Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2008, 22:21   #1
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard discriminatie op basis van religie bij solicitaties

De organizatie 'worldvision' vraagt om volgende statements te onderschrijven bij de aanwerving van personeel. In de VS is dit blijkbaar legaal, maar kan dit wel in België / Europa vraag ik me af. Betreft het hier geen discriminatie op basis van levensovertuiging/geloof?

Citaat:
Statement of Faith

* We believe the Bible to be the inspired, the only infallible, authoritative Word of God.
* We believe that there is one God, eternally existent in three persons: Father, Son, and the Holy Spirit.
* We believe in the deity of our Lord Jesus Christ, in His virgin birth, in His sinless life, in His miracles, in His vicarious and atoning death through His shed blood, in His bodily resurrection, in His ascension to the right hand of the Father, and in His personal return in power and glory.
* We believe that for the salvation of lost and sinful man, regeneration of the Holy Spirit is absolutely essential.
* We believe in the present ministry of the Holy Spirit by whose indwelling the Christian is enabled to live a godly life.
* We believe in the resurrection of both the saved and the lost; they that are saved unto the resurrection of life and they that are lost unto the resurrection of damnation.
* We believe in the spiritual unity of believers in our Lord Jesus Christ.
Citaat:
The Apostles' Creed

I believe in God, the Father almighty,
creator of heaven and earth.

I believe in Jesus Christ, God's only Son, our Lord,
who was conceived by the Holy Spirit,
born of the Virgin Mary,
suffered under Pontius Pilate,
was crucified, died, and was buried;
he descended to the dead.
On the third day he rose again;
he ascended into heaven,
he is seated at the right hand of the Father,
and he will come again to judge the living and the dead.

I believe in the Holy Spirit,
the holy catholic church,
the communion of saints,
the forgiveness of sins,
the resurrection of the body,
and the life everlasting. AMEN.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 augustus 2008 om 22:29.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 22:24   #2
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik denk niet dat wij dit hier mogen vragen, tenzij je een jobke bij de pastoor wil hebben? of zelf pastoor wil worden?

Maar kijk:

Citaat:
World Vision is a Christian relief, development and advocacy organisation dedicated to working with children, families and communities to overcome poverty and injustice.
Inspired by our Christian values, we are dedicated to working with the world’s most vulnerable people.

We serve all people regardless of religion, race, ethnicity or gender.

...
me dunkt moet het dan wel kunnen.
http://www.wvi.org/wvi/wviweb.nsf/ma...1?opendocument

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 5 augustus 2008 om 22:30.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 22:28   #3
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik denk niet dat wij dit hier mogen vragen, tenzij je een jobke bij de pastoor wil hebben? of zelf pastoor wil worden?
De volgende vraag is natuurlijk of het 'ethisch' is dit te vragen, ongeacht het feit of het al dan niet toegelaten is door een overheid.
Oud 5 augustus 2008, 22:31   #4
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
De volgende vraag is natuurlijk of het 'ethisch' is dit te vragen, ongeacht het feit of het al dan niet toegelaten is door een overheid.
gezien het een christelijke organizatie is, handelend vanuit het christelijke geloofsovertuiging.... lijkt het me normaal dat indien je daar wil werken je ook die christelijke geloofsovertuiging volgt...

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 5 augustus 2008, 22:32   #5
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...dunkt moet het dan wel kunnen.
Hoezo? Dan zou het juist minder moeten kunnen denk ik. Als ze niet discrimineren op basis van religie bij de keuze van diegenen die ze willen 'helpen', waarom dan wel bij diegenen die ze zouden aanwerven? Dat ze het goede voorbeeld geven zou ik zeggen. Verbeter de wereld begin met jezelf.
Oud 5 augustus 2008, 22:34   #6
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Dus ik heb evenveel kans om een job bij de unie van vrijzinnige dinges te gaan werken? Ik neem alvast mijn Bijbel mee naar het sollicitatiegesprek. Eens zien hoe lang die hypocriete fascisten het gaan uithouden met hun gehuil over "discriminatie"

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 22:36   #7
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De organizatie 'worldvision' vraagt om volgende statements te onderschrijven bij de aanwerving van personeel. In de VS is dit blijkbaar legaal, maar kan dit wel in België / Europa vraag ik me af. Betreft het hier geen discriminatie op basis van levensovertuiging/geloof?
Maar het is een christelijke organisatie ... dat verandert de zaak denk ik. Als het feit dat men een bepaalde levensovertuiging heeft rechtstreeks te maken heeft met de job die men wil uitoefenen , dan denk ik dat er sprake is van een uitzondering. Een atheistische man bvb die leraar godsdienst wil zijn in een basisschooltje, dat zou nogal belachelijk zijn.

Laatst gewijzigd door moser : 5 augustus 2008 om 22:36.
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 22:36   #8
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Circe; stel dat moslims zouden zeggen' wie bij ons wil werken moet wel tekenen dat Allah de grootste is! Dan vindt je dit verkeerd.. dan ook voor de Christelijke vleugel toch?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 22:40   #9
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
gezien het een christelijke organizatie is, handelend vanuit het christelijke geloofsovertuiging.... lijkt het me normaal dat indien je daar wil werken je ook die christelijke geloofsovertuiging volgt...
Ik heb vroeger nog voor een katholieke organizatie gewerkt, maar nooit werd mij naar mijn levensovertuiging gevraagd. Maar langs de andere kant begrijp ik je logica wel ergens. Zo'n organizatie zou dan wel geen aanspraak mogen maken op staatsfinanciering lijkt me, want dan zou de overheid discriminatie op basis van geloof financieren.

Ze werken met kinderen, en ik ken mensen die zeer bekwaam zijn in wat deze organizatie voor bepaalde jobs vraagt, maar niet in aanmerking komen omwille van dit ene punt, dat eigenlijk NIETS te doen heeft met hoe goed je je job kan doen. Eigenlijk zou dat toch niet mogen, ook bij 'private' organizaties. Dat is toch discriminatie.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 augustus 2008 om 22:45.
Oud 5 augustus 2008, 22:41   #10
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Dus ik heb evenveel kans om een job bij de unie van vrijzinnige dinges te gaan werken? Ik neem alvast mijn Bijbel mee naar het sollicitatiegesprek. Eens zien hoe lang die hypocriete fascisten het gaan uithouden met hun gehuil over "discriminatie"
Tuurlijk, dat is geen kerk hoor.
Oud 5 augustus 2008, 22:44   #11
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u geschikt bent voor de job, dan zie ik niet in waarom men een probleem zou mogen hebben met een bijbel. Buiten u uren doet u wat u wil zolang u de wet niet overtreed. De realiteit is anders blijkbaar.
Oud 5 augustus 2008, 22:51   #12
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser
Als het feit dat men een bepaalde levensovertuiging heeft rechtstreeks te maken heeft met de job die men wil uitoefenen , dan denk ik dat er sprake is van een uitzondering.
Maar deze organizatie gaat ervan uit dat christen zijn ('katholiek' eigenlijk) beter is voor ALLE jobs. Om bijvoorbeeld een goede 'child protection officer' te zijn heb je toch niet nodig 'christen' noch 'atheist' te zijn.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 augustus 2008 om 22:52.
Oud 6 augustus 2008, 06:30   #13
Finis Terrae
Vreemdeling

Finis Terrae's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Officieel niet, dacht ik. Neemt niet weg dat ik toch al vacatures gelezen heb waarin wordt gevraagd het katholieke gedachtengoed te onderschrijven. Mijn inziens een grijze zone, want bij niet-aanwerving ga je het nooit hard kunnen maken dat je niet bent aanvaard omwille van het ontbreken van voormeld gedachtengoed.

De vraag is ook of een atheist of een anders-gelovige het opportuun vindt om bij een dergelijke organizatie te gaan werken. Het gaat per definitie wrijvingen veroorzaken.

Laatst gewijzigd door Finis Terrae : 6 augustus 2008 om 06:33.
Finis Terrae is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 06:34   #14
Finis Terrae
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Bizarre stelling komende van iemand die de hier aanwezige atheisten constant verwijt "respectloos" te zijn.
Oud 6 augustus 2008, 07:51   #15
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Circe; stel dat moslims zouden zeggen' wie bij ons wil werken moet wel tekenen dat Allah de grootste is! Dan vindt je dit verkeerd.. dan ook voor de Christelijke vleugel toch?
Het hangt ervan af bij welk bedrijf hé Alice.

zowel de katholieke als de protestantse of atheistische of islamitische bakker moeten m.i. personeel van alle slag aanwerven. Idem voor de beenhouwer, al betwijfel ik of een vrouwelijke slagersgaste uit niet-islamitische hoek daarvoor zal worden gekozen door de halal beenhouwer.

In dit geval gaat het over een christelijke (protestantse) organizatie die blijken te handelen uit hoofde van hun religieuze overtuiging en dus vind ik het best aanvaardbaar dat ze zulk charter laten tekenen door hun vrijwilligers of personeel.

Idem zou ik denken voor islamitische liefdadigheidsorganizaties - alhoewel ik er geen ken - die vb. instaan voor de verdeling van de zakat gelden: in dat geval lijkt het me normaal dat de medewerkers en/of vrijwilligers hier ook moslims zijn.

Oud 6 augustus 2008, 13:13   #16
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
In dit geval gaat het over een christelijke (protestantse) organizatie die blijken te handelen uit hoofde van hun religieuze overtuiging en dus vind ik het best aanvaardbaar dat ze zulk charter laten tekenen door hun vrijwilligers of personeel.
In dit geval gaat het om een katholieke organizatie, gezien er in de bovenvermelde 'apostles creed' staat 'I believe in the holy catholic church'. Maar dat lijkt me niet zo essentieel.

