Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2004, 14:14   #1
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Ontneem je kind zijn of haar rechten niet !!!

“De moeders dienen hun kinderen 2 volle jaren te zogen voor wie de zogingperiode wil volmaken…” (soerat Al Baqara 233).

Als het voor de moeder niet mogelijk is om haar baby borstvoeding te geven, vanwege redenen zoals bijvoorbeeld een zwakke gezondheid, zou het eerste alternatief, indien mogelijk, een min moeten zijn.

“...en als jullie moeilijkheden ondervinden, laat dan een andere (vrouw het kind) voor hem zogen.” (Soerat Athalaaq 6).

Allah de Verhevene heeft meer dan 1400 jaar de opdracht aan de moeders gegeven om hun kinderen 2 volle jaren te zogen.

De laatste jaren is de wetenschap veel te weten gekomen over borstvoeding. Na vele onderzoeken is gebleken dat moedermelk niet alleen in het voordeel is van het kind maar ook voor de moeder.

Aan het eind van de jaren zeventig kreeg in Nederland slechts 10% van de baby’s borstvoeding, in 1998/1999 is dat echter gestegen naar 77 %. (TNO Preventie & Gezondheid).

Moedermelk bevat alle voedingsstoffen, in precies de juiste hoeveelheden en verhoudingen, die hij nodig heeft om gezond te blijven, te groeien en al zijn mogelijkheden te ontwikkelen.

De wetenschappers hebben een aantal voordelen ontdekt die voor zowel kind als voor moeder van belang zijn:

Het kind
Een kind dat geen borstvoeding krijgt, moet meer moeite doen om zijn voedsel te verteren, heeft geen bescherming tegen ziekten en krijgt altijd precies dezelfde melk, ook als hij eigenlijk behoefte heeft aan iets anders.
De ontwikkeling van het hoofd is bij de geboorte nog niet klaar. Het drinken aan de borst zorgt ervoor dat zijn kaken en gehemelte in de juiste vorm groeien, die nodig is voor een gezonde ademhaling, een regelmatig gebit en een goede spraakontwikkeling.
Meisjes die borstvoeding krijgen, hebben later minder kans om borstkanker te krijgen.
Borstvoeding stimuleert de hersenontwikkeling.
Kinderen die borstvoeding krijgen, scoren later op school beter dan kinderen die kunstvoeding krijgen.
Kinderen die borstvoeding krijgen zijn later handiger dan kinderen die geen borstvoeding krijgen.
Moedermelk beschermt het kind tegen allergieën.
De moeder
De baarmoeder trekt zich door het drinken van de baby sneller samen. Je hebt daardoor minder kans op nabloedingen en minder bloedverlies.
Als de moeder geen borstvoeding geeft, kan haar baarmoeder altijd iets vergroot blijven.
Door borstvoeding te geven worden de botten van de moeder sterker (nadat ze eerst even wat minder sterk zijn geweest).
Door borstvoeding te geven beschermt de moeder zichzelf tegen een verhoogd risico op het ontwikkelen van kanker aan eierstok en baarmoeder.
Borstvoeding heeft veel voordelen:

In moedermelk zitten afweerstoffen die de baby beschermen tegen een aantal ziektes en infecties.
Kinderen zijn bijna nooit overgevoelig voor moedermelk.
De samenstelling en hoeveelheid van de moedermelk passen zich van zelf aan de behoefte van de baby.
Een kind dat borstvoeding krijgt, heeft nauwelijks last van verstopping of diarree. Ook de kans op bloedarmoede door ijzertekort is erg klein.
Borstvoeding helpt het lichaam bij het herstellen na de bevalling: de baarmoeder trekt zich door het voeden sneller samen.
Als de moeder borstvoeding geeft, komt de menstruatie meestal later op gang dan bij flesvoeding.
Borstvoeding is altijd bij de hand, heeft de juiste temperatuur, is hygiënisch en goedkoop.
Het is nog geen enkele fabrikant gelukt om iets te maken dat echt op moedermelk lijkt, want moedermelk bevat levende cellen en actieve toegespitste beschermende stoffen tegen infecties en ziektenWHO (World Health Organization), UNICEF, LLL (Stichting La Leche League Nederland) en vele andere stichtingen doen hun uiterste best om borstvoeding te stimuleren.

De World Alliance for Breastfeeding Action (WABA) is een wereldwijd netwerk van organisaties en individuen. WABA gelooft dat borstvoeding het recht is van alle kinderen en moeders en wijdt zich aan de bescherming, promotie en ondersteuning van dit recht en handelt volgens de Innocenti Declaration. WABA werkt nauw samen met UNICEF.

Volgens de schattingen van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO sterven er jaarlijks 1 - 1,5 miljoen baby's omdat ze kunstvoeding krijgen in plaats van moedermelk. Ze missen de bescherming van moedermelk tegen infectieziekten (met name luchtweg- en ingewandsinfecties zijn de boosdoeners), terwijl de hygiënische bereiding van kunstvoeding vaak te wensen overlaat door de armoedige omstandigheden waarin veel mensen op aarde leven.

In Nederland is een werkgever wettelijk verplicht de moeder gelegenheid te geven op het werk borstvoeding te geven of te kolven. Daarvoor moet een geschikte, afsluitbare ruimte beschikbaar zijn. Als die er niet is, moet de werkgever de gelegenheid stellen zijn werkgeefster naar huis te laten gaan. De tijd die voor het voeden en reizen nodig is, geldt als werktijd en mag maximaal een kwart van de totale werktijd bedragen. Deze verplichtingen gelden voor de eerste negen levensmaanden van het kind.
Dezelfde regels gelden voor kolven. De werkgever moet zelfs een koelkast beschikbaar stellen om de melk te bewaren (artikel 3.48).

De wereld staat dus niet stil bij iets wat al meer dan 1400 jaar in de Qor’aan staat.

Een kind heeft een recht vanaf het moment dat hij of zij geboren is en dat is het recht op borstvoeding.Borstvoeding is het mooiste contact tussen moeder en kind…

Beste zusters in het geloof, misschien is het voor sommige zusters te vroeg om over borstvoeding na te denken maar het is altijd mooi meegenomen om zoiets te weten.

Beste broeders in het geloof, jullie kunnen altijd jullie echtgenoten stimuleren om borstvoeding te geven, of in ieder geval dit doorgeven aan andere zusters.

“De moeders dienen hun kinderen 2 volle jaren te zogen voor wie de zogingperiode wil volmaken…” (soerat Al Baqara 233).

“...en als jullie moeilijkheden ondervinden, laat dan een andere (vrouw het kind) voor hem zogen.” (Soerat Athalaaq 6).

En Allah en Zijn Boodschapper weten het beste.

Oum Sayfoullah.
Oud 6 april 2004, 15:02   #2
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln

Twee jaar ?? Het zijn duidelijk niet de tepels van Allah en Zijn Boodschapper die afgebeten worden.
Oud 7 april 2004, 17:22   #3
fientje
Banneling

Standaard

Hoe meer lincoln hier zijn absurde islamlessen komt geven,hoe belachelijker zijn sekte overkomt.Enfin goed voor de lachspieren...thanks allah of is het gabriel die me de ingeving gaf eens dit forum te lezen..hoe meer lincoln schrijft,hoe meer we de achterlijkheid van het islamgeloof kunnen ontdekken..
fientje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2004, 17:35   #4
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

en welk alternatief had de o zo geprezene als babyvoeding in het geval de moeder/min geen melk beschikbaar had? (vb. in geval van hongersnood???)

Want WIJ hebben daar wat op gevonden hoor! zonder de hulp van Allah zelfs! flink hé!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2004, 17:36   #5
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln

Twee jaar ?? Het zijn duidelijk niet de tepels van Allah en Zijn Boodschapper die afgebeten worden.
Ne kleine die al kan lopen (misschien zelfs wat spreken), hoort toch niet aan borstjes te zuigen hé! Brrrr, kmoet er niet aan denken. Ik dacht dat 6 maanden doorgaans een maximum was...

Edit: Maar zo'n attitude zal wel cultureel bepaald zijn, zeker?
Oud 7 april 2004, 17:46   #6
Beer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Lincoln
Soera9:5
Wanneer de heilige maanden voorbij zijn,doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vind en grijpt hen en loert op hen uit elke hinderlaag.Maar als zij berouw hebben en gebed houden en de Zakaat betalen,laat hun weg dan vrij.Voorzeker,Allah is vergevingsgezind,genadevol.
Die soera staat vol geweld,haat,verminking,en moord.Ik persoonlijk denk dat een geloof uit gekken is onstaan.Want ik heb zolang ik al leef nog geen enkel bewijs gezien.Waarom nu niet en zoveel jaren vroeger wel?
Ik ben een satannist om dat ik alle dagen het slechte zie.Gaat u mij nu doden ik denk het niet,ik heb een vermoeden dat u geen echte moslim bent Sorry voor de fouten
Oud 8 april 2004, 22:02   #7
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

