![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Samenleving:
Graag had ik het even gehad over de samenleving in België. Dit gaat niet over politieke partijen die alles ten koste stellen om succes te boeken, maar over het steeds wederkerig verhaaltje waarmee een persoon te maken krijgt bij de aanvang van enige vooruitgang die hij of zij kan bereiken. Het gaat duidelijk over de macht en de onmacht waarmee men tegenwoordig te maken krijgt, iets zoals een eeuwigdurig kat-en muis spelletje. Ik ben geen slecht persoon, ben geen racist alsook niet politiek geëngageerd, maar er is iets wat me stoort waardoor ik dit neerschrijf. Het gaat hier over het fysiek en mentaal uitbuiten van personen en het toepassen van teveel druk en vernietigende competiviteit t.o.v. een grote selectieve groep (merendeel arbeiders) in dit land. Allereerst staat dit voor of komt dit voort uit het nationalisme vergaard uit de vorige eeuw, welke nog steeds de regel opmaakt dat een volledig afgeschermde wereld het beste model is voor een samenleving. Ik zeg niet dat alle mensen hier nationalisten zijn, maar het idee speelt duidelijk in het achterhoofd af. Nationalisten zijn geen slechte mensen, neen, zij zijn begaan met het lot van de natie, maar het is hier de bekrompenheid die heerst als overwinnende factor. Bekrompen zijn dan de mensen als zij beseffen wat hun kansen zijn of waren. Duidelijk dat dit slechts een deel is van de bevolking, er zijn met name nog personen die veel beter overzicht en een veel betere positie hebben om de wet op te maken. Het zijn de mensen met geld die gerespecteerd worden omdat dit samenhangt met succes en in elk geval is dit idem. Dit is mooi opgelost door katholisisme dat stelt dat men trouw moet blijven aan zijn partner, terwijl in werkelijkheid enkel nog iets kan bereikt worden (vb huis kopen) als men een gezin begint. Rijkdom dwingt de mens vooral af om te hopen op zelfstandigheid en zelfvertrouwen, beide belangrijke factoren om kansen te benutten in de maatschappij. Zelf zou ik wel rijk willen zijn uiteraard, maar niet ten koste van mensen eigenlijk, zoals mensen zonder diploma die keihard moeten werken om toch maar aan schamel loontje mee naar huis te nemen, terwijl de chef eigenlijk even hard werkt, mss enkele uren meer, en die opstrijkt met de opbrengsten van het bedrijf. Uiteraard besef ik wel dat het bedrijf ook kan vallen en die mens ook alles kan verliezen. Dit verbleekt echter t.o.v. de dagelijkse routine en het harde werk van de werker. Hierbij komt ook dat de rijkdom en de nationalisme-mentaliteit zorgen dat het enkel erger en moeilijker wordt om nog werk te behouden, in vele gevallen hebben de mensen geen geduld en vragen ze teveel, terwijl in vele gevallen de persoon in kwestie zijn/haar uiterste best doet. Ik noem dit morele competiviteit omdat mensen zo cru kunnen zijn zodat ze zonder overleg (enkel machtsvertoon) met de gedupeerde kunnen doen wat ze willen, het is enkel de positie die uitmaakt wat rechtvaardig is, laten we het trouwens teamspirit noemen. Zoals men kan zien verbind ik nationalisme en de zgn federale democratie. Uiteraard ken ik demo-cratie en weet ik waarvoor het zou moeten staat, nl het voor en door het volk besturen. Maar vanuit welke principes komt dit voort? Het afzetten van mensen of het evenwaardig gebruik maken van een persoon voor een gezamelijk streefdoel? Als men hier een vleugje nationalisme aan toevoegd kom ik al tot de conclusie dat bijvoorbeeld een marrokaan al zeker niet gelijk is, gewoon al door de huidskleur. Hierbij komt dat ook die mensen hun land moeten verlaten om hier te worden uitgeperst met in het achterhoofd dat het hier wel beter zal zijn, terechtkomend in een groep pseudo- nationalisten met democratische neigingen. Wederom heb ik niets tegen mijn landgenoten, maar tegen de hebberigheid waardoor alle emoties moeten voor wijken. Ik besef dat dit nooit zal veranderen omdat de mens nu eenmaal is wat hij is, een roofdier. De zwakken zullen uitwijken en de sterken zullen overwinnen, ongeacht huidskleur, locatie, recht, geslacht, taal en geloof. Voila, dit is mijn impressie van de huidige samenleving. Ik had graag een paar reacties gehad! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Partijlid
|
![]() Mijn vader zaliger zei ooit: "Er zijn maar twee manieren om geld te verdienen. Ofwel door te denken ofwel door te zweten". Een beetje nadenken brengt dus niet alleen meer op, het is ook minder vermoeiend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kunt ook nadenken terwijl je bezig bent....in afwachting van het idee dat aan het rijpen is. Het moet dan nog een goed idee zijn dat een ander ook zijn idee is, of je staat daar met je gedachten.
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Er zijn zelfs mensen, die het met hun eigen kinderen beter voor hebben dan met die van anderen...
Die noemt men supernationalisten omwille van hun superbekrompenheid... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
- Ze moesten hun land niet verlaten, zoals je stelt. - Ze worden niet uitgeperst (integendeel zelfs?), buiten de uitzonderingen mss. - Wat zijn pseudo-nationalisten? de Bub ![]() Laatst gewijzigd door Havana : 8 augustus 2008 om 16:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Vreemdeling
|
![]() Brussel is een gespleten stad door segregatie en men heeft arme en rijke vreemdelingen.
Wanneer iedereen stemt voor Ives Leterme krijgt men pseudo-nationalisten. Laatst gewijzigd door herrie : 11 augustus 2008 om 11:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Ik snap de vraag niet. Ben je nu boos omdat je te hard moet werken?
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
![]() |
![]() |