet omdat ze ons graag zien en van Vlaanderen houden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met dat geld zou men onze oudjes een stuk beter kunnen opvangen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wie gelooft die man nog?
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vond het een erg triestig verhaal. Maar ik word dan ook depressief van door een geriatrische afdeling van een ziekenhuis te lopen. Een mens moet sterven al staande, en niet in een bed of een rolstoel (dit wil ik figuurlijk bedoelen). |
|
![]() |
![]() |