Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 augustus 2008, 23:38   #1
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard Vrouwen horen thuis

Althans, dat vinden de Britten

http://www.nu.nl/news/1689907/30/Mee...p_kantoor.html

Goh, de trend is zich al weer aan het omkeren.

"De studie, die keek naar de houding tegenover werkende vrouwen in de afgelopen dertig jaar, laat zien dat zowel mannen als vrouwen zelf steeds minder geloven in het beeld van de carrièrevrouw of de supermoeder."

Heeft de realiteit dan toch het ideaal van links achterhaald?

"Vrouwenrechtenorganisatie Unifem van de Verenigde Naties zegt ontzet te zijn over de uitkomst het onderzoek. Volgens de organisatie moet er rap tempo gemaakt worden met de verbetering van flexibele werktijden en kinderopvang op het werk. "

De vraag is, zal dit werken of is dit het begin van een nieuwe culturele omslag. Een tijd waar er maar 1 ouder van een gezin werkt terwijl de ander voor de kinderen zorgt.

De tijd zal het leren.
Oud 6 augustus 2008, 23:40   #2
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Welke relevantie heeft de mening van mensen?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 23:43   #3
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Welke relevantie heeft de mening van mensen?
Alle relevantie. Mensen kunnen stemmen en beslissingen nemen die invloed hebben op de toekomst. Hoe men tegen zaken aankijkt is altijd interessant.
Oud 6 augustus 2008, 23:45   #4
Schuppezot
Schepen

Schuppezot's schermafbeelding

Standaard

Geen goed idee

Als alle vrouwen zouden thuisblijven zou dat voor de economie een tekort aan werkkrachten betekenen..
Oud 6 augustus 2008, 23:47   #5
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot Bekijk bericht
Geen goed idee

Als alle vrouwen zouden thuisblijven zou dat voor de economie een tekort aan werkkrachten betekenen..
Dat vind ik persoonlijk best frappant ja, maar hoe deden ze dit "vroeger" dan? Toen was de "beroepsbevolking" een stuk kleiner(de helft) en toch kregen mensen het voor elkaar om de banen op te vullen.

Hoe komen we tegenwoordig aan zoveel banen?
Oud 6 augustus 2008, 23:56   #6
DarkSoul
Partijlid

DarkSoul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Dat vind ik persoonlijk best frappant ja, maar hoe deden ze dit "vroeger" dan? Toen was de "beroepsbevolking" een stuk kleiner(de helft) en toch kregen mensen het voor elkaar om de banen op te vullen.

van sommige bedrijven weet ik uit eerste hand dat ze jobaanbiedingen plaatsen als vorm van reclame... de reclameblokken zijn duurder...
DarkSoul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2008, 00:00   #7
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de dienstensector ( je kan het niet zo gek bedenken : diensten die diensten verlenen aan dienstenverleners ....) is oa ontzettend toegenomen

een hoop van het noodzakelijke werk ( ik gebruik hier bewust de term 'werk' daar job of baan een inkomen impliceert ) werd vroeger al gedaan door vrouwen
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2008, 00:06   #8
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:

Vroeger ? Het zijn de kapitalisten die vrouwen naar de fabrieken gedreven hebben, maar bleven die daarvoor rustig thuis ? Arme boeren "vroeger" zetten hun vrouw voor de ploeg als ze geen os of ezel hadden om die te trekken. Het is heus niet sinds gisteren dat de vrouw werkt dat de stukken eraf vliegen. Eerder hebben ze het eventjes wat rustiger gehad in de jaren 50 en 60, toen hun mannen goed verdienden , hier in onze gewesten, en in andere westerse landen tenminste.
sfinx666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2008, 07:08   #9
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

"De studie, die keek naar de houding tegenover werkende vrouwen in de afgelopen dertig jaar, laat zien dat zowel mannen als vrouwen zelf steeds minder geloven in het beeld van de carrièrevrouw of de supermoeder."

"Vrouwenrechtenorganisatie Unifem van de Verenigde Naties zegt ontzet te zijn over de uitkomst het onderzoek. Volgens de organisatie moet er rap tempo gemaakt worden met de verbetering van flexibele werktijden en kinderopvang op het werk. "

De vraag is, zal dit werken of is dit het begin van een nieuwe culturele omslag. Een tijd waar er maar 1 ouder van een gezin werkt terwijl de ander voor de kinderen zorgt.

De tijd zal het leren.
Zelfs als één van de ouders wenst thuis te blijven, is dit financieel quasi onmogelijk geworden. De gezinsuitgaven zijn immers zo gestegen, dat het een bijna noodzaak is om met twee te werken om de eindjes (comfortabeler) aan elkaar te knopen. Zelfs met een meer dan gemiddeld loon is het voor een éénverdiener een hele opgave geworden om de hypotheek af te betalen, auto, energiekosten, en dan nog eens een gezin met kinderen van die ene wedde te onderhouden (tenzij men 3000, 4000 of 5000 netto per maand verdient, maar dat zijn slechts uitzonderingen, uiteraard). Men zegt wel eens dat men vroeger met twee (als bijkomende 'kracht' meestal de vrouw) ging werken voor de luxe, een tweede auto op de oprit, sparen voor een nieuw interieur of een tweede/derde keer per jaar op reis. Tegenwoordig is met twee werken voor vele gezinnen de enige mogelijkheid geworden om de eindjes aan elkaar te knopen, geen schulden op te bouwen en niet alleen boterhammen met choco uit 'Den Aldi' te moeten eten. Want met een modale wedde (bijvoorbeeld 1500 euro net per maand) een vrouw en twee kinderen onderhouden is bijna gekkenwerk geworden.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2008, 08:20   #10
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vreemd dat er geen onderzoek wordt verricht naar ouders en werk maar vrouwen en werk, als dit voor mannen geen probleem zou zijn; waarom dan wel voor vrouwen?
De studie zou er ook op kunnen wijzen dat werk nog steeds oneerlijk verdeeld is omdat vrouwen behalve een baan het leeuwenaandeel op hun schouders nemen van de zorg in brede zin voor het gezin.

En wat met de vele eenouder gezinnen; komen kinderen daar dan automatisch tekort omdat papa of mama werkt?
Volgens mij hebben vrouwen recht om net als mannen andere ambities te koesteren buiten het moederschap; als vaderschap mannen niet hindert om te werken waarom zou dit dan wel zo zijn voor vrouwen?
De beeldvorming over rolpatronen zou wel eens de verklaring kunnen zijn waarom mensen vinden dat de combinatie werk gezin voor moeder wel maar voor vader geen handicap vormt, dus nee...onder de indruk van de studie ben ik niet.
Ik heb zelf kinderen en ben daar nog steeds heel blij mee maar ik verafschuw iedere vorm van 'verhevenheid 'die aan het moederschap wordt toegeschreven, voor je het weet is het moeder zijn weer een levensvullende 'bestemming' waar vrouwen tot veroordeeld worden en dus opnieuw ongelijke kansen krijgen tegenover mannen.
Trouwens ; niet de kapitalisten joegen vrouwen de fabrieken in, wel oorlog en armoede!
Tijdens de tweede wereldoorlog werkten veel vrouwen noodgedwongen, mannen waren niet beschikbaar en die positie hebben ze niet opgegeven toen de oorlog afgelopen was.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2008, 14:11   #11
Pennywise
Vreemdeling

Pennywise's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

vroeger werkte me dan ook zo'n 15h per dag, later 12h en in veel gevallen zes dagen per week en vanaf de leeftijd van 10-12j.

En verlof indien al bestaande was ook beperkt in tijdsduur en onbetaald.

Wil de huidige generatie dat wel eens zien klaarkrijgen, ze zagen nu al dat ze 37,5h moeten werken, maar intussen verrechts de maatschappij wel, maar hopen intussen wel dat alles wat links en de vakbonden voor mekaar hebben gekregen kan blijven bestaan.

Laatst gewijzigd door Pennywise : 7 augustus 2008 om 14:14.
Pennywise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2008, 15:10   #12
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Het is een feit dat kinderen grootbrengen en het huishouden runnen zowat een voltijds baan is. Vroeger vroeg het huishouden veel meer werk dan nu. Het uitvinden van werkbesparende machines (stofzuiger, wasmachine, droger, afwasmachine, koelkast...) heeft veel vrouwen de gelegenheid gegeven om te gaan werken en op die manier de gezinsfinanciën aan te vullen. Het heeft het ook voor veel alleenstaande vrouwen met kinderen de mogelijkheid gegeven om hen zelfstandig te onderhouden.
Jammer genoeg is er nog vaak een verschil in loon, mannen verdienen vaak meer dan vrouwen in dezelfde functie, ook al mag dat niet meer.
Ik vind dat vrouwen die willen werken de kans moeten kunnen krijgen, maar dat vrouwen die willen thuisblijven om zich ten volle aan hun gezin te wijden die kans ook moeten krijgen. Hetzelfde voor mannen ! Als een man wilt thuisblijven om voor de kinderen en het huishouden te zorgen, waarom niet ? Respect !
Het zal altijd een moeilijk onderwerp blijven, want het kost geld als de samenleving moet bijspringen. Ik heb ook wel eens moeten doppen, en verbaasd gekeken naar de mannen die met hun bestelbusje kwamen aangereden en dan een hele lading vrouwelijke gezinsleden dropten om hun stempel te komen halen. Wat is gemakzucht, wat is profiteren, en wat is een verstandige manier van leven ?

In mijn persoonlijke situatie, mijn levensgezel werkt voltijds en ik werk halftijds. We hebben geen kinderen maar wel een hobby die bij momenten redelijk prijzig kan zijn. Mijn halftijds geld is hard nodig. Het geeft ons de gelegenheid om onze hobby te hebben en om af en toe op restaurant te kunnen. (En om boeken te kopen. We lezen nogal graag ja. Maar aan de andere kant, we roken dan weer niet.) Maar het grootste deel van wat ik verdien gaat op aan de maandelijkse vaste rekeningen en de regelmatige bomaanslagen van de belastingen.
Het is dus niet om "mijzelf te ontplooien" of omdat ik "niet thuis wil gevangenzitten" dat ik ondanks een chronische ziekte terug ben gaan werken. Het is van moeten. Ik zou mij er best goed in kunnen vinden om gewoon thuis te blijven, maar dan lopen we wel een stuk inkomen mis dat we te hard kunnen gebruiken.
Oud 7 augustus 2008, 17:01   #13
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De tijd zal het leren.
ik zou bepaalde werkende vrouwen anders toch niet vertellen dat ze een links ideaal nastreven door te werken.
trouwens, was links niet tégen werken of zoiets?
of niet te rap, of wat was het.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2008, 17:04   #14
LastMohican
Banneling

Standaard

Mijn echtgenote is fulltime (huis)moeder, en zou het niet anders willen ! Vanaf de moment dat we begonnen te verkeren zei ze dat als het later ooit financieel haalbaar zou zijn, ze gewoon wou thuis blijven en de kinderen opvoeden.

LET WEL.... Ze trekt geen dop, dus ze valt volledig ten laste van mij. Dit wil zeggen dat we niet zoals zovelen aan de tiet van de sociale zekerheid hangen. Wij hebben onze trots namelijk nog...
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2008, 19:51   #15
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LastMohican Bekijk bericht
Mijn echtgenote is fulltime (huis)moeder, en zou het niet anders willen ! Vanaf de moment dat we begonnen te verkeren zei ze dat als het later ooit financieel haalbaar zou zijn, ze gewoon wou thuis blijven en de kinderen opvoeden.

LET WEL.... Ze trekt geen dop, dus ze valt volledig ten laste van mij. Dit wil zeggen dat we niet zoals zovelen aan de tiet van de sociale zekerheid hangen. Wij hebben onze trots namelijk nog...
nee, ze moet aan u komen bedelen voor 20 euro.

zal nogal 'n trots hebben, die meid.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2008, 19:59   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het zou in elk geval voor iedereen moeten mogelijk zijn dat één van de twee thuis kan blijven voor de kinderen en dergelijke meer.

Kwestie van financiën natuurlijk.
Oud 7 augustus 2008, 21:47   #17
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het zou in elk geval voor iedereen moeten mogelijk zijn dat één van de twee thuis kan blijven voor de kinderen en dergelijke meer.

Kwestie van financiën natuurlijk.
Moesten degenen die gaan werken betaalt worden zoals het hoort zou dat ook mogelijk zijn. Laatst nog een documentaire gezien van het Amerika van de jaren zestig. Man ging werken, gewone arbeider, vrouw bleef thuis, eigen huis (op afbetaling welswaar), elke twee jaar een nieuwe auto, kinderen naar de unief, een goede ziekteverzekering voor heel de familie, en elk jaar op vakantie. Met 1 loon dus. Zoveel is dat toch niet gevraagd in feite voor heel uw leven 5 dagen per week te gaan werken ? Zeker niet als dat simpel leventje vergeleken word met de decadente luxe-uitspattingen van hedendaagse miljardairs...
sfinx666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2008, 08:08   #18
LastMohican
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
nee, ze moet aan u komen bedelen voor 20 euro.

zal nogal 'n trots hebben, die meid.
Zeveraar. Mijn echtgenote heeft haar eigen bank- en kredietkaarten en volmachten op al de rekeningen. Als er dus een ding is dat ze niet moet doen is het "bedelen"

Daarbij, als ik uw redenering doortrek geeft u dus toe dat doppers en leefloners geen enkel gevoel van trots verdienen.
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2008, 08:36   #19
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:

De economie is nu eenmaal gegroeid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2008, 11:52   #20
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Wat nuanceren we er weer lekker op los...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be