Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2008, 16:19   #1
Pierette
Banneling

Standaard Enorme doorbraak zonne-energie kan energieproblemen Aarde oplossen

Enorme doorbraak zonne-energie kan energieproblemen Aarde oplossen

Wetenschappers aan het prestigieuze en wereldberoemde MIT (Massachusetts Institute of Technology) hebben een revolutionaire doorbraak bereikt in de ontwikkeling van zonne-energie. Het grootste probleem van zonne-energie, het opslaan van energie als de zon niet schijnt, is opgelost.

Tot op heden leverde zonne-energie slechts een marginale bijdrage aan de wereldvraag naar energie. De belangrijkste oorzaak: de tot nu toe inefficiënte en peperdure opslag van zonne-energie bij gebrek aan zonneschijn.

MIT-wetenschappers hebben nu een nieuwe, uit kobalt en fosfaat bestaande catalyst ontwikkeld waarmee zonne-energie op een hele goedkope manier kan worden omgezet in waterstof en zuurstof. Deze componenten kunnen later in brandstofcellen worden gebruikt om volledig schone elektriciteit op te wekken voor bijvoorbeeld huizen en auto's.

De benodigde materialen voor de nieuwe manier van elektriciteitsopwekking zijn volkomen natuurlijk, niet giftig en in overvloedige mate voorhanden. 'Dit is het nirvana waar we al jaren naar gezocht hebben,' verklaarde Daniel Nocera, professor aan het MIT.

Zonlicht is in potentie de krachtigste energiebron. In één uur tijd ontvangt de Aarde zoveel zonlicht waarmee in theorie de hele planeet een vol jaar lang van energie kan worden voorzien.

'Dit is een zeer belangrijke ontdekking die enorme gevolgen zal hebben voor de toekomstige welvaart van de mensheid,' reageerde James Barber, een professor aan het Imperial College in London. 'De importantie van hun ontdekking kan niet overschat worden omdat het de deur opent voor het ontwikkelen van nieuwe technologieën voor energie-opwekking, waardoor onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderd wordt, en ook de klimaatsverandering op Aarde wordt aangepakt.'

De wetenschappers hopen dat de nieuwe uitvinding over circa 10 jaar daadwerkelijk kan worden ingezet voor de opwekking van goedkope en schone stroom uit zonne-energie. Uiteindelijk zou iedere woning zijn eigen mini-energiecentrale kunnen krijgen, waardoor het opwekken van elektriciteit in grote centrales tot het verleden kan gaan behoren.

VERTALING VAN VOLGENDE BRON : lees het allemaal .... :

http://web.mit.edu/newsoffice/2008/oxygen-0731.html

FUCK aan Electrabel en SUEZ en de regering met hun distributietarieven !
Pierette is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2008, 16:25   #2
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pierette Bekijk bericht
Enorme doorbraak zonne-energie kan energieproblemen Aarde oplossen

Wetenschappers aan het prestigieuze en wereldberoemde MIT (Massachusetts Institute of Technology) hebben een revolutionaire doorbraak bereikt in de ontwikkeling van zonne-energie. Het grootste probleem van zonne-energie, het opslaan van energie als de zon niet schijnt, is opgelost.

Tot op heden leverde zonne-energie slechts een marginale bijdrage aan de wereldvraag naar energie. De belangrijkste oorzaak: de tot nu toe inefficiënte en peperdure opslag van zonne-energie bij gebrek aan zonneschijn.

MIT-wetenschappers hebben nu een nieuwe, uit kobalt en fosfaat bestaande catalyst ontwikkeld waarmee zonne-energie op een hele goedkope manier kan worden omgezet in waterstof en zuurstof. Deze componenten kunnen later in brandstofcellen worden gebruikt om volledig schone elektriciteit op te wekken voor bijvoorbeeld huizen en auto's.

De benodigde materialen voor de nieuwe manier van elektriciteitsopwekking zijn volkomen natuurlijk, niet giftig en in overvloedige mate voorhanden. 'Dit is het nirvana waar we al jaren naar gezocht hebben,' verklaarde Daniel Nocera, professor aan het MIT.

Zonlicht is in potentie de krachtigste energiebron. In één uur tijd ontvangt de Aarde zoveel zonlicht waarmee in theorie de hele planeet een vol jaar lang van energie kan worden voorzien.

'Dit is een zeer belangrijke ontdekking die enorme gevolgen zal hebben voor de toekomstige welvaart van de mensheid,' reageerde James Barber, een professor aan het Imperial College in London. 'De importantie van hun ontdekking kan niet overschat worden omdat het de deur opent voor het ontwikkelen van nieuwe technologieën voor energie-opwekking, waardoor onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderd wordt, en ook de klimaatsverandering op Aarde wordt aangepakt.'

De wetenschappers hopen dat de nieuwe uitvinding over circa 10 jaar daadwerkelijk kan worden ingezet voor de opwekking van goedkope en schone stroom uit zonne-energie. Uiteindelijk zou iedere woning zijn eigen mini-energiecentrale kunnen krijgen, waardoor het opwekken van elektriciteit in grote centrales tot het verleden kan gaan behoren.

VERTALING VAN VOLGENDE BRON : lees het allemaal .... :

http://web.mit.edu/newsoffice/2008/oxygen-0731.html

FUCK aan Electrabel en SUEZ en de regering met hun distributietarieven !
Natuurlijk is zonne-energie de oplossing.
Maar die fantastische krachtbron wordt weggewuift door de olie-magnaten.
De techniek is er.
Of dacht u écht dat er iemand wakker ligt van het milieu ?
Nee hoor.
Zonnecellen bestaan al 30 jaar. En ze in massa produceren zou betekenen dat de prijzen zouden zakken.
Ik kan daar maar één conclusie uit trekken.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2008, 17:12   #3
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Wie was het ook alweer die mij de huid volschelde en beweerde dat er op vlakvan zonne energie niets nieuws meer zou kunnen uitgevonden worden? Jantje?
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2008, 17:18   #4
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

De zoveelste spectaculaire doorbraak.

Laat die mannen van MIT maar eerst rustig hun katalysator vinden, en dan zien of de zaak commercieel haalbaar is.

Dat zonne-energie in al zijn vormen (wind, biomassa, waterkracht, etc...) de toekomst is, lijkt me nogal wiedes. Zonne-energie was trouwens ook het verleden: alle fossiele brandstoffen zijn in biomassa opgeslagen zonne-energie. Zonne-energie is dus vooral oeroud en niks nieuws.

Het gaat er om die zonne-energie op een propere en competitieve manier te capteren en te gebruiken.

Het MIT onderzoek is slechts één van de vele "spectaculaire" doorbraken die daartoe kunnen leiden. Er zijn wekelijks van dat soort doorbraken. Het komt echter allemaal aan op de economische parameters: is de technologie goedkoop en schaalbaar genoeg?

Laatst gewijzigd door C2C : 4 augustus 2008 om 17:19.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2008, 17:23   #5
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht

Laat die mannen van MIT maar eerst rustig hun katalysator vinden, en dan zien of de zaak commercieel haalbaar is.

Dat zonne-energie in al zijn vormen (wind, biomassa, waterkracht, etc...) de toekomst is, lijkt me nogal wiedes. Zonne-energie was trouwens ook het verleden: alle fossiele brandstoffen zijn in biomassa opgeslagen zonne-energie.

Het gaat er dus om die zonne-energie op een propere en competitieve manier te capteren en te gebruiken.

Het MIT onderzoek is slechts één van de vele "spectaculaire" doorbraken. Er zijn wekelijks van dat soort doorbraken. Het komt echter allemaal aan op de economische parameters: is de technologie goedkoop en schaalbaar genoeg?

Economisch is idd altijd het belangrijkste vlak. Dat is zo voor alle producten die op de markt zijn. Maar net omdat de olie zijn laatste jaren ingaat op tranportgebied zijn het net zulke producten die economisch, zeer grote kansen maken door de mogelijkheid voor massaproductie doordat nu net de grootste aandeelhouder een vervanger moet krijgen.

