![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Ook stemrecht(=plicht) voor niet-EU burgers? | |||
JA, als ze al vijf jaar legaal hier verblijven |
![]() ![]() ![]() |
9 | 60,00% |
NEEN, als ze minder dan 5 jaar legaal verblijven |
![]() ![]() ![]() |
6 | 40,00% |
Aantal stemmers: 15. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() We willen dat zoveel mogelijk mensen, ook migranten, meebeslissen over de organisatie van de samenleving. Dit kan op drie manieren: via de werkgelegenheid, via het onderwijs en via stemrecht voor migranten. "Eigenlijk is dit laatste op papier het makkelijkste", zegt Caroline Gennez. "Zoals in het regeerakkoord staat, moet het parlement daarvoor enkel een wet stemmen. Laat ons vooral energie en overtuiging steken in meer werk en gelijke kansen in het onderwijs. Voor iedereen."
Het stemrecht voor migranten op gemeentelijk niveau staat al lang op de politieke agenda. De discussie over het stemrecht gebeurt ook nu weer luid en met veel emotie. "Wij gaan de discussie niet uit de weg. En ja, wij pleiten vóór stemrecht voor migranten. Dat was al zo voor de verkiezingen van 18 mei", zegt Gennez. "Als progressieve partij nemen wij ook in deze discussie een progressief standpunt in. Soms moet je tegen de stroom in varen." Dat zegt ook Steve Stevaert: "We weten dat dit geen populaire maatregel is. Maar dat was het pleidooi voor vrouwenstemrecht ook niet. Maar wat zien we. Telkens er meer mensen stemrecht kregen en dus actief konden deelnemen aan de besluitvorming, is de samenleving er op vooruit gegaan. Dat was zo honderd jaar geleden met de invoering van het algemeen stemrecht, dat was zo met de invoering van het stemrecht voor vrouwen na de tweede wereldoorlog. En dat zal ook zo zijn met het stemrecht voor allochtonen: hoe meer democratie, hoe beter. En laat ons eerlijk wezen: wat verliezen we nu echt als er in Vlaanderen 40.000 allochtone stemmen bijkomen op een totaal van 4.500.000 stemmen? Niks toch? Integendeel: de samenleving wint er bij, want het zijn 40.000 mensen extra die zich betrokken voelen, die meewerken, die aan de samenleving deelnemen." En voor alle duidelijkheid, stemrecht voor migranten op gemeentelijk niveau betekent voor sp.a opkomstplicht. Ook migranten moeten dus hun plichten opnemen zoals iedereen in België die stemrecht heeft. Bovendien betekent het niet dat iedereen die hier in België rondloopt zo maar kan gaan stemmen. Als we pleiten voor stemrecht voor migranten dat gaat het niet om asielzoekers, of vreemdelingen met een tijdelijke of verlopen verblijfsvergunning. Het gaat om mensen die hier al drie (of vijf) jaar ononderbroken wettelijk verblijven, en toch hun nationaliteit hebben behouden. In België gaat het om ongeveer zo'n 120.000 mensen, waarvan zo’n 45.000 in Vlaanderen (7.000 in Antwerpen). Over de precieze voorwaarden (drie of vijf jaar, wijze van inschrijving op de kiezerslijsten) kan nog onderhandeld worden. Maar sp.a wil het democratisch principe van gemeentelijk stemrecht goedkeuren. Het gemeentelijk stemrecht voor niet EU-burgers bestaat al in Europa in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Zweden, Denemarken, Finland, Spanje, Portugal en Nederland. In Griekenland, Italië, Luxemburg en België is het mogelijk volgens de grondwet, maar nog niet concreet ingevoerd. Daar wil sp.a nu werk van maken. Het feit dat nieuwkomers sneller de Belgische nationaliteit kunnen verwerven dan politiek participeren is volgens sp.a de omgekeerde wereld. Het verwerven van de Belgische nationaliteit moet een keuze zijn die je op het einde van een sociaal-psychologisch integratieproces zelf neemt. Niet aan het begin ervan omdat het een voorwaarde is. Met andere woorden: Belg kan men worden, dat is een individuele keuze, maar medeburger is men al. Met gelijke rechten én plichten. Bron: SP.a http://www.s-p-a.be/
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Vlaanderen onafhankelijk is ook geen populair thema. Als vreemdelingenstemrecht er door komt nu we weten dat een meerderheid overduidelijk tegen is, kan dat er ook doorkomen- een gevaarlijk precedent!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() Dikke flauwekul. De SPa is uit op allochtone stemmen. Je kunt er zeker van zijn dat, indien de meerderheid van allochtonen NIET voor de SPa stemde, de SPa ook niet voor stemrecht zou zijn.