Ik begrijp niet goed waarom een 'religieuze' bakker wel discrimineert indien hij/zij zijn/haar personeel selecteert op basis van religie, en een religieuze 'ontwikkelingsorganizatie' bijvoorbeeld dat niet zou doen. Door dit onderscheid te maken zet je de deur open voor allerlei discriminatie. Je hoeft bij wijze van spreken alleen maar te zeggen dat je handelt vanuit een religieuze overtuiging of levensovertuiging. Op die manier kan je gemakkelijk discriminatie op basis van ras of sexe verdoezelen ook.

Dat een organizatie aan al haar personeel van directeur tot poetsvrouw vraagt van een bepaalde religieuze strekking te zijn is discriminerend. Als het behoren tot een religieuze strekking relevant is voor het uitvoeren van de job kan daar een uitzondering op gemaakt worden, maar dan moet die relevantie duidelijk aantoonbaar zijn. Het is niet voldoende om te zeggen 'onze vloer moet met islamitische inspiratie gepoetst worden' of 'om de lokale wetgevingen te kennen moet je christelijk geinspireerd zijn' of 'om staflid te zijn moet je eerst verklaren goddeloos te zijn'. Een grijze zone inderdaad.

Mij komt het over dat er een uitzondering gemaakt wordt in sommige landen voor religies ivm de wetten tegen discriminatie, religies die dan nog dikwijls anders-gelovigen als 'slecht' bestempelen enkel en alleen omwille van hun geloof.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 augustus 2008 om 13:17.
Oud 6 augustus 2008, 13:22   #17
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Finis Terrae Bekijk bericht
Officieel niet, dacht ik. Neemt niet weg dat ik toch al vacatures gelezen heb waarin wordt gevraagd het katholieke gedachtengoed te onderschrijven.
Komt over alsof niet alle vormen van discriminatie gelijk behandeld worden dan.

Indien er voor religies of levensovertuigingen een uitzondering gemaakt wordt op de discriminatiewetten kan je eigenlijk alle kanten op. Als ik bijvoorbeeld geen vrouwen zou willen voor een job dan zou ik hoef ik dus enkel mijn vrouwen-bij-de-haard-religie in te roepen ter rechtvaardiging, dan discrimineer ik niet op basis van sexe, maar pas ik gewoon mijn levensovertuiging toe. Zo wordt de deur naar allerlei discriminaties dus wagewijd opengezet.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 augustus 2008 om 13:31.
Oud 7 augustus 2008, 04:32   #18
Finis Terrae
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Komt over alsof niet alle vormen van discriminatie gelijk behandeld worden dan.

Indien er voor religies of levensovertuigingen een uitzondering gemaakt wordt op de discriminatiewetten kan je eigenlijk alle kanten op. Als ik bijvoorbeeld geen vrouwen zou willen voor een job dan zou ik hoef ik dus enkel mijn vrouwen-bij-de-haard-religie in te roepen ter rechtvaardiging, dan discrimineer ik niet op basis van sexe, maar pas ik gewoon mijn levensovertuiging toe. Zo wordt de deur naar allerlei discriminaties dus wagewijd opengezet.
Inderdaad. Voor zover ik mij kan herinneren betrof het vacatures als boekhouder bij een kloostergemeenschap alsmede directrice bij een een katholiek rustoord. Het viel mij evenwel op dat voor een bepaalde niet-religieuze functie een zekere religieuze ingesteldheid werd verlangd. Tevens was de sexe-keuze voor beiden opvallend. Er stond niet bij vermeld 'M/V'. Tot op heden zie ik de relevantie van beide eisen niet in.

Laatst gewijzigd door Finis Terrae : 7 augustus 2008 om 04:33.
Finis Terrae is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2008, 05:26   #19
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook in België en Europa mogen instellingen die werken vanuit een geloofsovertuiging discrimineren op basis van geloof.
Caricas is zo niet verplicht om niet gelovigen aan te werven.
Maar ook in het onderwijs word er vaak een discriminatie gemaakt, zo geraken onderwijzers met een diploma uit het rijksonderwijs moeilijk binnen in scholen van het vrij onderwijs en omgekeerd.

Maar ook de staat zelf discrimineerd op een wettelijke manier.
Zo is de regel dat er een bepaald aantal % allochtone moet aangeworven worden binnen middelgrote en grote bedrijven een zware discriminatie.

En het gaat zelfs verder, op de VDABwebsite, is men wettelijk verplicht om de vacatures de eerste tijd enkel door te spelen aan allochtone en +50 ers.
Binnen Europa zijn er zelfs instellingen die mogen discrimineren op basis van nationaliteit. Denk maar aan de Zwitserse wacht van Rome.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2008, 11:49   #20
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen
Europa zijn er zelfs instellingen die mogen discrimineren op basis van nationaliteit. Denk maar aan de Zwitserse wacht van Rome.
Is dat nu niet ongelofelijk? Bij alles wordt het Vaticaan betrokken en meteen beschuldigd. Het kan ook nooit winnen. De obsessie van sommige linkse zeloten is toch maar angstaanjagend.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be