Geef mij eens wat linken naar deze wekelijkse evengrote doorbraken...
Oud 4 augustus 2008, 17:25   #6
Gargamel
Banneling

Standaard

Wedden dat dit verboden zal worden
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2008, 17:39   #7
Babylonia
Parlementslid

Standaard

ik wed mee
1000 000 dollar;
Babylonia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2008, 17:48   #8
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babylonia Bekijk bericht
ik wed mee
1000 000 dollar;
Put your money where your mouth is.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2008, 18:02   #9
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Wie was het ook alweer die mij de huid volschelde en beweerde dat er op vlakvan zonne energie niets nieuws meer zou kunnen uitgevonden worden? Jantje?
Nee, Illwill, want Jantje houd zich niet bezig met zonne-energie.
Hij weet dat de panellen bestaan en dat ze bruikbaar zijn, maar verder is het er niet van op de hoogte, buiten dan dat ze ook in de ruimtevaart enorm veel worden gebruikt.

Trouwens Jantje beweerd altijd datin de alternatieve energiewinningen nog veel moet ontdekt worden en nog veel in zijn kinderschoenen staat ondanks het feit dat sommige zaken reeds meer dan 1000jaar gebruikt worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2008, 18:45   #10
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, Illwill, want Jantje houd zich niet bezig met zonne-energie.
Hij weet dat de panellen bestaan en dat ze bruikbaar zijn, maar verder is het er niet van op de hoogte, buiten dan dat ze ook in de ruimtevaart enorm veel worden gebruikt.

Trouwens Jantje beweerd altijd datin de alternatieve energiewinningen nog veel moet ontdekt worden en nog veel in zijn kinderschoenen staat ondanks het feit dat sommige zaken reeds meer dan 1000jaar gebruikt worden.
Dan was het misschien Parcifal? Kweet het niet meer.
Oud 4 augustus 2008, 18:47   #11
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babylonia Bekijk bericht
ik wed mee
1000 000 dollar;
Ik zet 1000 000 euro
Oud 4 augustus 2008, 21:03   #12
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Fijn. Hoeven we niet meer primitief de aarde te verbranden om aan energie te geraken.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 17:40   #13
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat zonne-energie in al zijn vormen (wind, biomassa, waterkracht, etc...) de toekomst is, lijkt me nogal wiedes. Zonne-energie was trouwens ook het verleden: alle fossiele brandstoffen zijn in biomassa opgeslagen zonne-energie. Zonne-energie is dus vooral oeroud en niks nieuws.

Het gaat er om die zonne-energie op een propere en competitieve manier te capteren en te gebruiken.

Het MIT onderzoek is slechts één van de vele "spectaculaire" doorbraken die daartoe kunnen leiden. Er zijn wekelijks van dat soort doorbraken. Het komt echter allemaal aan op de economische parameters: is de technologie goedkoop en schaalbaar genoeg?
Er is al bijna een week voorbij en nog steeds geen andere doorbraak van je gezien...toeval?
Volgende week 2 dan ofzo?

Laatst gewijzigd door illwill : 5 augustus 2008 om 17:41.
Oud 5 augustus 2008, 23:06   #14
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Economisch is idd altijd het belangrijkste vlak. Dat is zo voor alle producten die op de markt zijn. Maar net omdat de olie zijn laatste jaren ingaat op tranportgebied zijn het net zulke producten die economisch, zeer grote kansen maken door de mogelijkheid voor massaproductie doordat nu net de grootste aandeelhouder een vervanger moet krijgen.

Geef mij eens wat linken naar deze wekelijkse evengrote doorbraken...
Het is niet omdat de olie op is, dat men geen steenkool gaat gebruiken hé.

Het aantal coal-to-liquids projecten is niet meer te tellen.

Vandaag werden er nog 22 CTL-projecten ingediend in Indië.

India's Ministry of Coal Receives 22 Coal-to-Liquid Applications for Three Coal Blocks
http://www.foxbusiness.com/story/mar...ks-industrial/

En CLT brandstof gebruikt in een verbrandingsmotor is vooralsnog stukken goedkoper dan electrische wagens op waterstof die als opslagmiddel dient voor CSP.

Wat niet wil zeggen dat wat ze in MIT gedaan hebben niet straf is. Maar ik relativeer het belang daar toch wat van.