Je poll is tussen haakjes gewoonweg fantastisch. ![]() ![]() ![]()
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT." |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jep, wou ik ook net zeggen, ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Bij de enqute van de GvA werd niet gezegd dat het om niet-EU burgers ging die al drie tot vijf jaar legaal in het land moesten verblijven. Ook werd er niet bijgezegd dat migranten uit de andere 14 landen van de EU al stemrecht hebben. Duidelijk was ook niet dat het wel degelijk over gemeenteraadsverkiezingen (en alleen d�*t) gaat. En last but not least, dat het niet om stemRECHT gaat maar om stemPLICHT. Er werd gewoon gevraagd bent u voor of tegen migrantenstemrecht. Mijn vraagstelling laat aanduidelijkheid niets te wensen over me dunkt.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
![]() Citaat:
Mijn verwachting is dat, migranten die goede verblijfspapieren hebben, eerder VLD zullen stemmen dan SP.a. Persoonlijk adviseer ik al onze leden om NIET op de VLD en zeker NIET op het Vlaams Blok te stemmen. Waarbij ik steevast verwijs naar de Grondbeginselen van het Blok uit 1979 waarin duidelijk staat dat migranten afkomstig uit Oost-Europa terug naar hun thuisland moeten vertrekken, ongeacht of ze geassimileerd zijn, een blanco strafregister hebben, en ook niet als ze familiale banden hebben met autochtone Belgen. Als ik ze dat vertel, en zwart op wit laat lezen, beseffen ze goed dat ze zeker niet op het racistische Vlaams Blok moeten stemmen. Je zou maar gek zijn, om de trekker van het geweer dat op je gericht staat, zèlf over te halen. ![]()
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() Keuzevrijheid op z'n Piano's. Ook wel rood fascisme genoemd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
En dat advies verstrek ik hen gratis op basis van objectieve informatiegaring. Me dunkt een recht van elke burger in dit land om de burgers te waarschuwen voor naderend onheil. Overigens zullen er nog niet veel oost-europeanen kùnnen meestemmen, omdat de meeste nog niet voldoen aan de voorwaarden (vijf jaar legaal verblijf), vermits de immigratie vanuit die landen nog vrij recent is. Tegen de volgende parlementsverkiezingen zullen d'r al wat meer vertegenwoordigd zijn.
![]() |
![]() |
#9 |
Gouverneur
|
![]() Vrouwenstemrecht heeft NIETS maar dan ook NIETS te maken met het huidige debat. Vrouwen konden niet stemmen ook al hadden ze de Belgische nationaliteit.
Je gaat het niet geloven maar ik ken een heleboel Belgen van Oost-Europese origine die stemmen voor het Vlaams Blok. ![]()
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT." |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Vreemdeling
|
![]() Piano, hoe kan ik eventueel tegen migrantenstemrecht stemmen? Volgens mij heb ik nu de keuze tussen ja (na 5jaar) en ja (als ze hier minder dan 5 jaar zitten).... mijn mierenbrein verstaat die pol niet zo goed met andere woorden.
Voor alle duidelijkheid: ik heb nog niet uitgemaakt of ik voor of tegen ben...
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Allemaal Untermenschen-praat. Vreemdelingen hebben geen rechten op Vlaamse bodem!
Het vrouwenstemrecht was ook een vergissing. Vrouwen zijn te gevoelig om aan politiek te doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#14 |
Vreemdeling
|
![]() Eichmann, ik hoop dat ge dat niet meent...
Waar zijn we anders mee bezig? Back to the middle ages !!
![]() |
#15 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |||
Gouverneur
Locatie: Speciaal om GC plezier te doen: 2 dagen op de 14 Meuzegem
|
![]() Citaat:
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
![]() Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||||
|
![]() Citaat:
Het enige dat wij gemeen hebben, is dat wij beiden een poes hebben. Hij een kattin genaamd Minoes, en ik een gecastreerde kater Tsiko. De administrator heeft dit al een paar keer bevestigd. Waarom blijf je dit dan herhalen? Als ik wat wil zeggen tegen het Blok (en haar aanhangsels) heb ik graag dat ze wèten dat het van thePiano komt. Ik heb daar zo mijn persoonlijke redenen voor.
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |