Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Jan Roegiers (Spirit) - 22 tot 28 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Jan Roegiers (Spirit) - 22 tot 28 maart "Deze Vlaamse volksvertegenwoordiger kwam volop in de pers toen hij zich, samen met kompaan Stijn Bex, outte als homoseksueel. Begin februari werd hij plots dé spreekbuis voor alle homoseksuelen in het Vlaamse parlement. Wat dit voor hem betekende op

Bekijk resultaten enquête: Is het cordon sanitaire democratisch?
Ja, de andere partijen scheppen zo klaarheid. 7 70,00%
Neen, ook de groenen (extreem-links) hebben mogen meeregeren met een veel kleiner kiespubliek 3 30,00%
Aantal stemmers: 10. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 26 maart 2004, 18:53   #1
FrankW
Vreemdeling

Standaard

Beste jan,

als homo (en n-va lid !) wens ik toch de poujadistische houding van spirit t.o.v. de n-va bestrijden. Bijna alle parlementsleden van de partij stemden voor de openstelling van het huwelijk naar homos, niemand stemde tegen. De n-va is zelfs niet tegen adoptie door mensen van zelfde geslacht, ondanks alles wat Storme in eigen naam uitkraait. Dus hou er mee op om jezelf en links voor te stellen als de enige homovriendelijke partijen. Het is kinderachtig en een regelrechte leugen.
FrankW is offline  
Oud 27 maart 2004, 11:25   #2
tool2kil
Lokaal Raadslid

tool2kil's schermafbeelding

Standaard

Er zit een foutje in je poll: de groenen "extreem-links" noemen is namelijk een typische scheldbenaming van rechtse kiezers. Agalev noch groen is een marxistische partij die alle bedrijven wil nationaliseren en vecht voor het proletariaat (sterker nog: groen is, samen met spirit, bij uitstek de middenklasse-partij). Ik zie trouwens niet echt in wat de poll met je vraagstelling te maken heeft.

Bon on topic: hier ben ik het wel met je eens. Ik denk idd dat het kortzichtig is om bepaalde thema's te claimen onder het mom van "wij zijn links, dus dat is ons alleenrecht". Het homo-huwelijk standpunt is daar idd een mooi voorbeeld van.
Oud 27 maart 2004, 14:32   #3
Jan Roegiers
Vreemdeling

Standaard

Beste Frank,
Jammer dat je de waarheid niet vertelt: in de vorige legislatuur hadden jullie nog 4 volksvertegenwoordigers. Van Hoorebeke en Pieters stemden voor maar werden ondertussen om diverse redenen gedesavoueerd. Brepoels onthield zich en Bourgeois was net die dag... strategisch afwezig.
Overigens een typische Bourgeois-houding die ik hier vroeger al hekelde: als de man keuzes moet maken geeft hij verstek.
Voor de rest heb ik nooit beweerd dat wij dit thema monopoliseren, maar ik kan alleen maar vaststellen dat de progressieve partijen de enigen zijn die IETS doen...
Jan Roegiers is offline  
Oud 27 maart 2004, 16:10   #4
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Roegiers
, maar ik kan alleen maar vaststellen dat de progressieve partijen de enigen zijn die IETS doen...
Graag uw definitie van progressief? Wat verstaat u daar juist onder?

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline  
Oud 27 maart 2004, 17:35   #5
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Brepoels onthield zich...
Frieda Brepoels, onthield zich op basis van haar globale visie op 'het huwelijk' als instituut. (dus ook tussen man/vrouw)
Oud 28 maart 2004, 01:09   #6
stijnVL
Provinciaal Statenlid

stijnVL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor de rest heb ik nooit beweerd dat wij dit thema monopoliseren, maar ik kan alleen maar vaststellen dat de progressieve partijen de enigen zijn die IETS doen...
Ja zoals het verplicht willen maken van condoomautomaten in de scholen...

Hoera Jan je bent een held!

Mochten jij en anderen evenveel moed hebben getoond om B-H-V te splitsen tijdens de recentste hervorming van de kieswet, of de ondemocratische kiesdrempel weg te stemmen, dan misschien dan, zou je IETS gedaan hebben.

Ik ben een jeanet, maar gelukkig niet in de Wetstraat; ik loop dan ook nog recht in mijn schoenen, het geen je van jou en de rest van SPIRIT niet kan zeggen
Oud 28 maart 2004, 09:03   #7
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Bij de ene is 't
"Eigen volk eerst"
bij de andere
"Eigen wolk eerst"
En de perceptie van de man in de straat daarbij is
"Eigen zak eerst"
Oud 28 maart 2004, 09:20   #8
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Wat betreft homo's en het feit dat politici dit naar voren schuiven als onderdeel van het "aandacht trekken".

Eigenlijk is dat een maatschappelijk thema, dat een beperkte groep van de bevolking betreft.
Naast dat zijn er nog tientallen andere mogelijke maatschappelijke thema's die op zijn minst even relevant te noemen zijn.

Maar is dat nu politiek relevant zoiets ?
Gaat die homo-kwestie onze staatsschuld afbetalen ?
Gaat die homo-kwestie werkgelegenheid bevorderen ?
Gaat die homo-kwestie onze vergrijzing oplossen ? Hoe ?? Door extra kindjes te maken misschien ??

Ik heb absoluut niet tegen andersgeoriënteerden, maar mijn perceptie is dat aanhalen van dergelijke "kwaliteiten" puur een "stemmen-lok-middel" zijn.