Laatst gewijzigd door C2C : 5 augustus 2008 om 23:09.
Oud 5 augustus 2008, 23:07   #15
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is al bijna een week voorbij en nog steeds geen andere doorbraak van je gezien...toeval?
Volgende week 2 dan ofzo?
Noemt gij 2 dagen een week?

Dan vrees ik dat we niet sterk over technologie gaan kunnen spreken.
Oud 6 augustus 2008, 15:33   #16
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Noemt gij 2 dagen een week?

Dan vrees ik dat we niet sterk over technologie gaan kunnen spreken.
Het bericht (zie link) is van 31 juli...dat noem ik idd "week bijna voorbij".

Als jij dat 2 dagen noemt...dan vrees ik er idd ook voor.

Jij had het over het wekelijks uitvinden van nieuwe dingen, ik veronderstel niet dat je bedoelde, het wekelijks plaatsen van dergelijke dingen op dit forum...
Oud 6 augustus 2008, 15:37   #17
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat de olie op is, dat men geen steenkool gaat gebruiken hé.

Het aantal coal-to-liquids projecten is niet meer te tellen.

Vandaag werden er nog 22 CTL-projecten ingediend in Indië.

India's Ministry of Coal Receives 22 Coal-to-Liquid Applications for Three Coal Blocks
http://www.foxbusiness.com/story/mar...ks-industrial/

En CLT brandstof gebruikt in een verbrandingsmotor is vooralsnog stukken goedkoper dan electrische wagens op waterstof die als opslagmiddel dient voor CSP.

Wat niet wil zeggen dat wat ze in MIT gedaan hebben niet straf is. Maar ik relativeer het belang daar toch wat van.
Ik heb duidelijk gezegt “olie voor gebruik in de transportsector”. Of beweer je dat ze auto's gaan maken die op steenkool gaan rijden?
En voor de rest vroeg ik naar linken naar wat jij noemde “wekelijkse” berichten.
Trouwens, ik verondertsel ook dat het niet nu pas dergelijke berichten naar buiten komen e. Kun je geen vb geven van vorige week of de week daarvoor?
Oud 6 augustus 2008, 18:21   #18
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb duidelijk gezegt“olie voor gebruik in de transportsector”. Of beweer je dat ze auto's gaan maken die op steenkool gaan rijden?
Wat denk je dat CTL is? Inderdaad, brandstof voor autos, vrachtwagens, schepen en vliegtuigen, - gemaakt van steenkolen. Iedereen die een beetje met energie bezig is, weet toch waar CTL, GTL, BTL, CBTL voor staan, nietwaar?

Citaat:
En voor de rest vroeg ik naar linken naar wat jij noemde “wekelijkse” berichten. Trouwens, ik verondertsel ook dat het niet nu pas dergelijke berichten naar buiten komen e. Kun je geen vb geven van vorige week of de week daarvoor?
Allez, omdat ge het zo vriendelijk vraagt zal ik eens een lijstje geven met revolutionaire doorbraken in de sector van de energie, gepubliceerd over de laatste dagen en weken:
Citaat:
Public Release: 6-Aug-2008
Bioinformatics
Scientists a step closer to producing fuel from bacteria

Scientists at the University of Sheffield have shown how bacteria could be used as a future fuel. The research, published in the journal Bioinformatics, could have significant implications for the environment and the way we produce sustainable fuels in the future.

[email protected]
01-142-225-339
University of Sheffield

Public release date: 5-Aug-2008
[ Print Article | E-mail Article | Close Window ]

[email protected]
805-893-3071
University of California - Santa Barbara

UCSB researchers make milestone discovery in quantum mechanics

In a paper published in the July 17 issue of the journal Nature, UCSB physicists Max Hofheinz, John Martinis, and Andrew Cleland documented how they used a superconducting electronic circuit known as a Josephson phase qubit, developed in Martinis's lab, to controllably pump microwave photons, one at a time, into a superconducting microwave resonator.

Up to six photons were pumped into and stored in the resonator, and their presence was then detected using the qubit, which acts like an electronic atom, as an analyzer. The photon number states, known as Fock states, have never before been controllably created, said Cleland.
A close-up of one of the circuits used in the quantum mechanics experiment.
Click here for more information.