De reden waarom men zolang moet zogen is eigelijk veel praktischer: zolang je zoogt ben je als vrouw onvruchtbaar. Dit verhoogt de levenskansen van het kind, omdat het dan niet te veel rechstreekse concurrentie krijgt van broer of zus. Allez, in den tijd van Mohamed is was dat handig, en nu ook in ontwikkelingslanden.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2004, 22:33   #8
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
De reden waarom men zolang moet zogen is eigelijk veel praktischer: zolang je zoogt ben je als vrouw onvruchtbaar. Dit verhoogt de levenskansen van het kind, omdat het dan niet te veel rechstreekse concurrentie krijgt van broer of zus. Allez, in den tijd van Mohamed is was dat handig, en nu ook in ontwikkelingslanden.
Mijn grootmoeder gaf constant borstvoeding en die heeft 13 kinderen gebaard.

Maw: bron???
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2004, 00:25   #9
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Da is toch een algemeen bekend feit dacht ik? Zolang je borstvoeding geeft komt er een hormoon vrij in je bloed dat de eisprong verhindert . Je hebt toch normaal ook geen maandstonden als je borstvoeding geeft.
http://www.aafp.org/afp/20000201/tips/31.html

Ook dat dit (bewust of onbewust) als een natuurlijk voorbehoedsmiddel gebruikt worden bij natuurvolkeren enzo dacht ik dat dat algemeen bekend was?

Uw grootmoeder zal heel vruchtbaar zijn geweest. Ik weet niet tot welke leeftijd uw grootmoeder bostvoeding heeft gegeven, maar na 6 maanden beginnen de meeste kleintjes tandjes te krijgen, dus ik schat dat Oma dan misschien geminderd is en beginnen afwisselen met gewone kost en koemelkmelk. Part-time borst voeding geven vermindert het anticoceptieve effect. Zowiezo vermindert het anticonceptieve effect met de tijd (het gaat wel niet weg)
Hoeveel jaar zat er tussen de kinderen?
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2004, 06:52   #10
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Johan, dat borstvoeding als anticonceptie middel zou helpen is een broodje aap verhaal dat waarvoor men mij dertig jaar geleden al gewaarschuwd heeft!

Zogende vrouwen zijn wel ietskes minder vruchtbaar, maar als je geen tweede kleine wil, is het wel een beetje Russische roulette spelen. De pil in die periode nemen is ook uit den boze want bij sommige vrouwen stopt onmiddellijk de melkstroom. Je zal je toevlucht moeten nemen tot andere middeltjes vrees ik.

Persoonlijk ken ik iemand (ondertussen wel al zestig) die tot zijn vier jaar borstvoeding heeft gekregen (spaans - toenmalige hongersnood).

En is het inderdaad zo dat men niet meer mag zuigen van het moment dat men tandjes heeft?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 9 april 2004, 07:40   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Johan, dat borstvoeding als anticonceptie middel zou helpen is een broodje aap verhaal dat waarvoor men mij dertig jaar geleden al gewaarschuwd heeft!
Ja?

Ik lees hier nochtans iets anders:

Citaat:
n principe is het geven van borstvoeding een anticonceptie en biedt het gedurende de eerste 6 maanden een bescherming (98%) tegen een volgende zwangerschap. Borstvoeding kan een betrouwbare anticonceptiemethode zijn als er aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:

a. De baby is niet ouder dan zes maanden
b. De moeder heeft sinds de geboorte nog geen menstruatie gehad
c. Je geeft uitsluitend borstvoeding, overdag om de vier uur, 's nachts om de zes uur
http://www.borstvoedingbrabant.nl/htmlfiles/vragen.html

Citaat:
Borstvoeding en anticonceptie

Kan je het geven van borstvoeding beschouwen als een veilig anticonceptiemiddel? In principe wel op voorwaarde dat er uitsluitend borstvoeding gegeven wordt. Het is echter belangrijk te weten dat dit geen honderd procent zekerheid biedt. Het is dan ook best om de anticonceptie met uw arts te bespreken
http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...amp;art_id=129

Citaat:
LAM-methode

Lactatieamenorroe (LAM) (d.w.z. wegblijven van de menstruatie als gevolg van de lactatie) ontstaat als de moeder op een dusdanige manier borstvoeding geeft dat de eisprong wordt tegengegaan. De voorwaarden waaraan moet worden voldaan zijn de volgende:
Volledige borstvoeding; de baby krijgt op verzoek de borst (dus niet op vaste tijden), dag en nacht, met tussenpozen van niet meer dan circa 6 uur;
De baby krijgt geen bijvoeding, behalve eventueel een beetje water en vitaminen; bijvoeding leidt tot minder lang drinken aan de borst, tot lagere prolactinespiegels en daardoor tot het optreden van een eisprong;
Wanneer na meer dan 8 weken na de bevalling bloedverlies optreedt, is de kans op bevruchting toegenomen en moet een aanvullende methode (bijv. NFP) worden toegepast;
Na zes maanden is volgens veel gegevens de kans op zwangerschap toegenomen; dan wordt sowieso een aanvullende methode geadviseerd.