Agalev heeft ook nog ooit zoiets geprobeerd, maar daar was het nog iets flagranter: Omwille van een paar alternatieve stemmen van wiet-gebruikers hebben ze vlak vóór de vorige verkiezingen nog zitten zaniken over al dan niet 5 gram. Daarbij compleet uit het oog veliezend dat voor vele milieubewuste mensen wiet of andere dingen roken pure milieuvervuilming is. Niet dat het alleen daaraan te wijten is, maar wat blijft er nu nog van Agalev over???
Oud 28 maart 2004, 17:14   #9
Jan Roegiers
Vreemdeling

Standaard

[quote="stijnVL"]
Citaat:

Ja zoals het verplicht willen maken van condoomautomaten in de scholen...

Ik ben een jeanet, maar gelukkig niet in de Wetstraat; ik loop dan ook nog recht in mijn schoenen, het geen je van jou en de rest van SPIRIT niet kan zeggen
Beste Stijn,

Mijn voorstel om condoomautomaten in scholen te verplichten is wel degelijk gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Mensen vrijen nu eenmaal minder veilig dan enkele jaren terug. Vooral bij jongeren heerst condoommoeheid. Met dit voorstel ijver ik ervoor condooms als heel gewoon te aanzien en als absolute evidentie te zien bij het vrijen...

Fijn dat je een jeanet bent (zelf heb ik altijd gezegd dat het geen kwaliteitslabel is), het is jouw zaak of je er gelukkig om bent dat je niet in de Wetstraat rondloopt...

En ja, ik voel me recht in m'n schoenen lopen. De hele SPIRIT-fractie heeft zich in de Kamer onthouden en is er bovendien in geslaagd ook uit de andere meerderheidspartijen mensen te vinden die zich hebben onthouden. Van mij mag morgen BHV worden gesplitst, maar als ik het goed voor heb moet je in beide taalgroepen een meerderheid hebben. 't Is al te gemakkelijk te verzaken aan regeringsdeelname en dan luidop te roepen dat zoveel niet gerealiseerd is. We zijn ervan overtuigd dat het Forum hiervoor oplossingen kan bieden.

En nu beginnen schelden dat we goedgelovig zijn
Jan Roegiers is offline  
Oud 28 maart 2004, 20:38   #10
stijnVL
Provinciaal Statenlid

stijnVL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn voorstel om condoomautomaten in scholen te verplichten is wel degelijk gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Mensen vrijen nu eenmaal minder veilig dan enkele jaren terug. Vooral bij jongeren heerst condoommoeheid. Met dit voorstel ijver ik ervoor condooms als heel gewoon te aanzien en als absolute evidentie te zien bij het vrijen...
Juist er wordt onveilig en prematuur gevreëen, dat zal ik niet tegenspreken. Maar denk je nou echt dat kapotenmajienen in de scholen daaraan wat zullen verhelpen?

Wie niet mans genoeg is om bij de apotheker of bij het warenhuis om de hoek een jasje te gaan kopen, is beslist niet volwassen genoeg om aan seks te beginnen. Maar goed, er wordt onveilig gesekst, en dus moet er wat aan gedaan worden. Maar in de scholen Jan? Alsjeblief...

Een anonieme automaat in de toiletten van het jeugdhuis of in de kroeg, is dat niet toegankelijker dan op school? Dus sta me toe jouw voorstel even weg te lachen

Trouwens welke kapoten moeten er dan in de scholen verdeeld worden? Extra sterk voor, nuja je weet wel, of met een smaakje

Citaat:
En ja, ik voel me recht in m'n schoenen lopen. De hele SPIRIT-fractie heeft zich in de Kamer onthouden en is er bovendien in geslaagd ook uit de andere meerderheidspartijen mensen te vinden die zich hebben onthouden. Van mij mag morgen BHV worden gesplitst, maar als ik het goed voor heb moet je in beide taalgroepen een meerderheid hebben. 't Is al te gemakkelijk te verzaken aan regeringsdeelname en dan luidop te roepen dat zoveel niet gerealiseerd is. We zijn ervan overtuigd dat het Forum hiervoor oplossingen kan bieden.

En nu beginnen schelden dat we goedgelovig zijn
Schelden zal ik niet doen, ik heb trouwens aan Sexy Bexy beloofd wat liever te zijn voor de jeanetten van de wetstraat. Flink he

BHV kan gesplitst worden met een gewone meerderheid; als de politieke wil er is. Over het verzaken aan regeringsdeelname heb ik niet gesproken, wel over eisen durven stellen en die hard maken. Als het Vlaams Blok en Spirit hadden tegen gestemd, ipv zich te onthouden, dan had de situatie er vandaag misschien anders uitgezien.

Geert Lambeir, denk ik, noemde het stemgedrag van SPIRIT een "krachtig signaal" naar de franstalige partijen en de vlaamse regeringspartners. Sta me toe ook dat fijntjes weg te lachen.

Dat jij nog steeds het gevoel hebt recht in je schoenen te lopen, kan best zijn, maar ik herinner mij de woorden van Paul Vangrembergen in de Standaard, kort na de goedkeuring van de kieswethervorming...
Mocht ik in het federale parlement zetelen voor SPIRIT en niet kordater hebben gehandeld, dan wat er zich heeft voltrokken, dan zou ik me toch op zijn minst een beetje schamen na de oorwassing van Paul.

Soit. Ik wens je alleszins het best voor 13 juni; van harte.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be