Public Release: 5-Aug-2008
Using natural selection to boost bioenergy

By examining natural variation among cottonwood trees in nature, scientists hope to develop a strategy to maximize production of ethanol from cellulosic biomass. Utilities have a new tool that provides them with a clearer picture of the wide-area electricity transmission system and enables decision-makers to respond swiftly to major power disruptions. A recent study could make risk assessments even more useful. ORNL is providing technical expertise and assistance in the installation of solar energy systems and related educational materials.

Bioenergy—Natural selection . . .
By examining natural variation among cottonwood trees in nature, scientists at Oak Ridge National Laboratory hope to develop a strategy to maximize production of ethanol from cellulosic biomass. Through a process known as association mapping, scientists will attempt to identify differences in cell wall chemistry among trees growing in natural populations with the goal being to determine which trees are the best candidates for biofuel. To do this, researchers will measure many traits related to ethanol production, including cellulose and lignin content, lumen diameter, cell wall thickness and cell diameter for hundreds of trees. This information is necessary to establish the best strategy to efficiently convert biomass to ethanol. Partners in this effort involving ORNL's Plant Systems Biology Group are West Virginia University, University of British Columbia, Greenwood Resources, Oregon State University, Michigan Technological University and the Forest Service. Funding is provided by the Department of Energy's Office of Biological and Environmental Research. [Contact: Ron Walli; 865.576.0226; [email protected]]

[email protected]
865-576-0226
DOE/Oak Ridge National Laboratory

Public Release: 5-Aug-2008
Arctic Map plots new 'gold rush'
Researchers at Durham University have drawn up the first ever "Arctic Map" to show the disputed territories that states might lay claim to in the future. The new map design follows a series of historical and ongoing arguments about ownership, and the race for resources, in the frozen lands and seas of the Arctic.

[email protected]
44-191-334-1964
Durham University

Public Release: 4-Aug-2008
34th Annual International Conference on High Energy Physics
Tevatron experiments double-team Higgs boson
The CDF and DZero collaborations at the US Department of Energy's Fermilab are advancing the quest for the long-sought Higgs boson. Their latest results indicate that researchers have for the first time excluded, with 95 percent probability, a mass for the Higgs of 170 GeV. This value lies in the possible mass range for the particle established by earlier experiments. The result demonstrates that the Tevatron experiments are sensitive to potential Higgs signals.
US Department of Energy, National Science Foundation, others

AlphaGalileo Research Partner
Max-Planck-Gesellschaft
For further information, please contact:
Please register to view contact details

Posted on behalf of:
Max-Planck-Gesellschaft
01 August 2008
Nano-Skulpturen in Gold - Berliner Wissenschaftler klären mit einer neuen Methode die Struktur ungeladener Nanopartikel aus Gold auf Abb.: Gizeh in der Nanowelt: Die Goldpartikel wurden auf virtuellen Wüstensand gesetzt. Ein Cluster aus sieben Atomen formt ein gleichseitiges Dreieck, an dem ein Atom als zusätzliche Ecke hängt. 20 Atome türmen sich zu einer Pyramide mit dreieckiger Grundfläche. Mit einem Atom weniger verliert die Pyramide ihre Spitze. Bild: Fritz-Haber-Institut der Max-Planck-Gesellschaft

Wer geladen ist, verändert vielleicht schon mal die Gesichtsfarbe, reißt sich aber nicht gleich einen Arm ab, um ihn als drittes Bein zu montieren. Bei manchen Molekülen ist das anders, zum Beispiel in einem Gold-Cluster mit sieben Atomen. Diese ordnen sich im geladenen Zustand anders an als im ungeladenen, wie Wissenschaftler des Berliner Fritz-Haber-Instituts der Max-Planck-Gesellschaft, des Steacie-Institut für Molekulare Wissenschaften in Kanada und des niederländischen Freie-Elektronen-Lasers FELIX am FOM-Institut Rijnhuizen herausgefunden haben. Die Forscher haben ein Infrarot- und ein Massenspektrometer raffiniert kombiniert und auf diese Weise erstmals die Strukturen von ungeladenen Gold-Nanopartikeln bestimmt. Solche Partikel werden derzeit als Katalysatoren in Betracht gezogen, die gezielt bestimmte chemische Reaktionen unterstützen. (Science, 1. August 2008)