Pearl-Index gedurende de eerste 4 maanden is 0,32 en is vergelijkbaar met die van een spiraaltje.

In de 5e en 6e maand treedt vaker een menstruatie op en wordt dikwijls bijvoeding gegeven aan een baby (hoewel dat niet noodzakelijk is). Daarom is toepassing van LAM in die maanden moeilijker; de betrouwbaarheid is dan sterk afhankelijk van het strikt volgen van de regels. Aanvulling met bijv. de NFP-methode is heel goed mogelijk.
http://www.borstvoeding.com/martienv...tbaarheid.html

Broodje aap zie u ook alweer?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2004, 07:43   #12
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

wel.... op school heeft men het me toch zo verteld en bovendien heeft mijn gyneacoloog me daar stante pede voor verwittigde toen ik besloot zelf borstvoeding te geven (zo'n 25 jaar geleden).

maar.... het zou best kunnen dat indien met ENKEL borstvoeding geeft én bijgevolg geen menstruatie krijgt (dat zijn al twee serieuze voorwaarden ) dat men dan wel veilig is. Men kan dan eerder stellen: als men niet menstrueert als gevolg van borstvoeding, d�*n is men niet vruchtbaar. Lijkt me helemaal anders dan: als je borstvoeding geeft ben je niet vruchtbaar.

Hier krijgen babytjes al vanaf twee maanden bijvoeding, bijgevolg moet men dan wel zéér duidelijk stellen dat men enkel op borstvoeding voort kan gaan.

Wie doet hier eventjes de proef op de som?

Oud 9 april 2004, 08:03   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Hier krijgen babytjes al vanaf twee maanden bijvoeding, bijgevolg moet men dan wel zéér duidelijk stellen dat men enkel op borstvoeding voort kan gaan.
Dat staat ook als een van de belangrijke voorwaarden vermeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2004, 10:01   #14
poppie
Vreemdeling

poppie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...Ontneem je kind zijn of haar rechten niet !!!...
...Allah de Verhevene heeft meer dan 1400 jaar de opdracht aan de moeders gegeven om hun kinderen 2 volle jaren te zogen...
...De wereld staat dus niet stil bij iets wat al meer dan 1400 jaar in de Qor’aan staat...
...En Allah en Zijn Boodschapper weten het beste...

In mijn koran staat ook dat je vrouwen moet respecteren, dat je ieder zijn vrijheid moet laten, dat je kinderen moet OPVOEDEN en niet moet zeuren over een luxe-probleem zoals borstvoeding!
Oud 12 april 2004, 13:16   #15
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poppie
Citaat:
...Ontneem je kind zijn of haar rechten niet !!!...
...Allah de Verhevene heeft meer dan 1400 jaar de opdracht aan de moeders gegeven om hun kinderen 2 volle jaren te zogen...
...De wereld staat dus niet stil bij iets wat al meer dan 1400 jaar in de Qor’aan staat...
...En Allah en Zijn Boodschapper weten het beste...

In mijn koran staat ook dat je vrouwen moet respecteren, dat je ieder zijn vrijheid moet laten, dat je kinderen moet OPVOEDEN en niet moet zeuren over een luxe-probleem zoals borstvoeding!
Nou ja, hier is dat een luxeprobleem. In de ontwikkelingslanden niet. Ik las dat daar soms tot 5, 6 jaar borstvoeding wordt gegeven. Daar is het een noodzakelijk onderdeel van de voeding van het kind. (zoals ook circe aangaf met haar voorbeeld tijdens de spaanse burgeroorlog)
Het is dus cultureel bepaald, en ook vanuit noodzaak (ondervoeding in Afrika bv.).
Oud 12 april 2004, 16:25   #16
poppie
Vreemdeling

poppie's schermafbeelding

Standaard

Heb k minder rechten omdat ik maar 11 dagen borstvoeding gekregen heb? Ben k daarom minder en ben k daarom vaker ziek??? don't think so!

In ontwikkelingslanden gaat het er inderdaad heel anders aan toe...maar ga JIJ daar wat aan verhelpen???

Doe's een topic anno 2004 en situeer het eens in onze leefwereld!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be