[email protected]
630-840-3351
DOE/Fermi National Accelerator Laboratory

Public Release: 1-Aug-2008
Nature Photonics
The brightest, sharpest, fastest X-ray holograms yet

An international group of scientists working at the Advanced Light Source (ALS) at DOE's Lawrence Berkeley National Laboratory, and at FLASH, the free-electron laser in Hamburg, Germany, has produced two of the brightest, sharpest x-ray holograms of microscopic objects ever made, thousands of times more efficiently than previous x-ray-holographic methods.
US Department of Energy, European Union, Swedish Research Councils, Munich Center for Advanced Photonics, Natural Sciences and Engineering Research Council of Canada, Sven and Lilly Lawskis Foundation

[email protected]
510-486-6249
DOE/Lawrence Berkeley National Laboratory

Public Release: 31-Jul-2008
'Small' research at MSU leads to advances in energy, electronics
A Michigan State University researcher and his students have developed a nanomaterial that makes plastic stiffer, lighter and stronger and could result in more fuel-efficient airplanes and cars as well as more durable medical and sports equipment.

The material – xGnP Exfoliated Graphite NanoPlatelets – will be instrumental in the development of new and expanded applications in the aerospace, automotive and packaging industries, said Lawrence Drzal, University Distinguished Professor of chemical engineering and materials science at MSU and director of MSU’s Composite Materials and Structure Center.
[email protected]
517-432-0923
Michigan State University

ORNL researchers analyze material with 'colossal ionic conductivity'
A new material characterized at the US Department of Energy's Oak Ridge National Laboratory could open a pathway toward more efficient fuel cells.

[email protected]
865-574-6631
DOE/Oak Ridge National Laboratory

Carbon capture milestone for CSIRO in China

Just weeks out from the Olympics, the CSIRO and its Chinese partners have officially launched a post-combustion capture pilot plant in Beijing that strips carbon dioxide from power station flue gases in an effort to stem climate change.

[email protected]
61-249-606-140
CSIRO Australia

Public Release: 30-Jul-2008
Nano Letters
Penn scientists demonstrate potential of graphene films as next-generation transistors
Physicists at the University of Pennsylvania have characterized an aspect of graphene film behavior by measuring the way it conducts electricity on a substrate. This milestone advances the potential application of graphene, the ultra-thin, single-atom thick carbon sheets that conduct electricity faster and more efficiently than silicon, the current material of choice for transistor fabrication.
Penn's Nano/Bio Interface Center, National Science Foundation, US Army Research Office, US Department of Energy

[email protected]
215-573-6604
University of Pennsylvania

Public Release: 21-Jul-2008
Nature Physics
Exotic materials using neptunium, plutonium provide insight into superconductivity
Physicists have gained new insight into the origins of superconductivity -- a property of metals where electrical resistance vanishes -- by studying exotic chemical compounds that contain neptunium and plutonium. While superconductivity holds promise for massive energy savings in power transmission, and for novel uses such as levitating trains, today it occurs only at extremely cold temperatures. Still, physicists believe room temperature superconductivity may be possible. This work sheds light on the connection between magnetism and superconductivity.
National Science Foundation, US Department of Energy

[email protected]
732-932-7084 x616
Rutgers University

Nature
New insight on superconductors
An important advance in understanding how the electrons in some materials become superconducting has been made by researchers from UC Davis, the Los Alamos National Laboratory and UC Irvine.
National Science Foundation, Institute for Complex Adaptive Matter

[email protected]
530-752-4533
University of California - Davis

Tel Aviv University researchers root out new and efficient crop plants
A new solution addresses the problem of water loss and promises farmers "more crop per drop."

[email protected]
212-742-9070
American Friends of Tel Aviv University

Global Change Biology
Miscanthus can meet US biofuels goal, boosts output 260 percent
In the largest field trial of its kind in the United States, researchers have determined that the giant perennial grass Miscanthus x giganteus outperforms current biofuels sources -- by a lot.

[email protected]
217-333-5802
University of Illinois at Urbana-Champaign
Da's de afgelopen week. Een kleine greep uit één van de vele databases voor wetenschappelijke doorbraken. In dit geval Eurekalert. http://www.eurekalert.org/index.php

De andere databases zult ge zelf moeten checken.

Trouwens, de MIT "doorbraak" zal pas leiden tot toepassingen binnen 10 jaar. Da's dus enorm lang. Gegeven dat er elke week een paar van dit soort doorbraken zijn, is het allerminst duidelijk hoe sterk we het belang van de hier besproken vinding moeten inschatten.

"I have great faith in my chemistry, materials science and engineering colleagues in the community to drive this discovery hard and hopefully their work, along with our continued studies will yield viable technologies within 10 years."

Nogmaals, dit is een heel leuke doorbraak; één van de hele vele leuke doorbraken. Da's goed voor ons allemaal. Hoe meer doorbraken in verschillende domeinen rond energie, hoe beter.
Oud 6 augustus 2008, 20:20   #19
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat denk je dat CTL is? Inderdaad, brandstof voor autos, vrachtwagens, schepen en vliegtuigen, - gemaakt van steenkolen. Iedereen die een beetje met energie bezig is, weet toch waar CTL, GTL, BTL, CBTL voor staan, nietwaar?
Ik ben wel met energie bezig maar niet met steenkool. Vandaar waarschijnlijk.
Wat ik niet uit het artikel kan opmaken is of dit wel rendabel is op vlak van energie. Hoeveel energie is er nodig om tot deze vloeistof te komen zodat je ermee kan rijden....?

Citaat:
Allez, omdat ge het zo vriendelijk vraagt zal ik eens een lijstje geven met revolutionaire doorbraken in de sector van de energie, gepubliceerd over de laatste dagen en weken:
Tja, als je de vraag de eerste keer gewoon ontwijkt wat wil je dan? Als je iets beweerd moet je het ook aantonen, of niet misschien?

Citaat:
Da's de afgelopen week. Een kleine greep uit één van de vele databases voor wetenschappelijke doorbraken. In dit geval Eurekalert. http://www.eurekalert.org/index.php

De andere databases zult ge zelf moeten checken.

Trouwens, de MIT "doorbraak" zal pas leiden tot toepassingen binnen 10 jaar. Da's dus enorm lang. Gegeven dat er elke week een paar van dit soort doorbraken zijn, is het allerminst duidelijk hoe sterk we het belang van de hier besproken vinding moeten inschatten.

"I have great faith in my chemistry, materials science and engineering colleagues in the community to drive this discovery hard and hopefully their work, along with our continued studies will yield viable technologies within 10 years."

Nogmaals, dit is een heel leuke doorbraak; één van de hele vele leuke doorbraken. Da's goed voor ons allemaal. Hoe meer doorbraken in verschillende domeinen rond energie, hoe beter
Het oorspronkelijke artikel gaat over een techniek die binnen dit en 10 jaar op de markt kan zijn. Ik vind dit een enorm korte periode.

De artikels die jij geeft zijn technieken die nog in hun kinderschoenen staan en waarbij men gewoon een stap verder is gekomen, men heeft het zelfs niet over in productie gaan of dergelijke dingen. Het zijn eigenlijk meer ideeen die men aan het testen is...kortom wat meer dan 10 jaar gaat duren. Dan heb je nog artikels die over heel andere dingen gaan...het verlichten van plastiek en kunstoffen...ok, maar men gaat over 10 jaar niet alle vliegtuigen vervangen vrees ik. Dus ook op korte termijn van 10 jaar is dit geen optie.

Ik denk dus dat het originele artikel en dat product veel eerder in u huizeken zal komen dan de producten die van jou artikels komen.

Neemt wel niet weg dat het een interessante link is...moet ik toegeven
Oud 6 augustus 2008, 22:10   #20
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben wel met energie bezig maar niet met steenkool. Vandaar waarschijnlijk.
Wat ik niet uit het artikel kan opmaken is of dit wel rendabel is op vlak van energie. Hoeveel energie is er nodig om tot deze vloeistof te komen zodat je ermee kan rijden....?
Illwill, de energie-efficiëntie van een energieproduct is totaal irrelevant. We leven in de wereld der economische rendabiliteit.

CTL is winstgevend van zodra olie meer kost dan pakweg $60pb. Dat is wat telt.

Citaat:
Het oorspronkelijke artikel gaat over een techniek die binnen dit en 10 jaar op de markt kan zijn. Ik vind dit een enorm korte periode.
Over 10 jaar begint *in het beste geval* de praktijk - wanneer alle andere vereiste doorbraken (in de materiaalkunde, chemie en ingenieurskunde) voltooid zijn die nodig zijn om de zaak praktische toepassing te geven.

Kan dus ook 15 �* 20 jaar zijn - of korter dan 10 jaar.

Vanaf dan kan er stilaan marktaandeel verworven worden. Wanneer de technologie competitief is - en dat is nog maar de vraag - zal ze heel traag andere energie-opslagmethoden beginnen vervangen. Want er gebeurt wel wat op het vlak van energie-opslag.

Citaat:
De artikels die jij geeft zijn technieken die nog in hun kinderschoenen staan en waarbij men gewoon een stap verder is gekomen, men heeft het zelfs niet over in productie gaan of dergelijke dingen. Het zijn eigenlijk meer ideeen die men aan het testen is...kortom wat meer dan 10 jaar gaat duren. Dan heb je nog artikels die over heel andere dingen gaan...het verlichten van plastiek en kunstoffen...ok, maar men gaat over 10 jaar niet alle vliegtuigen vervangen vrees ik. Dus ook op korte termijn van 10 jaar is dit geen optie.

Neemt wel niet weg dat het een interessante link is...moet ik toegeven
Weet je, Illwill, ik volg al een paar jaar persberichten over wetenschappelijke doorbraken en evoluties op de voet.

Het hangt er allemaal vanaf hoe die geschreven worden. Sommige wetenschappers zijn bescheiden hoewel ze een echte doorbraak forceren, anderen brullen het van de daken wanneer ze slechts een vaag praktische toepassing gevonden hebben uit hun onderzoek.

Je kan heel moeilijk inschatten hoe snel een technologie zal doorbreken.

Nogmaals, er zijn dikwijls veel verschillende bijkomende stappen in veel wetenschappelijke sectoren nodig - zoals de MIT onderzoekers zelf aangeven - vooraleer een technologie echt marktklaar is, waardoor het een beetje moeilijk wordt om elke keer mee Eureka te roepen.

Maar de ontdekking waar we het hier over hebben is zeker interessant, dat staat vast.

Anderzijds, in de sector van de energie-opslag en vooral in de zonne-energie is het creëeren van hypes echt problematisch geworden.

Er zijn zelfs wetenschappers die publiceren over de problematiek van dit hypen, en persberichten versturen om hun collegas aan te manen wat minder snel uit hun dak te gaan.

Leading experts in organic solar cells say the field is being damaged by questionable reports
In the latest issue of Elsevier's Materials Today the leading magazine for researchers in areas of advanced materials science, Dr. Gilles ...
Elsevier
http://www.eurekalert.org/pub_releas...-lei101507.php
- size 8.3K

Laatste puntje: je idee dat de MIT-uitvinding helemaal "nieuw" is, in plaats van een gewone stap verder in het bestaande solar-hydrogen onderzoek, is verkeerd.

Er wordt al tientallen jaren gezocht naar methoden om water direct te splitsen door middel van zonne-energie. Zowel de weg van de fotokatalyse (waar de MIT-onderzoekers op voortbouwen) als zogenaamde solar-chemical pathways, liggen al jaren onder de loepe.

Om de zoveel maand wordt in die specifieke sectoren wel een belangrijke stap voorwaarts in gezet (en daag me nu niet uit hé - hier:
http://www.eurekalert.org/pub_releas...-scd021108.php
http://www.eurekalert.org/pub_releas...-ef1031208.php
http://www.eurekalert.org/pub_releas...-ycf061407.php )

Laatst gewijzigd door C2C : 6 augustus 2008 om 22:16.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be